Heb je een vraag?

Misschien staat je antwoord hier al tussen

  • Voordelen
  • Details en werking van het contract
Wat is het Empower Flextime contract?

Empower Flextime is een contract voor elektriciteit waarbij je gebruik maakt van drie tijdzones ipv. De gebruikelijke twee met het klassieke piek/dal tarief. Hierdoor is het aangepast aan de nieuwe omstandigheden die de energietransitie met zich meebrengt. Flextime is in de eerste plaats bedoeld voor klanten die de mogelijkheid hebben om een aanzienlijk deel van hun verbruik te verschuiven naar specifieke momenten van de dag tijdens de nieuwe super-daluren. Dit zijn meestal mensen met apparatuur zoals elektrische auto's en slimme thuisbatterijen.

Empower Flextime hanteert drie vaste tijdzones, verschillend afhankelijk van de dag van de week:

 

• Maandag t/m vrijdag:

  • Super-daluren: 1:00 uur tot 7:00 uur  
  • Daluren: 11:00 tot 17:00 uur en 22:00 tot 01:00 uur 
  • Piekuren: 7.00 uur tot 11.00 uur en 17.00 uur tot 22.00 uur  
     

• Zaterdag en zondag:

  • Super-daluren: 1:00 uur tot 7:00 uur en 11:00 uur tot 17:00 uur 
  • Daluren: 7:00 uur tot 11:00 uur en 17:00 uur tot 01:00 uur 
     

Feestdagen worden behandeld op basis van de dag waarop ze vallen (als 25 december bijvoorbeeld op een donderdag valt, is dit dus in de tijdzones van maandag tot en met vrijdag) 
 

Om te profiteren van Empower Flextime, heb je een slimme meter nodig. Deze moet zijn geactiveerd in het SMR3-meetregime om elke dag voor elk kwartier automatisch een verbruiksmeting door te geven. Je wordt automatisch op SMR3 overgeschakeld als je voor Empower Flextime kiest. 

Is Empower voor mij?

Empower is een energiecontract speciaal voor klanten met een groter verbruik die in staat zijn om een aanzienlijk deel van hun elektriciteitsverbruik te verschuiven, bijvoorbeeld dankzij een elektrische auto, een slimme batterij of programmeerbare apparaten met veel verbruik. 
 
Het Empower Flextime-contract is de aangewezen keuze in het Empower gamma als je aan de volgende voorwaarden voldoet: 

 

  • Je bent een residentiële of zakelijke klant.   
  • Je bent uitgerust met een communicerende digitale meter, geactiveerd in het meetregime Smart Meter Regime 3 (SMR3) of met de mogelijkheid om SMR3 te activeren, met dagelijks verbruiksmetingen om de 15 minuten. Momenteel enkel mogelijk in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië zal je Empower Flextime kunnen nemen nadat SMR3 door de netbeheerders wordt uitgerold.
Is Empower Flextime compatibel met mijn meter?

Heb je nog een analoge meter? Helaas, het Empower Flextime-contract is alleen compatibel met een communicerende digitale meter, ook wel slimme meter genoemd, geactiveerd in de SMR3-modus (Smart Meter Regime 3). Momenteel is dit enkel mogelijk in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië zal dit ook mogelijk zijn wanneer SMR3 door de netbeheerders wordt uitgerold. 

 

Je kan een digitale meter aanvragen bij jouw netbeheerder.  

 

Heb je een digitale meter? Goed nieuws!! Empower Flextime is compatibel met je digitale meter als deze ook communicerend is (hij stuurt meetgegevens automatisch door). Het enige wat je hoeft te doen is akkoord te gaan met het delen van je gedetailleerde verbruiksgegevens met ENGIE (SMR3) (voorlopig alleen in Vlaanderen). Wij regelen de formaliteiten voor jou zodra je kiest voor een Flextime-contract. 

 

Houd er rekening mee dat meters van het AMR-type helaas nog niet compatibel zijn met Empower Flextime. 

 

Als je twijfelt, kan je de klantenzone bij je netbeheerder raadplegen of contact opnemen met onze klantenservice om te controleren of jouw meter compatibel is met het SMR3-meetregime. 

Hoe werkt het injectietarief met Empower Flextime?

Als je zonnepanelen hebt, zal je injectietarief ook gebruik maken van de drie tijdzones voor je energie die je in het net injecteert. Je injectietarief verandert afhankelijk van het tijdvak waarin je energie injecteert. De specifieke prijzen per tijdzone zijn te vinden op je Empower Variabel prijsfiche onder de Flextime-optie.

 

Gemiddeld ontvang je bij Empower Flextime een hogere injectieopbrengst dan bij een traditioneel energietarief.  

Belangrijk verschil tov. een dynamisch contract. Daar loop je het risico te moeten betalen als je energie in het net injecteert wanneer er veel zon is en de prijzen negatief zijn. Met Empower Flextime loop je geen risico dat je negatieve injectieprijzen hebt.

 

Waarom heb ik een digitale meter in SMR3-meetregime nodig voor Empower Flextime?

Omdat de tijdzones van Empower Flextime niet de klassieke piek-/daluren zijn, gemeten door een standaard elektriciteitsmeter, moeten we je verbruik in stappen van 15 minuten kennen om je verbruik correct over de Flextime tijdzones te verdelen. Dit is alleen mogelijk met een digitale elektriciteitsmeter in SMR3-meetregime.

Is er een gastarief voor Empower?

Ja, je kan ook kiezen voor Empower Gas voor je gasverbruik. Dit is een normaal gastarief, aangezien er geen tijdzones zijn voor gasverbruik.

Kan ik voor Empower Flextime te kiezen als ik geen elektrische auto of slimme batterij heb?

Ja, je kunt voor Empower Flextime kiezen, zelfs als je geen elektrische auto of slimme batterij hebt. We raden het echter niet aan.  
Empower Flextime is gericht op klanten met een hoger dan gemiddeld jaarverbruik die groot deel van hun verbruik kunnen verschuiven naar het goedkope super-daltarief. Ben je niet in deze situatie dan zal je weinig voordeel halen van het nemen van dit contract. 

 

Heb je alleen apparaten zoals een wasmachine of vaatwasser waarvan je het verbruik kan uitstellen, dan is de hoeveelheid verbruik die je kan verschuiven onvoldoende om echt te profiteren van Empower Flextime. 

Ik heb momenteel een Drive-contract en laad slim met de ENGIE Smart-app. Kan ik kiezen voor Empower met behoud van dezelfde voordelen?

Ja, je kan je contract wijzigen naar een Empower-contract, inclusief Empower Flextime, waarbij je dezelfde voordelen behoudt als met Drive. 

 

Continuïteit verzekerd dankzij de Smart App 

Als je voordien gebruik maakte van de Drive app, is de slimme laadservice van de Drive App nu geïntegreerd in de Smart app, die volledige compatibiliteit met al onze energiecontracten garandeert. Alles wat je had in de Drive-app, het slim laden van je elektrische auto, de beloning voor slim opladen en inzicht in het verbruik van je laadsessies, is beschikbaar in de Smart App met de Smart Charge-service. 

 

Slim laden met Empower Flextime natuurlijk 

Kies je voor Empower Flextime dan maakt het slim laden maakt automatisch gebruik van de drie Empower Flextime-tijdzones (super-daluren, daluren en piekuren), zodat je de energiekosten blijft optimaliseren met behoud van maximaal comfort. 

 

Automatisch verlengen naar Empower aan het einde van je Drive-contract 

Als je geen actie onderneemt, wordt je Drive-contract automatisch verlengd in Empower op de einddatum van je huidige contract. Je hoeft dus zelf niets te doen om van onze diensten met Empower te blijven genieten. Je Drive Variabel-contract wordt dus verlengd in Empower Variabel en je Drive Fixed-contract wordt verlengd in Empower Fixed.  

 

Wens je over te stappen naar een Empower Flextime-contract? Wijzig je contract dan zelf online via je customer area.

Is Empower Flextime aangewezen voor een klant in Wallonië met zonnepanelen?

Klanten in Wallonië hebben nog niet de mogelijkheid om hun digitale meter te laten communiceren volgens het meetregime SMR3. De netbeheerders zijn verantwoordelijk om dit mogelijk te maken. Hierdoor is het op dit moment niet mogelijk om gebruik te maken van Empower Flextime. 

 

Ook als SMR3 beschikbaar zal zijn is het voor klanten in Wallonië met zonnepanelen geïnstalleerd vóór 01/2024 niet voordelig om over te stappen op het SMR3-meetregime, omdat ze dan volgens de huidige regel van de netbeheerder hun compensatie tussen afname en injectie verliezen. 

 

Voor klanten in Wallonië met zonnepanelen geïnstalleerd nà 01/2024 is kiezen voor Flextime wel voordelig als ze aan de voorwaarden voor Flextime kunnen voldoen. 

Waarom is het Empower Flextime-contract nog niet beschikbaar in Brussel?
Bij installatie van de meeste digitale meters wordt in Brussel gekozen voor de configuratie: niet-communicerend. Dat wil zeggen dat je eerst de communicatiefunctie van je meter moet activeren, voor je een Empower Flextime-contract kan afsluiten. Deze activatie moet je aanvragen bij Sibelga, de netbeheerder in Brussel. Pas nadat dit in orde is gebracht, kan je energieleverancier het juiste meetregime (SMR3) activeren en je aanvraag voor een Empower Flextime-contract in orde brengen. Deze extra stappen maken het activeren van een Empower Flextime-contract nodeloos complex.
Waarom is het Empower Flextime-contract nog niet beschikbaar in Wallonië?

Voor het Empower Flextime-contract heb je meetregime 3 (SMR3) nodig. Dit is momenteel enkel beschikbaar in bepaalde gemeentes, afhankelijk van de netbeheerder.

Daarnaast gaat dit meetregime in Wallonië gepaard met maandelijkse facturatie (opgelegd door de netbeheerder). Dit heeft twee belangrijke gevolgen:

• Je verliest je prosumententarief: Als je in Wallonië woont en beschikt over zonnepanelen die voor januari 2024 werden geïnstalleerd, ontvang je door de maandelijkse facturatie geen vergoeding meer voor je zelfgeproduceerde energieoverschot.

• Je facturen zijn hoger tijdens de winter: Bij ENGIE is de frequentie van je energiefacturen (maandelijks of jaarlijks) gelijk voor al je energiecontracten (gas en elektriciteit). Als je dus overstapt op maandelijkse facturatie dan betaal je maandelijks voor je werkelijke verbruik, in plaats van een voorschot op basis van je jaarverbruik. Het gevolg hiervan is dat je tijdens de winter veel hogere facturen ontvangt dan tijdens de zomermaanden, wanneer je energieverbruik sowieso lager ligt. We vrezen dat veel klanten hier niet op voorbereid zijn.

Jaarlijkse facturatie voor meetregime 3 (SMR3) zou in Wallonië beschikbaar moeten zijn vanaf januari 2026.

Wat zijn de voordelen van het Empower Flextime contract?

Het Empower Flextime-contract biedt je verschillende voordelen, vooral als je de mogelijkheid hebt om een belangrijk deel van je elektriciteitsverbruik te verschuiven naar de goedkope tijdzones van de dag:

 

• Besparing op je elektriciteitsrekening:

Door meer te verbruiken tijdens de super-daluren, wanneer het tarief het laagst is, verlaag je direct je energiekosten.

 

• Beter gebruik van je energieflexibiliteit:
Als je beschikt over apparatuur die je flexibel kan gebruiken, zoals een elektrische auto, een slimme thuisbatterij of een programmeerbare boiler, kan je je verbruik verschuiven naar voordelige periodes. 

 

• Actieve deelname aan de energietransitie:
Door je verbruik te spreiden over de tijdzones, help je het elektriciteitsnet te ontlasten en een duurzamer energiegebruik te bevorderen. 

 

• Aangepaste tijdzones anders dan de klassieke piek- en daluren:
In tegenstelling tot traditionele contracten introduceert Empower Flextime drie nieuwe vaste tijdzones, afhankelijk van de dag van de week, die beter zijn aangepast aan de nieuwe behoeften van onze klanten en hun verbruiksprofiel.

 

• De ENGIE Smart App met speciale ondersteuning voor Empower Flextime:
In de ENGIE Smart App krijg je als Empower Flextime-klant speciale ondersteuning om je verbruik te optimaliseren over de nieuwe tijdzones:

  • Duidelijke weergave van je verbruik in de drie nieuwe tijdzones 
  • Steeds zicht op de actieve tijdzone  
  • Maandelijks overzicht van de verdeling van je verbruik over de tijdzones met vergelijking tov. de ideale verdeling voor jouw verbruiksprofiel 
     

• Vele voordelen zonder de risico's van een dynamisch contract:

  • Je geniet met Empower Flextime van de erg lage prijzen tijdens het super-dal tarief net zoals je met een dynamisch tarief tijdens die uren van lagere prijzen zou genieten. 
  • Je moet niet dagelijks de wijzigende uurprijzen opvolgen  
  • Je loopt niet het risico van zeer hoge uurprijzen bij specifieke marktomstandigheden (vb als er geen zon is en het windstil is) 
  • Je zal geen negatieve injectieprijzen hebben terwijl die bij een dynamisch contract bij veel zon de standaard worden. Zo voorkom je te moeten betalen om dan energie in het net te injecteren. 
Hoe kan ik mijn winst maximaliseren met Empower Flextime?

Om de voordelen te maximaliseren, moet je je verbruik zoveel mogelijk verschuiven naar de superdaluren:

 

  • Maandag t/m vrijdag tussen 1:00 en 7:00 uur 
  • Zaterdag en zondag tussen 1:00 en 7:00 uur en tussen 11:00 en 17:00 uur. 
     

Je dient te beschikken over toestellen die veel verbruiken en waarvan het verbruik kan verschoven worden zoals het laden van een elektrisch voertuig of slimme batterij. Dit doe je door hen maximaal in de super-dal uren te laden opladen.  

 

Heb je zonnepanelen dan probeer je eerst zoveel mogelijk van je eigen productie zelf te gebruiken in je woning, wagen en/of batterij en het resterend verbruik maximaal te verschuiven. 

 

Heb je nog andere apparaten waarvan je het verbruik kan verschuiven? Stel deze dan ook in om tijdens de super-daluren te werken om je voordeel verder te verhogen. 

 

Beschik je enkel over apparaten zoals een wasmachine of vaatwas waarvan je de werking kan uitstellen, dan is het verbruiksvolume dat je kan verschuiven wellicht onvoldoende om echt voordeel te doen met Empower Flextime.

Wat zijn de voordelen van Empower Flextime ten opzichte van Dynamic?

Met Empower Flextime krijg je de voordelen van een dynamisch contract zonder de risico's.

 

  • Je geniet met Empower Flextime van de erg lage prijzen tijdens het super-dal tarief net zoals je met een dynamisch tarief tijdens die uren van lagere prijzen zou genieten. 
  • Je moet niet dagelijks de wijzigende uurprijzen opvolgen  
  • Je loopt niet het risico van zeer hoge uurprijzen bij specifieke marktomstandigheden (vb als er geen zon is en het windstil is) 
  • Je zal geen negatieve injectieprijzen hebben terwijl die bij een dynamisch contract bij veel zon de standaard worden. Zo voorkom je te moeten betalen om dan energie in het net te injecteren. 
Is het Empower Flextime-contract compatibel met slim laden?

Ja, Empower Flextime is volledig compatibel met het slim opladen van je elektrische auto, via de Smart Charge-service in de Smart App van ENGIE. Je verdient ook een beloning voor elk kWh die je slim laadt.

 

Hoe werkt het? 

 

  • Als je je elektrische auto hebt verbonden met de Smart App, wordt je opladen automatisch geregeld op basis van de drie tijdzones (super-daluren, daluren en piekuren). 
  • Het intelligente algoritme optimaliseert het opladen zodat je maximaal laadt tijdens de goedkoopste uren, rekening houdend met de gewenste vertrektijd. 
Hoe weet ik wat het beste moment is om energie te verbruiken?

De tijdzones van Empower Flextime liggen vast en zijn van tevoren bekend, maar de gemakkelijkste manier om ze te bekijken is via de Smart-app van Engie.

 

In de Smart App van ENGIE: 

  •  Super-daluren, daluren en piekuren worden duidelijk en visueel weergegeven in een uurschema door op het startscherm op de "tegel" te klikken die de huidige tijdzone aangeeft.
  • In het maandelijkse rapport van de Smart App van ENGIE vind je de verdeling van je maandelijks verbruik over de 3 tijdzones vergeleken met de ideale verdeling voor iemand met jouw verbruiksprofiel. Je ziet wanneer je het meest verbruikt en je kan je gewoonten aanpassen om je besparing verder te maximaliseren. 
  • In je verbruiksgrafieken zie je duidelijk de verdeling van je verbruik over de verschillende tijdzones van Empower Flextime.

 
Als je dat nog niet hebt gedaan, raden we je aan de Smart App van ENGIE te downloaden, beschikbaar op iOS en Android. Met de Smart App: 

  • Volg je je verbruik in bijna realtime, 
  • Kan je je elektrische wagen slim laden. 
Is Empower een goede keuze als ik de Smart Charge dienst in de Smart App niet wil/kan gebruiken?

Iedereen kan kiezen voor Empower, echter om echt voordeel te doen met Empower dien je een hoger verbruik te hebben en een groot deel van je verbruik te kunnen verschuiven naar de goedkope (super-)daluren.  

Je kan dit manueel doen of programmeren afhankelijk van het apparaat om zo je voordeel te maximaliseren.  

 

Heb je een elektrische wagen die compatibel is met de Smart Charge dienst in de Smart App dan helpt deze je om maximaal te laden in de goedkope (super-)daluren. Ben je vandaag nog niet compatibel voor Smart Charge dan kan je zelf je laadsessies inplannen om maximaal gebruik te maken van het extra laag daltarief of super-daltarief.  

 

De Smart App is ook een zeer nuttige tool om je verbruik op te volgen met Empower. In het bijzonder met Empower Flextime waarvoor je extra ondersteuning krijgt in de Smart App voor de nieuwe tijdzones en je verbruiksverdeling over die tijdzones. 

Hoe werkt de simulatie voor Empower Flextime op onze website?

Tijdens je simulatie: 
 

  • Je consumptieprofiel wordt opgemaakt op basis van je jaarlijkse consumptie/injectie. 
  • Voor de verdeling van het verbruik over de Flextime tijdzones wordt een verdeelsleutel toegepast. Hiervoor gebruiken we het simuleerde verbruiksprofiel van klanten met dezelfde apparatuur dan deze die je hebt aangegeven. Voor deze gesimuleerde profielen werd het verbruik/injectie geoptimaliseerd om het verbruik op de meest voordelige momenten te maximaliseren.
     

Belangrijk: de simulatie blijft een inschatting. Je werkelijke factuur hangt af van je werkelijke verbruik en de mate waarin je dit naar de meest voordelige tijdzones kan verschuiven. 
 

In de ENGIE Smart App kan je in je maandelijks rapport de verdeling van je werkelijk verbruik opvolgen met weergave van de afwijking in % van het ideale verbruik voor jouw verbruiksprofiel dat werd gebruikt in de simulatie bij het afsluiten van je Empower Flextime-contract. 

Kan ik een simulatie doen met mijn verbruiksgegevens per 15 minuten?

Het is niet mogelijk om zelf een online simulatie te doen met je verbruiksgegevens per 15 minuten die je kunt downloaden van de website van je netbeheerder. Dit is echter wel mogelijk door contact op te nemen met het contactcenter van ENGIE. Een operator doet dan samen met jou de simulatie met jouw verbruiksgegevens per 15 minuten.
 

Een simulatie met je huidige verbruik per 15 minuten geeft echter geen nauwkeurige indicatie van je besparingspotentieel met Empower Flextime. Je huidige verbruiksprofiel is immers nog afgestemd op je huidige tarief met bijvoorbeeld piek-/daluren, en houdt dus geen rekening met de winst die je kan doen door je gedragsverandering om meer te consumeren tijdens super-daluren. 
 

De simulatie op basis van je huidige verbruik vergelijk je daarom best steeds met een simulatie met jouw verbruiksprofiel geoptimaliseerd voor het Flextime-tarief. Zo heb je direct inzicht in de potentiële besparingen die je met deze optimalisatie kan bereiken en vanuit welke tijdzones je verbruik dient te verschuiven. 

Hoe werkt facturatie met Empower Flextime?

Het Empower Flextime-contract is gebaseerd op uurtarieven die per tijdzone gedurende de maand vastliggen. Het vereist een meetregime dat in staat is om je verbruik/injectie te verdelen over de verschillende tijdzones:

Hoe worden de kosten in rekening gebracht? 

  • Je digitale meter met SMR3-meetregime stuurt je dagelijks verbruik/injectie verdeeld per 15 minuten. Je verbruik/injectie wordt verdeeld over de verschillende tijdzones van Empower Flextime (zie FAQ 1 - Wat is het Empower Flextime contract?). 
  • Elke tijdzone heeft een aparte elektriciteitsprijs, gebaseerd op een formule die in je prijsfiche staat. Maandelijks wordt de prijs aangepast volgens deze prijsformule rekening houdend met de marktevolutie. 

Net als bij een piek-/dalcontract word je dus gefactureerd in functie van je werkelijk verbruik in een tijdzone. 
 

Let op : de drie tijdzones en de bijbehorende prijzen gelden alleen voor het deel "energielevering" van je factuur. Andere componenten, zoals transportkosten, distributiekosten en belastingen, blijven ongewijzigd en zijn gekoppeld aan de configuratie van je meter (dag/nacht of standaard), tenzij wettelijk gewijzigd. 
 

Je vindt de details van de kosten op je jaarrekening. 

Waarom ontvang ik een afrekeningsfactuur na de overstap naar Empower Flextime?

Als je kiest voor een Empower Flextime-contract en je huidige meetregime is nog niet SMR3, dan vragen wij de wijziging van je meetregime naar SMR3 voor jou aan. Om verwarring voorkomen op jaarlijkse afrekeningsfactuur, sturen wij je een tussentijdse afrekening voor het verbruik dat in je oude meetregime is geregistreerd.

Wat betekent het dat Empower een contract van onbepaalde duur is?

Kiezen voor Empower betekent dat je contract geen einddatum heeft. Je kan echter op elk moment zonder beperkingen overstappen van je Empower-contract naar een ander contract. Jaarlijks informeren wij je over de prijsevolutie van je Empower-contract. 
 

Kies je bijvoorbeeld voor Empower Vast, dan garanderen we je een vaste energieprijs voor 1 jaar en informeren we je 2 maand voor het eind van de vaste prijsperiode over een nieuwe vaste prijs voor een volgende periode van 1 jaar. 

Wat gebeurt er als ik Empower Flextime wil opzeggen?

Je kan het Empower Flextime-contract op elk moment opzeggen, in overeenstemming met de geldende standaardvoorwaarden. De opzegging gaat niet eerder in dan één maand na uw aanvraag, tenzij u deze combineert met een verhuis.

Kan ik mijn Empower Flextime-contract behouden als ik verhuis?

Ja, het is mogelijk om je Empower Flextime-contract te behouden als je verhuist, op voorwaarde dat je nieuwe woning voldoet aan de technische beperkingen van het contract.
 

Voorwaarden waaraan moet worden voldaan in de nieuwe woning: 

  • Een communicerende digitale meter in SMR3-modus, met kwartiermeting. 
     

Stappen: 

  • Wanneer je een verhuis meldt, geef dan ook aan dat je je Empower Flextime-contract wil behouden op het nieuwe adres. 
  • Onze teams controleren de technische compatibiliteit van het nieuwe adres. 
  • Als aan de voorwaarden is voldaan, zal je contract zonder onderbreking worden verlengd. 
     

Als je nieuwe woning niet compatibel is, bieden wij u een alternatief met een gelijkwaardig tarief, aangepast aan uw situatie zoals Empower Variabel. 

Wat gebeurt er als ik Empower Flextime neem maar het SMR3-meetregime voor mij niet kan worden geactiveerd of als mijn SMR3 meting stopt tijdens de looptijd van mijn contract?

Conform onze algemene voorwaarden zullen we dan je verbruik factureren aan de voorwaarden van een Empower Variabel contract zonder Flextime. De toegepaste prijzen zijn de prijzen die worden meegedeeld bij het aanvaarden van je contract.  
 

Indien de SMR3-meting tijdelijk niet werkt zal je verbruik in die periode aan Empower Variabel worden gefactureerd (je verdeling van je verbruik over de Flextime tijdzones is dan immers niet mogelijk). Zodra SMR3-meting is hersteld, zullen we je automatisch beginnen factureren volgens Empower Flextime. 

Hoe zit het met het capaciteitstarief als ik veel verbruik tijdens de super-daluren van Empower Flextime?

In Vlaanderen zijn je netkosten voor elektriciteit opgedeeld in twee delen: 
 

  • één deel op basis van de hoeveelheid elektriciteit die je verbruikt  
  • een tweede deel is het capaciteitstarief, op basis van je maandelijkse verbruikspieken.
     

Dit capaciteitstarief wordt bepaald door je hoogste maandelijkse verbruikspieken (bepaald door het kwartier waarin je het meeste elektriciteit hebt verbruikt in de maand). Het is dan ook aan te raden om deze piek te beperken door je elektriciteitsverbruik zoveel mogelijk te verdelen. 

Met het super-daltarief van Empower Flextime is het de bedoeling om je verbruik zoveel mogelijk in deze tijdzone te concentreren. Om het risico op hoge verbruikspieken te beperken, hebben we ervoor gezorgd dat je beschikt over minstens 6 uur in deze tijdzone. Ruim voldoende om je verbruik voldoende te spreiden en dus hoge capaciteitspieken te vermijden! 
 

Enkele tips om hoge capaciteitspieken te vermijden: 
 

  • Spreid het gebruik van je apparaten over de goedkoopste uren van Empower Flextime - je moet weten dat je nu tijdens de week ook een dal-tijdzone hebt tijdens de dag, zodat je je verbruik nog meer kunt spreiden. 
  • Laad je elektrische auto of slimme batterij langzaam op tijdens de super-daluren tijdzone, idealiter niet beide tegelijkertijd, en vermijd het gebruik van andere energieverslindende apparaten op hetzelfde moment. 
  • Laad je auto slim op met de Smart Charge service in de Smart App van ENGIE. Die zorgt ervoor dat er vooral tijdens de super-daluren wordt opgeladen. 
  • Plug je auto altijd in als je thuis bent, zodat je meestal een batterij laadt die nog niet leeg is. Een minder lege batterij betekent dat je meer dan genoeg tijd met de 6 super-daluren hebt om op te laden, zelfs als je met aan lage snelheid oplaadt. 
Waarom is verbruiken tijdens super-daluren goedkoper met Empower Flextime?

Tijdens daluren en super-daluren (tussen 1-7u dagelijks en bijkomend 11-17u in het weekend) is de vraag naar elektriciteit lager, wat zich weerspiegelt in een lagere prijs op de energiemarkt en in deze Empower Flextime tijdzones.

Het is dus extra voordelig om vb. in super-daluren je wagen te laden en toestellen met groter verbruik te gebruiken.

Ik heb zonnepanelen, is verbruiken in super-daluren met Empower Flextime dan wel nog nuttig voor mij?

Ja. Met zonnepanelen probeer je natuurlijk is zoveel mogelijk om te verbruiken wanneer en hoeveel je zonnepanelen produceren. Vb. je laadt hiermee je wagen of je batterij. Maar op momenten dat je eigen zonne-energie niet volstaat, laad je de rest in de super-daluren van Empower Flextime. Zo zorg je voor een zo laag mogelijke energiefactuur.