Elektrisch rijden makkelijker met leasing?

Tot nu toe kochten de meeste bedrijven de elektrische wagens voor hun vloot gewoon aan en hielden ze zich bezig met de terbeschikkingstelling van laadinfrastructuren.

31/01/2020 -
Isabelle V.
Communications expert - renewable, energy efficiency, green mobility

Het leasingaanbod wordt steeds groter. En groene mobiliteit zou daarin een steeds belangrijkere plaats moeten innemen.

Bijna 81% van de elektrische wagens in België zijn bedrijfswagens, aldus Febiac. 58% wordt door de bedrijven aangekocht en 23% wordt geleaset. Toch zou die verhouding er heel wat anders kunnen uitzien nu er ook volledige leasingoplossingen op de markt komen, inclusief laadpaal voor thuis of op het werk.

Een 'all-informule'

Het grootste voordeel van elektrische leasewagens voor werkgever en werknemer? Een vast bedrag per maand ... en verder geen kopzorgen!

In de leasingcontracten zit ook de verzekering, de belastingen (zie verder), het onderhoud, de herstellingen, de banden en de wederverkoop van het voertuig aan het einde van het contract. Meestal gaat het om operationele leasing, m.a.w. een huurcontract op lange termijn waarbij er op het einde geen aankoopoptie is. De leasingmaatschappij neemt het risico dat verbonden is aan de herverkoopwaarde van het voertuig dus op zich.

Sommige 'elektrische' leasingformules gaan zelfs nog een stap verder. Een mooi voorbeeld daarvan is een van de nieuwkomers op de markt: Numobi. Numobi werd in januari 2020 opgestart door verhuurbedrijf Arval (van de Groep BNP Paribas Fortis) en ENGIE, en richt zich zowel op bedrijven als particulieren. Maar dat is nog niet het belangrijkste voordeel.

Het Numobi-contract is het allereerste volledig geïntegreerde huurcontract en bevat naast de operationele huur van de elektrische wagen ook de laadpaal (bij de bestuurder thuis of op het werk), de installatie van die paal, het onderhoud ervan, de bijbehorende diensten (zoals een tankkaart) en toegang tot de Numobi-app en het Numobi-platform. En dat alles tegen een vaste prijs.

Meer nog ... Numobi biedt bedrijven eveneens een derde-investeerdersformule voor de financiering van de installaties die bij een elektrische voertuigenvloot horen.

Huurprijzen steeds concurrentiëler

Als je vandaag de totale eigendomskosten (de total cost of ownership of TCO) berekent, dan kun je voor elke categorie van leasingwagen – tegen een vergelijkbare prijs of zelfs goedkoper – een 'full electric' alternatief vinden voor de thermische variant. Inclusief de installatie van de laadpaal! De startinvestering wordt immers gecompenseerd door de lage prijs van de laadbeurten, de beperkte onderhoudskosten en een gunstigere fiscaliteit.

Ter herinnering: de beroepskosten voor de 'full electric' modellen kunnen voor 100% worden afgetrokken (vroeger 120%), de CO2-bijdrage die werkgevers moeten betalen, is minimaal én het voordeel van alle aard voor de werknemers is een stuk gunstiger dan bij diesel- of benzinewagens. Bovendien is de 'brandstof' bij elektrische wagens goedkoper dan diesel of benzine en voor 75% aftrekbaar. Let wel op: in Vlaanderen moet je geen belasting op de inverkeerstelling en verkeersbelasting betalen bij de aankoop van een elektrische wagen, maar die regel geldt niet voor leasingwagens. Deze twee belastingen zijn echter wel lager dan bij thermische voertuigen. In Wallonië en Brussel betaal je het minimumbedrag.

Hoeveel kost een elektrische leasingwagen dan?

Bij Numobi bijvoorbeeld huur je een Peugeot e-208 Active vanaf 415 € per maand (exclusief btw), een Hyundai Kona 64kWh vanaf 569 €, een Audi e-tron 50 Quattro vanaf 657 €, een Tesla Model 3 Standard Range Plus vanaf 687 € of een Mercedes EQC 400 4Matic vanaf 885 €. De huur van de laadpaal aangepast aan de wagen (3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW of 22 kW) is daarbij steeds inbegrepen.

Reden te meer dus om makkelijk en zonder zorgen de trend van 2020 op het vlak van elektrische mobiliteit te volgen en wie weet over een vijftiental jaar zelfs voor een zelfrijdende bedrijfswagen te kiezen...

Lees ook