Hoe activeer ik de P1-poort van mijn slimme meter bij Fluvius?

De P1-poort van de slimme meter van Fluvius is standaard gedesactiveerd / gesloten..

Het is noodzakelijk om de P1-poort van je elektriciteitsmeter open te stellen en te activeren zodat boxx je verbruiksdata voor elektriciteit en aardgas kan uitlezen en visualiseren. Inderdaad, via je elektriciteitsmeter leest boxx je verbruiksgegevens uit voor zowel elektriciteit als aardgas. Bovendien, zolang de P1-poort niet open en actief is, kan deze je metermodule niet van stroom voorzien en zal boxx deze metermodule niet herkennen.

BELANGRIJK!

  1. Het kan dat Fluvius je EAN-code niet onmiddellijk herkent als een EAN-code met een slimme/digitale meter. Je krijgt in dit geval een foutmelding dat er geen digitale meter op je EAN gekend is. Dit lost zichzelf normaal op na enkele uren/dagen. Als dit na 48 uur nog steeds niet opgelost is, contacteer dan Fluvius (078 35 34 34)
  2. Nadat je de activatie van je P1-poort hebt aangevraagd, kan het tot 48 uur duren vooraleer deze effectief open en actief is

Om je P1-poort te activeren, ga naar de website van Fluvius

Klik op Je gebruikerspoort (des)activeren.

Klik dan op Activeer of desactiveer je gebruikerspoorten.

De activatieaanvraag van je P1-poort gebeurt via het online portaal van Fluvius. Je moet hiervoor een account hebben bij Fluvius.

Log je in of maak een account aan.

Indien je nog geen account hebt, volg dan deze stappen. Klik eerst op Registreer je.

Daarna moet je je te registreren via eID (m.a.w. met je identiteitskaart en een card reader) of via itsme (m.a.w. een smartphone app). Selecteer één van de twee manieren waarop je je wenst te registeren.

Zodra je je geregistreerd hebt, kom je terug terecht op de website van Fluvius. Op de linkerkant van het scherm zie je de door de overheid gekende officiële gegevens. Aan de rechterkant dien je je telefoonnummer en email adres in te vullen. Kies ook je wachtwoord om toegang tot het Fluvius-portaal te hebben.

Je zal een email ontvangen op het emailadres dat je net hebt ingegeven. Klik op de link in deze mail om je emailadres te bevestigen en je account te activeren.

Nadat je op de link in de email hebt geklikt, kom je terecht op deze pagina.

Klik op Inloggen bij Fluvius en log je in met het email adres en wachtwoord dat je net hebt gekozen.

Eens ingelogd, kom je op deze pagina terecht. Vul je EAN-code voor elektriciteit in: Dit is een code van 18 cijfers die start met 54. Je vindt deze terug:

  • Op een ENGIE-factuur
  • In de online customer area van ENGIE
  • Op de sticker op je meter

Klik op Toevoegen aan overzicht.

Indien je EAN-code voor elektriciteit gekend is als digitale/slimme meter, verschijnt deze in je overzicht, met logo voor elektriciteit ervoor.

Indien je EAN-code voor elektriciteit nog niet gekend is als digitale/slimme meter, zie je een foutmelding.

Vink het vakje "Als aanvrager ga ik ermee akkoord dat mijn naam aan de klant wordt doorgegeven" aan en klik op Aanvragen.

Eens je de EAN-code voor elektriciteit hebt toegevoegd, verschijnt ze in de lijst van jouw EAN-codes.

Klik dan op de Aanvragen om de activatie van je P1-poort verder te zetten.Zodra je de aanvraag hebt ingediend, vervangt een oranje bolletje de knop Aanvragen. Fluvius stuurt een email (of een brief indien Fluvius je email adres niet kent) naar de houder van het energiecontract gelinkt aan de EAN code (in de meerderheid van de gevallen is dit dezelfde persoon als de aanvrager) om de goedkeuring te vragen voor de activatie van de P1-poort. Om de aanvraag te valideren, klik je op de link in de bijlage van de mail van Fluvius (of geef je de activatiecode in die vermeld is in de brief via een specifieke link op de website van Fluvius). Van zodra goedgekeurd, verandert het oranje bolletje in een groen bolletje. Dit wil zeggen dat je controle over het beheer van de P1-poort actief is. Enkel dan kan je verder gaan met de activatie van je P1-poort.   

Om je P1-poort te openen, klik je op het groene bolletje.

Op het volgende scherm zie je dat standaard de P1-poort gesloten is. Klik op de aan/uit-knop om je P1-poort te activeren. 

Je P1-poort is niet onmiddellijk geactiveerd. Dit kan tot 72 uren duren: de status is dan "In aanvraag" . Als dit langer duurt , contacteer dan Fluvius. Zodra je P1-poort open is, verandert de status naar "Open" en kan je je boxx instellen om je elektriciteits- en gasdata door boxx te laten uitlezen.

Je kan ook rechtstreeks op je slimme meter zien of je P1-poort open is: een pijltje verschijnt boven "GP" wanneer je P1-poort open is. Indien er geen pijltje boven GP is, wil dat zeggen dat je P1-poort gesloten is.

Indien er alsnog problemen zouden zijn, contacteer dan Fluvius op het nummer 078 35 34 34 of raadpleeg hun veelgestelde vragen.