Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Of je nu een vereniging of zelfstandige bent, of je hebt je eigen zaak of winkel: de Smart App van ENGIE is er voor jou

De onmisbare app voor iedereen

De Smart App is dé manier om je verbruik en facturen op te volgen. Via een snelle check op het startscherm of met meer detail in de grafieken: iedereen kan met de app aan de slag. Zo wordt je verbruik verminderen echt makkelijk.

Krijg een duidelijk zicht op je energieverbruik, zowel in kWh als in euro.

Check het hele jaar door je verwachte jaarafrekening en vermijd verrassingen.

Ontvang voorschotadvies en kies zelf of je je voorschotbedrag wil afstemmen op je verbruik.

Je voorschot aanpassen en je factuur betalen doe je al in één tik. Handig!

Surf je vanop je desktop?
Scan de QR-code
met je smartphone en volg de link naar de app store.

download-gratis-smart-app-ENGIE
Scherm van de ENGIE Smart app met de opties om je energieverbruik te volgen.

Analoge meter of digitale meter? De app is er voor iedereen

Heb je een analoge meter? Je jaarverbruik staat automatisch in de app. Liever meer detail? Dat doe je door regelmatig je meterstanden in te geven in de app.

Heb je een digitale meter? Je maandverbruik staat automatisch in de app. Liever meer inzicht, bijvoorbeeld op dag- of uurniveau, of zelfs in real-time? Dat kan ook. Jij kiest zelf in de app hoeveel detail je wil.

Verbruiksoverzichtsscherm van de ENGIE Smart app.

Controle over je verbruik en professionele facturen

Besparen op je energiefactuur start bij inzicht. Je hebt via de app een duidelijk zicht op hoeveel je verbruikt en of je meer of minder verbruikt dan we hebben ingeschat.

Een verandering in je verbruik? Dan krijg je proactief advies voor de aanpassing van je voorschot. Zo heb je jouw energie(factuur) onder controle en sta je nooit voor verrassingen.

Download de app vandaag nog!

Afbeelding van een ENGIE klant die de online klantenzone van ENGIE gebruikt.

Liever geen app?

Geef regelmatig je meterstanden in via de webtool in je klantenzone: de Energy Monitor. Zo krijg je ook een goed zicht op je verbruik en ontvang je advies om je voorschot aan te passen.

Ontdek de Energy Monitor

Heb je een vraag over de Smart App?

Hier vind je het antwoord.

Wie kan de app gebruiken?

arrow-right
Alle ENGIE klanten met minimaal één actief energiecontract kunnen de app gebruiken.

Houdt de app rekening met mijn huidige energietarief bij ENGIE?

arrow-right
Alle bedragen in euro in de app worden berekend op basis van jouw energietarief bij ENGIE. Je hebt dus op elk moment een realistisch en up-to-date zicht op je factuur en je verbruik.

Is de Smart App een betalende service?

arrow-right
ENGIE wil zijn klanten helpen om slimmer om te gaan met hun energieverbruik en zo te besparen op hun energie. De Smart App is daarbij een goed hulpmiddel. We bieden de service dan ook gratis aan. Heb je een digitale meter en wil je je verbruik live opvolgen met Smart Live? Dan betaal je 3,5 €/maand.

Hoe kan ik mijn verbruik opvolgen en het actueel houden?

arrow-right

Dat is heel eenvoudig: voer nieuwe manuele meterstanden in. We zullen je verbruik updaten en krijg je het recentste inzicht in je verbruik en kosten.

Heb je een digitale meter? Naast manuele meterstanden, kan je ook meer gedetailleerde gegevens in de app op een automatische manier krijgen:

1. Maandelijkse verbruiken: indien je distributienetbeheerder je maandelijkse verbruiken naar ons stuurt, zullen we het automatisch in de Smart App toevoegen. Beschikbaar voor sommige klanten, nog niet beschikbaar voor anderen… Dit hangt volledig van je distributienetbeheerder af en je kan het ook niet activeren (of deactiveren).

2. Dagelijkse update: voor het ogenblik enkel mogelijk bij de distributienetbeheerder Fluvius, andere distributienetbeheerders bieden het niet aan. Het gaat om informatieve kwartierwaarden: die worden enkel bezorgd door je distributienetbeheerder om je verbruik op te volgen, niet voor de facturatie van je energie. De verbruiksgegevens van een bepaalde dag worden door Fluvius met minimum één dag en maximum 3 dagen vertraging naar ENGIE gestuurd. Om die verbruiksgegevens in de app automatisch te krijgen, moet je je toestemming aan Fluvius geven.

3. Dagelijks verbruik: voor het ogenblik enkel mogelijk in Vlaanderen voor elektriciteit. Het gaat om officiële kwartierwaarden: die worden bezorgd door je distributienetbeheerder voor de facturatie van je energie (bijv. met een Dynamic contract of als je de productie van je zonnepanelen met anderen deelt). De verbruiksgegevens van een bepaalde dag worden door Fluvius met één dag vertraging naar ENGIE gestuurd. Die officiële kwartierwaarden voor de facturatie worden ook zichtbaar in de Smart App om je elektriciteitsverbruik op te volgen. Om die verbruiksgegevens in de app automatisch te krijgen, moet je ‘meetregime 3’ aan ENGIE aanvragen.

4. Smart Live: beschikbaar voor alle klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Dankzij de betalende service Smart Live hoef je je geen zorgen meer over het opvolgen van je verbruik te maken: het gebeurt live. Geen manuele meterstanden meer en je moet niet meer wachten op je distributienetbeheerder: je krijgt onmiddellijk inzicht in je verbruik. Je kan eenvoudig Smart Live bestellen in de Smart App via de groene Smart Live-tegel op je thuisscherm.


Hoe kan ik Smart Live bestellen?

arrow-right
Smart Live kan enkel via de Smart App besteld worden, op voorwaarde dat je een digitale meter hebt. Na activatie van de app, zie je op het startscherm een groene tegel om Smart Live te bestellen.

Wat heb ik nodig om Smart Live te kunnen gebruiken?

arrow-right
Eerst en vooral heb je de Smart App en een digitale meter nodig. Verder moet je de gebruikerspoort van je digitale meter openen en je dongle aansluiten op je meter, zodat de dongle je verbruik rechtstreeks kan aflezen. Om je gegevens in de Smart App te krijgen, moet je de dongle verbinden met je WiFi-netwerk. Een sterk WiFi-signaal bij je meter is dus ook nodig.

De gratis Smart App in 3 stappen

Ben je elektriciteitsklant bij ENGIE, woon je in Vlaanderen en heb je een digitale meter?
Dan kan je meteen starten met de Smart App:

1

Download de Smart App 

Download de Smart App via de App Store of Google Play.

2

Activeer de app

Log in met de login van je klantenzone. Die vind je terug op elke factuur. Volg alle stappen in de app.

3

Geef ENGIE toestemming

Je kan je verbruik in de Smart App alleen opvolgen nadat je je toestemming hebt gegeven bij Fluvius voor het delen van je verbruiksgegevens met ENGIE. Je kan je toestemming op ieder moment intrekken. Hulp nodig nodig bij het geven van je toestemming? Raadpleeg ons stappenplan.

 

Nog meer weten