Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Dynamic Load Balancing

Hoe werkt dynamic load balancing?

Dynamic load balancing meet op een regelmatig tijdsinterval de belasting van het stroomnetwerk in je huis of je zaak en stemt daar het elektriciteitsverbruik van je laadstation op af.

 

Dynamic Load balancing optimaliseert de beschikbare elektriciteit van je netwerk waarbij de apparaten in je huis of zaak steeds voorrang krijgen en de resterende capaciteit wordt gebruikt om je wagen mee op te laden.

 

Dit betekent dat wanneer er veel elektriciteit wordt gevraagd vanuit je huis of zaak, je laadstation automatisch minder elektriciteit zal verbruiken om netwerkoverbelasting te voorkomen. Wanneer er voldoende elektriciteit beschikbaar is, zal je laadstation meer elektriciteit verbruiken en je wagen sneller laden.

Om dynamic load balancing mogelijk te maken, moet je laadstation kunnen communiceren met je meter om het verbruik in je huis of zaak te kennen. In het geval van een digitale meter gebeurt dit via de P1-poort. Heb je nog een analoge meter dan installeren wij een bijkomende kWh-teller in je zekeringkast.

Heb ik dynamic load balancing nodig?

Elektriciteit valt uit wanneer je meterkast onvoldoende is uitgerust voor grotere belasting van het stroomnetwerk. Bekijken we eerst de situatie van een gemiddelde Belgische woning, dan zien we dat deze vaak bestaat uit een éénfasige aansluiting met 40 ampère of omgerekend een totaal vermogen van 9,2kW beschikbaar heeft.

 

Als je weet dat een monofase laadstation op vol vermogen 7,4 kW nodig heeft om een elektrische auto te laden, dan heb maximaal 1,8kW over (een gemiddelde vaatwasser alleen al verbruikt tussen de 2,5 en 3kW). Een driefasig laadstation gebruikt over het algemeen 11 kW, of zelfs 22 kW als je auto dit toelaat. In de meeste particuliere gevallen is het dus aangeraden om voor dynamic load balancing te kiezen om elektriciteitsuitval te vermijden.

Ook voor zelfstandigen en bedrijven