ENGIE neemt deel aan de renovatie van de Leopold II-tunnel

Na iets meer dan 30 jaar vertoont de Leopold II-tunnel, de langste en meest ingewikkelde tunnel van Brussel, tekenen van ouderdom. Op het vlak van waterdichtheid, het wegdek en de elektromechanische installaties is renovatie dringend nodig. Het startschot wordt begin mei gegeven. Een renovatie waar ook ENGIE Fabricom aan deelneemt.

ENGIE stad van morgen ville de demain jbc sli

Veertigduizend Brusselaars en pendelaars rijden dagelijks in beide richtingen door de Leopold II-tunnel. Maar de 2,5 kilometer lange tunnel tussen de Basiliek van Koekelberg en de Kleine Ring van Brussel heeft behoorlijk wat te lijden gehad sinds zijn bouw in 1986. Een volledige opknapbeurt is dringend nodig om de veiligheid van de gebruikers te garanderen.

800 km kabels, meer dan 200 camera’s

De regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kondigde op 24 januari aan dat de renovatiewerken in mei 2018 zullen starten en dat ze zijn toevertrouwd aan het consortium Circul 2020, waarvan ENGIE Fabricom, een entiteit van ENGIE Services, deel uitmaakt. ENGIE Fabricom zal tijdens de werken ondersteund worden door Besix en Jan De Nul, die de civiele werken voor hun rekening zullen nemen.

Om de Leopold II-tunnel in een nieuw jasje te steken, zal ENGIE Fabricom meer dan 800 km kabels plaatsen om de stroomtoevoer te verzekeren. De onderneming zal ook toezien op de modernisering en verbetering van de brandveiligheid. Daarnaast zal er ook een geluidsinstallatie voor noodgevallen geïnstalleerd worden, samen met meer dan 200 camera’s.

Deze camera’s worden geplaatst, beheerd en gecontroleerd door ENGIE Fabricom en krijgen uiteenlopende functies. Terwijl sommige de bewaking van de tunnel mogelijk zullen maken, zullen andere een rol spelen bij het beheer van de verkeersdoorstroming en nog andere dienen ter controle van de lage-emissiezone. Een glasvezelnetwerk zal de transmissie van afbeeldingen in hoge resolutie en de radiocommunicatie ondersteunen.

Op elektromechanisch vlak zal het ENGIE-filiaal bovendien ledverlichting plaatsen in de tunnel, aan de ingangen ervan en aan de nooduitgangen (waaronder 17 nieuwe) om zo het stroomverbruik met twee derde te verminderen. Verder zullen er ook dynamische signalisatieborden geïnstalleerd worden.

Een voorloper van de stad van morgen

Alle oplossingen die binnenkort in de Leopold II-tunnel zullen toegepast worden, maken deel uit van de technologieën die ENGIE heeft bedacht en ontwikkeld om de stad van morgen voor te bereiden en veiliger, zuiniger en duurzamer te maken.

Tijdens de werkzaamheden aan de Leopold II-tunnel zullen maatregelen genomen worden om de impact op het verkeer en de omwonenden maximaal te beperken. Zo zal de tunnel enkel in juli en augustus volledig dichtgaan voor het verkeer en door het jaar heen tijdens de nachten van zondag tot en met donderdag. De rest van het jaar blijft de tunnel overdag en vrijdag- en zaterdagnacht open voor het verkeer.

Zodra de werken afgerond zijn, zal ENGIE Fabricom het onderhoud van de tunnel gedurende 25 jaar verzorgen.

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn