ENGIE Fabricom drijft de wagen van Formula Electric Belgium aan

ENGIE Fabricom en 52 studenten van de KULeuven en Thomas More hogeschool bundelen hun krachten om in 9 maanden tijd een innovatieve en performante elektrische raceauto te ontwerpen en zo deel te nemen aan de volgende editie van de Formula Student, een internationale racewedstrijd. Een uitdaging van formaat dus! ENGIE Fabricom ondersteunt het team van Formula Electric Belgium en produceert de onderdelen van het aandrijfsysteem van de wagen. Zo stelt het al zijn technische expertise ten dienste van innovatie die daarbij ook nog eens duurzaam is. Door op die manier het gebruik van duurzame en elektrische mobiliteitsvormen te stimuleren, dragen deze creatieve bouwers bij aan een harmonieuze vooruitgang. #EngieHarmonyProject #Imaginativebuilders.

Team Formula Electric Belgium jbc sli
Team Formula Electric Belgium, Hongarije, 2017.

Sinds 2011 nemen studenten van de KU Leuven en de Thomas More hogeshool elk jaar opnieuw deel aan de Formula Student, een internationale wedstrijd in het teken van autotechniek. Het Team Formula Electric Belgium zal deelnemen in de categorie ‘elektrische wagens’. Het Belgische team telt 52 studenten uit verschillende opleidingen en wil indruk maken en zich onderscheiden in elke fase van de ontwikkeling van de racewagen: “Green Innovations meets Performance”.

Ontwikkeling van het aandrijfsysteem

De studenten hebben slechts 9 maanden de tijd voor het hele project, gaande van het ontwerp van de wagen tot de engineering en de bouw ervan. Het ontwerp werd trouwens onthuld op 21 februari, tijdens een digitale roll-out op de Campus De Nayer in Sint-Katelijne-Waver.

Om de strakke deadline te kunnen halen, krijgt Formula Electric Belgium de steun van een netwerk van partners, waaronder ook de divisie Maintenance, Services & Panels van ENGIE Fabricom, een van de entiteiten van ENGIE. Concreet zal ENGIE Fabricom in de werkplaats van Zwijndrecht de verschillende onderdelen van het aandrijfsysteem van de wagen produceren.

ENGIE Fabricom gaat de stukken produceren met behulp van hun nieuwe CAD/CAM software hyperMILL. Met hyperMILL zijn zowel eenvoudige als zeer complexe geometrieën te programmeren. Dankzij het brede spectrum van bewerkingsstrategieën kunnen werkstukken compleet in één opspanning bewerkt worden. De voordelen: continue, efficiënte processen, minimale doorlooptijden en hogere betrouwbaarheid.

De technische expertise van ENGIE staat op die manier volledig ten dienste van innovatie voor elektrische voertuigen. Het bedrijf bevestigt zo bovendien zijn wil om duurzame én elektrische mobiliteitsoplossingen aan te moedigen.

De race winnen volstaat niet

De Formula Student is een van de meest prestigieuze wedstrijden op het vlak van techniek waarbij universitaire teams van over de hele wereld het tegen elkaar opnemen. De jury beoordeelt immers niet alleen de prestaties van het voertuig, maar ook het teamwork van de studenten. Zo moeten ze als team nadenken over creatieve oplossingen voor de problemen die hen worden voorgeschoteld. Bovendien vindt er tijdens de wedstrijd een zeer strikte veiligheidscontrole plaats. Tot slot moet elk team zijn voertuig verplicht binnen een bepaalde tijd en een opgelegd budget klaar hebben. De geruite vlag als eerste naar beneden zien gaan, is dus niet genoeg om de champagne te laten knallen op het podium. Afspraak op 15 juli voor het resultaat!

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn