ENGIE begeleidt vakantiegangers op weg naar hun bestemming

Zoals elk jaar vertrekken duizenden Belgen met de auto naar hun vakantiebestemming. En de kans is groot dat zij op hun weg begeleid zullen worden door oplossingen die werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom. Om de mobiliteit op het wegennet te UPtimaliseren, voor een vlotter en veiliger verkeer… en voor zo weinig mogelijk files.

ENGIE Fabricom mobiliteit mobilité jbc sli

Het weekend waarin de vakantiegangers van juli de vertrekkers van augustus kruisen, wordt aangekondigd als dieprood op de Belgische wegen. Overal worden kilometerslange files gevreesd… Maar dat leed kan voor een groot stuk verholpen worden door de technologieën die de teams van ENGIE Fabricom installeerden. Zij verhogen de veiligheid en zorgen daar waar mogelijk voor een vlot vakantieverkeer.

Ons recept voor minder files

Mobiliteit is de laatste jaren een enorme uitdaging geworden in België. Om die uitdaging mee aan te gaan en bij te dragen tot een harmonische wereld, neemt ENGIE Fabricom deel aan tal van innovatieve infrastructuurprojecten. Het gaat daarbij om de ontplooiing van zogenaamde ‘intelligente’ technologieën, zoals verkeerslichtsystemen die de files korter kunnen maken. Deze systemen zijn in staat om de verkeersdrukte te analyseren en naargelang de situatie de groenlichtperiodes aan te passen. Die aanpassingen kunnen ook gelijktijdig gebeuren op verschillende kruispunten voor een vlottere doorstroming.

Informatie in real time voor automobilisten

Deze intelligente technologie is niet de enige die langs onze wegen wordt geïnstalleerd om de veiligheid en de doorstroming te verbeteren. Ook digitale signalisatieborden worden almaar beter. Ze zijn nu in staat om naargelang de situatie informatie in real time te tonen en worden zo een krachtig communicatiemiddel naar de weggebruikers toe. Vervuilingspiek? Ongeval over 3 kilometer? Tunnel gesloten? Alle mogelijke informatie kan onmiddellijk worden weergegeven. En dat dankzij onze teams die duizenden meetpunten installeren waarvan de informatie rechtstreeks wordt gecommuniceerd naar bijvoorbeeld het Vlaams Verkeerscentrum, om zo de verkeerssituatie permanent in kaart te brengen. Hoe gebeurt dat? “Wij plaatsen detectielussen in de rijweg, ter hoogte van de op- en afritten en verkeerswisselaars”, aldus Kurt De Peuter, Departement Manager Roads North bij ENGIE Fabricom. “Die lus stuurt gegevens over het aantal en het type voertuigen, alsook de snelheid van het voertuig naar het Verkeerscentrum. We hebben ondertussen om en bij de 3.500 van die lussen geïnstalleerd. En daarmee wordt de volledige en zeer drukke verkeersdriehoek tussen Antwerpen, Brussel en Gent voortdurend in kaart gebracht. Uiterst nauwkeurig. Voordien hadden we er maar een om de 5 kilometer, maar geleidelijk aan wordt dat 500 meter.” Het Vlaams Verkeerscentrum stuurt de informatie over wegenwerken, files en ongevallen naar de verschillende led-signalisatieborden boven of langs de wegen. “Daarmee maken we de wegen niet alleen veiliger, maar beperken we ook de files en houden we automobilisten permanent op de hoogte”, legt Kurt De Peuter uit.

Een snelweg met mobiele brug naar de kust

Naast de verkeerslichten en de signalisatieborden, zijn de projecten waaraan ENGIE Fabricom in België deelneemt om de mobiliteit te UPtimaliseren, soms nog vernuftiger. Een van de meest indrukwekkende is wellicht het project dat in september 2017 werd voltooid op de A11 tussen Brugge en Knokke. Daar werd een volledig nieuwe autosnelweg van 12 km aangelegd om het verkeer naar de kust veiligere maken en het vrachtverkeer naar de haven van Zeebrugge te optimaliseren. Dit traject is zo innovatief omdat het een dubbele mobiel brug over het Boudewijnkanaal omvat. Die gaat in nauwelijks een minuut open om een- of tweemaal per dag schepen van meer dan 15 meter door te laten. ENGIE Fabricom leverde een belangrijke bijdrage aan deze innovatieve technologie en zal overigens de komende 30 jaar instaan voor het onderhoud.

Werk achter de schermen

Voor onze teams is er geen sprake van bouwverlof. Zij blijven dag en nacht beschikbaar en werken ook op momenten dat er minder verkeer is, namelijk ’s nachts, tijdens het weekend of tijdens de vakantieperiodes. Een werk dat nooit klaar is en zich (wanneer mogelijk) achter de schermen afspeelt!

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn