Het sociaal tarief

Heb je er recht op? Hoe vraag je het aan?

Heb je een vraag?

Misschien staat het antwoord hier al tussen.

Wat is het sociaal tarief?

Antwoord wisselen

Het sociaal tarief wordt toegekend onder specifieke voorwaarden, bepaald door de FOD Economie en is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de distributienetbeheerder. Dit is een gunstig tarief voor gas en elektriciteit, in vergelijking met andere commerciële tarieven. Meer info vind je op de website van de FOD.

Heb ik recht op het sociaal tarief?

Antwoord wisselen

Om het sociaal tarief te krijgen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden die door de overheid vastgelegd werden. In de meeste gevallen wordt dit tarief automatisch toegewezen. Je moet hiervoor dus niets doen. De FOD Economie laat ons immers om de drie maanden weten welke klanten hiervoor in aanmerking komen. Wil je meer informatie? Klik dan hier.


Je hebt geen recht op het sociaal tarief:
•    voor verbruik op een tweede verblijfplaats
•    voor verbruik voor de gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen
•    als professionele klant
•    als occasionele klant/tijdelijke aansluiting

Hoe vraag ik het sociaal tarief aan?

Antwoord wisselen

De FOD Economie laat ons weten welke klanten recht hebben op toepassing van het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas, en voor welke periode. In het merendeel van de gevallen hoef je dus zelf niks te doen.

 

Deze regeling werd ingevoerd zodat klanten die hun papieren attest ontvangen dit niet langer jaarlijks moeten opsturen naar hun energieleverancier.

 

Het kan echter zijn dat je gegevens niet kunnen vergeleken worden of dat deze (nog) niet beschikbaar zijn. Indien je dus merkt dat je energie niet wordt gefactureerd aan het sociaal tarief, dan mag je ons alsnog een geldig attest bezorgen. Je vindt de nodige informatie op website van de FOD Economie.

 

Je kan dit attest in pdf-formaat opladen via je klantenzone via de rubriek "Voeg een document toe".

 

Kan je ons het attest niet online bezorgen, verstuur het dan via de post op volgend adres :
ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel

 

Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden

Ik heb recht op sociaal tarief, maar het werd niet automatisch toegepast. Wat moet ik doen?

Antwoord wisselen

In sommige gevallen geniet je niet automatisch van het sociaal tarief en moet je zelf een papieren attest voorleggen om sociaal tarief te bekomen.
Met dat attest bewijs je dat jij zelf of een lid van je gezin behoort tot een categorie van rechthebbenden op het sociaal tarief. Meer informatie over rechthebbende kan je vinden op de website van de overheid via deze link.

 

Je kan het attest aanvragen aan één van de volgende bevoegde sociale instellingen:

 

  • Federaal:
    • FOD Sociale Zekerheid
    •  Algemene Directie Personen met een handicap
    • Federale Pensioendienst
       
  • In Vlaanderen:
    •  Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming
    • Opgroeien Team Zorgtoeslagevaluatie
       
  • In Brussel:
    • IRISCARE:
      • Hulp aan bejaarden (THAB - Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden)
      • Attest Kind (VKB-Verhoogde kinderbijslag)
         
  • In Wallonië:
    • AVIQ:
      • Attest Kind (VKB-Verhoogde kinderbijslag)
    • Ziekenfonds:
      • Hulp aan bejaarden (THAB - Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden)
    • Duitstalige Gemeenschap:
      • Hulp aan bejaarden (THAB - Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden)
      • Attest Kind (VKB-Verhoogde kinderbijslag)
         
  • Lokaal:
    • Het OCMW van jouw gemeente

 
Je kan dit attest in pdf-formaat opladen via je klantenzone via de rubriek "Voeg een document toe".

 

Kan je ons het attest niet online bezorgen, verstuur het dan via de post op volgend adres:
ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel.

 

Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden.

 

Je kan altijd nagaan op je klantenzone ter hoogte van 'je contracten' of het sociaal tarief werd toegepast.

Ik heb mijn sociaal tarief gekregen met terugwerkende kracht. Wat met mijn facturen?

Antwoord wisselen

Als je intussen een jaarafrekening ontvangen hebt wordt deze automatisch rechtgezet. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. De betalingen van je tussentijdse facturen worden uiteraard verrekend.

Ik heb geen recht meer op het sociaal tarief. Wat moet ik doen?

Antwoord wisselen

Als je niet langer recht hebt op sociaal tarief, dan kan je dit best even aan ons melden zodat wij het nodige kunnen aanpassen. Doe je dat niet, dan zullen wij hiervan op de hoogte gebracht worden via de FOD Economie of door het feit dat je ons geen attest meer toestuurt. Van zodra wij op de hoogte zijn gesteld door de FOD Economie ontvang je van ons een communicatie waarin vermeld staat je geen recht meer hebt op sociaal tarief. In elk geval wordt er een eventuele rechtzetting uitgevoerd van de facturatie als je intussen al een jaarafrekening ontving van ons.

 

Meen je nog steeds recht te hebben op sociaal tarief?

 

Als je nog steeds recht hebt op sociaal tarief en het werd niet automatisch toegekend, hebben we een papieren attest nodig.

 

Via deze link vind je meer informatie hierover en welke stappen je moet ondernemen.

 

Het recht op sociaal tarief wordt bepaald door de overheid en ENGIE is afhankelijk van de wetten met betrekking tot de organisatie van de energiemarkt en ministeriële besluiten die de prijzen voor energieleveringen vaststellen. 

 

Je vindt hierover ook meer informatie op de website van de FOD Economie.

Hoe weet ik of het sociaal tarief voor mij toegepast wordt?

Antwoord wisselen

Dit kan je nakijken onder het tabblad 'je contracten' op je online klantenzone. De login vind je terug op je factuur.

Ik geniet het sociaal tarief maar wil niet dat mijn gegevens overgemaakt worden aan de FOD Economie. Wat moet ik doen?

Antwoord wisselen

Je geniet het sociaal tarief automatisch als de FOD Economie je dit toekent. Indien je niet wenst dat ENGIE je gegevens aan de FOD Economie overmaakt, dan moet je ons daarvan verwittigen via een gedateerde en ondertekende brief. Opgelet, in dat geval moet je wel elk jaar je attest, waarop je je klantnummer schrijft, naar ons sturen om het sociaal tarief te behouden/krijgen.

Bestaat er een tarief voor mijn injectie als ik het sociaal tarief geniet?

Antwoord wisselen

In elk pack zijn de injectietarieven vastgelegd. Ook als je een sociaal tarief hebt. De prijzen hiervoor kan je terugvinden op de prijsfiche voor het sociaal tarief. 

Je tarief voor injectie wordt automatisch toegepast. Als je nu al meer informatie wil over het injectietarief dat hoort bij je energiecontract, kan je onze tarieven voor injectie alvast bekijken.

Ik verhuis, heb ik nog steeds recht op het sociaal tarief?

Antwoord wisselen

In de meeste gevallen wel, je moet hier niets voor doen. 4 maal per jaar ontvangen we de info van de FOD economie met welke klanten recht hebben op een sociaal tarief, ook als je domicilieadres gewijzigd werd. Deze info verwerken we dan ook 4 maal per jaar (februari, mei, augustus en november). Het energiepakket dat je tijdens je verhuis kiest, is dus slechts tijdelijk tot jouw sociaal tarief bevestigd wordt. We corrigeren facturen in het verleden als dat nodig is. In afwachting kan je steeds je tussentijds bedrag verlagen in je klantenzone.

Wordt mijn maandelijks bedrag aangepast bij het toekennen van sociaal tarief?

Antwoord wisselen

Nee, je voorschot wordt niet systematisch aangepast. Bij de omzetting van je contract naar het sociaal tarief wordt je voorschotbedrag berekend. Als blijkt dat je voorschot moet worden aangepast, krijg je een voorstel toegestuurd. Uiteraard kun je ook zelf je voorschot aanpassen via deze link.

Wat is het tijdelijk sociaal tarief?

Antwoord wisselen

Om de stijgende energieprijzen het hoofd te bieden, besloot de regering in februari 2021 om mensen die een verhoogde tegemoetkoming ontvangen, tijdelijk toegang te geven tot het sociaal tarief.


Sinds 1 juli 2023 is deze uitzonderlijke regeling niet meer van kracht, waardoor deze begunstigden niet langer het sociaal tarief kunnen krijgen.