Hoe bpost zijn CO2-uitstoot met 1 200 ton verlaagde

Zes jaar op rij verkozen worden tot ‘meest groene postale operator ter wereld’: het is een onderscheiding waar je terecht trots op mag zijn. En bpost blijft ambitieus: tegen 2030 willen ze hun CO2-uitstoot nog eens met 20% verlagen.

03/06/2019 -
Isabelle V.
Communications expert - renewable, energy efficiency, green mobility

Om dat te realiseren, kozen ze onder meer voor zonnepanelen om hun eigen groene energie op te wekken. Onlangs nog, in 2018, werden bijvoorbeeld 3 700 zonnepanelen geïnstalleerd op het dak van sorteercentrum in Antwerpen. Maar dat is maar een deel van het verhaal: dit is ondertussen het vierde sorteercentrum van bpost dat werkt met zonne-energie.

Handige derde-investeerdersformule

Bpost deed de investering in Antwerpen niet zelf; het bedrijf koos voor het zogeheten ‘derde-investeerdersmodel’ van ENGIE Sun4Business. Dat is een soort van leaseformule waarbij bpost zijn dak voor 10 jaar verhuurt aan ENGIE, die in ruil de zonnepanelen installeert en de volledige installatie, afhandeling en administratie voor zijn rekening neemt. Er zijn dus geen zware investeringen aan verbonden, maar de energiefactuur verlaagt wel aanzienlijk vanaf dag één. En na tien jaar wordt bpost eigenaar van de panelen. Zo kunnen ze maximaal profiteren van groene energie zonder dat ze grote budgetten moeten vrijmaken.

>> Meer info over de all-in-one-formule

bpost, Belgische zonnekoning

De 3 700 fotovoltaïsche panelen in Antwerpen werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom en zijn goed voor een capaciteit van 1 megawatt. In totaal komt bpost hierdoor op een totaal van 33 000 m² zonnepanelen op zijn verschillende gebouwen in België, waarmee het duidelijk een van de belangrijkste spelers is in ons land op het gebied van zonne-energie. Het gaat om een totaal van 12 460 zonnepanelen op de daken van de sorteercentra in Gent, Luik, Charleroi en Antwerpen. De vier installaties hebben een totaalcapaciteit van 3,2 megawatt, het equivalent van het jaarlijkse verbruik van ongeveer 900 gezinnen, en moeten zorgen voor een CO-besparing van ruim 1 200 ton per jaar.

Andere groene initiatieven

Maar om ‘de groenste ter wereld’ te zijn en te blijven, zijn er nog andere inspanningen nodig. “Sinds 2007 hebben we onze CO2-uitstoot beperkt tot 40 procent. Tegen 2030 willen we die uitstoot nog eens met 20 procent verlagen. We zijn ons bewust van het feit dat Belgische consumenten meer en meer gebruik maken van webshops, wat leidt tot een groeiende pakjesdistributie. Om hierop in te spelen en deze groei ecologisch op te vangen, gaan we tegen 2030 de helft van ons wagenpark elektrisch maken. In totaal gaat het daar dus om 4 000 van onze 8 000 voertuigen. Al in 2022 zullen er 600 nieuwe elektrische bestelwagens rondrijden”, zegt bpost CEO Koen Van Gerven.  Een voorbeeld om te volgen …

>> Zo verlaagt u uw CO2-uitstoot