Wat kan ik doen bij een internetstoring op boxx?

Het kan voorkomen dat boxx geen internetverbinding heeft. Wat nu?

Klik eerst op Menu > Instellingen > Internet (in de linker kolom) > klik op het potloodje naast de lijn ‘Draadloos netwerk’.

1) De naam van het netwerk verschijnt niet in de beschikbare netwerklijst van boxx

  • Een verborgen netwerk wordt niet in de lijst met gevonden netwerken weergegeven, dit zal dus handmatig ingevoerd moeten worden. In plaats van de netwerknaam uit het lijstje ‘beschikbare draadloze netwerken’ te kiezen moet de optie ‘Verborgen netwerk’ op boxx gekozen worden.

Voer vervolgens de juiste naam in van het netwerk.

  • Wanneer er wel andere netwerken zichtbaar zijn maar niet het eigen thuisnetwerk kan het zijn dat de router op de 5.0 GHz-frequentie ingesteld staat. boxx zal dit netwerk niet herkennen. boxx kan alleen verbinding maken met 2,4GHz-wifinetwerken.
  • Ga ook na of het probleem aan je eigen WIFI router niet gelinkt is. Herstart het door de stekker uit het stopcontact gedurende 30 seconden te trekken. Check ook aan de hand van andere toestellen (smartphone, tablet of computer) dat je je netwerk kan zien, dat je tot je router kan verbinden en dat je op het Internet kan surfen.
  • Dit kan liggen aan de wifimodule van boxx. Vaak helpt een harde reset wanneer boxx geen netwerken ziet. Wanneer dit geen resultaat oplevert, probeer dan boxx op het Internet aan te sluiten via een hotspot op je smartphone (kijk in de handleiding van je smartphone om te weten hoe je moet dat doen). Lukt dit ook niet, dan kan het aan de wifimodule liggen. In dit geval zal er een installateur langs moeten komen om boxx te vervangen.

 

2) boxx heeft problemen met lange complexe wachtwoorden, WEP-encryptie of WPS-beveiliging

Bij een wachtwoord zoals dit "x8EklEp?u7iU$oE=ie5!#q0uMiUfrIa&" komt de wifiverbinding niet tot stand! Kies een eenvoudiger wachtwoord en vul deze in je router/modem in en dan in boxx. Let op, dit nieuwe wachtwoord moet vervolgens in alle bestaande toestellen die verbonden zijn met je wifinetwerk worden ingevuld!

boxx ondersteunt WEP encryptie voor wachtwoorden niet. Verander de encryptie van je wachtwoord naar WPA of WPA 2.

boxx ondersteunt evenmin de WPS-beveiliging van je modem. Je moet dus de WPS-beveiliging van je router/modem uitschakelen zodat boxx correct verbinding kan maken met je wifinetwerk.

 

3) Mijn router deelt geen IP-adressen uit

Helaas is het niet mogelijk om in boxx zelf een vast IP-adres in stellen. De enige oplossing is om DHCP in de router aan te zetten. Zie hiervoor de handleiding van de router.

 

4) Het wifisignaal is te zwak

Dit kan veroorzaakt worden door storing (interferentie) met de routers/modems van de buren, doordat deze op hetzelfde kanaal zitten.

Ondanks dat een router/modem je een keuze geeft uit 13 kanalen, zijn er echter maar 3 kanalen die naast elkaar kunnen bestaan zonder elkaar te beïnvloeden.

Dat zijn de kanalen 1 , 6 & 11.

Standaard staan alle routers/modems op kanaal 11, dus probeer eens of kanaal 6 of 1 een verbetering oplevert. Raadpleeg de handleiding van je router/modem om het kanaal aan te passen.

Er zijn ook apps te vinden voor de smartphone of laptop om de wifisignalen in je omgeving te meten.

Het signaal kan ook te zwak zijn als de afstand tussen je router/modem en je boxx te groot is of als het signaal verzwakt wordt door betonnen muren en/of vloeren. Een wifi repeater kan hier een oplossing bieden.

 

5) boxx krijgt geen connectie met het service center (status: verbonden met internet, niet verbonden met Service Center)

Twee dingen kunnen hier de oorzaak van zijn:

  • er is een storing in het Service Center.
  • er is een probleem met de firewall of de router. Dit is vaak uit te sluiten door via een hotspot verbinding te maken met boxx.

Zorg ook ervoor dat de poorten 13, 37, 123, 443 en 1037 op je router open zijn.