Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Klantenzone

Met je nieuwe klantenzone kun je een hele reeks handelingen zelf uitvoeren

 

Voor meer autonomie, wanneer je maar wilt.

 

 

 

 

Klantenservice

Je kunt nu ook 's avonds en op zaterdagochtend bij ons terecht. 

Zodat jij kan focusen op wat echt telt: je zaak

 

 

Factuur

Als je een elektriciteits- en gascontract hebt, doen we ons uiterste best om je één factuur te sturen.

 

Voor jouw comfort.

 

 

 

 

 

Betaling

Als je een meter hebt met een jaarafrekening, kun je de datum kiezen waarop je maandelijkse voorschotfactuur wordt uitgegeven.  

 

Zo kan je je cashflow effectiever beheren.

 

 

FAQ

 

Misschien staat je antwoord hier al tussen

  • Klantenservice
  • Factuur
  • Betaling
  • Contract
  • Injectie
  • Service
Moet ik de toegang tot mijn 'Professionals' klantenzone activeren?

Ja, het is eenvoudig te activeren:
Voer je e-mailadres in en volg de instructies.

  • Als je e-mailadres al bij ons gekend is, sturen we je een e-mail om je aanvraag voor de activering van je klantenzone te bevestigen en je wachtwoord te kiezen.

 

  • Als je e-mailadres nog niet bij ons gekend is, vragen we je om je klantnummer en je activeringscode in te voeren. Je kunt deze code vinden in de e-mail of brief die je is toegestuurd.

 

Ik denk dat ik al toegang heb tot de klantenzone 'Professionals', moet ik dit nog activeren?

Het kan dat je al toegang hebt tot deze klantenzone.

Heb je slechts één ondernemingsnummer? Je hoeft niets te doen. Je zal nu al je leveringspunten op je gekende klantenzone zien. 

Heb je meerdere ondernemingsnummers? Voor elk ondernemingsnummer is er een aparte klantenzone. Je kan deze één voor één activeren.

Meerdere toegangen activeren
Hoe weet ik of ik al toegang heb tot de klantenzone voor Professionals?

Dit kan je heel gemakkelijk nagaan door één van je laatste facturen erbij te nemen. Als je links bovenaan deze factuur "Je login" ziet staan, betekent dit dat je je klantenzone voor Professionals reeds eerder activeerde. Je kan met dit login en je gekende paswoord aanloggen op de klantenzone.

 

Login op mijn klantenzone
Kan ik dezelfde login gebruiken als voor mijn oude klantenzone?

De volgende punten zijn belangrijk om te weten: 
 

Voor elke klantenzone moet een andere login worden gebruikt

Je kan hetzelfde wachtwoord gebruiken voor je verschillende 'Professionele' klantenzones als je meerdere klantenzones moet activeren.

Wat moet ik doen als ik meerdere ondernemingsnummers heb?

Je moet voor elk ondernemingsummer een aparte toegang tot het klantenzone maken. 

Zo krijg je een overzicht van alle leveringspunten die aan elk afzonderlijk ondernemingsnummer zijn gekoppeld.

 

Meerdere accounts aanmaken
Waar kan ik mijn nieuwe 'Professionals' klantenzone vinden?

Op onze website voor 'Professionals' www.engie.be.

Je kunt inloggen door rechtsboven 'Professionele klantenzone' te selecteren en vervolgens 'Inloggen' of 'Nog geen account' te kiezen, afhankelijk van je situatie.

 

Is deze nieuwe klantenzone anders dan mijn oude klantenzone?

Je nieuwe klantenzone bevat soortgelijke elementen als wat je gewend was te vinden in je oude klantenzone. En ook enkele nieuwe functies. 

Per ondernemingsnummer heb je 1 klantenzone, waar je een overzicht vindt van al je leveringsadressen voor dat ondernemingsnummer. 

 

Er zijn ook twee belangrijke verschillen: 

Voor iedere ondernemingsnummers zal je je klantenzone afzonderlijk moeten activeren

Je kiest 1 login per klantenzone, en deze kan je delen met je collega's

 

Zijn mijn leveringsadressen op dezelfde manier zichtbaar in mijn nieuwe klantenzone als in mijn oude klantenzone?

Neen, want ze worden nu gegroepeerd per ondernemingsnummer. Heb je meerdere ondernemingsnummers? Dan vind je een overzicht van je leveringsadressen per ondernemingsnummer in de verschillende klantenzones. 

Moet ik meerdere logins activeren als meerdere collega's toegang willen?

Je moet de omgeving 'Professionals' kiezen op onze website www.engie.be om toegang te krijgen.

Nee. Vanaf nu kan je slechts 1 login per klantenzone kiezen, die je uiteraard wel kan delen met je collega's binnen hetzelfde bedrijf.

 

Wat zijn de voordelen van de 'Professionals' klantenzone?

Je nieuwe klantenzone bevat gelijkaardige functies als die je gewend was te vinden in je oude klantenzone en ook enkele nieuwe functies. 

 

Je klantenzone is nu georganiseerd volgens ondernemingsnummer. 


Dit zijn slechts enkele van de functies die je kunt gebruiken in je klantenzone zonder contact op te nemen met de klantenservice:  

Een domiciliëring activeren 

De datum van je voorschotfactuur wijzigen als je een meter met jaarfactuur hebt

Direct je contract wijzigen

Een verhuizing betalen in een paar klikken

Wat gebeurt er met mijn oude klantenzone?

Je oude klantenzone blijft toegankelijk voor minimaal 3 jaar. 

 

Je vindt er al je gegevens met betrekking tot de periode vóór 26 februari 2024. Dit omvat je contract, je facturen en je verbruik.

 

Je kan nog steeds inloggen in je oude klantenzone met dezelfde logingegevens die je eerder gebruikte. 

Waar kan ik mijn gegevens terug vinden van voor 26 februari 2024 (verbruiksgeschiedenis, contract,...)?

Al je gegevens met betrekking tot de periode vóór 26 februari 2024 zullen in je oude klantenzone staan. Voor een periode van minimaal 3 jaar. 

Je hebt er toegang toe met de login en het wachtwoord dat je gebruikte.

Zijn mijn meldingen nog steeds actief?

In je nieuwe klantenzone voor Professionals kan de status van de meldingen die je in je oude klantenzone hebt geselecteerd anders zijn.

Controleer of ze overeenkomen met je voorkeuren via je nieuwe klantenzone.

 

Mijn notificaties bekijken
Waar kan ik mijn klantnummer terugvinden?

Je nieuw klantnummer werd meegedeeld in de communicatie die je van ons hebt ontvangen. 


Er is één klantnummer per verbruiksadres. Het is dus normaal dat je meerdere klantnummers hebt, als je meerdere verbruiksadressen hebt. 

Je kan jouw klantnummer ook terugvinden op je nieuwe klantenzone, zodra je deze hebt geactiveerd, of op je volgende facturen.

 

Toon mijn klantnummer
Is het nummer van de klantenservice veranderd?

Ja. 

Het nieuwe nummer is 078 78 20 20.

Wat zijn de nieuwe openingstijden van de klantenservice?

Voor jouw gemak hebben we onze openingstijden uitgebreid. 

 

Je kan contact opnemen met de klantenservice: 

 

van maandag tot en met vrijdag, tussen 8.00 en 19.45 uur

op zaterdagochtend, tussen 9.00 en 12.45 uur

Hoe kan ik de klantenservice contacteren?

Er zijn verschillende manieren om contact op te nemen met onze klantenservice:

- via onze online klantenservice 
- via chat
- of telefonisch op 078 78 20 20

Welk klantnummer moet ik aan de klantenservice doorgeven?

Het juiste klantnummer vind je terug rechts bovenaan onder je adres in je klantenzone. Heb je meerdere klantnummers, geef dan het klantnummer mee dat gekoppeld is aan het leveringsadres waarover je een vraag hebt. 

 

Log in op mijn 'Professionals' klantenzone
Wat is het e-mailadres waarop ik de klantenservice kan contacteren?

Het versturen van berichten per e-mail is nu vervangen door onze online klantenservice, die veel efficiënter is, zodat we zo snel mogelijk je kunnen verder helpen.
 

Het is dus niet langer nodig om een e-mailadres te gebruiken - alles kan via onze online klantenservice. 

Zal mijn factuur verschillend zijn?

Afhankelijk van je situatie kunnen er inderdaad verschillen zijn in je factuur.  

In het algemeen:

 

De lay-out van de facturen die je voortaan ontvangt is anders

We proberen zoveel mogelijk jouw voorschotacturen voor elektriciteit en gas samen te voegen te bundelen in één factuur. Dit is in dit stadium niet voor alle situaties mogelijk, gezien de verschillende spelers op de energiemarkt (netbeheerder, enz.).

Toch vind je hier de meeste informatie die je gewend bent.

Verschilt de maandelijkse factureringsdatum?

De data waarop de facturen worden opgemaakt verschillen afhankelijk van de situatie. 

 

Voor je maandelijkse voorschotfacturen kun je, als je over een meter met een jaarafrekening beschikt, zelf de datum bepalen die voor jou het beste past. 

 

Mijn factureringsdatum aanpassen
Is het e-mailadres dat ENGIE gebruikt voor het versturen van facturen gewijzigd?

Ja, het gebruikte adres is nu

engie@document.engie.be

 

Wij raden je aan om het toe te voegen aan je adresboek.

Is er altijd een PDF-bestand bijgevoegd bij mijn facturen die per e-mail verzonden worden?

Ja, dat is nog steed het geval. 

Er wordt een PDF-bestand bijgevoegd en er is ook een link naar je nieuwe klantenzone voorzien waarop je je facturen kan consulteren.

Kan ik mijn facturen nog steeds downloaden via mijn klantenzone?

Natuurlijk kan dat.

Al je nieuwe facturen (vanaf 26 februari 2024) zal je in je nieuwe klantenzone terugvinden.


Je oude facturen (voor 26 februari 2024) blijven nog minimaal 3 jaar beschikbaar in je oude klantenzone.

Verandert er iets aan de betaling van de injectie van mijn zonnepanelen?

Er verandert niets aan de factureringsmethode die je gebruikte.

Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? Dan kan je nog steeds gebruik maken van de twee bestaande methoden: ‘self billing’ of ‘rekennota’.

Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden automatisch gefactureerd op je afrekening.

Je ontvangt een eindfactuur voor de injectie voor de periode tot eind maart 2024.

Wat is het nieuwe bankrekeningnummer voor betalingen?

Vanaf 26 februari 2024 worden nieuwe bankrekeningnummers gebruikt voor alle betalingen van je facturen.


Voor domiciliëringen zal dit één van de volgende rekeningnummers zijn: 

BE 46 0003 2544 8336

BE 64 3751 0485 4352

BE 09 3101 0484 4457

 

Voor betalingen zonder domiciliëring is dit één van de volgende rekeningnummers:

BE 21 3101 8027 5903

BE 81 0003 2587 3924

BE 09 3101 0484 4457

 

Het correcte bankrekeningnummer staat altijd vermeld op de factuur en heeft voorrang op alle andere communicatie.

 

Kijk altijd uit voor phishingpogingen.

Wat gebeurt er met mijn domiciliëring?

Je hoeft niets te doen.

We hebben de nodige stappen ondernomen bij je bank om je domiciliëring over te zetten naar het nieuwe bankrekeningnummer dat we nu gebruiken. De referentie van het mandaat blijft ongewijzigd.


Kijk altijd uit voor eventuele phishingpogingen.

Wat moet ik doen als de betalingen van mijn facturen laat zijn?

We raden je aan om deze zo snel mogelijk te betalen.

 

Je kunt het verschuldigde bedrag storten op het rekeningnummer dat op de betreffende factuur vermeld staat. De instructies op elke factuur hebben voorrang op alle andere communicatie.

 

Facturen die vóór 26 februari 2024 zijn opgemaakt, zijn niet zichtbaar in je nieuwe klantenzone voor Professionals. Deze vind je enkel terug in je oude klantenzone.

Verandert er iets aan mijn domiciliëring?

De volgende elementen veranderen en worden weergegeven op je bankafschriften:

 

Het gebruikte bankrekeningnummer is anders 

Het nieuwe klantnummer dat aan jou is toegewezen

De structuur van het factuurnummer is ook anders

Word ik geïnformeerd over de status van mijn domiciliëring?

Niet standaard.

Je kunt in je nieuwe klantenzone een melding activeren om op de hoogte te worden gehouden van de status van je domiciliëring, afhankelijk van je voorkeuren.

 

Mijn notificaties instellen
Is het mogelijk om een oud domiciliëringsmandaat te reactiveren?

Absoluut. Oude mandaten die opgeschort werden, kunnen opnieuw geactiveerd worden via je nieuwe klantenzone.

 

Ik wil mijn mandaat reactiveren
Als ik geen actieve domiciliëring heb, op welke rekening moet ik dan betalen?

Aangezien vanaf 26 februari 2024 nieuwe bankrekeningnummers worden gebruikt voor alle facturen, zal het een van deze rekeningnummers zijn:   

BE 21 3101 8027 5903

BE 81 0003 2587 3924

BE 09 3101 0484 4457

Het te gebruiken rekeningnummer wordt altijd vermeld op de factuur en heeft voorrang op elke andere communicatie.

Als eerdere facturen nog onbetaald zijn, moet de betaling gebeuren op het oude bankrekeningnummer dat op de betreffende facturen vermeld staat. 

 

Wees in alle gevallen op uw hoede voor pogingen tot phishing.

Wat moet ik doen om mijn domiciliëring to activeren?

Het enige wat je hoeft te doen is een aanvraag voor je domiciliëring te activeren op onze website, waarna wij de nodige stappen ondernemen bij je bank.

 

Activeer mijn domiciliëring
Wat gebeurt er met mijn bankgaranties?

Als je bankgaranties zijn geactiveerd, verandert er niets.

Verandert mijn huidige contract?

Nee, absoluut niet. 

Je huidige contract loopt door tot de overeengekomen vervaldatum.
De prijsformule in het contract blijft van toepassing totdat deze afloopt.

 

Je kan deze vinden in je oude klantenzone met de login die je gebruikte. 

Wat gebeurt er als mijn contract afloopt?

3 maanden voor het aflopen van je huidige contract ontvang je een voorstel voor contractverlenging.
Gebaseerd op de marktprijzen die op dat moment gelden.

Wat gebeurt er als mijn huidige contract afloopt op hetzelfde moment als deze veranderingen?

Dit kan gebeuren. Als dit het geval is, ontvang je tegelijkertijd een voorstel voor contractverlenging.
Dit voorstel heeft niets te maken met deze wijzigingen. Het is uitsluitend gekoppeld aan het aflopen van je huidige contract.

Waar kan ik mijn huidige contract vinden op het moment van de wijzigingen?

In je oude klantenzone, met de login die je gebruikte.

Wat gebeurt er met mijn injectiecontract?

Er verandert niets aan de voorwaarden van het contract. De vastgelegde voorwaarden blijven van kracht.

Verandert er iets aan de betaling van de injectie van mijn zonnepanelen?

Er verandert niets aan de factureringsmethode die je gebruikte.

Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? Dan kan je nog steeds gebruik maken van de twee bestaande methoden: ‘self billing’ of ‘rekennota’.

Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden automatisch gefactureerd op je afrekening.

Je ontvangt een eindfactuur voor de injectie voor de periode tot eind maart 2024.

Verandert de factureringsfrequentie voor injectie?

Voor klanten die voorheen een jaarlijkse factuur voor injectie ontvingen, verandert de frequentie naar maandelijks.

Waar kan ik mijn injectiegegevens vinden?

Injectiegegevens zullen pas vanaf 1 april 2024 zichtbaar zijn in je nieuwe klantenzone

In de tussentijd blijven ze zichtbaar in je oude klantenzone. 

Je ontvangt een eindfactuur, met je oude klantnummer, voor de periode tot eind maart 2024.

Wat moet ik doen om een vergoeding te krijgen voor de elektriciteit die ik injecteer?

Er verandert niets aan de manier waarop je een vergoeding ontvangt voor de elektriciteit die je op het net injecteert. De methode die je momenteel gebruikt, blijft van toepassing. 

Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? Dan kan je nog steeds gebruik maken van de twee bestaande methoden: ‘self billing’ of ‘rekennota’. Er wordt wel een nieuw PO-nummer ('inkooporder') gebruikt, dat op de 'rekenbon' wordt vermeld.

Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden automatisch gefactureerd op je afrekening.

Verandert er iets aan de betaling van de injectie van mijn zonnepanelen?

Er verandert niets aan de factureringsmethode die je gebruikte.

Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? Dan kan je nog steeds gebruik maken van de twee bestaande methoden: ‘self billing’ of ‘rekennota’.

Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden automatisch gefactureerd op je afrekening.

Je ontvangt een eindfactuur voor de injectie voor de periode tot eind maart 2024.

Welke methoden zijn er om een betaling te ontvangen voor het injecteren van elektriciteit op het net?

Dit is afhankelijk van het vermogen van je zonnepaneelinstallatie.

 

- Is het vermogen van je installatie kleiner dan 10 kVA? Je afname en je injectie worden gefactureerd op één afrekening.

 

- Is het vermogen van je installatie groter dan 10 kVA? De twee bestaande methoden zijn nog steeds van toepassing:

Self billing - we sturen je een aparte factuur, op naam van je bedrijf.

Factuur door jezelf opgesteld: als je geen gebruik wilt maken van onze "self-billing service", kan je ons je injectiefactuur sturen ter attentie van Electrabel SA. Alle bedragen en details voor je injectiefactuur ontvang je op je rekennota.  

Wat gebeurt er met mijn injectiecontract?

Er zijn geen contractuele wijzigingen en de algemene voorwaarden zijn nog steeds van toepassing.

Wat gebeurt er met de Energy 24/24-service?

Zolang je klant bent bij ENGIE, heb je uiteraard toegang tot deze dienst, 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Hetzelfde geldt voor het noodnummer voor een hoogspanningscabine.

Het telefoonnummer blijft ongewijzigd: 078 35 30 78.

HEB JE NOG VRAGEN?

Aarzel niet om ze te sturen. We kunnen er misschien iedereen van laten profiteren door het antwoord op onze FAQ te plaatsen.

 

Neem contact op met de klantendienst als je een persoonlijk antwoord wilt.

078 78 20 20 

 

Van maandag tot vrijdag, tussen 8u00 en 19u45 

Op zaterdag, tussen 9u00 en 12u45