Stel: volgende week moet u voor uw job naar een opleiding. Zo’n 300 km ver. En omdat het op vrijdag is, wilt u er graag ook een weekendje aan de kust van maken. Dat is zo’n 100 km extra.

Waarom zo veel nadruk op het aantal kilometers? Omdat u er misschien nog niet bij had stilgestaan, maar zodra u rijdt met een elektrische wagen, worden de kilometers die u elke dag quasi onbewust rijdt, opeens een heel ander begrip. Ja, met een elektrische wagen wordt u zich opeens heel erg bewust van een aantal dingen. De link met mindfulness is dus niet ver weg. En wie weet kiest u door deze nieuwe focus misschien een ander hotel dichter bij huis – moet het altijd zo ver zijn? –  of kort u uw weekendje in. Wat u ook doet, met een elektrische wagen leert u om vooruit te kijken, uw tijd te nemen en af en toe eens … bij te tanken.

De batterijen opladen

Met een diesel- of benzinewagen bent u meestal niet zo bezig met tanken. Na enkele dagen of een week is de tank leeg, en zodra de oranje verklikker zijn werk doet, rijdt u naar het dichtstbijzijnde tankstation. Maar u denkt er voor de rest nooit over na. Toch? Dat verloopt heel wat anders met uw elektrische wagen. In principe laadt u deze quasi permanent op, ‘zodra het even kan’, thuis, op het werk, op de parking van de supermarkt, tijdens uw wekelijkse bezoek aan de bibliotheek … zodra u even tijd hebt of ergens wat langer parkeert, hangt u hem aan de stekker. En u berekent ook voortdurend ‘hoe ver u nog geraakt’. Het is even wennen, maar het heeft beslist leuke kanten. Hoe werkt dat dan precies? Waar moet u rekening mee houden en hoeveel kost het dan? Een overzicht.

Openbaar en ‘half’ openbaar

Langzaam maar zeker verschijnen er meer openbare laadpunten in het straatbeeld, langs de straat of op parkings. In België zijn het er nu zo’n 3.000, en dat aantal groeit sterk. Zo is Vlaanderen bezig met de uitrol van in totaal 2.500 laadpalen tegen 2020. Ook Brussel (200 laadpalen) en Wallonië (100 laadpalen) hebben initiatieven in die richting gepland. Maar er zijn ook heel wat laadpalen die op privéterrein worden gezet, maar waar u gebruik van kunt maken. Denk maar aan hotels, restaurants of winkels.

Maar hoe moet u dan betalen …?

Dat is eigenlijk heel eenvoudig: u gebruikt uw laadkaart of een speciale app. De kaart ‘swipet’ u voor de laadpaal, die u dan signaleert dat het opladen is begonnen en uw laadbeurt registreert. Dat systeem zorgt er ook voor dat niet iedereen gewoon maar gebruik kan maken van de laadpaal bij u thuis …

Voor de registratie werken de aanbieders van publieke laadinfrastructuren samen, net als de telecomoperatoren, en geven hun klanten toegang tot elkaars netwerk. Op Belgisch niveau is er het ‘Open Charge Platform’ of OCP. Wat dit extra handig maakt, is dat al uw laadbeurten worden gegroepeerd op één factuur: u krijgt dus eens per maand een praktisch overzicht. Een van de openbare spelers is EVBox: hun laadkaart geeft toegang tot bijna alle laadpalen in België en in totaal meer dan 28.000 laadpunten in Europa. U kunt dus zonder probleem op reis, maar u zult het wel rustig aan moeten doen onderweg en regelmatig gaan ‘bijtanken’.

… en hoeveel*?

Door de band genomen kost het laden via een publieke laadpaal rond de 0,35 € per kWh. Deze laadstations kunnen uw elektrische wagen bijladen met een laadsnelheid tot 100 km autonomie per uur. Alles hangt echter af van waar (en soms ook wanneer) u laadt. Als u wilt ‘snelladen’, zal u hoogstwaarschijnlijk meer betalen (de prijzen draaien momenteel rond de 0,70 € per kWh). Een snellader maakt gebruik van een hoger vermogen. Daarom zijn ze geschikt om 100% elektrische voertuigen op korte tijd snel bij te laden (tot 300 km autonomie per uur). De kans is groot dat u bij publiek laden meer betaalt dan wanneer u thuis of op het werk laadt.

Dit interesseert u misschien ook
https://www.engie.be/nl/business/blog/green-mobility/hoeveel-kost-elektrisch-rijden/

*bron VAB Magazine https://magazine.vab.be/op-weg/mobiliteit/elektrische-auto-laden-hoeveel-kost-het-en-hoe-lang-duurt-het/

Hoe vindt u de laadpunten in uw buurt?

De meeste elektrische wagens hebben een ingebouwde applicatie in hun navigatiesysteem dat u onmiddellijk een overzicht geeft van oplaadpunten in uw buurt. Maar er bestaan ook tal van handige gratis apps die u kunt downloaden op uw smartphone. Een voorbeeld is Chargemap: die geeft u zelfs de prijs per laadpunt, reviews en commentaar van de gebruikers. Een soort van Tripadvisor voor laadpunten dus …

Conclusie

Wie een elektrische auto overweegt, hoeft zich geen zorgen te maken: er komen meer en meer laadpunten bij, in heel Europa, zodat zelfs langere ritten geen hinderpaal mogen vormen. U moet alleen uw voorzorgen nemen en wat vaker stoppen onderweg. Maar ook dat heeft zijn voordelen …

Kunnen wij u helpen? Van advies over elektrische voertuigen tot installatie van laadpalen: ontdek ons aanbod!

Facebook Comments