Met de Smart app verbruik je bewuster en bespaar je gerichter
Volg je verbruik per uur, dag, maand en jaar op, in euro en kWh
Alleen in Vlaanderen
Al meer dan 165.000 actieve app gebruikers
Weet precies hoeveel je verbruikt
Bekijk detailgrafieken van je verbruik per uur, dag, maand en jaar.
Zie je verbruik in de piek- en daluren.
Bekijk alles in kWh of euro, jij kiest.
Volg je maandelijkse verbruikspieken op in het kader van het capaciteitstarief. Meer info.
Zonnepanelen? Weet hoeveel elektriciteit je injecteert.
Nog geen digitale meter? Vraag hem hier gratis aan.
Blijf een stap voor op je energiefactuur
je verwachte totale factuur op basis van wat je al verbruikte.
de voorschotten die je al betaalde en nog zal betalen in de komende maanden.
je volgende jaarafrekening.
het voorschot dat je vandaag betaalt.
Betaal altijd het juiste voorschotbedrag
Niemand betaalt graag te veel of te weinig voorschotten. Daarom geeft de app jou proactief advies om je voorschot aan te passen wanneer het niet meer in lijn ligt met de realiteit. Zo vermijd je verrassingen bij je jaarafrekening.
De app herberekent je voorschot twee keer per maand op basis van je werkelijke verbruik, het nog te verwachten verbruik, je energietarief bij ENGIE en de evolutie van de marktprijs.
Verlaag of verhoog je best je voorschot, dan krijg je een melding in de app.
Je past je voorschot rechtstreeks in de app aan.
Analoge meter? Volg je verbruik en je voorschot op met Check&Save
De Smart app is voorlopig enkel beschikbaar in Vlaanderen voor gezinnen en professionelen met een digitale meter van Fluvius, die minstens een elektriciteitscontract bij ENGIE hebben. Tegen eind 2024 zullen 80% van de Vlaamse huishoudens een digitale meter hebben. Uiterlijk op 1 juli 2029 zorgt Fluvius ervoor dat iedereen in Vlaanderen er een heeft. Wil je niet wachten tot je op de Fluvius-planning staat? Vraag zelf een digitale meter aan bij Fluvius. Sinds 1 januari 2023 is de installatie gratis.
Woon je in Brussel of Wallonië en heb je een digitale meter? Dan kan je jammer genoeg geen gebruik maken van de Smart app. Dit type digitale meters is voorlopig niet in staat om verbruiksgegevens door te sturen naar de app. Wil je toch graag je verbruik opvolgen? Dat kan! Geef je meterstanden hier één keer per maand in en volg de evolutie. Wil je bovendien nakijken of je voorschot nog klopt op basis van je werkelijke verbruik? Dat kan hier.
Alle bedragen in euro in de app worden berekend op basis van jouw energietarief bij ENGIE. Je hebt dus op elk moment een realistisch en up-to-date zicht op je factuur en je verbruik.
ENGIE wil zijn klanten helpen om slimmer om te gaan met hun energieverbruik en zo te besparen op hun energie. De Smart app is daarbij een goed hulpmiddel. We bieden de service dan ook gratis aan.
Om je elektriciteits- en gasverbruik en injectie te kunnen tonen in de Smart app moet je eerst toestemming geven aan Fluvius om je data te delen met ENGIE. Pas wanneer je alle toestemmingen hebt gegeven, zal je data zien in de app. Hulp nodig bij het geven van je toestemmingen? Volg dit stappenplan.
Zie je wel je elektriciteitsverbruik, maar niet je gasverbruik en heb je alle toestemmingen op de juiste manier gegeven aan Fluvius? Dan heb je waarschijnlijk een niet-communicerende digitale meter voor gas. Enkel Fluvius kan dit voor jou oplossen. Contacteer hen via het nummer 078 35 35 34.
Lukt het alsnog niet om de Smart app te activeren? Laat het ons weten via WhatsApp. De link vind je op je profielpagina in de Smart app.
Bij de facturatie verdelen we je jaarverbruik op basis van je meterstanden over de verschillende maanden van het facturatiejaar volgens een verbruiksprofiel dat wordt bepaald door de netbeheerder (Fluvius). Die verdeling is bij elke leverancier hetzelfde en is niet dezelfde verdeling als de werkelijke verdeling van je verbruik per maand in de Smart app. Dit verklaart waarom er verschillen kunnen zijn tussen de bedragen op je jaarafrekening en de bedragen die in de Smart app getoond worden.
Wil je graag dat je jaarafrekening op basis van je werkelijke maandverbruiken wordt opgemaakt? Contacteer ons op 078 78 20 20 en vraag het "meetregime 3" aan voor elektriciteit. Spijtig genoeg bestaat meetregime 3 enkel voor elektriciteit vandaag. Fluvius geeft deze mogelijkheid voor aardgas nog niet. Dit zou ergens in 2023 ook mogelijk moeten zijn.
De gratis Smart app in 3 stappen
Download de Smart app via de App Store of Google Play.
Log in met de login van je klantenzone. Die vind je terug op elke factuur. Volg alle stappen in de app.
Je kan je verbruik in de Smart app alleen opvolgen nadat je je toestemming hebt gegeven bij Fluvius voor het delen van je verbruiksgegevens met ENGIE. Hulp nodig nodig bij het geven van je toestemming? Raadpleeg ons stappenplan.
Surf je vanop je desktop computer?
Scan de QR code met je smartphone en volg de link naar de app store.