ENGIE Fabricom innoveert opnieuw met industrieel onderhoud

ENGIE Fabricom nam onlangs een nieuw atelier voor het onderhoud van kritische, nucleair geklasseerde motoren in gebruik. De uitrusting ervan is vrijwel uniek in Europa. Toch is dit beslist niet het enige atelier voor industrieel onderhoud van het ENGIE-filiaal, dat trots is op zijn uitgebreide dienstenportefeuille van mechanische revisiediensten.

ENGIE Fabricom  Lillo jbc sli
ENGIE Fabricom  Lillo jbc sli
ENGIE Fabricom  Lillo jbc sli
ENGIE Fabricom  Lillo jbc sli

Eén van de belangrijkste activiteiten van ENGIE Fabricom bestaat erin industriële ondernemingen te garanderen dat hun operationele en energieprestaties optimaal zijn. Het bedrijf ontwikkelde daarvoor een reeks all-in diensten op maat van zijn industriële klanten en specialiseerde zich onder andere in het onderhoud van technische installaties.

Gespecialiseerde onderhoudsdiensten

ENGIE Fabricom biedt zowel preventief als voorspellend of correctief onderhoud aan. Op één site of in meerdere vestigingen. Ter plaatse bij de klant of in het eigen atelier. En in diverse sectoren: piping en mechanisch, elektriciteit en instrumentatie, automatisering en process control, revisie van kleppen en pompen, kalibratie, smering… En altijd 24 uur per dag en 7 dagen per week.

ENGIE Fabricom besloot een tijdje geleden om zijn gespecialiseerd dienstenaanbod voor mechanische revisie uit te breiden. Het heeft hiervoor recent een gloednieuw atelier in gebruik genomen naast zijn bestaande mechanische werkplaats in Lillo, in de Antwerpse haven. Het nieuwe atelier legt zich toe op de revisie van elektromotoren, inclusief motoren van nucleaire klasse.

Unieke uitrusting

In het 1.800 m² grote atelier beschikt ENGIE Fabricom over geavanceerde uitrusting om hoogspannings- en laagspanningselektromotoren te onderhouden en te reviseren. De nadruk ligt daarbij steeds op kwaliteit en risicobeheersing. Het atelier is voorzien van een impregneervat en kan het onderhoud van motoren uit kerncentrales aan. “Het gebeurt zelden dat Europese bedrijven investeren in een impregneervat”, benadrukt Mark Dirckx, Managing Director bij ENGIE Fabricom. “De meeste ateliers voor motorenrevisie hebben er geen.”

Waarom is zo’n vat belangrijk? Na de revisie worden de motoren in hars gedompeld voor een gegarandeerd hoge isolatiekwaliteit. En ENGIE Fabricom is het eerste bedrijf dat hiervoor een nieuw type gecertificeerde hars van nucleaire kwaliteit gebruikt.

“Deze nieuwe activiteit is een mooi voorbeeld van de mogelijke samenwerking tussen de filialen van de ENGIE Groep en de grote voordelen van de synergiën en uitgebreide competenties die binnen de Groep aanwezig zijn. Het atelier van ENGIE Fabricom is zo uitgerust dat het kan zorgen voor het bijzondere en hoogkwalitatieve onderhoud van de talrijke nucleair gekwalificeerde motoren”, vertelt Rikkert Wyckmans, Maintenance Manager bij ENGIE Electrabel. Tot de eerste opdrachten van het nieuwe atelier behoort de revisie van een aantal motoren van de kerncentrales Doel en Tihange.

Ook motoren van de petrochemische bedrijven uit de Antwerpse havenzone zouden hun weg naar het atelier moeten vinden. “Daarna verkennen wij een grotere markt”, zegt Mark Dirckx. “Ons actieterrein strekt zich uit over 400 km, dus voorbij de Ruhr of Parijs.”

Een revisie in meerdere stappen

Motoren reviseren omvat talrijke werkzaamheden. Om te beginnen worden ze samen met hun schakelkast uit de installatie gehaald. Dan volgen diagnosetests om de omvang van de eventuele beschadigingen en van het uit te voeren werk vast te stellen. Vervolgens is het de beurt aan metingen, revisies en herwikkeling. Het carter wordt gezandstraald, gereinigd en ovengelakt. Vóór de motor opnieuw wordt gemonteerd, vinden vermogentests plaats.

Het aantal werknemers in het atelier van Lillo, waar momenteel zes mensen aan de slag zijn, zal de volgende vijf jaar tot een dertigtal aangroeien.

Bekijk de video.

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn