Een verbeterde klantenzone voor meer gemak en veiligheid

Heb je meerdere ENGIE-accounts? Of wil je een familielid, collega of professionele partner toegang geven tot je klantenzone zonder je eigen logingegevens te delen? In de vernieuwde klantenzone regel je alles zelf: je houdt het overzicht met één login, bepaalt wie toegang krijgt en beschermt je gegevens optimaal.

Ga naar klantenzone

De belangrijkste voordelen op een rij

Eén login voor al je accounts

Beheer al je verschillende accounts met één enkele login. Zodra je bent ingelogd, wissel je makkelijk tussen je verschillende contracten.
Deel toegang, niet je wachtwoord
Geef andere gebruikers, zoals collega’s of familieleden, veilig toegang tot één of meerdere van je accounts zonder je eigen inloggegevens te delen.

Maximale controle

Jij bepaalt zelf wie toegang krijgt tot een account. Je kan gebruikers toevoegen, hun rechten beheren of terug verwijderen.
Waarom is het belangrijk om nu je klantenzone in te stellen?
Binnenkort wordt twee-stapsverificatie (Multi-Factor Authenticatie) toegevoegd aan het inlogproces van je klantenzone bij ENGIE. Dit verhoogt de beveiliging van je gegevens en maakt het onmogelijk om logingegevens nog te delen tussen verschillende personen. Elke gebruiker zal dus een persoonlijke login nodig hebben. Daarom is het belangrijk om nu al je klantenzone correct in te stellen:
  • Geef anderen toegang tot je account(s).
  • Voeg je verschillende accounts samen in één klantenzone.
  • Beheer wie wat mag doen.

Door dit nu al in orde te brengen, ben je goed voorbereid op de overstap naar twee-stapsverificatie en blijft je toegang tot de klantenzone vlot verlopen.

Hoe werkt het?

Hoe nodig je andere gebruikers uit?

1. Nodig andere gebruikers uit

Als beheerder kan je tot 10 gebruikers per account uitnodigen. De genodigde ontvangt een e-mail en moet de uitnodiging aanvaarden door in te loggen of te registreren. Zodra de uitnodiging is geaccepteerd, heeft de gebruiker toegang tot het account. Opgelet: de uitnodiging is alleen geldig voor het e-mailadres waarnaar het verzonden werd.

ENGIE accounts toevoegen

2. Voeg al je ENGIE-accounts toe

Mis je nog een contract in je overzicht? Voeg het eenvoudig toe aan de hand van je klantnummer en de activeringscode op je factuur.

Opgelet, dit kan alleen als er voor dit account nog geen klantenzone actief is. Is de klantenzone van dit account wel al geactiveerd, dan moet de beheerder van dat account je uitnodigen om toegang te krijgen. Ben je zelf beheerder van het account dat je wilt toevoegen? Bekijk dan punt 6 voor meer info.
Personaliseer met labels

3. Personaliseer je overzicht met labels

Gebruik labels (bv. “Thuis”, “Zaak”) om je verschillende accounts makkelijk te herkennen. De labels zijn enkel zichtbaar voor jou, andere gebruikers met toegang tot hetzelfde account zullen je label niet zien.
Snel wisselen tussen accounts

4. Wissel eenvoudig tussen accounts

Heb je meerdere accounts toegevoegd? Wissel dan snel via:
  • De dropdown onder je gebruikersnaam (rechtsboven),
  • Via je accountoverzicht.
Toegangsrechten beheren

5. Beheer toegangsrechten

Je behoudt volledige controle en kan op elk moment rechten aanpassen of toegang verwijderen. Er bestaan twee rollen:
  • Beheerder: een beheerder kan gebruikers toevoegen, verwijderen en rechten wijzigen.
  • Gebruiker: een gebruiker heeft toegang tot het account, maar kan zelf geen gebruikers toevoegen of verwijderen.

6. Groepeer verschillende klantenzones in één klantenzone

Heb je vandaag meerdere klantenzones of logins? Voeg ze samen zodat je nog maar één login nodig hebt.

1. Kies welke login je wil blijven gebruiken.
2. Log in met je andere account.
3. Nodig de login die je wil blijven gebruiken uit als beheerder van je account.
4. Log daarna in met je gekozen login.
5. Ga naar Uitnodigingen en accepteer.
6. Herhaal voor eventuele extra logins.

Vanaf nu kan je met één login makkelijk wisselen tussen al je klantenzones. Nog niet helemaal duidelijk? Bekijk onderstaand voorbeeld.

Een concreet voorbeeld:

Isabelle heeft momenteel een actieve klantenzone voor twee verschillende accounts:
één voor haar zaak isabelle@professional.be en één voor haar privéadres isabelle@privé.be.

  1. Isabelle beslist haar zakelijke login isabelle@professional.be in de toekomst te gebruiken om beide accounts te beheren.

  2. Isabelle logt aan met haar privé login isabelle@privé.be.

  3. Ze gaat naar het gebruikersbeheer in het accountoverzicht en nodigt zichzelf uit door haar zakelijk emailadres isabelle@professional.be in te vullen. Ze kiest voor de rol “beheerder”.

  4. Ze logt uit en logt vervolgens aan met haar login isabelle@professional.be.

  5. Ze gaat naar ‘uitnodigingen’ in het accountoverzicht en accepteert de uitnodiging van haar privé account.

Isabelle kan nu blijven inloggen met “isabelle@professional.be”. Ze kan met deze gebruiker gemakkelijk wisselen tussen beide accounts.
Ze kan haar privé login vanaf nu negeren.