Dynamic Load Balancing
Wat is dynamic load balancing?
Dynamic load balancing voorkomt stroomuitval wanneer het netwerk van je huis of zaak overbelast geraakt door een hoog verbruik. In het geval van een laadstation zal het er dus voor zorgen dat op het moment dat er veel stroom wordt gevraagd vanuit je huis of zaak, je laadstation automatisch minder elektriciteit zal verbruiken.
Het opladen van je wagen wordt dan vertraagd of zelfs tijdelijk stopgezet. Hierdoor kan je steeds gebruik maken van je toestellen in je huis of zaak zonder dat je netwerk wordt overbelast en je elektriciteit uitvalt.
Hoe werkt dynamic load balancing?
Dynamic load balancing meet op een regelmatig tijdsinterval de belasting van het stroomnetwerk in je huis of je zaak en stemt daar het elektriciteitsverbruik van je laadstation op af.
Dynamic Load balancing optimaliseert de beschikbare elektriciteit van je netwerk waarbij de apparaten in je huis of zaak steeds voorrang krijgen en de resterende capaciteit wordt gebruikt om je wagen mee op te laden.
Dit betekent dat wanneer er veel elektriciteit wordt gevraagd vanuit je huis of zaak, je laadstation automatisch minder elektriciteit zal verbruiken om netwerkoverbelasting te voorkomen. Wanneer er voldoende elektriciteit beschikbaar is, zal je laadstation meer elektriciteit verbruiken en je wagen sneller laden.
Om dynamic load balancing mogelijk te maken, moet je laadstation kunnen communiceren met je meter om het verbruik in je huis of zaak te kennen. In het geval van een digitale meter gebeurt dit via de P1-poort. Heb je nog een analoge meter dan installeren wij een bijkomende kWh-teller in je zekeringkast.
Heb ik dynamic load balancing nodig?
Elektriciteit valt uit wanneer je meterkast onvoldoende is uitgerust voor grotere belasting van het stroomnetwerk. Bekijken we eerst de situatie van een gemiddelde Belgische woning, dan zien we dat deze vaak bestaat uit een éénfasige aansluiting met 40 ampère of omgerekend een totaal vermogen van 9,2kW beschikbaar heeft.
Als je weet dat een monofase laadstation op vol vermogen 7,4 kW nodig heeft om een elektrische auto te laden, dan heb maximaal 1,8kW over (een gemiddelde vaatwasser alleen al verbruikt tussen de 2,5 en 3kW). Een driefasig laadstation gebruikt over het algemeen 11 kW, of zelfs 22 kW als je auto dit toelaat. In de meeste particuliere gevallen is het dus aangeraden om voor dynamic load balancing te kiezen om elektriciteitsuitval te vermijden.
Ook voor zelfstandigen en bedrijven
Maar ook voor zelfstandigen en bedrijven kan dynamic load balancing relevant zijn. In deze situaties is het totale vermogen van de aansluiting vaak hoger, maar moeten soms meerdere auto's worden geladen of ligt het verbruik van bepaalde apparatuur ook hoger.
Om ervoor te zorgen dat iedereen opgeladen naar huis kan rijden en deze apparatuur zorgeloos kan worden gebruikt, is het belangrijk dat er zo efficiënt mogelijk met de beschikbare stroom wordt omgegaan. Dynamic load balancing biedt hierbij de uitkomst. Er wordt namelijk het meeste gehaald uit de capaciteit van uw elektriciteit netwerk.
Een alternatief voor dynamic load balancing is het laten verzwaren van je aansluiting door je netbeheerder. Dat betekent dat je meer elektriciteit kan verbruiken waardoor je netwerk minder snel overbelast geraakt. Hou er rekening mee dat deze verzwaring een hoge kost met zich meebrengt en dit ook een impact kan hebben op je energiefactuur (cf. capaciteitstarief).