Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Het sociaal tarief

Heb je er recht op? Hoe vraag je het aan?

Heb je een vraag?

Misschien staat het antwoord hier al tussen.

Wat is het sociaal tarief?

Het sociaal tarief is gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Dit tarief wordt toegekend onder specifieke voorwaarden, bepaald door de FOD en is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder. Meer info vind je op de website van de FOD.


Heb ik recht op het sociaal tarief?

Om het sociaal tarief te krijgen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden die door de overheid vastgelegd werden. In de meeste gevallen wordt dit tarief automatisch toegewezen. Je moet hiervoor dus niets doen. De FOD Economie laat ons immers om de drie maanden weten welke klanten hiervoor in aanmerking komen. Wil je meer informatie? Klik dan hier.

Je hebt geen recht op het sociaal tarief:
- voor verbruik op een tweede verblijfplaats
- voor verbruik voor de gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen
- als professionele klant
- als occasionele klant/tijdelijke aansluiting

Hoe vraag ik het sociaal tarief aan?

De FOD Economie laat ons weten welke klanten recht hebben op toepassing van het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas, en voor welke periode.

Deze regeling werd ingevoerd zodat de klanten die hun attest krijgen via de FOD Sociale Zekerheid of de Rijksdienst voor Pensioenen of OCMW niet langer een papieren attest aan hun energieleverancier moeten bezorgen.

Het kan echter zijn dat je gegevens niet kunnen vergeleken worden of dat deze (nog) niet beschikbaar zijn. Indien je dus merkt dat je energie niet wordt gefactureerd aan het sociaal tarief, dan mag je ons alsnog een geldig attest (voorzien van je klantnummer) bezorgen. Wij passen jouw facturen dan aan.


Ik heb recht op het tijdelijk sociaal tarief, maar het wordt niet automatisch toegepast. Wat moet ik doen?

Als het sociaal tarief niet automatisch toegepast wordt, dan heb je een papieren attest nodig. Dat attest vraag je aan bij de mutualiteit. Je kan je attest in pdf-formaat uploaden op deze weblink engie.be/mijndocumenten. Upload vervolgens je attest via de rubriek "Voeg een document toe"

Als je je attest niet via je klantenzone aan ons kan bezorgen, kan je het ons via de post bezorgen op volgend adres : ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel.

Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden.


Ik heb mijn sociaal tarief gekregen met terugwerkende kracht. Wat met mijn facturen?

Als je intussen een jaarafrekening ontvangen hebt wordt deze automatisch rechtgezet. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. De betalingen van je tussentijdse facturen worden uiteraard verrekend.


Ik heb geen recht meer op het sociaal tarief. Wat moet ik doen?

Het is best om ons hiervan op de hoogte te brengen. Doe je dat niet, dan zullen wij hiervan op de hoogte gebracht worden via de FOD of doordat je ons geen attest meer stuurde. In elk geval wordt er een eventuele rechtzetting van de facturatie gedaan als je intussen een jaarafrekening ontving van ons. 


Hoe weet ik of het sociaal tarief voor mij toegepast wordt?

Dit kan je nakijken op je online klantenzone. De login vind je terug op je factuur.


Ik geniet het sociaal tarief maar wil niet dat mijn gegevens overgemaakt worden aan de FOD Economie. Wat moet ik doen?

Je geniet het sociaal tarief automatisch als de FOD Economie je dit toekent. Indien je niet wenst dat ENGIE je gegevens aan de FOD Economie overmaakt, dan moet je ons daarvan verwittigen via een gedateerde en ondertekende brief. Opgelet, in dat geval moet je wel elk jaar je attest, waarop je je klantnummer schrijft, naar ons sturen om het sociaal tarief te behouden/krijgen.


Bestaat er een tarief voor mijn injectie als ik het sociaal tarief geniet?

In elk pack zijn de injectietarieven vastgelegd. Ook als je een sociaal tarief hebt. De prijzen hiervoor kan je terugvinden op de prijsfiche voor het sociaal tarief. 


Heb ik recht op de eenmalige vergoeding van 80 euro gekoppeld aan federaal sociaal tarief ?

Indien je op 30 september 2021 genoot van het sociaal tarief voor de levering van elektriciteit, dan heb je recht op een eenmalige vergoeding van 80 euro. Dit is zo voorzien door het koninklijk besluit van 23 december 2021.

Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Er is geen enkele actie voor nodig.  Het bedrag van 80 euro wordt volledig automatisch op je rekening overgeschreven ten laatste 12 dagen na de verzending van je creditnota.

Je kan nagaan of je het sociale tarief geniet in je account. Je vindt je inloggegevens op je factuur.

 

Ben je als OCTA+ klant op 1 januari overgestapt naar ENGIE als noodleverancier? U hoeft niets zelf te ondernemen om de eenmalige vergoeding te ontvangen. OCTA+ zal ENGIE de nodige informatie doorgeven zodat ENGIE de betrokken klanten ten laatste tegen 20/03/2022 een creditnota van 80 euro zal versturen. Dat bedrag zal dan ook op uw rekening gestort worden.


Ik verhuis, heb ik nog steeds recht op het sociaal tarief?

In de meeste gevallen wel, je moet hier niets voor doen. 4 maal per jaar ontvangen we de info van de FOD economie met welke klanten recht hebben op een sociaal tarief, ook als je domicilieadres gewijzigd werd. Deze info verwerken we dan ook 4 maal per jaar (februari, mei, augustus en november). Het energiepakket dat je tijdens je verhuis kiest, is dus slechts tijdelijk tot jouw sociaal tarief bevestigd wordt. We corrigeren facturen in het verleden als dat nodig is. In afwachting kan je steeds je tussentijds bedrag verlagen in je klantenzone.


Wordt mijn maandelijkse bedrag aangepast?

Ja. Van zodra we je contract voor sociaal tarief toegepast hebben, zullen wij automatisch ook het tussentijdse bedrag van je volgende voorschotten aanpassen.


Bestaat er een tarief voor mijn injectie als ik het sociaal tarief geniet?

In elk pack zijn de injectietarieven vastgelegd. Ook als je een sociaal tarief hebt. De prijzen hiervoor kan je terugvinden op de prijsfiche voor het sociaal tarief.


Wat met het sociaal tarief voor Oekraïense vluchtelingen?

Indien je als Oekraïense vluchteling geniet van een leefloon, heb je recht op sociaal tarief.

Je kan dit aanvragen:

 

- voor jezelf als je zelf een energiecontract hebt bij Engie

- voor je gastgezin indien zij een energiecontract hebben bij Engie

 

Je moet hiervoor een papieren attest opvragen bij het OCMW en het nadien aan ons bezorgen.

Bij voorkeur doe je dit via deze link.