Klantenzone
Met je nieuwe klantenzone kun je een hele reeks handelingen zelf uitvoeren.
Voor meer autonomie, wanneer je maar wilt.
Klantenservice
Je kunt nu ook 's avonds en op zaterdagochtend bij ons terecht.
Zodat jij kan focusen op wat echt telt: je zaak.
Factuur
Als je een elektriciteits- en gascontract hebt, doen we ons uiterste best om je één factuur te sturen.
Voor jouw comfort.
Betaling
Als je een meter hebt met een jaarafrekening, kun je de datum kiezen waarop je maandelijkse voorschotfactuur wordt uitgegeven.
Zo kan je je cashflow effectiever beheren.
Ja, het is eenvoudig te activeren:
Voer je e-mailadres in en volg de instructies.
Het kan dat je al toegang hebt tot deze klantenzone.
Heb je slechts één ondernemingsnummer? Je hoeft niets te doen. Je zal nu al je leveringspunten op je gekende klantenzone zien.
Heb je meerdere ondernemingsnummers? Voor elk ondernemingsnummer is er een aparte klantenzone. Je kan deze één voor één activeren.
Dit kan je heel gemakkelijk nagaan door één van je laatste facturen erbij te nemen. Als je links bovenaan deze factuur "Je login" ziet staan, betekent dit dat je je klantenzone voor Professionals reeds eerder activeerde. Je kan met dit login en je gekende paswoord aanloggen op de klantenzone.
De volgende punten zijn belangrijk om te weten:
Voor elke klantenzone moet een andere login worden gebruikt
Je kan hetzelfde wachtwoord gebruiken voor je verschillende 'Professionele' klantenzones als je meerdere klantenzones moet activeren.
Je moet voor elk ondernemingsummer een aparte toegang tot het klantenzone maken.
Zo krijg je een overzicht van alle leveringspunten die aan elk afzonderlijk ondernemingsnummer zijn gekoppeld.
Op onze website voor 'Professionals' www.engie.be.
Je kunt inloggen door rechtsboven 'Professionele klantenzone' te selecteren en vervolgens 'Inloggen' of 'Nog geen account' te kiezen, afhankelijk van je situatie.
Je nieuwe klantenzone bevat soortgelijke elementen als wat je gewend was te vinden in je oude klantenzone. En ook enkele nieuwe functies.
Per ondernemingsnummer heb je 1 klantenzone, waar je een overzicht vindt van al je leveringsadressen voor dat ondernemingsnummer.
Er zijn ook twee belangrijke verschillen:
Voor iedere ondernemingsnummers zal je je klantenzone afzonderlijk moeten activeren
Je kiest 1 login per klantenzone, en deze kan je delen met je collega's
Neen, want ze worden nu gegroepeerd per ondernemingsnummer. Heb je meerdere ondernemingsnummers? Dan vind je een overzicht van je leveringsadressen per ondernemingsnummer in de verschillende klantenzones.
Je moet de omgeving 'Professionals' kiezen op onze website www.engie.be om toegang te krijgen.
Nee. Vanaf nu kan je slechts 1 login per klantenzone kiezen, die je uiteraard wel kan delen met je collega's binnen hetzelfde bedrijf.
Je nieuwe klantenzone bevat gelijkaardige functies als die je gewend was te vinden in je oude klantenzone en ook enkele nieuwe functies.
Je klantenzone is nu georganiseerd volgens ondernemingsnummer.
Dit zijn slechts enkele van de functies die je kunt gebruiken in je klantenzone zonder contact op te nemen met de klantenservice:
Een domiciliëring activeren
De datum van je voorschotfactuur wijzigen als je een meter met jaarfactuur hebt
Direct je contract wijzigen
Een verhuizing betalen in een paar klikken
Je oude klantenzone blijft toegankelijk voor minimaal 3 jaar.
Je vindt er al je gegevens met betrekking tot de periode vóór 26 februari 2024. Dit omvat je contract, je facturen en je verbruik.
Je kan nog steeds inloggen in je oude klantenzone met dezelfde logingegevens die je eerder gebruikte.
Al je gegevens met betrekking tot de periode vóór 26 februari 2024 zullen in je oude klantenzone staan. Voor een periode van minimaal 3 jaar.
Je hebt er toegang toe met de login en het wachtwoord dat je gebruikte.
In je nieuwe klantenzone voor Professionals kan de status van de meldingen die je in je oude klantenzone hebt geselecteerd anders zijn.
Controleer of ze overeenkomen met je voorkeuren via je nieuwe klantenzone.
Je nieuw klantnummer werd meegedeeld in de communicatie die je van ons hebt ontvangen.
Er is één klantnummer per verbruiksadres. Het is dus normaal dat je meerdere klantnummers hebt, als je meerdere verbruiksadressen hebt.
Je kan jouw klantnummer ook terugvinden op je nieuwe klantenzone, zodra je deze hebt geactiveerd, of op je volgende facturen.
Ja.
Het nieuwe nummer is 078 78 20 20.
Voor jouw gemak hebben we onze openingstijden uitgebreid.
Je kan contact opnemen met de klantenservice:
van maandag tot en met vrijdag, tussen 8.00 en 19.45 uur
op zaterdagochtend, tussen 9.00 en 12.45 uur
Er zijn verschillende manieren om contact op te nemen met onze klantenservice:
- via onze online klantenservice
- via chat
- of telefonisch op 078 78 20 20
Het juiste klantnummer vind je terug rechts bovenaan onder je adres in je klantenzone. Heb je meerdere klantnummers, geef dan het klantnummer mee dat gekoppeld is aan het leveringsadres waarover je een vraag hebt.
Het versturen van berichten per e-mail is nu vervangen door onze online klantenservice, die veel efficiënter is, zodat we zo snel mogelijk je kunnen verder helpen.
Het is dus niet langer nodig om een e-mailadres te gebruiken - alles kan via onze online klantenservice.
Afhankelijk van je situatie kunnen er inderdaad verschillen zijn in je factuur.
In het algemeen:
De lay-out van de facturen die je voortaan ontvangt is anders
We proberen zoveel mogelijk jouw voorschotacturen voor elektriciteit en gas samen te voegen te bundelen in één factuur. Dit is in dit stadium niet voor alle situaties mogelijk, gezien de verschillende spelers op de energiemarkt (netbeheerder, enz.).
Toch vind je hier de meeste informatie die je gewend bent.
De data waarop de facturen worden opgemaakt verschillen afhankelijk van de situatie.
Voor je maandelijkse voorschotfacturen kun je, als je over een meter met een jaarafrekening beschikt, zelf de datum bepalen die voor jou het beste past.
Ja, het gebruikte adres is nu
engie@document.engie.be
Wij raden je aan om het toe te voegen aan je adresboek.
Ja, dat is nog steed het geval.
Er wordt een PDF-bestand bijgevoegd en er is ook een link naar je nieuwe klantenzone voorzien waarop je je facturen kan consulteren.
Natuurlijk kan dat.
Al je nieuwe facturen (vanaf 26 februari 2024) zal je in je nieuwe klantenzone terugvinden.
Je oude facturen (voor 26 februari 2024) blijven nog minimaal 3 jaar beschikbaar in je oude klantenzone.
Er verandert niets aan de factureringsmethode die je gebruikte.
Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? Dan kan je nog steeds gebruik maken van de twee bestaande methoden: ‘self billing’ of ‘rekennota’.
Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden automatisch gefactureerd op je afrekening.
Je ontvangt een eindfactuur voor de injectie voor de periode tot eind maart 2024.
Vanaf 26 februari 2024 worden nieuwe bankrekeningnummers gebruikt voor alle betalingen van je facturen.
Voor domiciliëringen zal dit één van de volgende rekeningnummers zijn:
BE 46 0003 2544 8336
BE 64 3751 0485 4352
BE 09 3101 0484 4457
Voor betalingen zonder domiciliëring is dit één van de volgende rekeningnummers:
BE 21 3101 8027 5903
BE 81 0003 2587 3924
BE 09 3101 0484 4457
Het correcte bankrekeningnummer staat altijd vermeld op de factuur en heeft voorrang op alle andere communicatie.
Kijk altijd uit voor phishingpogingen.
Je hoeft niets te doen.
We hebben de nodige stappen ondernomen bij je bank om je domiciliëring over te zetten naar het nieuwe bankrekeningnummer dat we nu gebruiken. De referentie van het mandaat blijft ongewijzigd.
Kijk altijd uit voor eventuele phishingpogingen.
We raden je aan om deze zo snel mogelijk te betalen.
Je kunt het verschuldigde bedrag storten op het rekeningnummer dat op de betreffende factuur vermeld staat. De instructies op elke factuur hebben voorrang op alle andere communicatie.
Facturen die vóór 26 februari 2024 zijn opgemaakt, zijn niet zichtbaar in je nieuwe klantenzone voor Professionals. Deze vind je enkel terug in je oude klantenzone.
De volgende elementen veranderen en worden weergegeven op je bankafschriften:
Het gebruikte bankrekeningnummer is anders
Het nieuwe klantnummer dat aan jou is toegewezen
De structuur van het factuurnummer is ook anders
Niet standaard.
Je kunt in je nieuwe klantenzone een melding activeren om op de hoogte te worden gehouden van de status van je domiciliëring, afhankelijk van je voorkeuren.
Absoluut. Oude mandaten die opgeschort werden, kunnen opnieuw geactiveerd worden via je nieuwe klantenzone.
Aangezien vanaf 26 februari 2024 nieuwe bankrekeningnummers worden gebruikt voor alle facturen, zal het een van deze rekeningnummers zijn:
BE 21 3101 8027 5903
BE 81 0003 2587 3924
BE 09 3101 0484 4457
Het te gebruiken rekeningnummer wordt altijd vermeld op de factuur en heeft voorrang op elke andere communicatie.
Als eerdere facturen nog onbetaald zijn, moet de betaling gebeuren op het oude bankrekeningnummer dat op de betreffende facturen vermeld staat.
Wees in alle gevallen op uw hoede voor pogingen tot phishing.
Het enige wat je hoeft te doen is een aanvraag voor je domiciliëring te activeren op onze website, waarna wij de nodige stappen ondernemen bij je bank.
Als je bankgaranties zijn geactiveerd, verandert er niets.
Nee, absoluut niet.
Je huidige contract loopt door tot de overeengekomen vervaldatum.
De prijsformule in het contract blijft van toepassing totdat deze afloopt.
Je kan deze vinden in je oude klantenzone met de login die je gebruikte.
3 maanden voor het aflopen van je huidige contract ontvang je een voorstel voor contractverlenging.
Gebaseerd op de marktprijzen die op dat moment gelden.
Dit kan gebeuren. Als dit het geval is, ontvang je tegelijkertijd een voorstel voor contractverlenging.
Dit voorstel heeft niets te maken met deze wijzigingen. Het is uitsluitend gekoppeld aan het aflopen van je huidige contract.
In je oude klantenzone, met de login die je gebruikte.
Er verandert niets aan de voorwaarden van het contract. De vastgelegde voorwaarden blijven van kracht.
Er verandert niets aan de factureringsmethode die je gebruikte.
Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? Dan kan je nog steeds gebruik maken van de twee bestaande methoden: ‘self billing’ of ‘rekennota’.
Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden automatisch gefactureerd op je afrekening.
Je ontvangt een eindfactuur voor de injectie voor de periode tot eind maart 2024.
Voor klanten die voorheen een jaarlijkse factuur voor injectie ontvingen, verandert de frequentie naar maandelijks.
Injectiegegevens zullen pas vanaf 1 april 2024 zichtbaar zijn in je nieuwe klantenzone.
In de tussentijd blijven ze zichtbaar in je oude klantenzone.
Je ontvangt een eindfactuur, met je oude klantnummer, voor de periode tot eind maart 2024.
Er verandert niets aan de manier waarop je een vergoeding ontvangt voor de elektriciteit die je op het net injecteert. De methode die je momenteel gebruikt, blijft van toepassing.
Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? Dan kan je nog steeds gebruik maken van de twee bestaande methoden: ‘self billing’ of ‘rekennota’. Er wordt wel een nieuw PO-nummer ('inkooporder') gebruikt, dat op de 'rekenbon' wordt vermeld.
Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden automatisch gefactureerd op je afrekening.
Er verandert niets aan de factureringsmethode die je gebruikte.
Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? Dan kan je nog steeds gebruik maken van de twee bestaande methoden: ‘self billing’ of ‘rekennota’.
Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden automatisch gefactureerd op je afrekening.
Je ontvangt een eindfactuur voor de injectie voor de periode tot eind maart 2024.
Dit is afhankelijk van het vermogen van je zonnepaneelinstallatie.
- Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden gefactureerd op één afrekening.
- Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? De twee bestaande methoden zijn nog steeds van toepassing:
Self billing - we sturen je een aparte factuur, op naam van je bedrijf.
Factuur door jezelf opgesteld: als je geen gebruik wilt maken van onze "self-billing service", kan je ons je injectiefactuur sturen ter attentie van Electrabel SA. Alle bedragen en details voor je injectiefactuur ontvang je op je rekennota.
Er zijn geen contractuele wijzigingen en de algemene voorwaarden zijn nog steeds van toepassing.
Zolang je klant bent bij ENGIE, heb je uiteraard toegang tot deze dienst, 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Hetzelfde geldt voor het noodnummer voor een hoogspanningscabine.
Het telefoonnummer blijft ongewijzigd: 078 35 30 78.
HEB JE NOG VRAGEN?
Aarzel niet om ze te sturen. We kunnen er misschien iedereen van laten profiteren door het antwoord op onze FAQ te plaatsen.
Neem contact op met de klantendienst als je een persoonlijk antwoord wilt.