Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Enkel voor klanten die in Vlaanderen wonen met een digitale meter en minstens een elektriciteitscontract bij ENGIE.

Je verbruik altijd bij de hand met de Smart app

Volg je verbruik per uur, dag, maand en jaar op, in euro en kWh
Weet precies hoe hoog je maandpiek is
Krijg het hele jaar door inzicht in je factuur

Pas je voorschotbedrag aan in de app

Download de gratis app

Weet precies hoeveel je verbruikt en injecteert

Benut je digitale meter optimaal door hem te koppelen aan de gratis Smart app.

Bekijk detailgrafieken van je verbruik en je injectie per uur, dag, maand en jaar.

Zie je verbruik in de piek- en daluren.

Volg je maandpieken op in het kader van het capaciteitstarief. Meer info vind je hier.

In euro en kWh op basis van jouw energiecontract bij ENGIE.

Onmisbare inzichten die je helpen om minder en slimmer energie te verbruiken.

Ik wil inzicht in mijn verbruik

Meer controle over je factuur

Je factuur heeft geen geheimen meer. Je ziet het hele jaar door hoeveel je zal betalen dankzij een detailoverzicht van

je verwachte totale factuur op basis van wat je al verbruikte.

de voorschotten die je al betaalde en nog zal betalen in de komende maanden.

je volgende jaarafrekening.

het voorschot dat je vandaag betaalt.

Ik wil meer controle over mijn factuur

Op basis van je werkelijke verbruik, het nog te verwachten verbruik en je energietarief bij ENGIE krijg je vrijblijvend advies om je voorschot aan te passen. Dit kan heel eenvoudig in 2 kliks in de app.

Ik wil mijn voorschot aanpassen

Energie besparen? De app helpt je

We delen regelmatig tips & tricks om slimmer om te gaan met je energie en zo je verbruik te verlagen.

Ik wil besparen
Heb je een vraag over de Smart app?
Hier vind je het antwoord.

Kan ik de app ook gebruiken wanneer ik geen digitale meter heb of niet in Vlaanderen woon?

De Smart app is voorlopig enkel beschikbaar in Vlaanderen voor gezinnen en professionelen met een digitale meter. Heb je nog geen digitale meter? Tegen eind 2024 zullen 80% van de huishoudens een digitale meter hebben. Uiterlijk op 1 juli 2029 zorgt Fluvius ervoor dat iedereen in Vlaanderen er een heeft. Wil je niet wachten tot je op de Fluvius-planning staat? Vraag zelf een digitale meter aan bij Fluvius. Vanaf 1 januari 2023 is de installatie gratis.


Houdt de app rekening met mijn huidige energietarief bij ENGIE?

Alle bedragen in euro in de app worden berekend op basis van jouw energietarief bij ENGIE. Je hebt dus op elk moment een realistisch en up-to-date zicht op je factuur en je verbruik.


Is de Smart app een betalende service?

ENGIE wil zijn klanten helpen om slimmer om te gaan met hun energieverbruik en zo te besparen op hun energie. De Smart app is daarbij een goed hulpmiddel. We bieden de service dan ook gratis aan.


Ik heb de app gedownload, maar zie geen of niet alle verbruiksdata. Hoe komt dit?

Om je elektriciteits- en gasverbruik en injectie te kunnen tonen in de Smart app moet je eerst toestemming geven aan Fluvius om je data te delen met ENGIE. Pas wanneer je alle toestemmingen hebt gegeven, zal je data zien in de app. Hulp nodig bij het geven van je toestemmingen? Volg dit stappenplan.

Zie je wel je elektriciteitsverbruik, maar niet je gasverbruik en heb je alle toestemmingen op de juiste manier gegeven aan Fluvius? Dan heb je waarschijnlijk een niet-communicerende digitale meter voor gas. Enkel Fluvius kan dit voor jou oplossen. Contacteer hen via het nummer 078 35 35 34.

Lukt het alsnog niet om de Smart app te activeren? Laat het ons weten via WhatsApp. De link vind je op je profielpagina in de Smart app.


Waarom verschilt het bedrag op mijn jaarafrekening van de bedragen die ik in de app zie?

Bij de facturatie verdelen we je jaarverbruik op basis van je meterstanden over de verschillende maanden van het facturatiejaar volgens een verbruiksprofiel dat wordt bepaald door de netbeheerder (Fluvius). Die verdeling is bij elke leverancier hetzelfde en is niet dezelfde verdeling als de werkelijke verdeling van je verbruik per maand in de Smart app. Dit verklaart waarom er verschillen kunnen zijn tussen de bedragen op je jaarafrekening en de bedragen die in de Smart app getoond worden.

Wil je graag dat je jaarafrekening op basis van je werkelijke maandverbruiken wordt opgemakt? Contacteer ons op 078 78 20 20 en vraag het "meetregime 3" aan voor elektriciteit. Spijtig genoeg bestaat meetregime 3 enkel voor elektriciteit vandaag. Fluvius geeft deze mogelijkheid voor aardgas nog niet. Dit zou ergens in 2023 ook mogelijk moeten zijn.


 

De gratis Smart app in 3 stappen

Ben je elektriciteitsklant bij ENGIE, woon je in Vlaanderen en heb je een digitale meter?
Dan kan je meteen starten met de Smart app:
1

Download de Smart app

Download de Smart app via de App Store of Google Play.

2

Activeer de app

Log in met de login van je klantenzone. Die vind je terug op elke factuur. Volg alle stappen in de app.

3

Geef ENGIE toestemming

Je kan je verbruik in de Smart app alleen opvolgen nadat je je toestemming hebt gegeven bij Fluvius voor het delen van je verbruiksgegevens met ENGIE. Je kan je toestemming op ieder moment intrekken. Hulp nodig nodig bij het geven van je toestemming? Raadpleeg ons stappenplan.

Download de gratis Smart app van ENGIE op je smartphone

Surf je vanop je desktop computer?
Scan de QR code
met je smartphone en volg de link naar de app store.

Heb je geen digitale meter? Of woon je niet in Vlaanderen?
Volg je verbruik hier op.