Welk vervoersmiddel wordt onze nieuwe heilige koe?

Hebt u het ook al horen zeggen? Dat ‘de jeugd’ niet meer zoveel interesse heeft in een rijbewijs? Dat het ook wel met de trein kan of met de step? Dat het allemaal niet zo snel moet?
Isabelle V.
17/09/2019 |

We brengen u een stand van zaken over de evoluties op het vlak van mobiliteit bij ons en in de ons omringende landen. Waar rijden, excuseer, fietsen of gaan we met zijn allen naartoe?

#vaststelling 1: Milieuvriendelijk is in

We nemen met z’n allen onze verantwoordelijkheid in de strijd tegen de klimaatopwarming en kiezen voor groene mobiliteit. Ook het wagenpark van bedrijven wordt hoe langer hoe milieuvriendelijker. In 2018 werden in België in totaal 550.000 nieuwe personenwagens ingeschreven. 0,66% daarvan zijn elektrisch, 0,73% rijden op aardgas (CNG) en 4,53% zijn hybride. Samengeteld dus bijna 6% van alle nieuw verkochte wagens.

Ook bedrijfsvloten worden steeds milieuvriendelijker. De markt van de elektrische utilitaire voertuigen kreeg een stevige boost. Wilt u u ook overschakelen op elektrische utilitaire voertuigen? Wij zetten u op weg!

#vaststelling 2: Elektrische wagens zijn in

Als we even om ons heen kijken, tekent er zich een duidelijk patroon af. In Nederland bijvoorbeeld is de verkoop van elektrische wagens in 2018 verdubbeld. Op 1 januari zoefden er bijna 45.000 elektrisch over de wegen. Dat komt neer op 1,66% van het totale wagenpark en daarmee doen ze 1% beter dan in België. Maar ondanks deze cijfers, die nog bescheiden zijn, is het wel duidelijk dat de elektrische wagens aan een opmars bezig zijn. En zowel bij ons als in de ons omringende landen worden er behoorlijk vette premies uitgereikt om de verkoop te stimuleren. In België en Duitsland tot 4.000 euro en in Frankrijk kan de premie oplopen tot meer dan 6.000 euro: geen wonder dat de verkoop daar boomt.

Een beetje verder weg, in Noorwegen, waar ze altijd op hun tijd vooruit zijn, is ondertussen de helft van het wagenpark elektrisch of hybride. Dat brengt dan weer zijn eigen problemen mee in de vorm van een tekort aan laadpalen. Dat gemis laat zich vooral voelen in steden waar meer dan de helft van de bevolking in appartementen woont en dus geen ruimte heeft voor een privé-oplaadpunt. Zodat er weer nieuwe maatregelen in de plaats komen: de Noorse overheid schafte de vrijstelling van btw voor de aankoop van een elektrische wagen af vanaf 2020. Voorts mogen elektrische wagens niet langer gebruik maken van bus- en taxistroken, tenzij er meer dan 1 persoon inzit.

Noorwegen mag dan wel de etalage van de wereld zijn voor elektrische mobiliteit, toch is er ook in de rest van Europa en zelfs in ons land een exponentiële groei in vergelijking met de vorige jaren. En het aantal ‘stekkerwagens’ zal de komende jaren naar verwachting alleen maar stijgen. Logisch: de overheid helpt een handje mee, ze worden betaalbaarder, de actieradius verbetert, … Bovendien trekken meer en meer constructeurs de groene kaart en zetten ze in op elektrische modellen. Denk maar aan Volkswagen, Mercedes, Audi, Hyundai, Kia, …

Deze groei verklaart ook waarom je op diverse plaatsen nieuwe laadpalen ziet opduiken. Meer en meer bedrijven hebben begrepen dat er een reële behoefte aan is, en dat ze er bij kunnen winnen om laadpalen ‘as a service’ aan te bieden op hun terrein. Kwestie van klaar te zijn voor morgen.

#vaststelling 3: Van heilige koe naar een onheilige kudde  

Wat misschien het meest opvalt, is dat de auto zijn status van heilige koe een beetje kwijt is. Hij is zeker niet heilig meer … Een auto kopen of korte afstanden afleggen – zeker met een vervuilende auto – is niet langer vanzelfsprekend. Het lijkt erop dat we collectief meer nadenken over de manier waarop we ons het beste verplaatsen. Er zijn dan ook heel wat interessante alternatieven bijgekomen: elektrische steps en fietsen waarmee je grotere afstanden kunt afleggen, apps en websites die je helpen om zo milieuvriendelijk en eenvoudig mogelijk op je bestemming te komen …

De cijfers van de elektrische fiets maken veel duidelijk: in 2018 steeg de verkoop van e-bikes met maar liefst 70%. België is daarmee zelfs koploper in Europa. Steeds meer mensen kunnen via hun bedrijf profiteren van fietsleasing. Vooral speed pedelecs worden steeds populairder. Ideaal in dit dichtbevolkte land met zijn dichtgeslibde wegen en zijn overbrugbare afstanden tussen werk en thuis.

En dan is er de deeleconomie – volgens trendwatchers een van de belangrijkste evoluties van deze eeuw. Het aantal carsharing bedrijven in ons land is al lang niet meer op twee handen te tellen. BlaBlaCar, Cambio, Poppy, Drive Now, Zen Car, … Het aantal aanbieders groeit evenredig met het succes ervan. En ook de deelsteps en deelfietsen delen in het succes.

#vaststelling 4: Het openbaar vervoer heeft de trein gemist

En hoe doet ons openbaar vervoer het ondertussen? Hoewel het voor veel Belgen de enige manier is om de files te omzeilen, en ze er dus noodgedwongen voor blijven kiezen, hinken onze openbare vervoersmaatschappijen achterop. Ook op het vlak van flexibiliteit of innovatief vermogen zitten ze niet vooraan in de klas. En dat is een groot contrast met onze buurlanden waar het openbaar vervoer vaak een voortrekkersrol speelt.

Conclusie

De manier waarop we ons verplaatsen en hoe we over mobiliteit denken, is sterk veranderd. De auto is zijn vipstatus kwijt: er zijn veel alternatieven en daar maken we ook gretig gebruik van. Bedrijven spelen een grote rol in deze shift: door milieuvriendelijke auto’s te stimuleren, laadpalen te installeren en pakketformules aan te bieden aan hun medewerkers, trekken ze deze nieuwe, groene trein steeds verder vooruit, naar CO2-loze oorden.

Lees ook: Slim de baan op: hoe doet u het?