Een (nieuw) mobiliteitsplan voor uw bedrijf? Volg deze 3 stappen!

Of u nu een groot bedrijf hebt of een klein, gewoon wat maatregelen nemen voor een betere mobiliteit volstaat niet meer. Want u denkt niet meer alleen in termen van duurzaamheid, maar ook aan uw portemonnee.

18/01/2019 -
Isabelle V.
Communications expert - renewable, energy efficiency, green mobility

Volg daarom deze drie stappen en denk (opnieuw) na over een plan met een echte actieve mobiliteit voor uw bedrijf.

1. Een multimodale aanpak

In de eerste zes maanden van 2018 is het aantal uren waarin in België meer dan 300 km file stond, verdubbeld. Volgens de filebarometer van Touring Mobilis steeg het aantal uur immers van 24,2 naar 46,6. Het aantal momenten waarop er meer dan 100 km file staat, steeg bovendien met 24,7%. Een groot tijd- en geldverlies dus, want één uur in de file staan, kost volgens het Verbond van Belgische Ondernemingen maar liefst 10 euro per wagen. Om dat verlies tegen te gaan, moet het mobiliteitsbeleid verder gaan dan het beheer van de wagenvloot alleen. Zeker nu het aanbod aan alternatieve vervoerwijzen steeds uitgebreider wordt: wagens, fietsen of steps om te delen, slimme combinatie van mobiliteitsoplossingen via mobiele apps en ga zo maar door.

Maar hoe tekent u uw mobiliteitsplan dan precies uit? Vraag u eerst en vooral af hoe het zit met de behoeften en het werkelijke gebruik van de vervoermiddelen van uw medewerkers. Sommige medewerkers kunnen hun wagen misschien écht niet missen, maar kunnen hem eventueel wel wat optimaler gebruiken? Of misschien willen ze overschakelen naar een elektrische wagen of hun wagen combineren met een ander vervoermiddel?

In een actief en verantwoord mobiliteitsplan moet immers worden overwogen om verschillende vervoersmiddelen met elkaar te combineren. Zo´n multimodale aanpak met bruikbare alternatieven (zoals openbaar vervoer, deelwagens, zachte mobiliteit, enz.) is onvermijdelijk geworden. En hij biedt ook heel wat voordelen: denk maar aan de tijdswinst, minder uitstoot van CO2, een ecologischer imago bij uw medewerkers en het grote publiek, de mogelijkheid om verplaatsingen op te volgen via een smartphone en ga zo maar door. Erwin is bedrijfsleider van een kmo met tien medewerkers. Hij heeft de boodschap goed begrepen en vertelt ons hoe hij zijn eigen mobiliteit én die van zijn medewerkers kon verbeteren dankzij een multimodale aanpak.

2. Denk opnieuw na over uw vloot en bepaal uw ambities

Maak een analyse van uw huidige bedrijfsvloot en houd daarbij rekening met de verplaatsingsprofielen van uw werknemers. Zo zult u beter inzien welk potentieel elektrische mobiliteit voor u heeft, met name door te kijken naar de autonomie van de verschillende modellen. Die autonomie is immers het punt waar toekomstige bestuurders van een elektrische wagen zich het meest zorgen om maken. En ook een van de vijf voornaamste vooroordelen over elektrische wagens. De meeste modellen kunnen echter tussen 200 en 300 km rijden na slechts één oplaadbeurt. Bovendien passen elektrische wagens perfect in een multimodale mobiliteitsaanpak waarbij de werknemer zijn wagen steeds meer combineert met andere vervoersmiddelen, zoals u ook hierboven al kon lezen.

Zodra u een zicht hebt op de behoeften, kunt u de ambities van uw bedrijf bepalen. Zal uw vloot voor 20, 50 of 100% uit elektrische wagens bestaan? En tegen wanneer? Mikt u op 2020 of eerder op 2025? Wat betekent dat voor uw gebouwen (installatie van laadpalen, elektriciteitsnet en -verbruik, …)? Hoeveel kost elektrisch rijden precies? En hoeveel verbruikt zo’twereelektrische wagen? Denk ook aan de fiscaliteit. De kosten voor een vloot met diesel- en benzinewagens kunnen elk jaar stijgen, terwijl die voor een elektrische vloot zouden moeten dalen. Kortom, al deze elementen kunnen een impact hebben op uw bedrijfsbudget, uw personeelsbeleid en uw bedrijfsinfrastructuur. Een sterk plan dat in lijn ligt met de evoluties op de markt, wordt makkelijker door de directie aanvaard en helpt u om de uitdagingen op een gestructureerde manier aan te gaan.

3. Een kader voor elektrisch rijden

Kiest uw bedrijf voor elektrisch rijden, dan moeten er ook een aantal regels worden ingevoerd. En op die regels kunt u maar beter anticiperen. Een benzine- of dieselwagen voltanken gebeurt bijvoorbeeld in een tankstation, terwijl elektrische wagens voor 80 tot 90% thuis en op het werk opgeladen worden. Het is dus van belang dat u uw werknemers hierin op gepaste wijze ondersteunt en dus de car policy aanpast. Welke regels zijn van toepassing voor de facturatie thuis en de terugbetaling? En wat als uw medewerker zijn wagen moet opladen aan een publieke laadpaal? Is het mogelijk om het opladen vanop afstand te beheren? Het is van belang dat u ook hier rekening mee houdt.

Hebt u bovendien aan uw bedrijfsparking gedacht? U hebt er immers alle belang bij dat uw werknemers hun wagen zo veel mogelijk op het werk opladen, want de energiekosten zijn daar een stuk lager dan bij de werknemer thuis. Wist u dat wij u kunnen helpen met ons geïntegreerd aanbod van slimme laadproducten voor werknemers thuis en op het bedrijf?

Wilt u alles te weten komen over elektrische wagens en laadoplossingen? Download dan gratis de meest recente versie (2019) van ons e-book ‘Uw gids voor de geschikte laadoplossing voor uw elektrische wagen’.

Lees ook