Rijden op zonnebrandstof

Een vloeibare brandstof op basis van zonnestralen en CO2, zonder een druppel olie? Geloof het of niet, dat is waar Zwitserse wetenschappers in geslaagd zijn. Vanaf 2025 zou het dan ook mogelijk zijn om op zonnebrandstof te rijden!
Isabelle V.
19/09/2019 |

Onderzoekers van de polytechnische universiteit van Zürich (EPFZ) zijn er immers in geslaagd om een vloeibare 100% ecologische brandstof te produceren dankzij de zon. Oftewel zonnebrandstof! Een wereldprimeur …

Zon, water en lucht

Voor het productieproces van deze revolutionaire brandstof is geen druppel olie nodig. Maar om de brandstof te produceren, hebben de wetenschappers wel een miniraffinaderij moeten bouwen. Een zonneraffinaderij welteverstaan, die meer weg heeft van een schotelantenne dan van een olieplatform.

Doelstelling: 10 miljoen liter zonnebrandstof per jaar produceren

De reactor werd geïnstalleerd op het dak van de ETHZ (Federaal Instituut voor Technologie Zürich) en maakt gebruik van een thermochemisch procedé. Water en CO2 worden in deze reactor geïnjecteerd, opgewarmd tot ongeveer 1500 graden dankzij het zonnespectrum en ontbonden in syngas. Syngas of synthesegas is een mengsel van waterstof en koolstofmonoxide. Dat wordt vervolgens omgezet in methanol, kerosine of andere koolwaterstoffen die gebruikt kunnen worden in verschillende vervoersmiddelen. De verbranding van de brandstof produceert dezelfde hoeveelheid CO2 die uit de lucht gehaald werd om ze te maken. Het resultaat: de productie is CO2-neutraal. Het is dus een 100% groene brandstof.

Voor wagens en vliegtuigen

Hoewel de Zwitserse raffinaderij momenteel slechts een deciliter methanol per dag produceert, zien de bedenkers het veel groter. Met een spiegeloppervlakte van 200 000 m² zou er maar liefst 10 miljoen liter per jaar geproduceerd kunnen worden. Er zijn trouwens al tests aan de gang in Spanje in het kader van het Europese project SUN-to-LIQUID. Tests die laten uitschijnen dat als de zonnebrandstof voor onze wagens gebruikt kan worden, ze ook vliegtuigen de lucht in moet krijgen!

Twee zaken moeten echter nog verbeterd worden: het rendement en de prijs. Het team van professor Steinfeld, dat deze technologie ontwikkeld heeft, wil het rendement laten stijgen van 6% tot 20% of zelfs 25%. Wat de prijs betreft, die zou 2x zo hoog zijn als die van gewone benzine.