Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

ENGIE zonnepanelen en thuisbatterijen, de slimme investering voor je budget en het klimaat

In 2023 geniet je in Vlaanderen van subsidies voor je zonnepaneleninstallatie: tot 750€ op zonnepanelen en tot 850€ op een thuisbatterij.

Ik wil een offerte

Volledig vrijblijvend en van op afstand

Unieke ENGIE garanties in België

Garanties tot 25 jaar! Wij geven je garanties op je zonnepanelen, het vermogen van je panelen, je omvormer en je opbrengsten.

 

Meer info

Zonnepanelen met een thuisbatterij

Dankzij je thuisbatterij geniet je nog meer van je groene energie. Bovendien kan je tot 850€ subsidies ontvangen voor het installeren van een thuisbatterij.

Meer info

Unieke subsidies in Vlaanderen

Dankzij subsidies van het Vlaams Gewest kan je
tot
750€ besparen bij de aankoop van zonnepanelen
en tot 850€ op je thuisbatterij.

Meer info

Betaal in 1 keer of op afbetaling*

Betaal je installatie op jouw ritme. Je kan ervoor kiezen je zonnepanelen in 1 keer of per maand af te betalen.

 

 

Meer info

Hoe kiezen we samen de beste zonnepanelen voor jou?

1

Offerteaanvraag

Vraag je offerte voor zonnepanelen met thuisbatterij online aan.

2

Onze expert belt je op

Een expert van Sungevity bespreekt met jou wat je wensen en verwachtingen zijn.

3

Je ontvangt je digitale offerte

De expert maakt dan een offerte op basis van satellietbeelden en belt je op om alles met je te overlopen.

4

Installatie

Offerte aanvaard? Onze experts komen je zonnepanelen (en thuisbatterij) zorgvuldig plaatsen.

Gratis e-book vol energietips

Lees alle tips over eigen stroom opwekken, premies ontvangen en de gepaste zonnepanelen kiezen.

Download je e-book
Bekijk enkele blogartikels

Heb je een vraag?

Misschien staat je antwoord hier al tussen

Wat is de digitale meter?

Waar vind ik de meest recente informatie over de digitale meter?

Je vindt de meest recente informatie over de digitale meter op de website van netbeheerder Fluvius.

 

Wie krijgt een digitale meter in huis?

Op termijn krijgt elke op het net aangesloten woning en gebouw, een digitale meter.

 

Wanneer wordt de digitale meter bij mij geplaatst?

Netbeheerder Fluvius plaatst vanaf juli 2019 enkel nog digitale meters bij nieuwe aansluitingen of bij vervangingen, na een ingrijpende verbouwing bijvoorbeeld. Eerst zijn dus die woningen aan de beurt. Daarna geeft Fluvius voorrang aan klanten met het prosumententarief, klanten met een budgetmeter en klanten in de pilootfase (testfase). Voor meer informatie over de planning van de installatie van de digitale meters kan je terecht op de website van Fluvius.

 

Geen zorgen, je krijgt ruim op voorhand alle informatie van Fluvius.

 

Wat kost de digitale meter?

De kosten van de digitale meters zitten verwerkt in de nettarieven en zijn eerlijk verdeeld over iedereen die aangesloten is op het net. Je moet bij de installatie dus niets betalen tenzij je een slimme meter laat plaatsen bij een nieuwbouw of na een grondige renovatie. Dan moet je, net zoals tot nu het geval was bij de mechanische meters, de indienststelling zelf betalen. Als je niet bouwt of verbouwt en je zelf, nog voor Fluvius je hiervoor contacteert, een digitale meter aanvraagt, dan moet je zelf de plaatsing en indienststelling betalen: 226€, exl btw en meterkast.


Hoe zal ik gecompenseerd worden zodra de digitale teller er is?

Ik heb een digitale meter gekregen, hoe zit het nu met de terugdraaiende teller?

De digitale meter geeft je de keuze tussen twee systemen: het huidige systeem van de terugdraaiende teller (volledige compensatie met prosumententarief ) of het systeem met lichte compensatie voor energie en werkelijke ( bruto ) afname voor je distributie- en transportkosten.

De meter is standaard ingesteld in de bestaande regel waarbij je verbruik op jaarbasis door je productie wordt gecompenseerd. Dit blijft gelden gedurende de overgangsperiode van 15 jaar na de eerste indienstname van je installatie, voor installaties die in dienst worden genomen tot en met einde 2020. Het is zo wel zo dat de VREG, de Vlaamse Energieregulator, naar het Grondwettelijk hof is gestapt om deze regeling aan te vechten. Eén van de punten die aangevochten worden is de duurtijd van de overgangsmaatregel. Vandaag kennen we de juiste afloop niet. Wat we wel weten is dat al zeker tot eind 2020 het compensatiemechanisme zal blijven bestaan.

Je hebt daarnaast als klant de keuze om over te schakelen naar lichte compensatie. Dan betaal je niet langer het prosumententarief, maar zal je wel distributienetkosten en transportkosten betalen op je bruto-werkelijke afname. Het energiegedeelte blijft gecompenseerd op jaarbasis, maar de distributiekosten niet. De VREG heeft een tool gebouwd om te simuleren wat voor jou het beste is: https://simulatordigitalemeter.vreg.be.

Blijf ik best in het prosumententarief of stap ik over naar het nieuwe systeem?

Dit hangt af van uw installatie en uw verbruiksprofiel. Je kan dit simuleren op de VREG website https://simulatordigitalemeter.vreg.be. Algemeen gesproken doe je een voordeel om over te stappen vanaf een lokaal verbruik van 30%. Weet wel dat een keuze voor het nieuwe systeem (zonder compensatie) onomkeerbaar is: eens je hiervoor kiest, kan je niet terug naar het systeem van de terugdraaiende teller. Als je nog twijfelt, raden we je aan in de huidige regeling (compensatie) te blijven en een jaar af te wachten. Via de digitale meter zal je kunnen zien wat je injectie en afname is en dus een duidelijker beeld krijgen om een gegronde beslissing te nemen.

Op welke manier kan ik overstappen naar het nieuwe systeem van lichte compensatie?

Om over te stappen naar het systeem van lichte compensatie moet je een aanvraag indienen bij Fluvius. Hier vind je meer informatie: https://www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden/digitale-meters-en-zonnepanelen-dit-moet-je-weten/stap-over-naar-het-nieuwe-nettarief-voor-prosumenten.


De digitale meter en zonnepanelen: wat verandert er praktisch gezien?

Mijn zonnepanelen werden voor 2021 geplaats en ze komen mijn meter vervangen, wat gebeurt er met het ‘saldo’ aan injectie dat ik opgebouwd heb? Is de compensatie op jaarbasis gegarandeerd?

Ja, hiermee wordt rekening gehouden. Bij het weghalen van je oude meter wordt de eindindex van de oude meter opgenomen en deze zullen op jaarbasis worden verrekend met de nieuwe data die we doorkrijgen van de digitale meter.

Kan ik met de digitale meter ook de productie van mijn zonnepanelen aflezen?

De digitale meter zal enkel de afname van het net en de injectie in het net registreren. De productie van de zonnepanelen wordt niet geregistreerd.

Praktisch: hoeveel plaats neemt de meter in en is er elektriciteit voor nodig?

De slimme meter wordt in een standaard meterkast geplaatst: 25cm breed, 60cm hoog. Als je huidige kast aan de afmetingen voldoet, dan kan de huidige meterkast gebruikt worden. Als dat niet het geval is, dan zullen de techniekers van Fluvius een nieuwe kast plaatsen. Zij hebben altijd het nodige materiaal bij, dus hoef je daarvoor zelf niets te voorzien.

De meters werken op een batterij, er is geen stopcontact nodig. Als je dan eens een panne hebt, dan blijft de meter actief.

Kan ik de plaatsing van een digitale meter weigeren?

Fluvius heeft met de Vlaamse Overheid afgesproken dat prosumenten tot  1 januari 2025 een digitale meter kunnen weigeren. Dit geldt echter niet voor nieuwe prosumenten en prosumenten die reeds 15 jaar van hun terugdraaiende teller hebben genoten.

Ontvang ik een vergoeding voor het installeren van een digitale meter?

Wanneer je zelf vervroegd je digitale meter aanvraagt in Vlaanderen, zal je in eerste instantie de plaatsing en de indienststelling (88€ incl. btw in 2021) zelf moeten betalen. Hiervoor krijg je vanaf 1 april 2021 een additionele premie 100€ van de Vlaamse Regering.

Ik heb nog geen digitale meter, bij wie moet ik hiervoor zijn?

De digitale meters worden sinds juli 2019 geleidelijk overal in Vlaanderen geplaatst of vervangen door netbeheerder Fluvius.

Je kan via de website van Fluvius zelf bekijken wanneer je je digitale meter krijgt. Je hebt de EAN-code van je huidige elektriciteitsmeter nodig om de planning te bekijken.

Als je nog geen digitale meter hebt en je al een batterij wil plaatsen, dan wordt de plaatsing van je digitale meter terugbetaald via een verhoging van de premie voor thuisbatterijen.


Kan ik zonnepanelen bestellen bij ENGIE als ik geen energieklant ben?

Je hoeft geen klant te zijn om bij ons zonnepanelen te bestellen. We raden je wel aan om je huidige energieprijs te vergelijken met onze prijzen. Als je dat wenst kan je op elk moment overstappen van je huidige leverancier naar ENGIE.


Hoe maken jullie de dakanalyse?

Een expert gebruikt satellietbeelden en luchtfoto’s om je dak vanop afstand te bekijken. Hij analyseert je dak en bekijkt wat de mogelijkheden zijn op basis van de hellingshoek en oriëntatie van je dak, mogelijke obstakels en schaduw en je elektriciteitsverbruik.

Wat bij een nieuwbouwwoning?

Voor een nieuw te bouwen of recent gebouwde woning zijn er meestal nog geen satellietbeelden beschikbaar. In dit geval kan je meteen een offerte aanvragen. Onze experts vragen dan de plannen van je woning.


Wat is de relatie tussen Sungevity en ENGIE?

Je zal gecontacteerd worden door Sungevity. Sungevity maakt deel uit van de ENGIE-groep en heeft jarenlange ervaring op het vlak van zonnepanelen. 

LET OP, GELD LENEN KOST OOK GELD.

Voorbeeld voor: lening op afbetaling van 7.000,00 € terugbetaalbaar in 42 maandaflossingen van 170,55 € aan een Jaarlijks Kostenpercentage van 1,30% (vaste actuariële debetrentevoet van 1,30%) hetzij een totaal terug te betalen bedrag van 7.163,10 €. Contante prijs 7.000,00 €.

* Voorwaarden op 19/07/2022 en onderhevig aan veranderingen

Voor een ontleend bedrag van minimum 200€. De wettelijke maximale terugbetalingstermijn is afhankelijk van het ontleende bedrag maar zal nooit minder zijn dan 12 maanden en nooit meer dan 60 maanden. Voorstel voorbehouden aan particulieren. Onder voorbehoud van de aanvaarding van het dossier door de kredietgever: Beobank NV/SA, Koning Albert II-laan 2, 1000 Brussel, BTW BE 0401.517.147 RPR Brussel, IBAN: BE77 9545 4622 6142. V.U., Kredietbemiddelaar, Agent in een nevenfunctie: Electrabel nv, Simón Bolívarlaan 34, 1000 Brussel, BTW BE 0403.170.701 RPR Brussel, IBAN: BE46 0003 2544 8336. Kredietbemiddelaar, Agent in een nevenfunctie: Sungevity Belgium BVBA, Quellinstraat 49, 2018 Antwerpen, BTW BE 0659.680.172 RPR Antwerpen, IBAN BE 88 7194 0012 5841