Van Brussel tot Tokio loodst ENGIE je door de luchthaven

Heb je onlangs het vliegtuig genomen op Brussels Airport? Dan heb je waarschijnlijk al gebruik gemaakt van het ultramoderne controlesysteem voor handbagage. ENGIE Fabricom heeft het als een primeur in Brussel geïnstalleerd en het heeft wereldwijd al veel navolging gekregen.

Zo doen wij dat Zaventem
Zo doen wij dat Zaventem
Van op Brussels Airport ...
Zo doen wij dat Zaventem
Entrance to Kansai International Airport (KIX), Osaka, Japan.
... tot in Japan

Vertrek je binnenkort op vakantie? Je koffers zijn klaar, je reist naar de luchthaven en je checkt je bagage in. Nu alleen nog de controle vóór je naar de gate gaat. Helaas… daar moet je ellenlange wachtrijen trotseren! En waar blijft die bediende met het plastic bakje voor de screening? Of… zo was het vroeger! Tegenwoordig gaat het er op de luchthaven van Zaventem helemaal anders aan toe. ENGIE Fabricom installeerde er een ultramodern geautomatiseerd systeem. Het brengt de plastic bakjes na gebruik weer naar het begin van de band, zodat er altijd voldoende zijn. Deze vereenvoudiging en automatisering verhogen het comfort van de passagiers.

450 bakjes per uur en per machine

De medewerkers hoeven de bakjes dus niet meer zelf te dragen, alles verloopt automatisch. De beveiligingsagenten zitten trouwens niet meer naast de scanners, maar in een centrale controlekamer, zodat ze zich volledig kunnen concentreren op de bagagecontrole. Dit is zelfs het grootste screeningplatform van Europa. Niet minder dan 25 ‘screening lanes’ met transportbanden verwerken 450 bakjes per uur en per machine, of 1,9 plastic bakje per passagier! De doorstroming verloopt meteen veel vlotter, zowel voor de handbagage als voor de passagiers.

Tot in Japan

Wereldwijd lieten ook andere luchthavens zich overtuigen door dit unieke geautomatiseerde systeem, zoals Narita en Hareda in Tokio (Japan) en Keflavik dichtbij Reykjavik (IJsland). Momenteel worden dergelijke nieuwe screeninglijnen voor handbagage geïnstalleerd op de internationale luchthaven van Osaka (Japan) en in Lyon (Frankrijk), terwijl diverse andere luchthavens over de hele wereld overwegen om een proefproject op te starten. Ook instellingen als de Navo, het Europese Hof van Justitie in Luxemburg en de haven van Barcelona toonden belangstelling voor dit innoverende systeem.

ENGIE in dienst van de luchthavens

Ook op andere domeinen dan het beheer van handbagage bieden ENGIE en zijn filialen hun expertise en knowhow aan. De competenties van ENGIE en zijn filialen reiken veel verder dan systemen voor bagageverwerking en -controle. De service-entiteiten van ENGIE Benelux zijn al bijna 30 jaar actief in de luchthavensector. In die periode ontwikkelden zij er een enorme knowhow, op diverse domeinen: technische installaties in de gebouwen, facilitaire diensten, het beheer van het comfort en de veiligheid van de passagiers.

Het aanbod van ENGIE voor de spelers in de luchthavensector is zeer uitgebreid: systemen voor videobewaking en controle van de passagiers, beheer van de mededelingenborden, beheer van de aviobruggen, systemen voor vliegtuiggeleiding en -vertrek, technisch en energiebeheer van de gebouwen…

PlaquetteFortissimoAeroport-EN-1312x928-Janv2017-Illu F

It's only fair to share...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn