De revolutie van de elektrische utilitaire voertuigen

Wie denkt aan elektrische voertuigen, denkt meestal aan stads- of gezinswagens en zelden aan een utilitair of professioneel voertuig. Toch doen ook de elektrische utilitaire voertuigen het uitstekend en komen er steeds meer modellen op de markt.

18/01/2019 -
Isabelle V.
Communications expert - renewable, energy efficiency, green mobility

En dat is nog maar het begin …

Elektrische utilitaire voertuigen bleven lange tijd op de achtergrond. Maar sinds twee jaar kent die markt een stevige boost. “Bedrijven bekommeren zich steeds meer om het milieu en de invoering van een plan voor groene mobiliteit is duidelijk een van hun prioriteiten”, vertelt Audrey Thom, Business Developer Electric Mobility Team bij ENGIE. “Daarnaast brengen steeds meer autobouwers performante elektrische utilitaire voertuigen op de markt.”

Van 120 inschrijvingen in 2017 naar 220 in 2018

Onderweg zie je nauwelijks het verschil tussen bijvoorbeeld een Renault Kangoo Z.E. en een Renault Kangoo met verbrandingsmotor. De inschrijvingscijfers zijn daarentegen veelzeggend. Zo kende de markt van de elektrische utilitaire voertuigen volgens Febiac bijna een verdubbeling in een jaar tijd. In 2017 werden in België 120 elektrische utilitaire voertuigen ingeschreven. In 2018 waren dat er al 220, een stijging van maar liefst 83%! De elektrische voertuigen voor utilitair gebruik zijn dus duidelijk in opmars.

Veel utilitaire voertuigen leggen in steden maar beperkte afstanden af. Het rijcomfort en de milieuvriendelijkheid van elektrische wagens spreken dus heel wat bedrijven aan. Een mooi voorbeeld is DHL, dat voor zijn leveringen in Brussel voor elektrisch rijden koos. Ook bij ENGIE werden heel wat utilitaire voertuigen met verbrandingsmotor vervangen door een elektrisch model. “Elk jaar verhogen we het aandeel elektrische lichte utilitaire voertuigen in onze vloot”, bevestigt Audrey Thom. “In 2018 hebben we 40 utilitaire voertuigen met verbrandingsmotor vervangen door een elektrisch exemplaar, goed voor 20% nieuwe wagens. Dit jaar mikken we op 60 nieuwe voertuigen.”

Lichte utilitaire voertuigen én grotere volumes

Tot nu toe waren de elektrische utilitaire voertuigen voornamelijk lichte modellen. En daar zit de autonomie voor iets tussen. “De buitentemperatuur, het laadgewicht, de rijstijl en de soorten trajecten hebben een invloed op de autonomie van elektrische wagens”, verduidelijkt Audrey Thom. “De grotere volumes krijgen dus te maken met een lagere autonomie.” Zo kunnen lichte modellen zoals de Renault Kangoo Z.E., Peugeot Partner Tepee en Nissan eNV200 tot 200 km rijden, terwijl de eVito van Mercedes en de e-Crafter van Volkswagen – die beide in 2018 uitkwamen – een autonomie hebben van respectievelijk 150 en tussen 100 en 130 km. Of de Citroën Jumpy en Peugeot Expert die in 2020 op de markt komen het beter zullen doen, valt nog af te wachten.

Om twijfelaars over de streep te trekken, ontwikkelde Renault een simulator gebaseerd op zijn model Master Z.E. (120 km), waarbij gebruikers de autonomie kunnen berekenen naargelang de snelheid, de buitentemperatuur en de lading van het voertuig. “Het klopt inderdaad dat je je moet aanpassen aan de autonomie”, vertelt Bjorn Meyers, werfleider bij ENGIE Fabricom. “Maar het is een kwestie van gewoonte. Omdat je het altijd in de gaten houdt, rijd je uiteindelijk minder snel en minder agressief. En dat is per slot van rekening positief. Je moet de vooroordelen over elektrische wagens  gewoon vergeten.”

Hoe dan ook, de komst van de grotere voertuigen zal ongetwijfeld zorgen voor nog meer inschrijvingen van elektrische utilitaire voertuigen dit jaar.

En hoe zit het met de prijs?

Een elektrisch utilitair voertuig blijft vandaag nog steeds duurder, ongeacht of u de wagen koopt of leaset.

“Het klopt inderdaad dat elektrisch rijden duurder is”, bevestigt Audrey Thom. “Alles wijst er echter op dat de totale kostprijs van de elektrische utilitaire voertuigen de komende maanden en jaren zal dalen. De prijzen van de batterijen zullen ook dalen. De komende drie jaar zal de prijs steeds dichter bij die van een dieselwagen komen te liggen.” Michel Torton, Sales Manager VAN Lease & Special Markets bij ALD Automotive Belgium kan dat beamen: “Er is momenteel ook echt vraag naar dergelijke voertuigen en de constructeurs willen ook in die richting evolueren.”

En hoe zit het met de laadpalen? “Reken gemiddeld 1 300€, levering en installatie inbegrepen, voor een slim model”, verduidelijkt Audrey Thom. De installatie van zo’twerepaal is bovendien een stuk eenvoudiger dan gedacht.

Meer weten? Lees dan ook ons artikel 5 oplossingen om uw medewerkers en gebouwen klaar te stomen voor elektrisch rijden en download gratis Uw gids voor de geschikte laadoplossing voor uw elektrische wagen.

Lees ook