Welkom bij de ENGIE klantendienst
Online kan je gemakkelijk en snel een prijssimulatie maken en vervolgens het formulier invullen.
Verander je van leverancier voor je huidige woning? Neem je laatste jaarfactuur bij de hand.
Verhuis je en wil je klant worden voor je nieuwe woning? Neem dan je energie-overnamedocument erbij (als je het al hebt).
Is je verwarming stuk en wens je gebruik te maken van onze diensten? Raadpleeg volgende pagina voor meer informatie: https://www.engie.be/nl/professionals/herstelling-onderhoud/pechbijstand-zaak
Bij Engie kan je terecht voor het onderhoud van je verwarmingsketel. Wens je hier meer informatie over? Raadpleeg dan volgende pagina:
https://www.engie.be/nl/professionals/herstelling-onderhoud/onderhoud-verwarmingsketel
Wil je meer informatie over het vervangen van je verwarmingsketel? Raadpleeg dan volgende pagina: https://www.engie.be/nl/professionals/verwarmingsketel-vervangen
Wil je meer informatie over het plaatsen van zonnepanelen? Raadpleeg dan volgende pagina: https://www.engie.be/nl/professionals/zonnepanelen
Je kan je verhuis makkelijk online doorgeven.
Neem volgende gegevens bij de hand om energie voor je nieuwe pand te regelen:
Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige pand:
Je meternummer(s) van je elektriciteits- en gasmeter kan je terugvinden
Vind je distributienetbeheerder in:
Als je een nieuwe pand bouwt, moet die aangesloten worden op het elektriciteits- en gasnet. De installatie van nieuwe meters regel je met je distributienetbeheerder.
Je kan je EAN-code terugvinden:
Vind je distributienetbeheerder in:
Je verhuis naar je nieuwe pand kan je makkelijk online doorgeven. Neem volgende gegevens bij de hand:
Het is niet verplicht om een energieovernamedocument in te vullen, maar we raden het wel aan.
Mocht er immers een fout bij de verwerking gebeuren, of er komt discussie over de meterstanden, dan is het energieovernamedocument het enige geldige bewijs van de correcte meterstanden.
Het document dien je niet op te sturen, maar hou je bij als bewijs voor het geval er een probleem zou zijn.
Een energieovernamedocument wordt best ingevuld in geval van:
Op het energieovernamedocument vul je met de betrokken partijen de datum van de overdracht en de meterstanden van elektriciteit en gas in (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven).
Verhuis je? Dan vul je zowel voor het oude als nieuwe adres een document in.
Beschik je over een installatie voor productie van hernieuwbare energie (vb. zonnepanelen), gebruik dan dit specifieke overnamedocument. In andere gevallen kan je het blanco document hieronder downloaden.
Energie in je nieuwe pand? Je verhuis regelen
Je energiecontract stoppen in je vorige pand? Een slotfactuur aanvragen
Heb je een verhuisaanvraag ingediend of een slotfactuur aangevraagd? De status van je aanvraag kan je volgen op het dashboard van je klantenzone. Klik hier indien je de status van je aanvraag wilt raadplegen.
Je kan je verhuis makkelijk online doorgeven.
Neem volgende gegevens bij de hand om energie voor je nieuwe pand te regelen:
Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige pand:
Ben je klant bij ons en wil je van energieleverancier veranderen? Of wil je jouw contract annuleren of stopzetten? Bel ons op 0800 64 000 en we helpen je verder.
Neen, wij maken niet automatisch een slotfactuur op wanneer je verhuisd bent naar je nieuwe pand. Je energiecontract in je nieuwe pand kan immers al beginnen terwijl je ook nog energie verbruikt in je vorige pand.
We maken een slotfactuur voor je oude adres wanneer de nieuwe verbruiker zich aanmeldt of wanneer je ons zelf de nodige gegevens bezorgt. Dit kan je gemakkelijk online. Neem volgende gegevens bij de hand:
Klassieke meter
Elektriciteit:
Op enkelvoudige meters, tweevoudige meters en exclusief nachtmeters kan je de meterstanden meteen lezen. Bij een tweevoudige meter heb je twee meterstanden: een voor je piekverbruik (zonnetje) en een voor je dalverbruik (maantje).
Cijfers na de komma moet je niet noteren.
Gas:
Je leest de meterstand af op de teller die op de gele (gas)leiding is aangesloten.
Cijfers na de komma moet je niet noteren.
Digitale meter
De gegevens worden vanop afstand uitgelezen en naar de netbeheerder doorgesturd. Het is niet nodig om zelf je meterstanden te noteren.
De EAN-code(s) van je huidige pand kan je terugvinden op je jaarfactuur en op je klantenzone.
Heb je de EAN-codes nodig van je nieuwe pand, dan bel je best naar je distributienetbeheerder of vraag je na bij de persoon die op dit moment in het pand verblijft.
Vind je distributienetbeheerder in:
De EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint met 54 (vb. 541448823456789125).
EAN staat voor European Article Numbering.
Leveranciers en distributienetbeheerders gebruiken deze codes om leveringspunten voor elektriciteit of gas te identificeren. Elke elektriciteits- en gasaansluiting op het distributienet van de netbeheerder heeft een aparte EAN-code. Een verhuis of een leverancierswissel zullen vlotter verlopen indien je ons deze code kan meedelen.
Je kan het bedrag van je voorschotten zelf verhogen of verlagen als je dat wenst. De beste manier om dit te doen is door je meterstanden regelmatig op je klantenzone in te geven. We gaan dan na of je voorschot nog afgestemd is op je echte verbruik. Als dat niet het geval is, dan stellen we je een aangepast voorschot voor. In specifieke gevallen kunnen we de berekening niet maken, maar ook dan kan je je voorschotten aanpassen op basis van je eigen inschatting, zonder meterstanden. Wij raden je echter aan je voorschot niet te veel te verlagen, om te vermijden dat je veel moet bijbetalen op je afrekening.
Op je klantenzone vind je een overzicht terug van al je facturen.
Je kan via je klantenzone een domiciliëring aanvragen. Wij regelen dit dan met je bank. Van zodra de domiciliëring actief is, wordt het geld automatisch van je rekening afgehouden. In afwachting van de activering moet je je openstaande facturen via overschrijving betalen.
Dit kan je eenvoudig activeren via je klantenzone. Na activering ontvang je je factuur via e-mail. In de mail vind je telkens de voornaamste betaalgegevens en een link naar de factuur zelf.
Heb je zonet een betaling uitgevoerd? Het is niet nodig om ons hiervoor onmiddellijk te contacteren. Je betaling zal automatisch toegekend worden aan je klantnummer. We raden je aan om even af te wachten en binnen een vijftal dagen het saldo te raadplegen op je Klantenzone.
Je krijgt je afrekening ongeveer 4 tot 6 weken na de meteropname.
Op je klantenzone vind je een overzicht terug van al je facturen.
Meld je aan, of registreer op de klantenzone om alle details over je huidige pack te bekijken.
In functie van je situatie kan je hulp krijgen bij de betaling van je facturen. In sommige gevallen kan je 15 of 30 dagen uitstel tot betaling krijgen, in andere gevallen kan je je openstaande bedrag spreiden over meerdere betaalschijven.
Heb je zonet een betaling uitgevoerd? Het is niet nodig om ons hiervoor onmiddellijk te contacteren. Je betaling zal automatisch toegekend worden aan je klantnummer. We raden je aan om even af te wachten en binnen een vijftal dagen het saldo te raadplegen op je Klantenzone.
De jaarlijkse meteropname wordt uitgevoerd door een onafhankelijk meteropnamebedrijf, op vraag van je distributienetbeheerder. Zij bezorgen ons vervolgens je verbruiksgegevens. Daarmee berekenen wij je jaarafrekening. Als je geen echte meterstanden doorgegeven hebt, dan ontvangen wij geschatte meterstanden van de distributienetbeheerder. Als je vaststelt dat deze geschatte meterstanden sterk afwijken van je echte meterstanden, kan je je jaarafrekening door ons laten aanpassen op basis van de echte meterstanden.
Als de meterstanden die op je afrekening vermeld staan, niet overeenstemmen met de meterstanden die je doorgegeven hebt, dan kan je deze online aanpassen. Als je meent dat er een andere fout op je factuur staat, neem dan contact op met de klantendienst.
Het overzicht van je onbetaalde facturen kan je eenvoudig online raadplegen via je klantenzone.
Je kan via je klantenzone een domiciliëring aanvragen. Wij regelen dit dan met je bank. Van zodra de domiciliëring actief is, wordt het geld automatisch van je rekening afgehouden. In afwachting van de activering moet je je openstaande facturen via overschrijving betalen.
Dit kan je eenvoudig activeren via je klantenzone. Na activering ontvang je je factuur via e-mail. In de mail vind je telkens de voornaamste betaalgegevens en een link naar de factuur zelf.
In functie van je situatie kan je hulp krijgen bij de betaling van je facturen. In sommige gevallen kan je 15 of 30 dagen uitstel tot betaling krijgen, in andere gevallen kan je je openstaande bedrag spreiden over meerdere betaalschijven.
Heb je zonet een betaling uitgevoerd? Het is niet nodig om ons hiervoor onmiddellijk te contacteren. Je betaling zal automatisch toegekend worden aan je klantnummer. We raden je aan om even af te wachten en binnen een vijftal dagen het saldo te raadplegen op je Klantenzone.
Wil je checken of je beter af bent met een ander pack? Dit kan eenvoudig online.
Meld je aan, of registreer op de klantenzone om alle details over je huidige pack te bekijken.
Ben je klant bij ons en wil je van energieleverancier veranderen? Of wil je jouw contract annuleren of stopzetten? Bel ons op 0800 64 000 en we helpen je verder.
Belangrijke info voor eigenaars van zonnepanelen: het Grondwettelijk Hof heeft beslist om het principe van de terugdraaiende teller af te schaffen. We verzamelden alle nuttige info voor jou.
Je kan je verhuis makkelijk online doorgeven.
Neem volgende gegevens bij de hand om energie voor je nieuwe pand te regelen:
Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige pand:
Ben je klant bij ons en wil je van energieleverancier veranderen? Of wil je jouw contract annuleren of stopzetten? Bel ons op 0800 64 000 en we helpen je verder.
Als eigenaar kan je een leegstandstarief kiezen voor de periode tussen twee huurders. Met het contract voor Leegstand betaal je geen vaste vergoeding, maar wel een hogere prijs per kWh. Dit tarief is voordelig bij een zeer laag energieverbruik in afwachting van een nieuwe huurder of koper.
Bij energieverbruik tijdens verbouwingswerken of effectieve uitbating kies je best een ander tarief.
Je komt in aanmerking voor het sociaal tarief, als jijzelf of iemand die bij je inwoont, geniet van een van de volgende tegemoetkomingen:
Je hebt geen recht op sociaal tarief
Wil je sociaal tarief aanvragen voor je contract als residentiële klant en voldoe je aan de criteria? Klik hier.
Je naam is verbonden aan je contract en kan je niet zomaar wijzigen. Je kan online kleine schrijffouten (max. 2 karakters) corrigeren. Is de wijziging groter of heb je een andere reden om de naam aan te passen (overlijden, echtscheiding,...), neem dan contact op met onze klantendienst.
Je ontvangt alle brieven van ENGIE op het adres waar je meter zich bevindt. Je kan ervoor kiezen om je brieven op een ander adres te ontvangen.
Jouw persoonlijke gegevens kan je altijd wijzigen via je Klantenzone > Je persoonlijke info of klik op de link hieronder.
Bovenaan rechts op onze website kan je inloggen op je klantenzone. Als je voor het eerst toegang wenst te krijgen, dan heb je je activeringscode nodig. Deze vind je terug linksboven op je factuur.
Je activeringscode vind je terug bovenaan op je factuur. Je hebt deze code enkel nodig wanneer je voor de eerste keer registreert op je klantenzone. Dan maak je een login en een paswoord aan, waarmee je in de toekomst kan inloggen.
De voordelen zijn exclusief voor ENGIE-klanten. Je moet hiervoor enkel inloggen op je klantenzone of Customer Area. Je kan je paswoord vinden op je factuur. Heb je nog geen login of ben je je paswoord vergeten? Volg dan de aanwijzingen op het scherm.
Dat kan je eenvoudig aanpassen in je Online klantenzone. Je dient je daarvoor wel eerst aan te melden met je huidige login en wachtwoord.
Loopt boxx vast? Dan zijn er 3 manieren om je boxx te resetten. Probeer ze één voor één in deze volgorde.
1. Softwarematige reset
2. Resetknop
3. Harde reset
Een waterlek is nooit leuk, hoe klein het ook is. We helpen je om het snel te vinden en te herstellen. Als je UP hebt, regelen wij de herstelling meestal kosteloos voor jou. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.
Stap 1: Je watermeter controleren.
Eerst is het belangrijk om te kijken of je wel een lek hebt. Je wilt natuurlijk niet op zoek gaan naar een lek dat niet bestaat.
Stap 2: Het lek vinden en herstellen.
De tweede stap: het lek vinden en als het kan ook meteen herstellen.
De vier meest voorkomende lekken
Niets gevonden?
Als je het lek niet vindt, dan schakel je best zo snel mogelijk een vakman in. We raden je aan om eerst je verzekeraar te contacteren. De verzekeringsmaatschappij dekt heel vaak de kosten van een lekdetectiebedrijf en zal je helpen bij het vinden van een specialist.
Hopelijk hebben we je kunnen helpen!
We stellen vast dat het merendeel van de installaties van boxx geen extra kosten met zich meebrengt. Niettemin is het mogelijk dat in bepaalde gevallen toch extra kosten worden aangerekend. Dit valt helaas niet op voorhand te bepalen en moet ter plaatse worden vastgesteld door onze installateur. Mochten extra kosten nodig zijn, zal onze installateur je daarvan op de hoogte brengen en zal hij je het precieze bedrag meedelen. Je kunt dus zelf kiezen of je de kosten aanvaardt en doorgaat met de installatie, de kosten weigert en in dat geval doorgaat met een gedeeltelijke installatie, of de kosten weigert en de installatie stopzet. Als je voor de laatste optie kiest, worden er geen kosten aangerekend.
Je kunt de handleiding van boxx downloaden en raadplegen via deze link.
Het onderhoudscontract wordt gestart voor één jaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd. Wij bellen je zelf op om het volgende onderhoud van jouw verwarmingsketel in te plannen.
Elke partij kan het contract op elk tijdstip schriftelijk beëindigen mits een opzegtermijn van één maand.
Het Assistance-contract wordt gestart voor één jaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd.
Elke partij kan het contract op elk tijdstip schriftelijk beëindigen mits een opzegtermijn van drie maanden voor het einde van de looptijd van het contract.
Meer informatie
Wil je meer informatie over het plaatsen van zonnepanelen? Raadpleeg dan volgende pagina: https://www.engie.be/nl/professionals/zonnepanelen
Plaatste je recent zonnepanelen? Je hoeft de plaatsing ervan niet aan ons te melden, wel aan je netbeheerder (Fluvius, Ores,Sibelga,...) . Deze brengt ons - na de registratie van je melding - automatisch op de hoogte. Raadpleeg voor meer informatie de website van je netbeheerder (Fluvius, Ores,Sibelga,...).
Alles over je meterstanden, facturen, contracten, voorschotten en nog veel meer.
Wij zijn ook te bereiken via:*
Alles over meterstanden,
facturen, contracten,
voorschotten en nog veel meer.
Ma-Vr: 8u00 - 20u00
Za: 9u00 - 13u00
**Zonaal tarief