4 redenen waarom uw bedrijf nog altijd fors bespaart met zonne-energie

“Is zonne-energie nog rendabel voor mijn bedrijf?” Veel bedrijven stellen deze vraag voortdurend nu de elektriciteitsprijs sterk evolueert en steunmaatregelen zoals subsidies verminderen. Het antwoord? Zonder enige twijfel. Daar zijn 4 goede redenen voor.

26/05/2020 -
Isabelle V.
Communications expert - renewable, energy efficiency, green mobility

1. De performantie van zonnepanelen blijft stijgen

En dat terwijl de prijs blijft dalen. Wist u trouwens dat in 10 jaar tijd die prijs nog maar 1/3 bedraagt? Terwijl het rendement van zonnepanelen bijna verdubbelde.

Momenteel varieert het gemiddelde rendement van fotovoltaïsche panelen met siliciumcellen tussen 15% en 21%, afhankelijk van het type en het merk.

Maar nieuwe technologieën zorgen voor steeds meer rendement. Er is bijvoorbeeld al een beschermend glas ontwikkeld waarop optische lenzen het zonlicht bundelen en het naar het kleine oppervlak van hoogwaardige cellen sturen.

Deze cellen kunnen ook bewegen en de hele dag door het zonlicht volgen. Resultaat: een rendement van maar liefst 29%.

Lees meer over de nieuwste fotovoltaïsche technologieën.

2. U verdient uw investering gewoon terug

Al na 4 tot 7 jaar haalt u uw investering in zonne-energie er weer uit, afhankelijk van uw regio en de grootte van uw installatie. Hoewel de subsidies gedaald zijn, blijven zonnepanelen een energie-efficiënte keuze als u kijkt naar return on investment. Voor projecten van meer dan 10 kWp in Wallonië/5 KWp in Brussel en meer dan 40 kWp voor Vlaanderen blijven er subsidies beschikbaar om uw project te financieren.

3. Uw energiekosten dalen

Niet alleen dalen uw energiekosten 25 jaar lang. U hebt minder last van marktschommelingen.

Maar zijn zonnepanelen wel interessant, ook als de energieprijzen laag liggen?

Toch wel. Want dat heeft maar een beperkt effect op de totale energiekost.

De totale energiefactuur bestaat uit verschillende componenten zoals distributiekosten, transport, taksen … En de stroomprijs bedraagt gemiddeld maar 25% van de totale energiefactuur.

4. Groen imago

Bedrijven willen meer en meer duurzaam tewerk gaan. Dit cijfer spreekt boekdelen: 67% van de bedrijven die een groen engagement tonen, realiseren gemiddeld 10% meer verkoop. Bovendien helpen zonnepanelen om uw doelstellingen op het vlak van duurzaamheid te behalen. Zoals de Europese doelstellingen om groenere gebouwen te bouwen of gebouwen te renoveren.

Omdat cijfers luider spreken dan woorden vindt u hier een voorbeeld van een recente installatie van zonnepanelen.

Wilt u meer informatie? Hebt u vragen over uw zonnepanelenproject? Of wenst u een simulatie voor uw bedrijf? Neem dan zeker contact op.

 

 

Lees ook