ENGIE werkt aan slimme en groene mobiliteit

Files voorkomen, de wegen veiliger maken, de signalisatie verbeteren, het gebruik van schone auto’s bevorderen… ENGIE zet zich in voor groene mobiliteit en ontwikkelt technische en technologische oplossingen die een essentiële rol in uw verplaatsingen spelen en zullen blijven spelen.

ENGIE groene mobiliteit mobilité verte jbc sli

Deze week staat in het teken van de mobiliteit. Een mobiliteit die alsmaar elektrischer, groener en slimmer wordt. Zeker als het aan de entiteiten van ENGIE ligt! ENGIE Fabricom, bijvoorbeeld, heeft meegewerkt aan de installatie van de ecologischere en zuinigere nieuwe ledverlichting in de Montgomerytunnel en van de beweegbare brug op de nieuwe autosnelweg A11 tussen Brugge en Knokke, een unieke infrastructuur in België.

Om het verkeer veiliger en vlotter te laten verlopen, ontwerpt en plaatst ENGIE Fabricom ook intelligente verkeersinformatieborden, dynamische systemen die automobilisten naar vrije parkeerplaatsen leiden en ANPR-camera’s die de meest vervuilende auto’s kunnen herkennen in lage-emissiezones zoals die van Antwerpen.

Geavanceerde laadpunten voor elektrische auto’s

Bij ENGIE krijgt de elektrische auto alle aandacht. Sinds 2011 heeft ENGIE Cofely al meer dan 750 laadpunten geïnstalleerd bij bedrijven (Swift, GSK, MasterCard, Eurocontrol…) maar ook bij veel klanten thuis. Klanten van VW, Audi, Porsche en ALD Automotive kunnen rekenen op de knowhow van ENGIE voor hun laadpunt thuis.

ENGIE Electrabel biedt een range van laadoplossingen aan, aangepast aan elk type voertuig. Voor de laadstations thuis biedt ENGIE Electrabel de service aan om de elektriciteit die thuis geladen wordt apart te meten via een slim laadpunt. De gebruiker kan het verbruik van zijn wagen volgen via een platform en indien gewenst kan hij gebruik maken van de additionele service om deze elektriciteit te recupereren bij zijn werkgever.

Het toenemende aantal elektrische voertuigen heeft een impact voor bedrijven. Wanneer er meerdere elektrische voertuigen tegelijk opladen op dezelfde site creëren deze mogelijks een piek in het verbruik, wat nadelig is voor de elektriciteitsfactuur. ENGIE Lab ontwikkelde daarom ‘Smatch’, intelligentie algoritmes die ‘Load Control Management’ mogelijk maken. Concreet werkt het zo: het laadstation vraagt aan de bestuurder hoe laat hij de locatie gaat verlaten en welk laadniveau hij wenst. Het laadvermogen van het laadstation wordt dan aangepast aan het verbruik en de elektriciteitsbehoeften van de hele locatie. Zo’n laadstations worden onder andere al gebruikt bij Swift. Ze maken het mogelijk om overbelastingen te voorkomen en de infrastructuurkosten te verminderen, vooral wat elektrische kabels betreft.

Met de recente acquisitie van EVBox, de Nederlandse wereldleider in oplaadtoestellen, beschikt ENGIE over een sterke en ervaren interne partner die wereldwijd reeds 50.000 laadpunten verkocht. De samenwerking met EVBox geeft ons dan ook het vertrouwen dat wij onze klanten steeds het juiste laadtoestel kunnen aanbieden of het nu thuis is of in een professionele context.

Een carport op zonne-energie met laadpalen

ENGIE Cofely heeft meegewerkt aan een première voor België: een laadstation op zonne-energie! Het Solar Fast Charging Station is een carport waarvan het dak bestaat uit fotovoltaïsche panelen die laadpalen voeden en voldoende elektriciteit opwekken per jaar om een elektrische auto 25.000 km te laten rijden. Het station is bovendien uitgerust met een door de Groep ENGIE ontworpen registratie- en facturatiemodule. Je kunt dit laadstation ‘van de toekomst’ zien bij Living Tomorrow in Vilvoorde.

Goede reis!

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn