Industrieel onderhoud versie 2.0 levert tot 75% kostenbesparing op

Een productiecentrale moeten stilleggen kost handenvol geld. Een nieuwe werkwijze, met 3D scanning en reparaties ter plaatse, levert tot 75% kostenbesparing op. Zo zet ENGIE Fabricom de stap naar industrieel onderhoud, versie 2.0.

ENGIE Fabricom 3D scan jbc sli

Alles startte met een aantal scheurtjes, vastgesteld in de hoofdafsluiter van een stoomturbine in een energiecentrale in Frankrijk. In plaats van de afsluiter in kwestie te demonteren en naar een werkplaats te vervoeren, koos ENGIE Fabricom voor een drastisch vernieuwende methode.

Scanning en reparaties ter plaatse

“We gebruikten 3D Scanning al in onze eigen werkplaats, maar nu besloten we het ter plaatse bij de klant te doen”, zegt Rudy Casier, Department Manager bij ENGIE Fabricom. “Zo konden we nauwkeurig de scheurtjes in kaart brengen en vooral: zo boekten we tijdswinst. Ons team slaagde erin om op basis van de scans in twee weken tijd een specifiek voor dit onderhoud bestemde machine te ontwerpen en deze in Zwijndrecht in nog eens twee weken op maat te maken. Die hebben we – opnieuw in situ, bij de klant – ingezet om de reparatie te doen.”

Zo beschreven lijkt het wel een simpele ingreep, maar de voordelen bleken gigantisch. Deze nieuwe werkwijze betekende voor de klant een75% besparing op hun kostenplaatje. Zonder de kostprijs voor het stilleggen van de centrale bij te tellen, dan nog. ENGIE Fabricom klaarde de klus in amper zeven weken, inclusief vier weken voor de ontwikkeling van de machine, bij een klassieke vervanging had de turbine maandenlang op non-actief gestaan.

Downtime verminderen

De opvallende werkwijze ging niet ongemerkt voorbij. De klant in Frankrijk was in die mate opgetogen dat met ENGIE Fabricom inmiddels een ‘productivity partnership’ is afgesloten. Intussen heeft ENGIE Fabricom al een tweede, gelijkaardige opdracht achter de rug, ditmaal voor een Nederlandse centrale. “Met hetzelfde succes. Het moeten stilleggen van deze centrale kost makkelijk 200.000 euro per dag. Nodeloos te zeggen dat de klant wel érg blij is, als we de ‘downtime’ van de centrale drastisch terugbrengen.”

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn