Winkel of supermarkt: de impact van betere verlichting op uw customer experience én energiekosten

E-commerce boomt: het aantal Belgische webshops en transacties blijft stijgen. Met een unieke winkelervaring maakt u het verschil. Kiezen voor de juiste verlichting is hierin essentieel. Bovendien is ledverlichting financieel voordeliger.

11/09/2020 -
Hélène D.
Marketing expert Renewable energy & energy efficiency?

Led-verlichting: stevige besparing op uw factuur

De verlichting van uw winkel of supermarkt bedraagt gemiddeld 25% van uw elektriciteitsfactuur. Met betere verlichting valt er dus veel winst te rapen.

Want als u ledverlichting installeert in uw winkel, dan ziet u uw energiefactuur alsmaar dalen: u betaalt voor verlichting minstens 50% minder.

Bovendien gaat led-technologie 2 tot 5 keer langer mee dan gewone verlichting.

U hoeft ze dus minder snel te vervangen. Ook dat bespaart tijd en geld.

Led-verlichting: unieke winkelervaring

Kleurtemperatuur speelt een essentiële rol bij de keuze van uw verlichting.

Een gloeilamp bijvoorbeeld verspreidt overal hetzelfde witte, warme licht. Maar met led-technologie past u simpelweg de kleurtemperatuur aan. Zo benadrukt u specifieke zones van uw winkel en creëert u verschillende winkelervaringen.

In een supermarkt is bijvoorbeeld het gebruikelijk dat er bij elke productgroep een ander soort licht wordt gebruikt. Zo is het koude wit (6 500 K) voorbehouden voor de diepvriesafdeling. Dit type licht beklemtoont de versheid van uw producten.

Led-verlichting: uw omzet kan aanzienlijk stijgen

Of led-verlichting ook leidt tot betere verkoopresultaten? Jazeker. Want licht heeft een impact op de aankoopbelissingen van uw klanten. 

Zo werd er in 2014 een interessante test uitgevoerd in een kledingzaak. Het koopgedrag in de winkel werd twee maanden voor en twee maanden na de installatie van nieuwe verlichting geanalyseerd. 

De optimalisatie van de verlichting resulteerde in een gemiddelde stijging van de omzet met 10%

En dat is lang niet het enige belangrijke effect dat u kunt meten. 
Led-verlichting heeft ook een impact op het welzijn en de productiviteit van uw medewerkers.

Led-verlichting: met smart lighting bespaart u nóg meer

Met daglichtsensoren regelt u de helderheid van uw verlichting afhankelijk van de hoeveelheid daglicht die er is. 

U kunt uw verlichting ook plannen volgens de dagelijkse activiteit in de winkel. Bijvoorbeeld op basis van uw openingstijden.

En wist u dat u de aanwezigheid in ruimtes kunt detecteren die alleen toegankelijk zijn voor uw medewerkers? Handig!

Tot slot is er Lifi (Light Fidelity). Leds kunnen dan worden gebruikt om real-time data te verzenden via licht. Zo kunnen uw shoppers een bericht met een coupon of aanbieding krijgen wanneer ze een bepaalde rayon of schap naderen. 

In de toekomst wordt Lifi nog interessanter omdat je dan echt een waaier aan informatie kan doorsturen. Voor uw winkelpersoneel bijvoorbeeld: zij krijgen dan een melding waar er lege schappen zijn of waar klanten staan die een vraag hebben.