Slimme mobiliteit verovert onze wegen en steden

Gerichte informatie bij onvoorziene wegenwerken, verkeerslichten die sneller op groen springen wanneer er geen verkeer is… Autorijden kan zo een stuk aangenamer worden. En ook het leven in de stad vaart er wel bij. Minder files betekent immers minder luchtvervuiling. Met dank aan de technologische oplossingen van ENGIE Fabricom, dochterbedrijf van de ENGIE Groep.

ENGIE Fabricom slimme mobiliteit mobilité intelligente jbc sli

ENGIE zet als groep sterk in op duurzame en slimme mobiliteit. Elektrische auto’s, vrachtwagens op CNG (samengeperst aardgas), bussen op LNG (vloeibaar aardgas)… moeten zorgen voor een daling van de uitstoot van CO2. Maar ook ingrepen die de verkeersdoorstroming verbeteren, doen de CO2-emissies afnemen. Bovendien verbeteren ze de leefbaarheid in de steden van de toekomst. Ze maken deel uit van de ruime mobiliteitsoplossingen die ENGIE aanbiedt aan openbare besturen. Enkele voorbeelden.

Verkeerslichten sneller op groen

Niemand staat graag voor het rode licht, vooral niet wanneer er geen verkeer uit de zijstraten komt. Elektronische sensoren in het wegdek meten in realtime de verkeersdrukte op kruispunten. Verkeer uit ‘drukkeʼ straten krijgt langer groen. Met dezelfde techniek kan je een ʻgroene golfʼ instellen. Auto’s rijden dan aan een constante snelheid verschillende verkeerslichten voorbij zonder te stoppen. Resultaat: een vlottere doorstroming.

Parkeren wordt kinderspel

Veel steden gebruiken dynamische parkeergeleidingssystemen: elektronische borden gidsen je naar lege parkeerplaatsen en houden meteen rekening met de verkeersdrukte. Antwerpen experimenteert in zones voor kort parkeren met in de grond ingebouwde sensoren die ‘voelen’ of er een auto geparkeerd staat. Parkeertijd overschreden? Dan wordt de parkeerwachter verwittigd.

Camera’s waken over onze straten

Camera’s met nummerplaatherkenning trekken geseinde voertuigen na, sporen vervuilende auto’s op en gaan zelfs sluipverkeer tegen. Zo kunnen steden een lijst maken van voertuigen die bepaalde wijken met beperkt verkeer binnen mogen en deze koppelen aan het camerasysteem. Een prima alternatief voor verdwijnpalen.

Realtime reisinfo in de stad

Voor het Gentse pilootproject DYNAcity ontleden het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) en ENGIE Fabricom allerlei data uit verschillende verkeersbronnen: hoeveel deelfietsen of parkeerplaatsen zijn er vrij, waar zijn er wegenwerken… Deze informatie komt in realtime op een platform van de stad. Dat moet er, in combinatie met het aangeboden reisadvies, voor zorgen dat een reiziger op elk moment het juiste transportmiddel kan kiezen.

Ledlampen in tunnels voor meer comfort

Als je een tunnel binnenrijdt, dat moeten je ogen zich aanpassen aan de lichtintensiteit. Hoe meer licht buiten, hoe meer licht in de tunnel nodig is om het contrast te beperken. De oplossing: dimbare ledlampen. In de tunnels wordt de verlichting volautomatisch aangepast aan de weersomstandigheden buiten en aan de zoninval. Bovendien gaan ledlampen veel langer mee en vragen ze minder onderhoud, wat het milieu ten goede komt.

Elektronische verkeersborden

Een defect voertuig, een ongeval of wegenwerken kunnen je reisroute helemaal omgooien. Intelligente, elektronische verkeersborden helpen je dan. Rijstrooksignalisatie geeft je informatie over de rijstrook waarop je rijdt. Zo weet je dat er verderop een versperring is of dat je de spitsstrook mag gebruiken. Grote borden geven concrete reizigersinformatie, zoals reistijden of alternatieve routes bij een ongeval. Het systeem werkt met elektronische sensoren in en langs het wegdek. Ze meten de verkeersstroom en verwerken de binnenkomende informatie automatisch tot elektronische boodschappen.

Allemaal oplossingen van ENGIE die de files beperken, de CO2-uitstoot terugdringen en je reiscomfort verbeteren.

ENGIE_BETTER_MOBILITY_TODAY_COLOR_RGB

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn