Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Je verbruik en kosten onder controle houden met een digitale meter*?

Met de Smart App verbruik je bewuster en bespaar je gerichter, net zoals Balder & Heleen uit Blind Gekocht

Volg je verbruik per uur, dag, maand en jaar op, in euro en kWh

Weet altijd hoeveel je zal betalen
Krijg proactief advies om je voorschot aan te passen
Eenvoudige en persoonlijke weergave op basis van jouw energiecontract
Download de gratis app

*Alleen in Vlaanderen

detailgrafieken-verbruik-injectie-digitale-meter-smart-app

Weet precies hoeveel je verbruikt

Bekijk detailgrafieken van je verbruik per uur, dag, maand en jaar.

Zie je verbruik in de piek- en daluren.

Bekijk alles in kWh of euro, jij kiest.

Volg je maandelijkse verbruikspieken op in het kader van het capaciteitstarief. Meer info.

Zonnepanelen? Weet hoeveel elektriciteit je injecteert.

Ik wil mijn verbruik zien

Nog geen digitale meter? Vraag hem hier gratis aan.

controle-factuur-smart-app

Blijf een stap voor op je energiefactuur

De Smart App toont je hele jaar door een up-to-date overzicht van

je verwachte totale factuur op basis van wat je al verbruikte.

de voorschotten die je al betaalde en nog zal betalen in de komende maanden.

je volgende jaarafrekening.

het voorschot dat je vandaag betaalt.

Ik wil mijn factuur opvolgen
voorschoot-annpassen-smart-app

Niemand betaalt graag te veel of te weinig voorschotten. Daarom geeft de app jou proactief advies om je voorschot aan te passen wanneer het niet meer in lijn ligt met de realiteit. Zo vermijd je verrassingen bij je jaarafrekening.

De app herberekent je voorschot twee keer per maand op basis van je werkelijke verbruik, het nog te verwachten verbruik, je energietarief bij ENGIE en de evolutie van de marktprijs.

Verlaag of verhoog je best je voorschot, dan krijg je een melding in de app.

​Je past je voorschot rechtstreeks in de app aan.

ik wil proactief advies

In de Smart App wordt de informatie van je digitale meter één keer per dag doorgestuurd naar de Smart App. Met Smart Live is er geen vertraging en zijn je data volledig live. Zo speel je onmiddellijk in op wat je ziet in de app en ga je hoge verbruikspieken en -kosten tegen.

Hoe werkt het?
Smart Live werkt via een klein apparaatje, een dongle, dat je verbindt met de P1-poort van je digitale meter. De dongle stuurt je gegevens via je wifi-netwerk automatisch door naar de app.

Bestellen kan rechtstreeks via je startscherm in de app. Een abonnement kost €3,5 per maand, de dongle is daarbij inclusief en krijg je thuis opgestuurd.

check and save

Analoge meter? Volg je verbruik en je voorschot op met de Energy Monitor

Door regelmatig je meterstanden in te geven in onze tool heb je een goed zicht op je verbruik en krijg je advies om je voorschot aan te passen.
Ontdek de Energy Monitor

Heb je een vraag over de Smart App?

Hier vind je het antwoord.

Kan ik de app ook gebruiken wanneer ik geen digitale meter heb of niet in Vlaanderen woon?

De Smart App is voorlopig enkel beschikbaar in Vlaanderen voor gezinnen en professionelen met een digitale meter van Fluvius, die minstens een elektriciteitscontract bij ENGIE hebben. Tegen eind 2024 zullen 80% van de Vlaamse huishoudens een digitale meter hebben. Uiterlijk op 1 juli 2029 zorgt Fluvius ervoor dat iedereen in Vlaanderen er een heeft. Wil je niet wachten tot je op de Fluvius-planning staat? Vraag zelf een digitale meter aan bij Fluvius. Sinds 1 januari 2023 is de installatie gratis.

Woon je in Brussel of Wallonië en heb je een digitale meter? Dan kan je jammer genoeg geen gebruik maken van de Smart App. Dit type digitale meters is voorlopig niet in staat om verbruiksgegevens door te sturen naar de app. Wil je toch graag je verbruik opvolgen? Dat kan met de Energy Monitor! Geef je meterstanden hier één keer per maand in en volg de evolutie. Wil je bovendien nakijken of je voorschot nog klopt op basis van je werkelijke verbruik? Dat kan hier.


Houdt de app rekening met mijn huidige energietarief bij ENGIE?

Alle bedragen in euro in de app worden berekend op basis van jouw energietarief bij ENGIE. Je hebt dus op elk moment een realistisch en up-to-date zicht op je factuur en je verbruik.


Is de Smart App een betalende service?

ENGIE wil zijn klanten helpen om slimmer om te gaan met hun energieverbruik en zo te besparen op hun energie. De Smart App is daarbij een goed hulpmiddel. We bieden de service dan ook gratis aan. Wil je je verbruik live opvolgen met Smart Live? Dan betaal je 3,5 €/maand.

Ik heb de app gedownload, maar zie geen of niet alle verbruiksdata. Hoe komt dit?

Om je elektriciteits- en gasverbruik en injectie te kunnen tonen in de Smart App moet je eerst toestemming geven aan Fluvius om je data te delen met ENGIE. Pas wanneer je alle toestemmingen hebt gegeven, zal je data zien in de app. Hulp nodig bij het geven van je toestemmingen? Volg dit stappenplan.

Zie je wel je elektriciteitsverbruik, maar niet je gasverbruik en heb je alle toestemmingen op de juiste manier gegeven aan Fluvius? Dan heb je waarschijnlijk een niet-communicerende digitale meter voor gas. Enkel Fluvius kan dit voor jou oplossen. Contacteer hen via het nummer 078 35 35 34.

Lukt het alsnog niet om de Smart App te activeren? Laat het ons weten via WhatsApp. De link vind je op je profielpagina in de Smart App.


Waarom verschilt het bedrag op mijn jaarafrekening van de bedragen die ik in de app zie?

Bij de facturatie verdelen we je jaarverbruik op basis van je meterstanden over de verschillende maanden van het facturatiejaar volgens een verbruiksprofiel dat wordt bepaald door de netbeheerder (Fluvius). Die verdeling is bij elke leverancier hetzelfde en is niet dezelfde verdeling als de werkelijke verdeling van je verbruik per maand in de Smart App. Dit verklaart waarom er verschillen kunnen zijn tussen de bedragen op je jaarafrekening en de bedragen die in de Smart App getoond worden.

Wil je graag dat je jaarafrekening op basis van je werkelijke maandverbruiken wordt opgemaakt? Contacteer ons op 078 35 33 33 en vraag het "meetregime 3" aan voor elektriciteit. Spijtig genoeg bestaat meetregime 3 enkel voor elektriciteit vandaag. Fluvius geeft deze mogelijkheid voor aardgas nog niet. Dit zou ergens in 2024 ook mogelijk moeten zijn.


Hoe kan ik Smart Live bestellen?

Smart Live kan enkel via de Smart App besteld worden. Na activatie van de app, zie je op het startscherm een groene tegel om Smart Live te bestellen.

Wat heb ik nodig om Smart Live te kunnen gebruiken?

Eerst en vooral heb je de Smart App en een digitale meter nodig. Verder moet je de gebruikerspoort van je digitale meter openen en je dongle aansluiten op je meter, zodat de dongle je verbruik rechtstreeks kan aflezen. Om je gegevens in de Smart App te krijgen, moet je de dongle verbinden met je WiFi-netwerk. Een sterk WiFi-signaal bij je meter is dus ook nodig.

De gratis Smart App in 3 stappen

Ben je elektriciteitsklant bij ENGIE, woon je in Vlaanderen en heb je een digitale meter?
Dan kan je meteen starten met de Smart App:

1

Download de Smart App 

Download de Smart App via de App Store of Google Play.

2

Activeer de app

Log in met de login van je klantenzone. Die vind je terug op elke factuur. Volg alle stappen in de app.

3

Geef ENGIE toestemming

Je kan je verbruik in de Smart App alleen opvolgen nadat je je toestemming hebt gegeven bij Fluvius voor het delen van je verbruiksgegevens met ENGIE. Je kan je toestemming op ieder moment intrekken. Hulp nodig nodig bij het geven van je toestemming? Raadpleeg ons stappenplan.

 

Download de gratis Smart App  van ENGIE op je smartphone

Surf je vanop je desktop computer?
Scan de QR code
met je smartphone en volg de link naar de app store.

download-gratis-smart-app-ENGIE
 

Nog meer weten