De cybertruck van Tesla: een elektrische stap te ver?

Een tijdje geleden stelde de flamboyante baas van Tesla, Elon Musk, zijn fameuze Cybertruck voor, een futuristisch uitziende, 100% elektrische pick-uptruck naar het voorbeeld van Elon Musk zelf: totaal over the top! Gaat de Cybertruck een elektrische stap te ver?

15/01/2020 -
Isabelle V.
Communications expert - renewable, energy efficiency, green mobility

Eind 2019 liet Elon Musk zijn ‘Cybertruck’ los op de wereld, de allereerste 100% elektrische en gepantserde pick-uptruck van roestvrij staal. De grote baas van Tesla blijft de concurrentie graag een stapje voor op het vlak van mobiliteit en groene energie. En als hij daarbij het publiek met verstomming weet te slaan, is dat mooi meegenomen. 

Raketten, auto’s, thuisbatterijen en zonnedaken: Elon Musk is van alle markten thuis. Maar met zijn meest recente innovatie rijst onvermijdelijk de vraag: is een elektrische pick-uptruck van dit formaat niet een eerder aanfluiting? Of zet hij echt een nieuwe stap in de richting van een koolstofvrije, groene mobiliteit?

Een futuristisch uitziende pick-uptruck

De consument lijkt de Amerikaanse miljardair alvast het voordeel van de twijfel te gunnen: niet minder dan 200 000 bestellingen liepen er al binnen, liet Elon Musk via Twitter weten.

Nochtans kreeg Musk bij de voorstelling van zijn pick-uptruck, die zo weggelopen lijkt te zijn uit Back to the Future, af te rekenen met een onverwachte tegenslag. Terwijl hij bij hoog en laag beweerde dat hij een auto had gebouwd die “letterlijk onverwoestbaar” is, bleken de zijruiten toch niet opgewassen tegen een metalen bal die van 50 cm afstand tegen de ramen werd gegooid! Een vrij gênante vertoning die op de sociale media op heel wat hoongelach werd onthaald. LEGO postte zelfs een foto van een LEGO-blokje op vier wielen met als onderschrift: “De evolutie van de vrachtwagen. Gegarandeerd onbreekbaar”.

De Cybertruck in cijfers

Tijdens de demonstratie gaf de Tesla-baas meer uitleg over zijn elektrische pick-uptruck, die de mosterd haalt bij de film Blade Runner en de Lotus Esprit-onderzeeër van James Bond.

> 3 aangekondigde modellen: Single, Dual en Tri Motor AWD.

> Capaciteit: plaats voor 6 personen; 1,5 ton laadvermogen en een trekvermogen van 3,4 tot 6,3 ton, afhankelijk van het model.

> Prestaties: van 0 tot 100 km/u in 3 seconden voor de Tri Motor.

> Afmetingen: lengte: 5,88 m, breedte: 2,03 m, gewicht: 1 600 kg.

> Rijbereik van de batterij: 400 km voor het instapmodel (Single motor), 480 km voor de Dual Motor, 800 km voor het topmodel.

> Topsnelheid: 175 km/u, 195 km/u en 210 km/u.

> Prijs: een van zijn grootste troeven: van 36 000 tot 63 000€, afhankelijk van het model.

Een prijskaartje dat lager ligt dan bij een pick-up met verbrandingsmotor

Zoals we van Elon Musk gewoon zijn, stond bij de ontwikkeling van zijn elektrische pick-uptruck de wauw-factor hoog op het prioriteitenlijstje. Maar dat doet geenszins afbreuk aan het feit dat deze auto een waar technologisch hoogstandje is. Op het circuit zou hij zelfs sneller zijn dan een Porsche, volgens een video die tijdens de presentatie werd getoond. En dat is ongezien voor een auto van dit type.

Ook wat het elektrische rijbereik betreft, zet de Cybertruck nieuwe maatstaven (tot 800 km). De batterij zou kunnen worden opgeladen met een maximaal vermogen van 250 kW en dit aan een van de 14 000 superchargers die onze planeet intussen rijk is.

Elon Musk gaat er overigens prat op dat de kostprijs van zijn monster lager ligt dan die voor een pick-uptruck met verbrandingsmotor. Daarmee worden alle misvattingen over de elektrische auto meteen naar de prullenbak verwezen. Hij is bovendien ook aanzienlijk goedkoper dan de waterstofauto, die alom naar voren wordt geschoven als het alternatief voor de elektrische auto met batterij.

Rijdt hij binnenkort rond op onze Belgische wegen?

Er rolden al 200 000 preorders binnen voor de Cybertruck van Tesla

Hoe groot is de kans dat we binnenkort een Cybertruck zien rondcruisen op onze Belgische wegen? Dat valt nog te bezien … Dit soort auto’s is vooral in de Verenigde Staten erg populair (marktaandeel van 17,5%), maar ook bij ons is de pick-uptruck de afgelopen tien jaar aan een opmars bezig. Tegenwoordig worden er bij ons zo’n 8000 per jaar van verkocht (cijfer uit 2018). Met zijn laadvermogen en elektrische aandrijving is het daarom niet uitgesloten dat de pick-uptruck van Tesla in de smaak valt van bedrijven die steeds vaker kiezen voor elektrische nutsvoertuigen, zoals ENGIE, dat momenteel een elektrisch wagenpark heeft van zo’n veertig voertuigen.

En zoals deze foto bewijst, is de Cybertruck ook heel handig voor al wie van kamperen houdt … ;-) De eerste exemplaren zullen naar verwachting eind 2021, begin 2022 van de band rollen.

Lees ook