Over welke topic wenst u ons te contacteren?
Op je online klantenzone kan je zien of de overheid je als rechthebbende heeft bevestigd.
Indien we de premie al uitbetaalden, kan je zien op welke factuur de premie werd uitbetaald.
Heb je het basispakket niet automatisch ontvangen, hoewel je er recht op hebt? Dan moest je een aanvraag indienen bij de FOD Economie. Helaas is de aanvraagtermijn verstreken en kan je de premie niet meer aanvragen.
Als je binnen de gestelde termijn een aanvraag hebt ingediend, dan wordt die zo snel mogelijk verwerkt door de overheid. Weet echter dat de FOD Economie te kampen heeft met een achterstand in de verwerking van deze aanvragen.
Heb je ondertussen een bevestiging ontvangen van de FOD Economie dat je recht hebt?
Wees dan gerust, van zodra wij de bevestiging ontvangen dan wordt de premie op de eerstvolgende factuur uitbetaald.
Voor meer info raadpleeg de informatie via onderstaande knop.
Heb je in deze moeilijke tijden veel vragen over uw energie en uw energieleverancier? Dat is normaal. Om je te helpen hebben wij met behulp van ENGIE medewerkers/adviseurs korte video's gemaakt. Zij beantwoorden de vragen die we het meest horen in ons callcenter.
Heb je vragen over zowel het sociaal tarief als het tijdelijk sociaal tarief? Wil je alle voorwaarden en voordelen van deze tarieven weten? We hebben een pagina gewijd aan alle informatie over deze tarieven.
Het snelste antwoord op jouw vragen vind je hieronder
Het overzicht van je onbetaalde facturen kan je eenvoudig online raadplegen via online klantenzone.
Indien je recent betaalde, raden we je aan om een vijftal dagen te wachten alvorens je je openstaande saldo controleert.
Indien je nog niet betaald hebt, kan je een betalingsuitstel vragen via deze link.
Je kan zelf via je online klantenzone een domiciliëring aanvragen. Wij regelen dit dan verder samen met je bank. Klik op onderstaande knop.
Van zodra de domiciliëring actief is, wordt het geld automatisch van je rekening afgehouden. In afwachting van de activering moet je je openstaande facturen via overschrijving betalen.
Om je facturen per email te ontvangen of als je wijzigingen wil doorgeven, dat kan via je online klantenzone. Klik op onderstaande knop.
Dan hoef je ons niet onmiddellijk te contacteren. Wij wijzen je betaling automatisch toe aan je klantennummer. Wacht even af en controleer je saldo een vijftal dagen na je betaling in je online klantenzone.
Zelfs indien je zonder gestructureerde mededeling betaalde is het niet nodig ons te contacteren. Indien je je gewoonlijke rekeningnummer gebruikte wijzen we je betaling ook automatisch toe.
Indien je teveel betaalde en je hebt verder geen openstaand saldo, betalen wij het teveel betaalde automatisch terug. Hou er rekening mee dat het even kan duren voor het geld terug op je rekening staat.
Indien je wilt kun je je abonneren op een sms of e-mail die wij je sturen nadat wij je betaling ontvangen hebben. Abonneer je hierop in je online klantenzone.
Het is mogelijk dat je betaling en de rappel elkaar gekruist hebben. In elk geval kan je je openstaande saldo via deze link nakijken. Indien je recent een betaling uitvoerde, wacht dan een vijftal dagen alvorens je openstaande saldo te controleren.
Indien je nog niet betaalde en de vervaldatum van je factuur is nog niet bereikt kan je een betalingsuitstel vragen via deze link.
Indien de vervaldatum wel reeds bereikt werd, kan je een betaalplan vragen via deze link.
Om eventuele extra kosten in de toekomst te vermijden, raden wij je aan via domiciliëring te betalen. Klik hier om een domicliëring aan te vragen.
Als je geen openstaand saldo hebt, wordt je creditnota na 18 dagen terugbetaald.
Bij een openstaand saldo wordt de creditnota eerst hiermee verrekend.
Komt het bedrag dat op uw rekening is gestort niet overeen met de creditnota?
Dit kan gebeuren als uw factuur wordt rechtgezet. Het bedrag van je annulatiefactuur wordt dan in mindering gebracht van het bedrag van de herstelfactuur.
De uitleg van de verrekening staat vermeld in de begeleidende brief.
Je kan de exacte status van uw rekening hier controleren.
Je kan het rekeningnummer van uw terugbetaling via deze link wijzigen zolang de terugbetalingstermijn niet is verstreken
In dat geval raden we je aan om hier te kijken of je factuur reeds werd opgemaakt. Mogelijk betreft het een probleem bij bpost.
In principe duurt het 2 à 3 dagen alvorens je factuur zichtbaar is in je account. Word je factuur bijvoorbeeld de 15de opgemaakt, dan kan het tot de 18de duren alvorens je factuur zichtbaar is.
In uitzonderlijke gevallen ontvangen we de nodige gegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg kunnen wij ook je afrekening niet op tijd opmaken.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Via je online klantenzone kan je in sommige gevallen een afbetalingsplan aanmaken om één of meerdere facturen in schijven te betalen. Je kan zelf de rekeningen voor uw afbetalingsplan kiezen, alsook het aantal schijven en de bedragen.
Via je online klantenzone is het mogelijk om de betalingstermijn voor een openstaande factuur te aan te passen.
Als je een digitale meter hebt (die op afstand uitgelezen kan worden), dan kan je ervoor kiezen om de frequentie van je afrekening te wijzigen, en zo maandelijks een afrekening voor gas en elektriciteit te krijgen.
Je zal dan elke maand betalen voor het werkelijke verbruik van die maand.
Opgelet, dit betekent ook dat je facturen tijdens de wintermaanden waarschijnlijk veel hoger zullen zijn dan tijdens de zomermaanden, aangezien het verbruik – voornamelijk van gas – in de winter veel hoger ligt. Dit in tegenstelling tot een gewone voorschotfactuur, waar je kosten gelijk verdeeld worden over het jaar en je dus elke maand hetzelfde bedrag betaalt.
Het kan dat de verwerking van uw aanvraag langer duurt dan verwacht. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg ontvangen we van je distributienetbeheerder niet altijd de nodige gegevens op tijd om je aanvraag te behandelen.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Via onderstaande link kom je terecht op onze specifieke webpagina. Hier vind je alle nodige informatie om je te helpen de keuze te maken tussen een maandelijkse of jaarlijkse afrekening en eventueel je aanvraag zelf op te starten!
De waarborg die u betaalde zal worden terugbetaald op uw aanvraag, wanneer u gedurende de periode van één jaar al uw facturen tijdig betaalde en op het moment van uw aanvraag geen openstaand saldo heeft. Contacteer onze klantendienst om de terugbetaling te vragen: 078.35.33.33
Wanneer u uw slotfactuur ontvangt, zal de betaalde waarborg worden terugbetaald binnen de 30 dagen volgend op de factuur. Indien nodig, wordt de betaalde waarborg gebruikt om het openstaand saldo aan te zuiveren.
In heel specifieke gevallen is het niet mogelijk om je voorschot online te herberekenen. Bvb wanneer je zonnepanelen hebt of net geplaatst hebt. De opbrengst van je zonnepanelen (en je zelfverbruik in geval van injectie) kan moeilijk ingeschat worden. Net voor of na je afrekening is het ook niet mogelijk om je voorschot aan te passen. Wil je toch je voorschot laten nakijken, maar kan dit niet online? Bel ons dan op 078 35 33 33.
In sommige gevallen kan dit niet. Zie vraag hierboven.
Je kan je voorschot online aanpassen op je online klantenzone. Je login of activeringscode vind je op je contract of een factuur.
Afhankelijk van je situatie, kan je je bedrag direct aanpassen en/of de berekening laten maken door de meterstanden in te geven. Op basis hiervan berekenen we je nieuwe voorschot.
Velen weten echter niet wat het juiste voorschotbedrag is. In sommige gevallen kan je er dan voor kiezen het bedrag te herberekenen. Dat gebeurt op basis van je meterstanden en je huidige prijs.
Kennen we niet alle gegevens om een juiste inschatting te maken? Dan vragen we je eerst om een aantal vragen i.v.m. je verwarming en je woning in te vullen. Deze hebben we nodig om de berekening zo correct mogelijk te maken.
Er zijn echter een paar gevallen waar wij geen juiste inschatting kunnen maken. Bvb als je zonnepanelen hebt. We kunnen immers de weersomstandigheden en je verbruikspatroon nooit op voorhand inschatten.
Belangrijk om weten. Als de berekening uitwijst dat je een meerkost voor je verbruiksjaar zal hebben in vergelijking met de ingeschatte kost, dan zal deze meerkost verrekend worden op je resterende voorschotten. Als de berekening uitwijst dat je een minderkost voor je verbruiksjaar zal hebben in vergelijking met de ingeschatte kost, dan zullen je resterende voorschotten verlagen omdat ze rekening houden met deze minderkost.
Voorbeeld:
We nemen hiervoor je meterstanden en dus je verbruik, alsook je huidige prijs. Als je prijs en/of je verbruik hoger of lager ligt in vergelijking met de oorspronkelijke bepaling van je voorschot, dan zal je een voorstel krijgen om je voorschot te verhogen of te verminderen. Je resterende voorschotten zullen in dat geval aangepast worden.
Voorbeeld:
• moet je nog 6 voorschotten betalen voor je jaarafrekening? Dan zal het verschil verdeeld worden over de 6 resterende voorschotten.
• heb je maar 3 voorschotten meer te betalen voor je afrekening? Dan wordt hetzelfde verschjl verdeeld over 3 voorschotten. In dit geval zal de tijdelijke impact dus groter zijn.
We raden je dit aan omdat je voorschotten waarschijnlijk niet voldoende zullen zijn om al je jaarlijkse verbruik te dekken.
Je kan zelf kiezen om je voorschot te verhogen en zo je betalingen te spreiden. Je kan er ook voor kiezen je voorschot nu niet aan te passen. Je betaalt de meerkost dan in 1 keer op de jaarafrekening.
In beide gevallen zal je voor je volledige verbruiksjaar hetzelfde bedrag betalen. Alleen kies jij of je de meerkost liever spreidt of in 1 keer betaalt op het moment van je afrekening.
Als je een digitale meter hebt (die op afstand uitgelezen kan worden), dan kan je ervoor kiezen om de frequentie van je afrekening te wijzigen, en zo maandelijks een afrekening voor gas en elektriciteit te krijgen.
Je zal dan elke maand betalen voor het werkelijke verbruik van die maand.
Opgelet, dit betekent ook dat je facturen tijdens de wintermaanden waarschijnlijk veel hoger zullen zijn dan tijdens de zomermaanden, aangezien het verbruik – voornamelijk van gas – in de winter veel hoger ligt. Dit in tegenstelling tot een gewone voorschotfactuur, waar je kosten gelijk verdeeld worden over het jaar en je dus elke maand hetzelfde bedrag betaalt.
Het kan dat de verwerking van uw aanvraag langer duurt dan verwacht. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg ontvangen we van je distributienetbeheerder niet altijd de nodige gegevens op tijd om je aanvraag te behandelen.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Via onderstaande link kom je terecht op onze specifieke webpagina. Hier vind je alle nodige informatie om je te helpen de keuze te maken tussen een maandelijkse of jaarlijkse afrekening en eventueel je aanvraag zelf op te starten!
Je verbruikt het hele jaar door energie. Een maal per jaar worden je meterstanden opgenomen, en sturen we je een afrekening voor het voorbije verbruiksjaar.
Om te vermijden dat er op dat moment een grote kost (voor het volledige jaar) moet betaald worden, maken wij tussentijdse facturen op. Zo betaal je elke maand een voorschot dat overeenstemt met 1/12 van de geschatte kost voor dat jaar.
Hier zijn 2 mogelijkheden.
Wil je weten wanneer we je volgende afrekening opmaken?
In je online klantenzone kan je jouw factuurdatum raadplegen.
Je vindt er ook een overzicht van de facturen die reeds opgemaakt werden.
De opmaakdatum van je tussentijdse facturen raadpleeg je hier.
Hou er wel rekening mee dat het - zowel voor je afrekening als tussentijdse factuur - 2 à 3 dagen duurt alvorens je het factuurdocument zelf kan raadplegen in je online klantenzone.
In uitzonderlijke gevallen ontvangen we de nodige gegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg kunnen wij ook je factuur niet op tijd opmaken.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Je voorschot is een bedrag dat bepaald wordt op basis van je verbruik en je type contract.
Wanneer we je afrekening opmaken, gebruiken we de meest recente informatie over je verbruik, de prijzen en het weer om je nieuw voorschot zo correct mogelijk te voorspellen.
Beschik je over extra informatie? bijvoorbeeld een plotse leegstand of een langere afwezigheid?
Je kan steeds je voorschot zelf aanpassen via deze link.
Je kan ook steeds gebruik maken van onze berekeningstool.
Bepaalde gebeurtenissen zoals de installatie van nieuwe apparaten of de verandering in de gezinssamenstelling kunnen je energieverbruik beïnvloeden.
Je kan het bedrag van je voorschot zelf verhogen of verlagen volgens je huidige behoeften.
We raden je aan je voorschot niet te veel te verlagen, dit om te vermijden dat je veel moet bijbetalen op je jaarafrekening.
In dat geval raden we je aan om hier te kijken of je factuur reeds werd opgemaakt. Mogelijk betreft het een probleem bij bpost.
In principe duurt het 2 à 3 dagen alvorens je factuur zichtbaar is in je account. Word je factuur bijvoorbeeld de 15de opgemaakt, dan kan het tot de 18de duren alvorens je factuur zichtbaar is.
In uitzonderlijke gevallen ontvangen we de nodige gegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg kunnen wij ook je afrekening niet op tijd opmaken.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Je betaalfrequentie
Kies het ritme dat het beste bij je past: maandelijks, tweemaandelijks, driemaandelijks of zesmaandelijks.
Je facturatiedatum
Je kan zelf de voorkeursdag voor de facturatie kiezen. Deze wijziging geldt dan voor alle facturen en de facturatiedatum komt overeen met de uitgiftedatum van je facturen. Je ontvangt je facturen binnen 2-3 dagen na uitgifte via het gekozen kanaal (e-mail, zoomit of post).
Je betaalopties
Kies voor een automatische betaling van je facturen via domiciliëring: je wint tijd, je vermijdt herinneringskosten.
Ben je een factuur verloren, heb je ze niet ontvangen of heb je een kopie nodig voor je boekhouding?
In je online klantenzone heb je de mogelijkheid om de facturen van de voorbije 2 jaar te raadplegen en te downloaden. Klik daarvoor op het PDF-icoontje naast de betrokken factuur.
Werd je factuur recent opgemaakt? Hou er dan rekening mee dat deze pas na 2 à 3 dagen zichtbaar is in je online klantenzone.
Twee maanden voor het einde van je contract krijg je van ons een brief of een email met je nieuwe prijzen. Op dat moment kunnen we nog geen berekening maken van je nieuw tussentijds bedrag omdat je nieuwe contract nog niet actief is. Één mand nadat je nieuw contract van start is gegaan ontvang je via e-mail een voorstel van een tussentijds bedrag. We raden je aan om met dit voorstel akkoord te gaan. Daarnaast raden we je ook aan om gedurende het jaar regelmatig je meterstanden in te voeren in onze berekeningstool en zo je voorschot te herberekenen.
Met een domiciliëring betaal je je facturen automatisch. Op die manier hoef je niet te denken aan je betalingen.
ENGIE probeert ook om dit zo milieu- en klantvriendelijk mogelijk te regelen, zonder papieren formulieren en rompslomp voor jou.
Wil je een domiciliëring activeren?
Klik dan op deze link.
Nadat je jouw bankrekeningnummer en voorkeuren hebt ingevoerd, brengen wij dit verder in orde met je bank.
Indien je wenst sturen we je ook een sms of e-mail wanneer je tussentijdse factuur of afrekening betaald wordt.
Wil je jouw rekeningnummer veranderen?
Klik dan op deze link.
Voer je nieuw rekeningnummer in en bevestig met de code die je van ons via SMS of e-mail ontvangt.
Wil je jouw domiciliëring annuleren?
Klik dan op deze link.
Of het nu tijdelijk is (bijvoorbeeld door een aanpassing van de titularis van het contract) of permanent (bijvoorbeeld door een overlijden of stopzetting van contract).
Je domiciliëring stopt dan onmiddellijk. Vergeet je volgende facturen niet te betalen via overschrijving.
Wil je de factuur via e-mail activeren?
Klik op deze link om deze optie te activeren. Je kan op elk moment het e-mail adres aanpassen.
Wil je het e-mail adres aanpassen?
Klik op deze link om het e-mail adres aan te passen.
Hou er wel rekening mee dat alle communicatie via e-mail wordt gestuurd naar het nieuwe adres vanaf je aanpassing.
Heb je de factuur via e-mail niet in je inbox ontvangen?
Controleer zeker even naar welk e-mail adres wij je facturen sturen via deze link. Indien het niet correct is kan je het aanpassen.
Indien dat niet de oorzaak is en je facturen zich ook niet in je spam of ongewenste e-mail bevinden, raden we je aan om de adressen engie@document.engie.be en engie@e-news.engie.be toe te voegen aan je contactlijst. Door de parameters van je inbox aan te passen kan je ons ook als veilige afzender registreren.
Indien dit je probleem niet oplost kan onze klantendienst je verder helpen.
Wil je de factuur via e-mail stop zetten?
Via deze link kan je ervoor kiezen om de factuur via e-mail te stoppen. Van zodra je deze optie activeert, worden je facturen weer via de post verstuurd.
De pagina met informatie over het beheer van je facturen kan je ook via volgende weg terugvinden: Mijn account > Je facturen en betalingen > Je betaalopties
Ben je voor langere tijd afwezig (door een langdurig verblijf in het buitenland of een ziekenhuisopname bijvoorbeeld) dan kan je:
Je hebt geen login of wenst het voorschot aan te passen voor een familielid? Neem dan contact met ons op per telefoon, zo kunnen wij je meteen verder helpen.
Dan hoef je ons niet onmiddellijk te contacteren. Wij wijzen je betaling automatisch toe aan je klantennummer. Wacht even af en controleer je saldo een vijftal dagen na je betaling in je online klantenzone.
Zelfs indien je zonder gestructureerde mededeling betaalde is het niet nodig ons te contacteren. Indien je je gewoonlijke rekeningnummer gebruikte wijzen we je betaling ook automatisch toe.
Indien je teveel betaalde en je hebt verder geen openstaand saldo, betalen wij het teveel betaalde automatisch terug. Hou er rekening mee dat het even kan duren voor het geld terug op je rekening staat.
Indien je wilt kun je je abonneren op een sms of e-mail die wij je sturen nadat wij je betaling ontvangen hebben. Abonneer je hierop in je online klantenzone.
Als je een digitale meter hebt (die op afstand uitgelezen kan worden), dan kan je ervoor kiezen om de frequentie van je afrekening te wijzigen, en zo maandelijks een afrekening voor gas en elektriciteit te krijgen.
Je zal dan elke maand betalen voor het werkelijke verbruik van die maand.
Opgelet, dit betekent ook dat je facturen tijdens de wintermaanden waarschijnlijk veel hoger zullen zijn dan tijdens de zomermaanden, aangezien het verbruik – voornamelijk van gas – in de winter veel hoger ligt. Dit in tegenstelling tot een gewone voorschotfactuur, waar je kosten gelijk verdeeld worden over het jaar en je dus elke maand hetzelfde bedrag betaalt.
Het kan dat de verwerking van uw aanvraag langer duurt dan verwacht. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg ontvangen we van je distributienetbeheerder niet altijd de nodige gegevens op tijd om je aanvraag te behandelen.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Via onderstaande link kom je terecht op onze specifieke webpagina. Hier vind je alle nodige informatie om je te helpen de keuze te maken tussen een maandelijkse of jaarlijkse afrekening en eventueel je aanvraag zelf op te starten!
Wil je weten wanneer we je volgende afrekening opmaken?
In je online klantenzone kan je jouw factuurdatum raadplegen.
Je vindt er ook een overzicht van de facturen die reeds opgemaakt werden.
De opmaakdatum van je tussentijdse facturen raadpleeg je hier.
Hou er wel rekening mee dat het - zowel voor je afrekening als tussentijdse factuur - 2 à 3 dagen duurt alvorens je het factuurdocument zelf kan raadplegen in je online klantenzone.
In uitzonderlijke gevallen ontvangen we de nodige gegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg kunnen wij ook je factuur niet op tijd opmaken.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Je ontvangt van ons 12 facturen op een jaar: 11 voorschotfacturen en 1 afrekening (sommige klanten kiezen er zelf voor om halfjaarlijks, trimestrieel of om de 2 maanden facturen te ontvangen).
Op de voorschotfacturen wordt elke maand een bedrag aangerekend. Dit bedrag is 1/12 van het bedrag dat we inschatten voor je volledige verbruiksjaar. De bedoeling is dus dat je op je afrekening enkel nog je laatste 1/12 betaalt. Op je jaarafrekening bekijken we wat je totale kost was voor het voorbije verbruiksjaar. Dit kan schommelen door de weersomstandigheden, je verbruiksgewoontes, maar ook omdat in de loop van het jaar de energieprijzen, de netwerkkosten of taxen gewijzigd zijn.
Is je afrekening hoger dan je maandelijkse voorschot?
Dat komt omdat we je laatste 1/12 van de ingeschatte kost aangerekend hebben + de meerprijs zoals hierboven vermeld.
Is je afrekening lager dan je maandelijkse voorschot?
Dan was de inschatting voor de kost van je verbruiksjaar ongeveer juist. Je laatste 1/12 bedrag is aangepast en dekt de resterende kost voor je volledige verbruiksjaar.
Krijg je terug op je afrekening?
Dan was de kost voor je energieverbruik van het voorbije jaar te hoog ingeschat. Je hebt met je 11 voorschotten de volledige kost al betaald. Het teveel betaalde bedrag wordt je terugbetaald.
Je distributienetbeheerder komt elk jaar de meterstanden opnemen of vraagt je deze door te sturen (heb je een digitale meter, dan gebeurt dit automatisch). Dit gebeurt elk jaar in dezelfde periode. Deze meterstanden geven je werkelijke verbruik weer van een volledig jaar. Deze meterstanden gebruiken wij om je jaarlijkse afrekening op te maken.
Natuurlijk verrekenen we hierbij alle voorschotten die al gefactureerd werden. De afrekening is dus het verschil tussen wat je effectief moet betalen voor het volledig jaar en wat je al betaald hebt via je voorschotten.
Heb je je meterstanden niet doorgegeven? Dan zal je distributienetbeheerder de meterstanden inschatten op basis van je verbruik van het vorige jaar en deze geschatte meterstanden naar ons doorsturen. Je krijgt ook in dat geval een jaarafrekening.
Ben je een factuur verloren, heb je ze niet ontvangen of heb je een kopie nodig voor je boekhouding?
In je online klantenzone heb je de mogelijkheid om de facturen van de voorbije 2 jaar te raadplegen en te downloaden. Klik daarvoor op het PDF-icoontje naast de betrokken factuur.
Werd je factuur recent opgemaakt? Hou er dan rekening mee dat deze pas na 2 à 3 dagen zichtbaar is in je online klantenzone.
Het bedrag van je energiefactuur is méér dan de energieprijs zelf. Je factuur bestaat uit 3 verschillende delen.
Dan hoef je ons niet onmiddellijk te contacteren. Wij wijzen je betaling automatisch toe aan je klantennummer. Wacht even af en controleer je saldo een vijftal dagen na je betaling in je online klantenzone.
Zelfs indien je zonder gestructureerde mededeling betaalde is het niet nodig ons te contacteren. Indien je je gewoonlijke rekeningnummer gebruikte wijzen we je betaling ook automatisch toe.
Indien je teveel betaalde en je hebt verder geen openstaand saldo, betalen wij het teveel betaalde automatisch terug. Hou er rekening mee dat het even kan duren voor het geld terug op je rekening staat.
Indien je wilt kun je je abonneren op een sms of e-mail die wij je sturen nadat wij je betaling ontvangen hebben. Abonneer je hierop in je online klantenzone.
Als de meterstanden die op je afrekening vermeld staan niet correct zijn, kan je deze aanpassing eenvoudig zelf online aanvragen.
Indien de vervaldatum van je factuur nog niet voorbij is, kan je dit onmiddellijk hier doen.
Indien de vervaldatum wel al voorbij is, selecteer je via deze link de betrokken afrekening en kies voor de optie "meterstand niet correct".
Geef je correcte meterstand in, je aanvraag vertrekt onmiddellijk naar je distributienetbeheerder.
Hou er rekening mee dat de rechtzetting even kan duren. In afwachting moet je jouw afrekening niet betalen.
In uitzonderlijke gevallen ontvangen we de nodige gegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg kunnen wij ook je afrekening niet op tijd opmaken.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Wil je de meterstanden op je slotfactuur rechtzetten?
Neem rechtstreeks contact op met je distributienetbeheerder (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) en bezorg hen het overnamedocument. Zo ben je zeker van een snelle rechtzetting.
Ook voor problemen omtrent het functioneren van je meter, neem je rechtstreeks contact op met je distributienetbeheerder (Vlaanderen, Wallonië, Brussel). Indien nodig kan je een afspraak maken voor nazicht van je meter. Indien er een rechtzetting nodig is, ontvangen wij nadien aangepaste verbruiksgegevens voor een nieuwe afrekening.
Via je online klantenzone kan je in sommige gevallen een afbetalingsplan aanmaken om één of meerdere facturen in schijven te betalen. Je kan zelf de rekeningen voor uw afbetalingsplan kiezen, alsook het aantal schijven en de bedragen.
Sinds 2023 is het capaciteitstarief in opdracht van de energieregulator VREG ingevoerd. Dit is een nieuwe berekening voor je gebruik van het elektriciteitsnetwerk waarbij het loont om je verbruik te spreiden en om zo hoge pieken in je verbruik te vermijden.
Het capaciteitstarief is geen bijkomend tarief maar een bijdrage die iedereen moet betalen in Vlaanderen en die enkel betrekking heeft op de netwerkkosten.
Het onderscheid tussen dag- en nachttarief verdwijnt enkel voor het deel netwerkkosten op je elektriciteitsfactuur dus niet voor het deel energie bij je leverancier.
Wil je meer informatie over het capaciteitstarief? Raadpleeg dan volgende pagina.
Heb je een digitale meter?
Met een digitale meter wordt maandelijks je hoogste verbruikspiek in een kwartier in kilowatt (kW) genomen als maandpiek en wordt het gemiddelde genomen van de maandpieken van de laatste 12 maanden als piek voor de berekening van het capaciteitstarief in de netwerkkosten.
Heb je een analoge meter?
Een klassieke meter kan geen pieken meten. Daarom betaal je een vaste vergoeding, gecombineerd met een tarief voor je verbruik. Die vaste vergoeding is gebaseerd op een gemiddelde maandpiek van 2,5 kW die zal worden aangerekend in de netwerkkosten.
Uitzondering zijn de mensen met sociaal tarief. Voor hen geldt het capaciteitstarief niet: zij blijven het vaste, sociale tarief betalen.
Wil je meer informatie over het capaciteitstarief? Raadpleeg dan volgende pagina.
Als je een digitale meter hebt (die op afstand uitgelezen kan worden), dan kan je ervoor kiezen om de frequentie van je afrekening te wijzigen, en zo maandelijks een afrekening voor gas en elektriciteit te krijgen.
Je zal dan elke maand betalen voor het werkelijke verbruik van die maand.
Opgelet, dit betekent ook dat je facturen tijdens de wintermaanden waarschijnlijk veel hoger zullen zijn dan tijdens de zomermaanden, aangezien het verbruik – voornamelijk van gas – in de winter veel hoger ligt. Dit in tegenstelling tot een gewone voorschotfactuur, waar je kosten gelijk verdeeld worden over het jaar en je dus elke maand hetzelfde bedrag betaalt.
Het kan dat de verwerking van uw aanvraag langer duurt dan verwacht. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg ontvangen we van je distributienetbeheerder niet altijd de nodige gegevens op tijd om je aanvraag te behandelen.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Via onderstaande link kom je terecht op onze specifieke webpagina. Hier vind je alle nodige informatie om je te helpen de keuze te maken tussen een maandelijkse of jaarlijkse afrekening en eventueel je aanvraag zelf op te starten!
Je hebt nog een klassieke teller:
Voor aardgas heb je een meter met een wijzerplaat.
Voor elektriciteit moet je controleren of je een meter met een enkel of een dubbele wijzerplaat heeft.
Wil je weten hoe deze meters eruitzien en hoe je ze kunt aflezen, klik dan op deze links.
Vlaanderen
Brussel
Wallonië
Heb je een digitale meter voor elektriciteit en aardgas?
Om te weten hoe je digitale meters werken en hoe je je meterstanden kunt aflezen per distributienetbeheeder kan je vinden door op deze links te klikken:
Vlaanderen
Brussel
Wallonië
Bij een verhuis van een woning waar er een digitale meter staat is het niet nodig om uw meterstanden te noteren en naar ons te sturen. De gegevens worden van op afstand gelezen door je distributienetbeheerder zelf waarna hij die naar ons doorstuurt.
De EAN-code(s) van je huidige woning kan je terugvinden op je jaarfactuur en op je online klantenzone.
Heb je de EAN-codes nodig van je nieuwe woning, dan bel je best naar je distributienetbeheerder of vraag je het na bij de persoon die op dit moment in het huis woont.
Vind je distributienetbeheerder in:
De EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint met 54 (vb. 541448823456789125).
EAN staat voor European Article Numbering.
Leveranciers en distributienetbeheerders gebruiken deze codes om leveringspunten voor elektriciteit of gas te identificeren. Elke elektriciteits- en gasaansluiting op het distributienet van de netbeheerder heeft een aparte EAN-code. Een verhuis of een leverancierswissel zullen vlotter verlopen indien je ons deze code kan meedelen.
Een budgetmeter aflezen doe je als volgt:
Budgetmeter Elektriciteit
Op een budgetmeter voor elektriciteit met een enkelvoudig tarief druk je 4 keer op de blauwe knop. Op het digitale scherm zie je dan je meterstand.
Voor een tweevoudige meter druk je eerst 7 keer op de blauwe knop om de meterstand voor piekverbruik te zien. Daarna druk je nog 2 keer op de blauwe knop en dan zie je de meterstand voor dalverbruik.
Heb je ook een aparte budgetmeter voor exclusief nachtverbruik? Druk 5 keer op de blauwe knop.
Budgetmeter gas
Op een budgetmeter voor gas druk je langzaam een aantal keer op de grijze knop tot je rechts op het digitale scherm m³ ziet. Het cijfer dat je dan ziet, is de meterstand voor gas.
Indien je je verbruik wil opvolgen kan je je meterstanden invoeren in onze online tool. Indien je dat regelmatig doet, kan je op die manier mooi de evolutie van je verbruik volgen.
Deze tool berekent ook onmiddellijk of je huidige voorschot aangepast is aan je verbruik.
We werken constant aan de toegankelijkheid van deze tool. Helaas is de functionaliteit voor het berekenen van het voorschot niet toegankelijk voor:
Heb je een analoge meter?
Je distributienetbeheerder doet dit elk jaar in dezelfde periode. Deze doet dit door:
Ofwel door zelf langs te komen en je meterstanden op te nemen.
Ofwel door je een brief te bezorgen en te vragen je meterstanden door te sturen.
Het moment waarop je distributienetbeheerder dit doet valt niet samen met de looptijd van je contract. De distributienetbeheerder organiseert de meteropname zelf per regio en houdt hierbij geen rekening met de startdatum van je contract.
Kijk na wie je distributienetbeheerder is afhankelijk van je regio (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) en contacteer deze - indien nodig - voor meer informatie.
Heb je een digitale meter?
Dan worden je meterstanden automatisch doorgegeven. Dat gebeurt telkens op de eerste dag na je vaste meteropnamemaand.
Je hoeft dus zelf geen meterstanden door te geven en er komt geen meteropnemer langs.
Als je een digitale meter hebt (die op afstand uitgelezen kan worden), dan kan je ervoor kiezen om de frequentie van je afrekening te wijzigen, en zo maandelijks een afrekening voor gas en elektriciteit te krijgen.
Je zal dan elke maand betalen voor het werkelijke verbruik van die maand.
Opgelet, dit betekent ook dat je facturen tijdens de wintermaanden waarschijnlijk veel hoger zullen zijn dan tijdens de zomermaanden, aangezien het verbruik – voornamelijk van gas – in de winter veel hoger ligt. Dit in tegenstelling tot een gewone voorschotfactuur, waar je kosten gelijk verdeeld worden over het jaar en je dus elke maand hetzelfde bedrag betaalt.
Het kan dat de verwerking van uw aanvraag langer duurt dan verwacht. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg ontvangen we van je distributienetbeheerder niet altijd de nodige gegevens op tijd om je aanvraag te behandelen.
Het spijt ons voor het ongemak. We doen alles wat binnen onze mogelijkheden ligt om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op dit platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Via onderstaande link kom je terecht op onze specifieke webpagina. Hier vind je alle nodige informatie om je te helpen de keuze te maken tussen een maandelijkse of jaarlijkse afrekening en eventueel je aanvraag zelf op te starten!
Je meternummer(s) van je elektriciteits- en gasmeter kan je terugvinden:
Vind je distributienetbeheerder in:
Als je een nieuwe woning bouwt, moet die aangesloten worden op het elektriciteits- en gasnet. De installatie van nieuwe meters regel je met je distributienetbeheerder.
Je kan je EAN-code terugvinden:
Vind je distributienetbeheerder in:
Je bent al klant bij Engie voor één energie en je wilt voor hetzelfde adres nog een energie toevoegen? Dan kan je dat zelf in orde brengen via je online klantenzone. Voer nu de procedures eenvoudig uit.
Je kan hiervoor zelf niks te doen. Enkel je distributienetbeheerder kan ons hierover informeren.
In uitzonderlijke gevallen kan er vertraging zitten op de doorstroming van jouw gegevens.
Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt.
Bijgevolg kan het iets langer duren alvorens we op de hoogte zijn van je metervervanging. Van zodra de distributienetbeheerder ons je gegevens bezorgt, brengen wij dit met terugwerkende kracht voor jou in orde.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op het platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Je kan je verhuis makkelijk online doorgeven.
Neem volgende gegevens bij de hand om de energieën voor je nieuwe woning te regelen:
Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige woning:
Heb je een verhuisaanvraag ingediend of een slotfactuur aangevraagd? Je kan hier de status van je aanvraag volgen op het dashboard van je online klantenzone.
In uitzonderlijke gevallen ontvangen we de gegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder. Dit komt door problemen met het nieuwe platform dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg kunnen wij ook je verhuis niet op tijd afwerken.
Het spijt ons voor het ongemak.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op het platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Neen, wij maken niet automatisch een slotfactuur op wanneer je verhuisd bent naar je nieuwe woning. Je energiecontract in je nieuwe woning kan immers al beginnen terwijl je ook nog energie verbruikt in je vorige woning.
We maken een slotfactuur voor je oude adres wanneer de nieuwe bewoner zich aanmeldt of wanneer je ons zelf de nodige gegevens bezorgt. Dit kan je gemakkelijk online. Neem volgende gegevens bij de hand:
Het is niet verplicht om een energieovernamedocument in te vullen, maar we raden het wel aan.
Mocht er immers een fout bij de verwerking gebeuren, of er komt discussie over de meterstanden, dan is het energieovernamedocument het enige geldige bewijs van de correcte meterstanden.
Het document dien je niet op te sturen, maar hou je bij als bewijs voor het geval er een probleem zou zijn.
Een energieovernamedocument wordt best ingevuld in geval van:
Op het energieovernamedocument vul je met de betrokken partijen de datum van de overdracht en de meterstanden van elektriciteit en gas in (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven).
Vergeet ook niet de gekozen leverancier in te vullen.
Verhuis je? Dan vul je zowel voor het oude als nieuwe adres een document in.
Beschik je over een installatie voor productie van hernieuwbare energie (vb. zonnepanelen), gebruik dan dit specifieke overnamedocument. In andere gevallen kan je het blanco document hieronder downloaden.
Energie in je nieuwe woning? Je verhuis regelen
Je energiecontract stoppen in je oude woning? Een slotfactuur aanvragen
Heb je een interessant voorstel gekregen van een andere leverancier? Neem dan even de tijd om je nieuwe tarief vrijblijvend te vergelijken met onze meest recente prijzen. In enkele kliks ken je het resultaat. Klik hier om een nieuwe prijs te simuleren!
Vertrek je toch, dan hoef je ons niet te contacteren. Je nieuwe leverancier zal ons verwittigen.
Indien je op je huidig adres van het sociaal tarief geniet, kunnen we dat niet automatisch en onmiddellijk toekennen wanneer je verhuist. We wachten tot we een bericht krijgen van de FOD Economie nadat je aanpassing van domicilie door hen is geregistreerd. Het goede nieuws is dat je in het merendeel van de gevallen zelf niets hoeft te doen. Vier maal per jaar (eind januari, april, oktober en december), informeert de FOD Economie ons welke klanten recht hebben op het sociaal tarief. Dit ook wanneer je adres gewijzigd is.
Het voorschot dat je kiest voor je nieuwe adres moet je daarom zien als tijdelijk tot aan de bevestiging van je recht op sociaal tarief. We passen deze voorschotten aan indien nodig.
In afwachting kan je natuurlijk ook altijd zelf onmiddellijk je voorschot hier aanpassen.
Ja, dat kan.
Hou er wel rekening mee dat er vertraging kan zitten op de uitwisseling van jouw gegevens met je distributienetbeheerder. Bijgevolg kan het iets langer duren alvorens we je verhuis kunnen verwerken.
Neem volgende gegevens bij de hand om de energieën voor je nieuwe woning te regelen:
Klik hier en breng je energiecontract in orde.
Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige woning:
Gebruik voor de zekerheid een overnamedocument en hou dit zorgvuldig bij.
Je hebt iemand dierbaar verloren en moet als nabestaande een hoop administratie in orde brengen. We maken je stap per stap wegwijs wat er moet gebeuren voor het energiecontract.
Blijf je als partner of nabestaande in de woning wonen?
Dan hoeft er niets aan het energiecontract te veranderen. Tenzij het op naam van de overledene staat. Laat het dan op jouw naam zetten. Bel ons dan op 078 35 33 33.
Je neemt als nabestaande de administratie over, maar er zal voorlopig niemand meer in de woning wonen?
Het contract kan dan op naam van de overledene blijven staan. Bel ons dan op 078 35 33 33. om de contactgegevens aan te passen. Zo ontvang jij alle facturen en andere berichten.
Neemt een notaris of sociale dienst de administratie van de overledene tijdelijk over?
Bel ons dan op 078 35 33 33 zodra je weet welke dienst of notaris de administratie overneemt (in afwachting van een verkoop of verhuur).
Komt er iemand anders in de woning wonen?
Dan sluiten we het energiecontract van de overledene af en vraagt de nieuwe bewoner een nieuw contract aan. Vul samen met die nieuwe bewoner de meterstanden (wanneer voor die energie geen digitale meter aanwezig is) in op een energieovernamedocument wanneer hij of zij de sleutel krijgt.
Vervolgens geef je de verhuisdatum, meterstanden (niet nodig als het een digitale meter is) en het verzendadres voor de slotfactuur online aan ons door zodat wij de slotfactuur van het contract van de overledene kunnen opmaken. De reeds betaalde tussentijdse bedragen worden uiteraard verrekend. Deze slotfactuur dient nog betaald te worden.
Het overnamedocument hoef je ons niet op te sturen, maar hou je bij als bewijs, mocht er later discussie zijn.
We maken je stap per stap wegwijs wat er moet gebeuren voor het energiecontract.
Blijf je in je woning en staat het energiecontract al op jouw naam?
Het contract kan gewoon blijven doorlopen. Denk er wel aan dat er nog een jaarafrekening volgt om het verschil tussen je voorschotten en je werkelijke verbruik te verrekenen. Je spreekt het best goed af of je die jaarafrekening samen betaalt of niet. ENGIE kan hier niet in tussenkomen.
Blijf je in je woning maar staat het energiecontract nog niet op jouw naam?
Dan gaan we een nieuw contract op jouw naam opmaken. Vul op de dag van de feitelijke scheiding samen met je ex-partner een energieovernamedocument in. Dat document hou je bij zodat er later geen discussie kan ontstaan.
Vervolgens geef je de datum en de meterstanden (enkel als voor die energie geen digitale meter aanwezig is) aan ons door. Zo kunnen wij de slotfactuur opstellen.
Het verbruik van je nieuwe contract start op basis van de meterstanden op de dag van de feitelijke scheiding.
Bel ons dan op 078 35 33 33 om je nieuwe contract in orde te maken.
Verhuizen jullie allebei vanaf de feitelijke scheiding?
Noteer de verhuisdatum, de meterstanden en de gekozen leverancier (niet nodig voor de energie waarvoor een digitale meter is) wanneer je de woning verlaat.
Die vul je het best in op een energieovernamedocument, samen met de (nieuwe) eigenaar of volgende huurder. Dat document hou je bij zodat er later geen discussie kan ontstaan.
Vervolgens geef je ons bovenstaande gegevens door. Zo kunnen wij jullie slotfactuur opstellen.
Voer een simulatie uit en kies je contract, zo simpel is het!
Welke info neem je best bij de hand?
Beschik je niet over deze info? Je kan je al inschrijven bij ENGIE en ons deze gegevens op een later moment bezorgen.
Wil je graag eerst het aanbod van ENGIE ontdekken? Op onze website vind je ons volledige aanbod terug.
De redenen om klant te worden bij ons? Ontdek ze hier.
Ja. Wanneer je een prijssimulatie maakt op onze website, kan je kiezen: ofwel geef je je energieverbruik in aan de hand van je laatste verbruiksfactuur, ofwel laat je je verbruik schatten op basis van je type woning, isolatie en gezinssamenstelling.
Ja. Je mag op eender welk moment een nieuw contract afsluiten bij een andere leverancier. Je hoeft niet te wachten tot je contract bij je huidige leverancier ten einde loopt. Je moet enkel rekening houden met een opzegtermijn van 4 weken.
Overstappen van leverancier is gratis, we raden wel aan om altijd je huidige contractvoorwaarden na te kijken, om onvoorziene kosten te vermijden.
Word je klant bij ENGIE, dan nemen wij contact op met je vorige leverancier. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen.
Bedankt voor je vertrouwen!
Deze procedure neemt in normale omstandigheden een 4-tal weken in beslag. Je kan de status van je aanvraag raadplegen op je online klantenzone.
Elke gas- en elektriciteitsmeter heeft een identificatienummer bestaande uit 18 cijfers en begint altijd met het cijfer 54. Deze EAN-code is adres specifiek en belangrijk voor het registreren van jouw contract.
Je kan ze zelf op 3 plaatsen terugvinden:
Vind je je EAN-nummer(s) op die plaatsen niet terug, dan kan je ze opvragen via dit formulier bij je netbeheerder:
Iedere verwarmingsinstallatie (nieuw of oud) moet wettelijk elk jaar (stookolie) of tweejaarlijks (aardgas) onderhouden en gecontroleerd worden.
Je kan heel eenvoudig klant worden bij ENGIE voor het onderhoud van je cv-ketel. Onze onderhoudsdienst zorgt ervoor dat je cv-ketel in perfecte staat blijft.
Om je onderhoudscontract te starten, klik je op onderstaande knop en ga je aan de slag.
Als je reeds klant bent bij ENGIE en toegang wilt tot je online klantenzone, is niets eenvoudiger. Om de eerste maal in te loggen heb je je klantnummer en je activeringscode nodig. Die staan bovenaan je factuur en staan ook vermeld op de bevestiging van je contract.
Via je persoonlijke online klantenzone kan je met enkele kliks:
Krijg snel toegang en beheer zelf alles binnen je online klantenzone.
Ja, dat kan.
In uitzonderlijke gevallen ontvangen we de nodige gegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder.
Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt.
Bijgevolg kan het iets langer duren alvorens je inschrijving als nieuwe klant volledig verwerkt is.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op het platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Klantvoordelen zijn exclusief voorbehouden aan ENGIE-klanten. Ze bundelen een reeks kortingen voor verschillende producten, winkels, sites, ... Via deze pagina zie je een overzicht van de huidige voordelen. Om er te kunnen van genieten, moet je inloggen op je online klantenzone. Je kan je login vinden bovenaan op je factuur. Heb je nog geen gebruikersnaam of je bent deze vergeten? Volg dan de aanwijzingen op het scherm.
Je contract wordt via e-mail of brief naar je opgestuurd.
Indien je het contract via brief ontvangen hebt, zal je op het antwoordformulier je persoonlijke code terugvinden.
Indien je het contract via e-mail ontvangen hebt, zal deze code in de e-mail terug te vinden zijn.
Opmerking: Niet in alle gevallen dien je je contract te bevestigen, indien je geen persoonlijke code op je contract/ e-mail hebt ontvangen is dit geen vergetelheid maar omdat in jouw geval geen bevestiging nodig is.
Ben je telefonisch een contract aangegaan? Wel, dan hebben we een bevestiging nodig van jouw contract. (Via onze website, telefonisch via 0800 60361, of via het opsturen van het antwoordformulier terug te vinden op jouw contract).
Heb je contract afgesloten via de website? Alles is in orde, je hoeft niets meer te ondernemen.
Opmerking: Je dient je contract slecht eenmalig te bevestigen. Ook al loopt het over meerdere jaren.
Nee, dit zijn twee verschillende data:
Indien je van contract of tarief wijzigt, is er geen opname van je meterstanden nodig en volgt er ook geen tussentijdse afrekening. Op je jaarafrekening (die wordt opgemaakt na het ontvangen van je jaarlijkse meterstanden) zal een gedeelte van je verbruik worden gefactureerd aan je oude tarief en een deel aan je nieuwe tarief.
Je kan je verhuis makkelijk online doorgeven.
Neem volgende gegevens bij de hand om de energieën voor je nieuwe woning te regelen:
Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige woning:
Je krijgt van ons een e-mail of brief waarbij wij je alle informatie doorspelen met betrekking tot je aangegane contract.
In deze communicatie is aangegeven wat de mogelijke bevestigingsmogelijkheden zijn, we sommen deze voor je op:
Je meternummer(s) van je elektriciteits- en gasmeter kan je terugvinden:
Vind je distributienetbeheerder in:
Je kan je EAN-code terugvinden:
Vind je distributienetbeheerder in:
Je bent al klant bij Engie voor één energie en je wilt voor hetzelfde adres nog een energie toevoegen? Dan kan je dat zelf in orde brengen via je online klantenzone. Voer nu de procedures eenvoudig uit.
Wil je je contract opzeggen in het kader van een verhuis, scheiding of overlijden? Je vindt hier alle nodige informatie.
Wil je van leverancier veranderen? Je hoeft hiervoor niets te doen. Je nieuwe leverancier brengt dit voor jou in orde.
Klik op onderstaande link om per leveringsadres een overzicht van je contracten en contractvoorwaarden voor Energie en Producten & Diensten te raadplegen.
Ben je uw contract verloren, heb je ze niet ontvangen of heb je een kopie nodig?
In je online klantenzone heb je de mogelijkheid om je contract te raadplegen en te downloaden. Klik daarvoor op de knop 'downloaden' onder 'Contract'.
De prijsfiche voor je huidige contract vind je terug op de contractbevestiging die je ontving bij aanvang van je contract. Je kan dit document online raadplegen via je klantenzone of onderstaande knop.
De huidige prijsfiches van ons volledige aanbod kan je hier raadplegen.
Let op, deze prijsvoorwaarden zijn enkel geldig voor contracten die deze maand worden afgesloten.
We hebben een specifieke pagina voor al je vragen over de variabele prijzen, tussentijdse facturen, jaarafrekening, prijs per kWh, variabele contracten, ... We leggen je hierop onder meer stap voor stap uit hoe je variabele prijs wordt berekend.
Om je te helpen begrijpen hoe de energiemarkt evolueert op een transparante manier, raden we je aan deze pagina te raadplegen, waar je alle informatie vindt die je nodig hebt.
Je kan via onderstaande knop je huidige contract vergelijken met onze andere contracten en indien gewenst een contract-wijziging doorvoeren.
Heb je een contract met een vaste energieprijs, dan sturen wij je 2 maanden voor de vervaldatum van je contract een nieuw prijsvoorstel. Je hoeft hier zelf niks voor te doen.
Heb je een contract met een variabele energieprijs, dan blijft je variabele energieprijsformule van toepassing tenzij er een wijziging is in de variabele prijsformule, die zal je worden meegedeeld 2 maanden voor de vervaldatum van je contract. Je kan steeds je prijs raadplegen en vergelijken via volgende link.
Je bent op elk moment vrij om van contract te veranderen. Let er op dat je zeker voordeel doet. Misschien heb je nog een voordelige vaste prijs of variabele prijsformule die beter is dan wat we vandaag aanbieden. Meld je aan, of registreer op je klantenzone en doe de vergelijking.
Je hoeft niks te doen voor de bevestiging ervan. Je contract wordt automatisch hernieuwd.
De prijzen die gehanteerd worden zijn de prijzen die je meegedeeld worden in het voorstel.
Dit kan je gemakkelijk raadplegen in je online klantenzone. Deze pagina is enkel toegankelijk indien je een variabel contract hebt (EASY, FLOW of DIRECT Variabel). De getoonde prijzen zijn de energieprijzen per kWh van de voorbije maanden tot op heden (exclusief netwerkkosten, vaste kosten etc.).
Ga naar 'je contracten' en klik op 'bekijk je contracten en je energieprijs'. Of ga rechtstreeks naar de pagina via deze link.
Een contract heeft een bepaalde duurtijd (meestal van 1 jaar). Na afloop van deze periode wordt je contract automatisch verlengd. We bieden je uit ons huidige contract-aanbod het contract aan dat het dichtst aansluit bij je vorige contractvoorwaarden. Indien er contract-wijzigingen zijn, brengen we je hier minstens 2 maanden voor het aflopen van je contract van op de hoogte. Je krijgt dan meer informatie over je nieuwe contract-voorwaarden en een nieuwe prijsfiche.
Indien je akkoord bent, hoef je hiervoor niets te doen. Je nieuwe contract-voorstel gaat automatisch in zodra je eind-datum gepasseerd is.
Als eigenaar kan je een leegstandstarief kiezen voor de periode tussen twee bewoners. Met dit contract betaal je geen vaste vergoeding, maar wel een hogere prijs per kWh. Dit tarief is voordelig bij een zeer laag energieverbruik in afwachting van een nieuwe huurder of koper.
Bij energieverbruik tijdens verbouwingswerken of effectieve bewoning kies je best een ander tarief. Zodra je verbruikt stijgt, kan je factuur immers snel oplopen met leegstandtarief.
Het sociaal tarief wordt toegekend onder specifieke voorwaarden, bepaald door de FOD Economie en is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de distributienetbeheerder. Dit is een gunstig tarief voor gas en elektriciteit, in vergelijking met andere commerciële tarieven. Meer info vind je op de website van de FOD.
Om het sociaal tarief te krijgen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden die door de overheid vastgelegd werden. In de meeste gevallen wordt dit tarief automatisch toegewezen. Je moet hiervoor dus niets doen. De FOD Economie laat ons immers om de drie maanden weten welke klanten hiervoor in aanmerking komen. Wil je meer informatie? Klik dan hier.
In sommige gevallen, geniet je niet automatisch van het sociaal tarief en moet je zelf een papieren attest voorleggen om sociaal tarief te bekomen.
Met dat attest bewijs je dat jij zelf of een lid van je gezin behoort tot een categorie van rechthebbenden op het sociaal tarief. Meer informatie over rechthebbende kan je vinden op de website van de overheid via deze link.
Je kan je het attest aanvragen aan één van de volgende bevoegde sociale instellingen:
Je kan dit attest in pdf-formaat opladen via je online klantenzone via de rubriek "Voeg een document toe".
Kan je ons het attest niet online bezorgen, verstuur het dan via de post op volgend adres :
ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel.
Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden.
Als je je jaarfactuur al hebt ontvangen, wordt deze automatisch gecorrigeerd rekening houdend met je sociaal tarief. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de betaling van je tussentijdse facturen. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Je geniet het sociaal tarief automatisch als de FOD Economie je dit toekent. Indien je niet wenst dat ENGIE je gegevens aan de FOD Economie overmaakt, dan moet je ons daarvan verwittigen via een gedateerde en ondertekende brief. Opgelet, in dat geval moet je wel elk jaar je attest, waarop je je klantnummer schrijft, naar ons sturen om het sociaal tarief te behouden/krijgen.
Als je niet langer recht hebt op sociaal tarief, dan kan je dit best even aan ons melden. Zo kunnen we dit meteen juist zetten in onze systemen en kom je niet voor verrassingen te staan. Doe je dat niet, dan zullen wij hiervan op de hoogte gebracht worden via de FOD Economie of door het feit dat je ons geen attest meer toestuurt. In elk geval wordt er een eventuele rechtzetting uitgevoerd van de facturatie als je intussen al een jaarafrekening ontving van ons.
In elk contract zijn er injectietarieven vastgelegd. Ook als je een sociaal tarief hebt. De prijzen hiervoor kan je terugvinden op de prijsfiche voor het sociaal tarief.
Dit kan je nakijken onder het tabblad 'je contracten' op je online klantenzone. De login vind je terug op je factuur.
De FOD Economie laat ons weten welke klanten recht hebben op toepassing van het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas, en voor welke periode. In het merendeel van de gevallen hoef je dus zelf niks te doen.
Deze regeling werd ingevoerd zodat klanten die hun papieren attest ontvangen dit niet langer jaarlijks moeten opsturen naar hun energieleverancier.
Het kan echter zijn dat je gegevens niet kunnen vergeleken worden of dat deze (nog) niet beschikbaar zijn. Indien je dus merkt dat je energie niet wordt gefactureerd aan het sociaal tarief, dan mag je ons alsnog een geldig attest (van één van bovenstaande instanties) bezorgen. Wij passen jouw facturen dan aan.
Je kan dit attest in pdf-formaat opladen via je online klantenzone via de rubriek "Voeg een document toe".
Kan je ons het attest niet online bezorgen, verstuur het dan via de post op volgend adres :
ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel
Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden
Indien je op je huidig adres van het sociaal tarief geniet, kunnen we dat niet automatisch en onmiddellijk toekennen wanneer je verhuist. We wachten tot we een bericht krijgen van de FOD Economie nadat je aanpassing van domicilie door hen is geregistreerd. Het goede nieuws is dat je in het merendeel van de gevallen zelf niets hoeft te doen. Vier maal per jaar (eind januari, april, oktober en december), informeert de FOD Economie ons welke klanten recht hebben op het sociaal tarief. Dit ook wanneer je adres gewijzigd is.
Het voorschot dat je kiest voor je nieuwe adres moet je daarom zien als tijdelijk tot aan de bevestiging van je recht op sociaal tarief. We passen deze voorschotten aan indien nodig.
In afwachting kan je natuurlijk ook altijd zelf onmiddellijk je voorschot hier aanpassen.
Dit kan je nakijken onder het tabblad 'je contracten' op je online klantenzone. De login vind je terug op je factuur.
Opgelet: de regering besliste dat het recht op het tijdelijk sociaal tarief wordt stopgezet op 30/06/2023. Deze maatregel heeft enkel impact op je energie en niet op je verhoogde tegemoetkoming.
De klanten moeten vanaf 01/07/2023 terug worden overgeschakeld naar een commercieel tarief.
Als steunmaatregel tijdens covid (toen de energieprijzen extreem hoog waren) besloot de regering het sociale tarief tijdelijk uit te breiden voor een specifieke groep mensen met een verhoogde tegemoetkoming via de ziekenfondsen.
Deze steunmaatregel werd stopgezet op 30/06/2023. Meer informatie over deze steunmaatregel vind je op de website van de FOD Economie.
Als het sociaal tarief niet automatisch toegepast wordt, dan heb je een papieren attest nodig. Dat attest vraag je aan bij de mutualiteit. Je kan dit attest in pdf-formaat opladen via je online klantenzone via de rubriek "Voeg een document toe"
Als je je attest niet via je online klantenzone aan ons kan bezorgen, kan je het ons via de post bezorgen op volgend adres : ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel.
Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden.
Opgelet: de regering besliste dat het recht op het tijdelijk sociaal tarief wordt stopgezet op 30/06/2023. Deze maatregel heeft enkel impact op je energie en niet op je verhoogde tegemoetkoming.
De klanten moeten vanaf 01/07/2023 terug worden overgeschakeld naar een commercieel tarief.
Je hoeft niets te doen. De FOD Economie laat ons om de 3 maanden weten welke klanten in aanmerking komen.
Opgelet: de regering besliste dat het recht op het tijdelijk sociaal tarief wordt stopgezet op 30/06/2023. Deze maatregel heeft enkel impact op je energie en niet op je verhoogde tegemoetkoming.
De klanten moeten vanaf 01/07/2023 terug worden overgeschakeld naar een commercieel tarief.
Je zal effectief meer betalen, maar hoeveel dit precies is, hangt af van hoeveel je verbruikt. We hebben verschillende tools beschikbaar om je bij de omschakeling te helpen om je tussentijds bedrag te bepalen en aan te passen, je verbruik onder controle te houden en je betalingen te spreiden.
Ja. De regering heeft in 2021 beslist het sociaal tarief tijdelijk toe te kennen aan een specifieke groep mensen met een verhoogde tegemoetkoming via de ziekenfondsen. Deze maatregel werd op 30 juni 2023 stopgezet. Sinds dan heb je dus geen recht meer op dat tijdelijk sociaal tarief voor je energie. Deze maatregel heeft enkel impact op je energie en niet op je verhoogde tegemoetkoming. Die wordt beheerd door je ziekenfonds.
Om het sociaal tarief te krijgen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden die door de overheid vastgelegd werden. In de meeste gevallen wordt dit tarief automatisch toegewezen. Je moet hiervoor dus niets doen. De FOD Economie laat ons immers om de drie maanden weten welke klanten hiervoor in aanmerking komen. Heb je de brief of e-mail toch gekregen dan hebben wij momenteel nog geen informatie van de overheid ontvangen over jouw recht op sociaal tarief. Je hoeft in dat geval niks te doen. Als je toch recht zou hebben, zal de overheid ons op de hoogte brengen en dan passen we je contract (indien nodig met terugwerkende kracht) opnieuw aan.
Als je klant bent bij ENGIE moet je je huidig contract hiervoor niet aanpassen. Bij ENGIE is je injectiecontrat automatisch inbegrepen in alle energiecontracten. Zónder extra kosten. Zodra je distributienetbheeerder ons laat weten dat het systeem met tarief voor injectie van toepassing is voor jou, sturen we je alle informatie over je injectiecontract. Je tarief voor injectie wordt automatisch toegepast als je het injectiecontract hebt aanvaard. Als je nu al meer informatie wil over het injectietarief dat hoort bij je energiecontract, kan je onze tarieven voor injectie alvast bekijken.
Ben je nog geen klant bij ENGIE? Ook jij kan uiteraard genieten van onze aantrekkelijke voorwaarden voor je injectie door klant te worden bij ENGIE.
Maak hier een simulatie van je contract.
.
Als je reeds klant bent bij ENGIE en toegang wilt tot je online klantenzone, is niets eenvoudiger. Om de eerste maal in te loggen heb je je klantnummer en je activeringscode nodig. Die staan bovenaan je factuur en staan ook vermeld op de bevestiging van je contract.
Via je persoonlijke online klantenzone kan je met enkele kliks:
Krijg snel toegang en beheer zelf alles binnen je online klantenzone.
Je login staat boven op je facturen en wordt ook vermeld op je contractbevestiging.
Toch niet gevonden? Dan klik je op onderstaande link. Vul je e-mailadres in. Wij sturen je dan een e-mail waarin we je login bevestigen en waarin je een nieuw wachtwoord kan kiezen.
Als je een login wilt aanvragen voor een ander klantnummer, dan moet je een andere login kiezen, vb: Hilde46, woning mama...
Login vergeten? Klik hier.
Je klantnummer en activeringscode staan bovenaan je facturen en worden ook vermeld op je contractbevestiging.
Indien er op je laatste factuur of contract een "login" staat en geen activeringscode betekent dit dat je al eerder een account aangemaakt hebt. In dat geval kan je meteen inloggen. Je hoeft niet meer te registreren.
Dat kan je eenvoudig aanpassen in je online klantenzone via onderstaande knop. Je moet je wel eerst aanmelden met je huidige login en wachtwoord.
Je naam is gelinkt aan je contract. Daardoor is het niet mogelijk om zelf volledig te veranderen.
Stel je echter een schrijffout vast die beperkt is tot twee karakters, dan kan je wel zelf de aanpassing doen.
Indien je grotere aanpassingen wilt doorvoeren bijvoorbeeld door een vergissing bij de aanmaak van het contract, een overlijden of een scheiding neem je best contact op met onze klantendienst.
Je kan gemakkelijk online het verzendadres voor je briefwisseling wijzigen.
Opgelet: indien je meerdere verbruiksadressen hebt, dien je je verzendadres per verbruiksadres te bepalen.
Naast het verzendadres, kan je ook per verbruiksadres bepalen naar waar je meterkaartje (kaartje voor het opnemen van de meterstanden) moet gestuurd worden. We geven deze informatie door aan het meteropnamebedrijf.
Je kan wel niet zelf je verbruiksadres aanpassen. Indien er recent een wijziging door de gemeente gebeurde, ontvangen wij je nieuwe adresgegevens via je distributienetbeheerder. Dit kan even duren. In afwachting raden we je aan om je verzendadres aan te passen via onderstaande knop.
Indien het busnummer of huisnummer niet correct is, raden we je eerst en vooral aan om ook via onderstaande knop je EAN-nummer en meternummer na te kijken. Indien deze wel correct zijn, raden we je aan om het verzendadres aan te passen.
Je hebt iemand dierbaar verloren en moet als nabestaande een hoop administratie in orde brengen. We maken je stap per stap wegwijs wat er moet gebeuren voor het energiecontract.
Blijf je als partner of nabestaande in de woning wonen?
Dan hoeft er niets aan het energiecontract te veranderen. Tenzij het op naam van de overledene staat. Laat het dan op jouw naam zetten. Bel ons dan op 078 35 33 33.
Je neemt als nabestaande de administratie over, maar er zal voorlopig niemand meer in de woning wonen?
Het contract kan dan op naam van de overledene blijven staan. Bel ons dan op 078 35 33 33. om de contactgegevens aan te passen. Zo ontvang jij alle facturen en andere berichten.
Neemt een notaris of sociale dienst de administratie van de overledene tijdelijk over?
Bel ons dan op 078 35 33 33 zodra je weet welke dienst of notaris de administratie overneemt (in afwachting van een verkoop of verhuur).
Komt er iemand anders in de woning wonen?
Dan sluiten we het energiecontract van de overledene af en vraagt de nieuwe bewoner een nieuw contract aan. Vul samen met die nieuwe bewoner de meterstanden (wanneer voor die energie geen digitale meter aanwezig is) in op een energieovernamedocument wanneer hij of zij de sleutel krijgt.
Vervolgens geef je de verhuisdatum, meterstanden (niet nodig als het een digitale meter is) en het verzendadres voor de slotfactuur online aan ons door zodat wij de slotfactuur van het contract van de overledene kunnen opmaken. De reeds betaalde tussentijdse bedragen worden uiteraard verrekend. Deze slotfactuur dient nog betaald te worden.
Het overnamedocument hoef je ons niet op te sturen, maar hou je bij als bewijs, mocht er later discussie zijn.
We maken je stap per stap wegwijs wat er moet gebeuren voor het energiecontract.
Blijf je in je woning en staat het energiecontract al op jouw naam?
Het contract kan gewoon blijven doorlopen. Denk er wel aan dat er nog een jaarafrekening volgt om het verschil tussen je voorschotten en je werkelijke verbruik te verrekenen. Je spreekt het best goed af of je die jaarafrekening samen betaalt of niet. ENGIE kan hier niet in tussenkomen.
Blijf je in je woning maar staat het energiecontract nog niet op jouw naam?
Dan gaan we een nieuw contract op jouw naam opmaken. Vul op de dag van de feitelijke scheiding samen met je ex-partner een energieovernamedocument in. Dat document hou je bij zodat er later geen discussie kan ontstaan.
Vervolgens geef je de datum en de meterstanden (enkel als voor die energie geen digitale meter aanwezig is) aan ons door. Zo kunnen wij de slotfactuur opstellen.
Het verbruik van je nieuwe contract start op basis van de meterstanden op de dag van de feitelijke scheiding.
Bel ons dan op 078 35 33 33 om je nieuwe contract in orde te maken.
Verhuizen jullie allebei vanaf de feitelijke scheiding?
Noteer de verhuisdatum, de meterstanden en de gekozen leverancier (niet nodig voor de energie waarvoor een digitale meter is) wanneer je de woning verlaat.
Die vul je het best in op een energieovernamedocument, samen met de (nieuwe) eigenaar of volgende huurder. Dat document hou je bij zodat er later geen discussie kan ontstaan.
Vervolgens geef je ons bovenstaande gegevens door. Zo kunnen wij jullie slotfactuur opstellen.
Wil je één van de volgende gegevens aanpassen?
- Een schrijffout in je naam
- Je geboortedatum
- Je verzendadres
- Je e-mail of je telefoonnummer
- Je contactvoorkeuren (taal, ondersteuning of inhoud)
- Je logingegevens (gebruikersnaam en paswoord)
Je kan dit eenvoudig allemaal zelf doen via je online klantenzone!
Zonder dat je op een antwoord van ons moet wachten, zijn je aanpassingen onmiddellijk in orde!
Wist je dat je ook een extra naam op je factuur kan laten toevoegen? Bijvoorbeeld van de persoon met wie je samenwoont.
Het verzendadres voor het meteropnamekaartje (bijvoorbeeld als je woning leegstaat), kan je ook elders laten toekomen.
Probeer dit zelf uit op je online klantenzone en pas je gegevens aan in enkele kliks!
Indien de straat- of gemeentenaam recent wijzigde, ontvangen wij je nieuwe adresgegevens automatisch. Dit kan even duren. De post zal gedurende een overgangsperiode onze correspondentie correct bezorgen. In afwachting raden we je aan om je verzendadres aan te passen via volgende link.
Indien het busnummer of huisnummer niet correct is, raden we je eerst en vooral aan om hier je EAN-nummer en meternummer na te kijken. Indien deze niet correct zijn raden we je aan om ons te bellen op 078 35 33 33.
Krijg je je communicatie nog op papier? Je kan via volgende link kiezen om deze via mail te ontvangen.
Wanneer je statuut van professionele klant naar residentiële klant verandert dan is het nodig dat er op je profesioneel klantnummer een slotfactuur wordt opgemaakt. Op die manier kunnen we een nieuw contract starten als residentiële klant.
Noteer hiervoor je meterstanden en neem contact met ons op via het nummer 078 78 20 20.
Wanneer je statuut van residentiële klant naar professionele klant verandert dan is het nodig dat er op je residentiële klantnummer een slotfactuur wordt opgemaakt. Op die manier kunnen we een nieuw contract starten als professionele klant.
Noteer hiervoor je meterstanden en neem contact met ons op via het nummer 078 35 33 33.
Iedere verwarmingsinstallatie (nieuw of oud) moet wettelijk elk jaar (stookolie) of tweejaarlijks (aardgas) onderhouden en gecontroleerd worden.
Je kan heel eenvoudig klant worden bij ENGIE voor het onderhoud van je cv-ketel. Onze onderhoudsdienst zorgt ervoor dat je cv-ketel in perfecte staat blijft.
Om je onderhoudscontract te starten, klik je op onderstaande knop en ga je aan de slag.
Het onderhoudscontract is van onbepaalde duur en wordt afhankelijk van jouw contract jaarlijks (mazout) of tweejaarlijks (aardgas) stilzwijgend verlengd.
Onze partner contacteert jou een 3-tal maanden voor jouw gewenste onderhoudsmaand via e-mail of telefonisch om een datum en tijdstip in te plannen.
Jouw gewenste maand van onderhoud kan je raadplegen of wijzigen op je online klantenzone via deze link.
Indien het onderhoud uitgevoerd werd door Cozie, vind je de documenten terug in je klantenzone via deze link.
Hier vind je volgende documenten terug betreffende je onderhoud: het verbrandingsattest en het interventieblad.
Indien het onderhoud niet door Cozie werd uitgevoerd, heb je de documenten tijdens het onderhoud ontvangen. Heb je hier vragen over of wil je een kopie van deze documenten, dan kan je rechtstreeks contact opnemen met de partner.
Je kan alle informatie over de planning van je onderhoud terug vinden in je klantenzone door in te loggen op volgende pagina: Je gegevens van de ketel.
Daar vind je de geplande datum van je volgende onderhoud terug. Je kan deze aanpassen door op "Wijzigen" te klikken en dit tot 24 uur voor de geplande datum.
Als je afspraak nog niet is vastgelegd, vind je op deze pagina de voorgestelde maand van je volgende ketelonderhoud. Je kunt deze ook aanpassen door op "Wijzigen" te klikken.
Dit kan je vinden op je online klantenzone.
Hier vind je alle informatie over je onderhoudscontract zoals: de startdatum van het contract, voorgestelde maand voor het volgende ketelonderhoud of de datum van het onderhoud en de betreffende documenten.
Op deze pagina kan je ook de gegevens van je ketel raadplegen: merk en bouwjaar. Indien deze gegevens niet correct of nog niet in ons bezit zijn, kan je deze zelf aanvullen (deze gegevens staan vermeld op je ketel). De gegevens van je cv-ketel hebben wij nodig om het onderhoud correct uit te kunnen voeren.
Wanneer je ons meedeelt dat je verhuist, zullen wij het contract op jouw oude adres opzeggen. Wij maken een nieuw contract aan op jouw nieuwe adres indien je dit wenst.
Voor het contract op je oude adres maken we een afrekening:
Als je een verhuis wil melden, kan je dat doen via deze link:
Ja, elke verwarmingsinstallatie moet wettelijk jaarlijks (stookolie) of 2-jaarlijks (aardgas) onderhouden en gekeurd worden. Ook nieuwe installaties moeten gekeurd worden.
Bij Engie kan je terecht voor het onderhoud van je verwarmingsketel. Onze onderhoudsdienst zorgt ervoor dat je ketel tip top in orde is. Meer informatie hierover kan je vinden via deze link.
We stellen een uitstekende service voorop. In de hierop volgende alfabetische lijst vind je de merken van ketels die wij van onderhoud kunnen voorzien:
ACEC, ACV, Ariston, Atag, Atlantic, Bosch, Brötje, Buderus, Bulex, Chaffoteaux & Maury, Chappee, Ciney, Clima, De Dietrich, EFEL, Eiffel, Elco, Ferroli, Gazobel, GEMINOX, Golling, Hansa, IDEAL, Immergas, Itho-Daalderop, Junkers, Kalard, Lamborghini, Nefit, Oertli, Peeters-Buelens, Radson, Rapido, Remeha, Riello, SAEY, Saint Roch, Sime, Sopragaz, Spitfire, Stelrad Group, Superia, Vaillant, Van Marcke, Vasco, Viessmann, Weishaupt, Well Straler, Wolf, ZAEGEL
Het onderhoud van volgende verwarmingstypes kunnen we helaas niet uitvoeren: pellets, biomassa, warmtepompen, gashaarden, gaskachels (of open haarden / haard cassettes op gas), warm water boiler, G2/Warme lucht, elektriciteit.
Neen. Het BTW-attest - dat verplicht was om het juiste BTW-tarief toe te passen - is afgeschaft en vervangen door een verklaring die je zult terugvinden op de factuur.
Je hebt een factuur ontvangen met een foutief BTW-tarief? Geen probleem, je kan eenvoudig een correctie aanvragen via deze link.
Uw onderhoudscontract opzeggen, kan via je online klantenzone.
Zodra uw verzoek is ingediend, ontvangt u een bericht waarin de opzegging van uw contract bevestigd wordt.
Houd er echter rekening mee dat het resterende bedrag van een onderhoud, indien uitgevoerd, via één factuur aan u gefactureerd zal worden.
Indien er (nog) geen onderhoud werd uitgevoerd, dan worden de reeds uitgevoerde betalingen teruggestort.
Vergeet niet dat het onderhoud van uw ketel door een bevoegde technicus een wettelijke verplichting is.
Hebt u uw onderhoudscontract “per ongeluk” opgezegd, vraag dan een nieuw onderhoudscontract aan via deze link.
Onze pechverhelping beschermt je tegen een verwarmingspanne maar ook tegen sanitaire problemen, een lekkend dak of een verstopte dakgoot of zelfs een afgebroken sleutel. Je kan ook kiezen voor een uitgebreide garantie op elektrische toestellen.
Je kan onze verschillende formules ontdekken en online een polis afsluiten via volgende link:
Het contract wordt aangegaan voor één jaar en wordt nadien automatisch verlengd voor telkens één jaar.
Je kan onze klantendienst 24 op 24 en 7 op 7 bereiken. Onze partner komt binnen de 24 uur na uw oproep bij je langs of binnen 4 uur in geval van nood. De vakman zal het probleem onderzoeken en tijdelijke reparaties uitvoeren.
Ja, er gelden bepaalde beperkingen en voorwaarden voor de verschillende contracten. Een volledige lijst van uitsluitingen vind je in de algemene voorwaarden.
Sommige uitsluitingen zijn voor alle polissen:
Hoewel wij je graag zo snel mogelijk van dienst willen zijn, begint het contract te lopen na een wachttijd van een maand vanaf de sluiting hiervan. Als een schadegeval zich voordoet tijdens de wachtperiode, wordt het niet gedekt door je pechbijstandscontract.
Je kan om vervroegde stopzetting van je contract vragen in volgende gevallen:
Wanneer je ons meedeelt dat je verhuist, dan zullen wij je contract op je oude adres opzeggen. Wij maken een nieuw contract aan op je nieuw adres.
Als je een verhuis wil melden kan dit via onderstaande knop.
Om je optimaal van dienst te kunnen zijn, werken wij samen met het digitale platform AJUSTO. Zo kunnen wij rechtstreeks online het door je gewenste tijdstip reserveren voor de tussenkomst van een gekwalificeerde specialist.
De dienstverlener van Ajusto is verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de werkzaamheden. Gelieve deze rechtstreeks te contacteren, indien je vragen hebt over de interventie. Deze kan het probleem dan meteen voor je oplossen. Je kan ook contact opnemen met Ajusto via contact@ajusto.be of via 02/588 24 66.
Heb je hulp nodig? Geen probleem, je kan contact opnemen met onze klantendienst op 078/35 33 34 en wij zullen je helpen je probleem op te lossen. Een ENGIE operator zal je dossier in behandeling nemen en een afspraak inplannen tijdens het telefoongesprek.
Het spijt ons te horen dat de zaken niet zijn gegaan zoals gepland. Hoewel we alles doen om je te helpen, kan je jouw ontevredenheid uiten door dit te melden via het online formulier.
Als je verwarmingsketel ouder is dan 15 jaar of de installatie niet meer conform is. Vraag gerust een vrijblijvend adviesgesprek.
Wil je meer informatie over het vervangen van je verwarmingsketel? Raadpleeg dan deze pagina.
Elke nieuwe verwarmingsinstallatie heeft een wettelijke garantie van minimum 2 jaar (1 jaar installateursgarantie en 1 jaar fabrieksgarantie).
In veel gevallen geeft de fabrikant een langere garantietermijn op specifieke onderdelen zoals bv. een warmtewisselaar (doorgaans 5 jaar) of een scrollcompressor (doorgaans 10 jaar).
Dit staat vermeld op de factuur of in de algemene voorwaarden.
De distributienetbeheerder in Vlaanderen heeft momenteel vertraging in de verwerking van nieuw aangemelde PV-installaties. Je hebt hierdoor mogelijks nog geen elektriciteitsfactuur van ons ontvangen of een elektriciteitsfactuur ontvangen die nog geen rekening houdt met de PV-installatie.
Van zodra de distributienetbeheerder ons je gegevens bezorgt, brengen wij dit met terugwerkende kracht voor jou in orde.
Daarnaast ontvangen we in uitzonderlijke gevallen de gegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder. Dit komt door problemen met het nieuwe platform, beheerd door Atrias, dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op het platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Plaatste je recent zonnepanelen? Na een geslaagde AREI-keuring wordt jouw installatie in dienst gezet.
Je hoeft de plaatsing van jouw installatie niet aan ons te melden, wel aan je netbeheerder. Na dezelfde melding van jouw installateur aan je netbeheerder, brengt deze jouw leverancier op de hoogte. Raadpleeg voor meer informatie de website van je netbeheerder (Vlaanderen, Brussel, Wallonië).
Wanneer je klant bent bij ons, dan brengen wij de gegevens van jouw zonnepaneleninstallatie in ons systeem in. Woon je in Vlaanderen of Brussel, dan sturen wij jouw injectiecontract met een bevestiging van jouw prijzen (afname en injectie). De injectieprijs zal toegepast worden vanaf de begindatum en de beginmeterstand die de netbeheerder ons bezorgde.
Je kan de productie van je zonnepanelen opvolgen via de app of de website van je omvormer. Elk merk omvormer heeft een app of een website waarmee dit kan. Je installateur kan je hier meer informatie over bezorgen.
Heb je een zonnepaneleninstallatie van Sungevity, dan kan je in de meeste gevallen jouw productie opvolgen via My Sungevity. Via dit monitoringsportaal zie je precies wat je panelen per uur opwekken. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een smartphone, tablet of computer.
Dankzij ‘My Sungevity’ heb je:
• Altijd en overal een actueel overzicht van je productie
• Een veilige en stabiele GPRS-verbinding, conform de geldende privacy wetgeving
• Zicht op je Sunsure garantie. Wek je minder op dan we voorspeld hebben? Dan betalen wij het verschil. Meten = weten!
Heb je een digitale meter en woon je in Vlaanderen, dan weet je precies hoeveel je zonnepanelen opleveren dankzij onze gratis ENGIE Smart app:
• Bekijk je injectie en afname
• Per uur, per dag, per maand, per jaar in kWh en euro volgens je contract
• Controleer of je afrekening doorheen het jaar nog in lijn ligt met je maandelijkse betalingen
Ga eerst na, in je elektriciteitskast/zekeringskast, of de sensor nog steeds hangt op de module die je PV-productie meet.
Enkele basisvoorwaarden waar je dak aan moet voldoen:
Voldoe je aan deze basisvoorwaarden? Doe onze test om te zien of jouw dak aan alle andere eisen voldoet.
Om op deze vraag te kunnen antwoorden, hebben we zicht nodig op je persoonlijke situatie.
Ik heb een terugdraaiende teller:
Dan hangt de beslissing af van de verhouding tussen je totale verbruik van elektriciteit overdag en ‘s nachts.
Heb je een terugdraaiende meter, dan moet de netbeheerder langskomen om je meter aan te passen. Je moet de netbeheerder contacteren om een afspraak hiervoor te maken. Raadpleeg voor meer informatie de website van je netbeheerder (Vlaanderen, Wallonië, Brussel).
Opgelet wel: van zodra je een wijziging vraagt, kom je bij de netbeheerder op de lijst terecht voor het plaatsen van een digitale meter. Bedenk op voorhand of je dit wenst vooraleer je je aanvraag indient. Want van zodra je een digitale meter hebt, zal je overschakelen naar het injectietarief en draait je teller niet meer terug.
Ik geniet van het injectietarief:
Indien je effectief al in het nieuwe systeem met injectietarief zit, dan is overschakelen naar een tweevoudig tarief een interessante optie. Op deze manier zal je minder gaan betalen voor je verbruik tijdens de avond, nacht en in het weekend.
Heb je een digitale meter, dan is overstappen van een enkelvoudig tarief naar een tweevoudig uurtarief (of omgekeerd) simpel: je netbeheerder kan dit vanop afstand doen en moet hiervoor niet bij jou langskomen of iets fysieks wijzigen aan je meter. Hiervoor wordt een administratieve vergoeding aangerekend. Deze aanpassing betekent niet dat je ENGIE contract moet wijzigen. Op je factuur wordt voor elke periode (dag/ nacht) de overeenkomstige energieprijs toegepast.
1. Voor de energiecomponent van je factuur zijn de injectie- en afnameprijzen gebaseerd op de marktprijzen. Een belangrijk verschil is dat je energie injecteert op momenten dat de prijzen laag zijn (omdat er veel zonne-energie in het net wordt geïnjecteerd, op momenten dat de vraag naar energie lager is), terwijl je energie afneemt op momenten dat de prijzen hoger zijn (in de winter, 's avonds, wanneer er geen zonne-productie is en de vraag dus hoger is). Deze verschillen in vraag en aanbod uiten zich in een lager tarief voor injectie dan voor afname.
2. Als je naar je totale factuur kijkt, moet je voor je afname ook rekening houden met extra kosten zoals de groene bijdragen (en WKK in Vlaanderen), de netwerkkosten (om de energie die je verbruikt te transporteren) en een aantal belastingen en bijdragen die verschuldigd zijn op de afname.
3. Bovendien betaal je 6% BTW op de afname, maar ontvang je geen 6% BTW op de energie die je injecteert (omdat je niet BTW-plichtig bent).
Dit zijn allemaal elementen die het prijsverschil verklaren. Een goede raad: verbruik zo veel mogelijk wanneer je produceert, dit vermindert de afgenomen kWh en dus je totale factuur!
Energiedelen is je teveel geproduceerde stroom, door je zonnepanelen, delen met jezelf (bijvoorbeeld je tweede verblijf) of met anderen.
Het voordeel voor jou als klant is dat je je overschot niet injecteert op het net tegen het lagere injectietarief maar dat je dit kan aftrekken van de afname op andere leveringsplaatsen.
Aan wat moet je voldoen om hier gebruik te kunnen van maken?
Wil je een aanvraag doen om energie te delen?
Dit kan momenteel enkel in Vlaanderen en daar moet je je voor inschrijven op de website van Fluvius.
Als leverancier kunnen wij niets doen. Als je je wilt aansluiten bij dit energiedeelsysteem worden wij hiervan geinformeerd door Fluvius. Je hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen.
Dit kan ook iets langer duren. In uitzonderlijke gevallen ontvangen we de verbruiksgegevens later dan voorzien van je distributienetbeheerder. Dit komt door problemen met het nieuwe platform dat gegevens uitwisselt tussen de verschillende partijen op de energiemarkt. Bijgevolg kunnen wij ook je afrekening niet op tijd opmaken.
Het spijt ons voor het ongemak.
Woon je in Vlaanderen, en wil je weten of er voor jouw EAN een probleem is op het platform, kan je dit zelf nakijken op de website van Fluvius.
Je wilt je slimme meter aanpassen naar meetregime 3 om energie te kunnen delen?
Vul een formulier in per leveringsadres.
Zodra Fluvius het meetregime heeft aangepast, sturen we je een tussentijdse factuur voor elektriciteit en dit tot aan de aanpassingsdatum.
Wil je enkel maandelijkse je afrekening ontvangen en wil je niet deelnemen aan energiedelen, dan vind je de informatie via deze link.
Je wilt je woning duurzaam verwarmen en denkt daarbij aan een warmtepomp? Alle informatie kan je bekomen via onderstaande knop.
Wil je meer van je zelf geproduceerde elektriciteit zelf gebruiken, dan is een thuisbatterij voor jou een oplossing. Wij informeren en adviseren je graag via onderstaande knop.
Wil je alles te weten komen over hoe een warmtepompboiler je sanitair water verwarmt met respect voor het milieu? Dan kan je dit via onderstaande knop ontdekken.
Wees gerust, als je deelneemt aan Fluvius Energiedelen, worden wij via je netbeheerderop de hoogte gebracht.
Maar, omwille van interne technische redenen, houdt je factuur misschien nog geen rekening met de gedeelde energie.
Van zodra mogelijk zullen wij de totaliteit van je gedeelde energie verrekenen en informeren wij je verder.
Je dient hiervoor geen contact met ons op te nemen.
Onze excuses voor dit ongemak, wij doen er alles aan om je facturatie zo snel mogelijk in orde te brengen.
Klik hier om de pdf met afbeeldingen te downloaden
Ga op het scherm van boxx naar Menu > Instellingen > Energiemeting.
Druk op het potloodje naast Meetmodules. Je komt terecht in het scherm Meetmodules.
Druk op het vuilnisbakje naast de metermodule(s) die je wenst te ontkoppelen.
Druk eerst op Verwijderen onderaan het scherm en druk vervolgens het knopje op de metermodule een aantal keren kort in.
Indien je meerdere metermodules hebt, voer dit opnieuw uit voor alle metermodules zodat ze allemaal ontkoppeld zijn.
De metermodule moet op zijn definitieve ligging hangen, vlakbij je energiemeters. Bevestig eerst de sensorkabels aan de metermodule en plaats de stekker van de metermodule in het stopcontact naast je energiemeter(s).
Indien je een repeater hebt, dient deze repeater eerst aan boxx gekoppeld te worden voordat je de metermodule koppelt.
Indien je meerdere metermodules hebt, koppel altijd eerst je metermodule voor aardgas.
Op het scherm van boxx, ga naar Menu > Instellingen > Energiemeting.
Druk op het potloodje naast Meetmodules.
In het scherm ‘Meetmodules’ zie je dat de metermodule niet geïnstalleerd is. Hier druk je op de + naast Meetmodule toevoegen.
In het scherm Meetmodule installeren druk je eerst op Koppelen. Vervolgens druk je een aantal keren het knopje op de metermodule in.
Een groen vinkje verschijnt wanneer je metermodule aan boxx gekoppeld is. Druk daarna op Gereed om verder te gaan
Zie je een uitroepteken? Dan is de draadloze verbinding tussen boxx en de plek waar de metermodule hangt niet goed. We adviseren dan de stappen onder Meetmodule installeren nogmaals uit te voeren en/of een Z-Wave repeater te gebruiken. De slimme stekkers kunnen als repeater dienen. Indien je een repeater moet plaatsen, is het belangrijk om eerst de repeater te plaatsen voordat je de metermodule met boxx koppelt.
Boxx zal dan de kwaliteit van de draadloze verbinding met de metermodule controleren. Druk op Controleren om de analyse te starten.
Daarna moet je de energie/energieën kiezen die door de metermodule(s) gemeten zal/zullen worden. Kies tussen Stroom, Gas, Zonne-energie en Water de energie of energieën die aangesloten zijn en gemeten worden door de desbetreffende metermodule. Je kan maximum 2 energieën per metermodule hebben.
Om te weten hoeveel energieën op je metermodule je moet selecteren, tel gewoon hoeveel sensoren erop aangesloten zijn. Om te weten welke energieën op een metermodule aangesloten zijn, kijk gewoon op welke meters de sensoren van een metermodule geplaatst zijn.
OPGEPAST: indien je een slimme meter hebt, komen de verbruiksgegevens van elektriciteit en aardgas uit de P1-poort van je elektriciteitsmeter. Dus voor die 2 energieën zal je maar één metermodule met één aansluiting in de P1-poort. In dit geval zal je dus Stroom en Gas moeten selecteren voor de metermodule die op je slimme elektriciteitsmeter aangesloten is.
Bij de volgende stap moet je de type aansluiting/verbinding selecteren voor al je energieën.
Gas:
Indien je een klassieke meter hebt, met een sensor erop ==> selecteer Analog sensoraansluiting.
Indien je een slimme meter hebt ==> Selecteer P1 sensor verbinding
Elektriciteit:
Indien je een klassieke meter hebt, met een sensor erop ==> Het hangt af van de type sensor die je hebt
Indien je een slimme meter hebt ==> Selecteer P1 sensor verbinding
Zonne-energie:
Er is maar één keuze mogelijk
Water:
Er is maar één keuze mogelijk
Om te beëindigen, klik op Opslaan rechts bovenaan.
Eens dat de betreffende metermodule aangesloten is, kom je terecht op een overzichtsscherm met al je metermodules en voor welke energie(ën) ze ingesteld zijn. Indien je meerdere metermodules hebt, herhaal de bovenstaande procedure voor je andere metermodules. Om een nieuwe metermodule toe te voegen, klik op de + en volg de instructie op het scherm.
Tenslotte, indien je een klassieke elektriciteits- en/of watermeter hebt, is er nog een finale stap: de C waarde invoeren. Deze stap is niet nodig indien je een slimme meter hebt.
C waarde voor elektriciteit:
Deze waarde is op je meter vermeld en duidt aan het aantal omwentelingen van de draaischijf per kWh. Deze waarde is gevolgd door de woorden tr/kWh, um/kWh, imp/kWh, rev/kWh...
Om te starten, klik op het potloodje naast de metermodule ingesteld voor elektriciteit.
Op het volgende scherm, zorg ervoor dat de optie "Draaischijf" is actief
Zoek dan voor de C waarde op je meter
Vul dan deze waarde in boxx, door te klikken op het potloodje naast Waarde
C waarde voor water:
Voor water staat de C waarde niet op je meter, maar hangt van je type meter af.
Om te beginnen, klik op het potloodje naast de metermodule ingesteld voor water.
Op het volgende scherm, klik op het potloodje naast Waarde om de juiste C waarde in te voeren
Je bent nu klaar, het is gedaan!
boxx toont een foutmelding, met een error code. Er zijn 4 categorieën:
In de boxx handleiding vind je stap voor stap hulp om je probleem zelf op te lossen.
Het kan voorkomen dat boxx geen internetverbinding heeft. Wat nu?
Klik eerst op Menu > Instellingen > Internet (in de linker kolom) > klik op het potloodje naast de lijn ‘Draadloos netwerk’.
Voer vervolgens de juiste naam in van het netwerk.
Bij een wachtwoord zoals dit "x8EklEp?u7iU$oE=ie5!#q0uMiUfrIa&" komt de wifiverbinding niet tot stand! Kies een eenvoudiger wachtwoord en vul deze in je router/modem in en dan in boxx. Let op, dit nieuwe wachtwoord moet vervolgens in alle bestaande toestellen die verbonden zijn met je wifinetwerk worden ingevuld!
boxx ondersteunt WEP encryptie voor wachtwoorden niet. Verander de encryptie van je wachtwoord naar WPA of WPA 2.
boxx ondersteunt evenmin de WPS-beveiliging van je modem. Je moet dus de WPS-beveiliging van je router/modem uitschakelen zodat boxx correct verbinding kan maken met je wifinetwerk.
Helaas is het niet mogelijk om in boxx zelf een vast IP-adres in stellen. De enige oplossing is om DHCP in de router aan te zetten. Zie hiervoor de handleiding van de router.
Dit kan veroorzaakt worden door storing (interferentie) met de routers/modems van de buren, doordat deze op hetzelfde kanaal zitten.
Ondanks dat een router/modem je een keuze geeft uit 13 kanalen, zijn er echter maar 3 kanalen die naast elkaar kunnen bestaan zonder elkaar te beïnvloeden.
Dat zijn de kanalen 1 , 6 & 11.
Standaard staan alle routers/modems op kanaal 11, dus probeer eens of kanaal 6 of 1 een verbetering oplevert. Raadpleeg de handleiding van je router/modem om het kanaal aan te passen.
Er zijn ook apps te vinden voor de smartphone of laptop om de wifisignalen in je omgeving te meten.
Het signaal kan ook te zwak zijn als de afstand tussen je router/modem en je boxx te groot is of als het signaal verzwakt wordt door betonnen muren en/of vloeren. Een wifi repeater kan hier een oplossing bieden.
Twee dingen kunnen hier de oorzaak van zijn:
Zorg ook ervoor dat de poorten 13, 37, 123, 443 en 1037 op je router open zijn.
Het display of een van de componenten kunnen vastlopen en zal gereset moeten worden.
Resetten van boxx kan op 3 manieren:
Je kan boxx op de veiligste manier resetten door de volgende opties te doorlopen. Druk op:
Menu - Instellingen - Software – boxx herstarten (druk op Herstart) - nogmaals Herstart
Boxx zal uit zichzelf herstarten. Dit duurt ongeveer 3 minuten.
Is boxx vastgelopen, is het display vastgelopen of blijft het display zwart? Heeft de softwarematige reset niet gewerkt? Probeer dan een reset door het knopje onderaan het display rechts van het midden kort in te drukken.
Zijn de softwarematige reset en het drukken van het knop reset niet gelukt? Probeer dan een harde reset:
Als alle handelingen goed zijn doorlopen, zal boxx weer uit zichzelf gaan opstarten. Dit duurt meerdere minuten.
Sinds 1 oktober 2022 installeren we geen boxx meer.
ENGIE zal wel de boxx- en app-software blijven ondersteunen en bijwerken.
Wij zullen je blijven helpen bij eventuele vragen of het oplossen van problemen.
Voor een verzoek tot reparatie van je defecte hardware, kan je nog steeds met ons contact opnemen, zolang deze nog onder garantie valt.
Onze leverancier heeft besloten om de productie van boxx en reserveonderdelen te stoppen. Om deze reden kunnen we geen slimme meter kabel meer leveren aan onze boxx klanten met een digitale meter.
Je kan jouw verbruik dus niet meer opvolgen via boxx. Om je boxx servicecontract stop te zetten, raden wij je aan om contact met ons op te nemen.
Woon je in Vlaanderen? Dan is de Smart App een alternatief om jouw energieverbruik op te volgen en minder te verbruiken. Je kunt de Smart app downloaden via de App Store of de Google Play Store.
Woon je in Brussel/Wallonië? Dan kan je jouw energieverbruik opvolgen door de Check&Save service te gebruiken op onze website.
Gebruik je de Smart app nog niet en wens je alles te weten komen over het gebruik van de Smart app? Dan kan je dit via deze deze link ontdekken.
Gebruik je de Smart app al, maar heb je een vraag of een probleem? Hier vind je een overzicht van de meest gestelde vragen.
We helpen je graag om de impact op je factuur te verminderen en hebben daarom een energiepack ontwikkeld voor wie elektrisch rijdt. Dit kan je via deze link ontdekken.
Klik dan hier voor een overzicht van de meest gestelde vragen.
Ma-Vr: 8u00 - 19u45
Za: 9u00 - 12u45
**Zonaal tarief