Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Het snelste antwoord op jouw vragen vind je hieronder

Klant worden
Hoe word ik klant?

Online kan je gemakkelijk en snel een prijssimulatie maken en vervolgens het formulier invullen.

Verander je van leverancier voor je huidige pand? Neem je laatste jaarfactuur bij de hand.

Verhuis je en wil je klant worden voor je nieuwe pand? Neem dan je energie-overnamedocument erbij (als je het al hebt).
 

Terug naar het overzicht
Waar kan ik meer informatie vinden over jullie pechbijstandscontract?

Is je verwarming stuk en wens je gebruik te maken van onze diensten? Raadpleeg volgende pagina voor meer informatie: https://www.engie.be/nl/professionals/herstelling-onderhoud/pechbijstand-zaak

Terug naar het overzicht
Ben ik verplicht om mijn verwarming te onderhouden en te keuren?

Ja, elke verwarmingsinstallatie moet wettelijk jaarlijks (stookolie) of 2-jaarlijks (aardgas) onderhouden en gekeurd worden. Ook nieuwe installaties moeten gekeurd worden.

Bij Engie kan je terecht voor het onderhoud van je verwarmingsketel. Onze onderhoudsdienst zorgt ervoor dat je ketel tip top in orde is. Meer informatie hierover kan je vinden via deze link.

 

 

Terug naar het overzicht
Waar kan ik meer informatie vinden over jullie zonnepanelenaanbod?

Wil je meer informatie over het plaatsen van zonnepanelen? Meer informatie over wat Engie tebieden heeft vind je via deze link

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn verhuis melden of mijn contract stop zetten?

Je kan je verhuis makkelijk online doorgeven.

Neem volgende gegevens bij de hand om energie voor je nieuwe pand te regelen:

  • je nieuwe adres
  • dag waarop je de sleutel ontvangt (= startdatum van je energiecontract)
  • status van je meter (Hoe weet ik of mijn meter actief of afgesloten is?)
  • meternummer(s) en meterstand(en) van je elektriciteit en/of gasmeter, indien de meters actief zijn (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven)
  • EAN-code(s) van je elektriciteit en/of gasmeter (soms vragen we je om die ook door te geven)
  • Klik hier en breng je energiecontract in orde.

 

Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige pand:

  • einddatum van het contract (= dag waarop jij de sleutels doorgeeft)
  • meterstand(en) van je elektriciteit en/of gasmeter (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven)
  • persoonsgegevens van de nieuwe verbruiker
  • je verzendadres voor de slotfactuur
Terug naar het overzicht
Waar vind ik mijn meternummer?

Je meternummer(s) van je elektriciteits- en gasmeter kan je terugvinden

  • op de meter zelf
  • door te bellen naar je distributienetbeheerder

Vind je distributienetbeheerder in:

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mij aansluiten op het netwerk voor elektriciteit en of gas?

Als je een nieuw pand bouwt, moet deze aangesloten worden op het elektriciteits- en gasnet. De installatie van nieuwe meters regel je met je distributienetbeheerder.

  • Vul je aanvraag in bij je distributienetbeheerder. De distributienetbeheerder installeert en opent meters in elke pand. Neem telefonisch of online contact op met je distributienetbeheerder in Vlaanderen, Wallonie, Brussel.
  • Je krijgt een offerte. De distributienetbeheerder geeft je de kostprijs en de EAN-code(s) van je nieuwe meter(s).
  • Vooraleer de distributienetbeheerder langskomt om de meters te openen, moet je eerst een energiecontract afsluiten. Dat kan makkelijk online met EAN-code(s).
  • Maak een afspraak om je meters te plaatsen en te openen. Je distributienetbeheerder komt de nieuwe meter(s) plaatsen. Opgelet, je binneninstallatie (leidingen, ketel ...) moet gekeurd zijn tegen de datum dat je distributienetbeheerder komt.
Terug naar het overzicht
Waar kan ik de EAN-code van mijn nieuwbouw vinden?

Je kan je EAN-code terugvinden:

  • op de offerte van de distributienetbeheerder
  • door te bellen naar je distributienetbeheerder

Vind je distributienetbeheerder in:

Terug naar het overzicht
Verhuizen
Welke gegevens heb ik nodig om mijn verhuis te melden?

Je verhuis naar je nieuwe pand kan je makkelijk online doorgeven. Neem volgende gegevens bij de hand:

  • je nieuwe adres
  • dag waarop je de sleutel ontvangt (= startdatum van je energiecontract)
  • status van je meter (Hoe weet ik of mijn meter actief of afgesloten is?)
  • meternummer(s) en meterstand(en) van je elektriciteit en/of gasmeter, indien de meters actief zijn (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven)
  • EAN-code(s) van je elektriciteit en/of gasmeter (soms vragen we je om die ook door te geven)
Terug naar het overzicht
Moet ik een energieovernamedocument invullen?

Het is niet verplicht om een energieovernamedocument in te vullen, maar we raden het wel aan.
Mocht er immers een fout bij de verwerking gebeuren, of er komt discussie over de meterstanden, dan is het energieovernamedocument het enige geldige bewijs van de correcte meterstanden.
Het document dien je niet op te sturen, maar hou je bij als bewijs voor het geval er een probleem zou zijn.

Een energieovernamedocument wordt best ingevuld in geval van:

  • een verhuis
  • een (ver)koop of (ver)huur van een pand

Op het energieovernamedocument vul je met de betrokken partijen de datum van de overdracht en de meterstanden van elektriciteit en gas in (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven).

Verhuis je? Dan vul je zowel voor het oude als nieuwe adres een document in.

Beschik je over een installatie voor productie van hernieuwbare energie (vb. zonnepanelen), gebruik dan dit specifieke overnamedocument. In andere gevallen kan je het blanco document via deze link downloaden

Energie in je nieuwe pand? Je verhuis regelen

Je energiecontract stoppen in je vorige pand? Een slotfactuur aanvragen

Terug naar het overzicht
Wat is de status van mijn verhuis?

Heb je een verhuisaanvraag ingediend of een slotfactuur aangevraagd? De status van je aanvraag kan je volgen op het dashboard van je Customer Area. Klik hier indien je de status van je aanvraag wilt raadplegen. 

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn verhuis melden?

Je kan je verhuis makkelijk online doorgeven.

Neem volgende gegevens bij de hand om energie voor je nieuwe pand te regelen:

  • je nieuwe adres
  • dag waarop je de sleutel ontvangt (= startdatum van je energiecontract)
  • status van je meter (Hoe weet ik of mijn meter actief of afgesloten is?)
  • meternummer(s) en meterstand(en) van je elektriciteit en/of gasmeter, indien de meters actief zijn (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven)
  • EAN-code(s) van je elektriciteit en/of gasmeter (soms vragen we je om die ook door te geven)

Energie voor mijn nieuwe pand

Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige pand:

  • einddatum van het contract (= dag waarop jij de sleutels doorgeeft)
  • meterstand(en) van je elektriciteit en/of gasmeter (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven)
  • persoonsgegevens van de nieuwe verbruiker
  • je verzendadres voor de slotfactuur
Terug naar het overzicht
Hoe verander ik van leverancier?

Bekijk hier alles wat je moet weten om te veranderen van leverancier.

Heb je een interessant voorstel gekregen van een andere leverancier? Neem dan even de tijd om je nieuwe tarief vrijblijvend te vergelijken met onze meest recente prijzen. In enkele klikken ken je het resultaat. 
 

Terug naar het overzicht
Krijg ik automatisch de slotfactuur voor mijn vorige pand nadat ik verhuisd ben?

Neen, wij maken niet automatisch een slotfactuur op wanneer je verhuisd bent naar je nieuwe pand. Je energiecontract in je nieuwe pand kan immers al beginnen terwijl je ook nog energie verbruikt in je vorige pand.

We maken een slotfactuur voor je oude adres wanneer de nieuwe bewoner zich aanmeldt of wanneer je ons zelf de nodige gegevens bezorgt. Dit kan je gemakkelijk online. Neem volgende gegevens bij de hand:

  • einddatum van het contract (= dag waarop jij de sleutels doorgeeft)
  • meterstand(en) van je elektriciteit en/of gasmeter (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven)
  • persoonsgegevens van de nieuwe bewoner of eigenaar
  • je verzendadres voor de slotfactuur
Terug naar het overzicht
Hoe lees ik mijn meterstanden af?

Klassieke meter

Elektriciteit:

Op enkelvoudige meters, tweevoudige meters en exclusief nachtmeters kan je de meterstanden meteen lezen. Bij een tweevoudige meter heb je twee meterstanden: een voor je piekverbruik (zonnetje) en een voor je dalverbruik (maantje).

Cijfers na de komma moet je niet noteren.

Gas:

Je leest de meterstand af op de teller die op de gele (gas)leiding is aangesloten.

Cijfers na de komma moet je niet noteren.

Digitale meter

Elektriciteit:

De meterstanden verschijnen op het display van je digitale meter. Via de bedieningsknop kan je ook door het display scrollen. 
De schermen 2.8.1 en 2.8.2 tonen hoeveel stroom je verbruikt.
1.8.1   verbruik "dag"
1.8.2   verbruik "nacht"
Heb je een enkelvoudig uurtarief, dan tel je de twee meterstanden van schermen 1.8.1 en 1.8.2 op.

Heb je zonnepanelen, dan tonen de schermen 2.8.1 en 2.8.2 hoeveel stroom je aan het net teruggeeft.
2.8.1   injectie "dag"
2.8.2   injectie "nacht"

Gas:

Met een druk op de bedieningsknop licht het display op en kan je de gasmeterstand aflezen.

Opgelet, in het kader van een verhuis, is het niet nodig om zelf je meterstanden te noteren en aan ons door te geven. De gegevens worden vanop afstand uitgelezen en via de netbeheerder aan ons doorgestuurd. 

Terug naar het overzicht
Waar kan ik mijn EAN-code(s) vinden?

De EAN-code(s) van je huidige pand kan je terugvinden op je jaarfactuur en op je Customer Area.

Heb je de EAN-codes nodig van je nieuwe pand, dan bel je best naar je distributienetbeheerder of vraag je na bij de persoon die op dit moment in het pand verblijft.

Vind je distributienetbeheerder in:

Terug naar het overzicht
Hoe ziet een EAN-code eruit?

De EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint met 54 (vb. 541448823456789125).

EAN staat voor European Article Numbering.

Leveranciers en distributienetbeheerders gebruiken deze codes om leveringspunten voor elektriciteit of gas te identificeren. Elke elektriciteits- en gasaansluiting op het distributienet van de netbeheerder heeft een aparte EAN-code. Een verhuis of een leverancierswissel zullen vlotter verlopen indien je ons deze code kan meedelen.

Terug naar het overzicht
Factuur en betalen
Hoe wordt mijn voorschot berekend?

Hier zijn 2 mogelijkheden:

Was je al klant bij ENGIE voor een volledig verbruiksjaar? Dan berekenen wij het voorschot op het moment dat we je jaarafrekening opmaken. Dit doen we op basis van het verbruik dat we kennen via je jaarafrekening, de geldende prijzen, eventuele aangekondigde prijswijzigingen van de distributienetten of de overheid.

Ben je nieuwe klant of nog geen volledig jaar klant bij ENGIE? Dan maken wij een inschatting op basis van de gegevens die we kennen (gesloten/open bebouwing, oppervlakte van je woning, aantal inwoners...)

Terug naar het overzicht
Waarom moet ik een voorschot betalen?

Je verbruikt het hele jaar door energie. Een maal per jaar worden je meterstanden opgenomen, en sturen we je een afrekening voor het voorbije verbruiksjaar. Om te vermijden dat er op dat moment een grote kost (voor het volledige jaar) moet betaald worden, maken wij tussentijdse facturen op. Zo betaal je elke maand een voorschot dat overeenstemt met 1/12 van de geschatte kost voor dat jaar.

Terug naar het overzicht
Wanneer maken jullie mijn factuur op?

Wil je weten wanneer we je volgende afrekening opmaken? 
In je Customer Area kan je jouw factuurdatum raadplegen. 
Je vindt er ook een overzicht van de facturen die reeds opgemaakt werden.

De opmaakdatum van je tussentijdse facturen raadpleeg je hier.

Hou er wel rekening mee dat het - zowel voor je afrekening als tussentijdse factuur - 2 à 3 dagen duurt alvorens je het factuurdocument zelf kan raadplegen in je Account.

Wanneer word je volgende afrekening opgemaakt?

 

Terug naar het overzicht
Waarom wordt mijn nieuwe voorschot aangepast op het moment van mijn afrekening?

Wanneer we je jaarafrekening opmaken, maken we een berekening voor de kost van je volgende verbruiksjaar. Zo bepalen we je nieuwe voorschot.

Het spreekt voor zich dat dit elk jaar verschillend is. De ene winter is kouder dan de andere. De prijzen schommelen op de markt. En misschien zijn er een aantal prijsaanpassingen gebeurd of aangekondigd bij de overheden of de netbeheerders. 

Al deze gegevens gebruiken we om voor het volgende jaar je energiekost te berekenen. Je nieuwe voorschot zal dus altijd verschillend zijn van dat dat je het jaar ervoor betaalde.

Terug naar het overzicht
Wil je je voorschot aanpassen of controleren?

Je kan het bedrag van je voorschotten zelf verhogen of verlagen als je dat wenst. De beste manier om dit te doen is door je meterstanden regelmatig op je Customer Area in te geven. We gaan dan na of je voorschot nog afgestemd is op je echte verbruik. Als dat niet het geval is, dan stellen we je een aangepast voorschot voor. 

In specifieke gevallen kunnen we de berekening niet maken, maar ook dan kan je je voorschotten aanpassen op basis van je eigen inschatting, zonder meterstanden. Wij raden je echter aan je voorschot niet te veel te verlagen, om te vermijden dat je veel moet bijbetalen op je afrekening.

Terug naar het overzicht
Wil je kiezen wanneer en hoe vaak je je voorschotfacturen krijgt?

Je betaalfrequentie
Kies het ritme dat het beste bij je past: maandelijks, tweemaandelijks, driemaandelijks of zesmaandelijks. 

Je facturatiedatum
Je kan zelf de voorkeursdag voor de facturatie kiezen. Deze wijziging geldt dan voor alle facturen en de facturatiedatum komt overeen met de uitgiftedatum van je facturen. Je ontvangt je facturen binnen 2-3 dagen na uitgifte via het gekozen kanaal (e-mail, zoomit of post). 

Je betaalopties
Kies voor een automatische betaling van je facturen via domiciliëring: je wint tijd, je vermijdt herinneringskosten en je beschermt het milieu omdat je minder of zelfs geen papieren facturen meer krijgt als je opteert om je jaarafrekening via e-mail te ontvangen.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik een kopie van mijn factuur krijgen?

Ben je een factuur verloren, heb je ze niet ontvangen of heb je een kopie nodig voor je boekhouding?

In je Customer Area heb je de mogelijkheid om de facturen van de voorbije 2 jaar te raadplegen en te downloaden. Klik daarvoor op het PDF-icoontje naast de betrokken factuur.

Werd je factuur recent opgemaakt? Hou er dan rekening mee dat deze pas na 2 à 3 dagen zichtbaar is in je Customer Area.

 

Terug naar het overzicht
Wil je meer weten over domiciliëring?

Met een domiciliëring betaal je je facturen automatisch. Op die manier hoef je niet te denken aan je betalingen.
ENGIE probeert ook om dit zo milieu- en klantvriendelijk mogelijk te regelen, zonder papieren formulieren en rompslomp voor jou.

Wil je een domiciliëring activeren?
Nadat je via deze link jouw bankrekeningnummer en voorkeuren hebt ingevoerd, brengen wij dit verder in orde met je bank.
Indien je wenst sturen we je ook een sms of e-mail wanneer je tussentijdse factuur of afrekening betaald wordt.

Wil je jouw rekeningnummer veranderen?
Klik dan op deze deze link, voer je nieuw rekeningnummer in en bevestig met de code die je van ons via SMS of e-mail ontvangt.

Wil je jouw domiciliëring annuleren?
Of het nu tijdelijk is (bijvoorbeeld door een aanpassing van de titularis van het contract) of permanent (bijvoorbeeld door een overlijden of stopzetting van contract), klik dan op deze link om je domiciliëring stop te zetten.
Je domiciliëring stopt dan onmiddellijk. Vergeet je volgende facturen niet te betalen via overschrijving.

 

Terug naar het overzicht
Heb je vragen over de factuur via e-mail?

Wil je de factuur via e-mail activeren?
Klik op deze link om deze optie te activeren. Je kan op elk moment het e-mail adres aanpassen.

Wil je het e-mail adres aanpassen?
Klik op deze link om het e-mail adres aan te passen.
Hou er wel rekening mee dat alle communicatie via e-mail wordt gestuurd naar het nieuwe adres vanaf je aanpassing.

Heb je de factuur via e-mail niet in je inbox ontvangen?
Controleer zeker even naar welk e-mail adres wij je facturen sturen via deze link. Indien het niet correct is kan je het aanpassen.
Indien dat niet de oorzaak is en je facturen zich ook niet in je spam of ongewenste e-mail bevinden, raden we je aan om de adressen engie@document.engie.be en engie@e-news.engie.be toe te voegen aan je contactlijst. Door de parameters van je inbox aan te passen kan je ons ook als veilige afzender registreren.
Indien dit je probleem niet oplost kan onze klantendienst je verder helpen.

Wil je de factuur via e-mail stop zetten?
Via deze link kan je ervoor kiezen om de factuur via e-mail te stoppen. Van zodra je deze optie activeert, worden je facturen weer via de post verstuurd.

De pagina met informatie over het beheer van je facturen kan je ook via onderstaande knop. weg terugvinden: Mijn account > Je facturen en betalingen > Je betaalopties

Terug naar het overzicht
Ik heb net betaald. Wat moet ik doen?

Dan hoef je ons niet onmiddellijk te contacteren. Wij wijzen je betaling automatisch toe aan je klantennummer. Wacht even af en controleer je saldo een vijftal dagen na je betaling in je Customer Area.

Zelfs indien je zonder gestructureerde mededeling betaalde is het niet nodig ons te contacteren. Indien je je gewoonlijke rekeningnummer gebruikte wijzen we je betaling ook automatisch toe.

Indien je teveel betaalde en je hebt verder geen openstaand saldo, betalen wij het teveel betaalde automatisch terug. Hou er rekening mee dat het even kan duren voor het geld terug op je rekening staat.

Indien je wilt kun je je abonneren op een sms of e-mail die wij je sturen nadat wij je betaling ontvangen hebben. Abonneer je hierop in je Customer Area.

Terug naar het overzicht
Wanneer maken jullie mijn factuur op?

Wil je weten wanneer we je volgende afrekening opmaken? 
In je Customer Area kan je jouw factuurdatum raadplegen. 
Je vindt er ook een overzicht van de facturen die reeds opgemaakt werden.

De opmaakdatum van je tussentijdse facturen raadpleeg je hier.

Hou er wel rekening mee dat het - zowel voor je afrekening als tussentijdse factuur - 2 à 3 dagen duurt alvorens je het factuurdocument zelf kan raadplegen in je Account.

Wanneer word je volgende afrekening opgemaakt?

 

Terug naar het overzicht
Waarom moet ik meer betalen of waarom krijg ik geld terug?

Je ontvangt van ons 12 facturen op een jaar: 11 voorschotfacturen en 1 afrekening (sommige klanten kiezen er zelf voor om halfjaarlijks, trimestrieel of om de 2 maanden facturen te ontvangen).

Op de voorschotfacturen wordt elke maand een bedrag aangerekend. Dit bedrag is 1/12 van het bedrag dat we inschatten voor je volledige verbruiksjaar. De bedoeling is dus dat je op je afrekening enkel nog je laatste 1/12 betaalt. Op je jaarafrekening bekijken we wat je totale kost was voor het voorbije verbruiksjaar. Dit kan schommelen door de weersomstandigheden, je verbruiksgewoontes, maar ook omdat in de loop van het jaar de energieprijzen, de netwerkkosten of taxen gewijzigd zijn.

Is je afrekening hoger dan je maandelijkse voorschot? 
Dat komt omdat we je laatste 1/12 van de ingeschatte kost aangerekend hebben + de meerprijs zoals hierboven vermeld.

Is je afrekening lager dan je maandelijkse voorschot? 
Dan was de inschatting voor de kost van je verbruiksjaar ongeveer juist. Je laatste 1/12 bedrag is aangepast en dekt de resterende kost voor je volledige verbruiksjaar.

Krijg je terug op je afrekening? 
Dan was de kost voor je energieverbruik van het voorbije jaar te hoog ingeschat. Je hebt met je 11 voorschotten de volledige kost al betaald. Het teveel betaalde bedrag wordt je terugbetaald.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik een kopie van mijn factuur krijgen?

Ben je een factuur verloren, heb je ze niet ontvangen of heb je een kopie nodig voor je boekhouding?

In je Customer Area heb je de mogelijkheid om de facturen van de voorbije 2 jaar te raadplegen en te downloaden. Klik daarvoor op het PDF-icoontje naast de betrokken factuur.

Werd je factuur recent opgemaakt? Hou er dan rekening mee dat deze pas na 2 à 3 dagen zichtbaar is in je Customer Area.

 

Terug naar het overzicht
Wat is de samenstelling van de factuur?

Het bedrag van je energiefactuur is méér dan de energieprijs zelf. Je factuur bestaat uit 3 verschillende delen.

De prijs voor je energie zelf. Dit is het enige deel van je factuur dat door ENGIE bepaald wordt.
• Een tweede deel van je factuur zijn alle kosten die je betaalt aan de netbeheerders. Dit is de kost die je betaalt om de energie bij je zaak te krijgen of om het netwerk te gebruiken. Deze betaling wordt door ENGIE integraal doorgestort aan de netbeheerders.
• Een derde deel zijn de taksen en heffingen. Deze kost wordt door ENGIE integraal doorgestort aan de overheden.

Terug naar het overzicht
Welke pack heb ik?

Wil je weten welke pack je momenteel hebt?
Of je contractuele documenten raadplegen?

Klik op onderstaande link om een overzicht van je contracten voor Energie en Producten & Diensten te raadplegen per adres.

 

Terug naar het overzicht
Kan ik een of meerdere facturen in schijven afbetalen?

Iedereen kan betalingsproblemen tegenkomen. Mogelijk kom je in aanmerking voor een betaalplan of betalingsuitstel.

Terug naar het overzicht
Ik heb net betaald. Wat moet ik doen?

Dan hoef je ons niet onmiddellijk te contacteren. Wij wijzen je betaling automatisch toe aan je klantennummer. Wacht even af en controleer je saldo een vijftal dagen na je betaling in je Customer Area.

Zelfs indien je zonder gestructureerde mededeling betaalde is het niet nodig ons te contacteren. Indien je je gewoonlijke rekeningnummer gebruikte wijzen we je betaling ook automatisch toe.

Indien je teveel betaalde en je hebt verder geen openstaand saldo, betalen wij het teveel betaalde automatisch terug. Hou er rekening mee dat het even kan duren voor het geld terug op je rekening staat.

Indien je wilt kun je je abonneren op een sms of e-mail die wij je sturen nadat wij je betaling ontvangen hebben. Abonneer je hierop in je Customer Area.

Terug naar het overzicht
Hoe gebeurt de jaarlijkse meteropname?

De jaarlijkse meteropname wordt uitgevoerd door een onafhankelijk meteropnamebedrijf, op vraag van je distributienetbeheerder. Zij bezorgen ons vervolgens je verbruiksgegevens. Daarmee berekenen wij je jaarafrekening. Als je geen echte meterstanden doorgegeven hebt, dan ontvangen wij geschatte meterstanden van de distributienetbeheerder. Als je vaststelt dat deze geschatte meterstanden sterk afwijken van je echte meterstanden, kan je je jaarafrekening door ons laten aanpassen op basis van de echte meterstanden.

Selecteer via deze link de betrokken afrekening en kies voor de optie "meterstand niet correct".
Geef je correcte meterstand in, je aanvraag vertrekt onmiddellijk naar je distributienetbeheerder.
Hou er rekening mee dat de rechtzetting even kan duren. In afwachting moet je jouw afrekening niet betalen.

Terug naar het overzicht
Wat doe ik indien de meterstanden op mijn afrekening of slotfactuur niet correct zijn?

Als de meterstanden die op je afrekening vermeld staan niet correct zijn, kan je deze aanpassing eenvoudig zelf online aanvragen.

Selecteer via deze link de betrokken afrekening en kies voor de optie "meterstand niet correct".
Geef je correcte meterstand in, je aanvraag vertrekt onmiddellijk naar je distributienetbeheerder.

Hou er rekening mee dat de rechtzetting even kan duren. In afwachting moet je jouw afrekening niet betalen.

Wil je de meterstanden op je slotfactuur rechtzetten?
Neem rechtstreeks contact op met je distributienetbeheerder (Fluvius, Ores, Sibelga,...) en bezorg hen het overnamedocument. Zo ben je zeker van een snelle rechtzetting.

Ook voor problemen omtrent het functioneren van je meter, neem je rechtstreeks contact op met je distributienetbeheerder (Fluvius, Ores, Sibelga,...). Indien nodig kan je een afspraak maken voor nazicht van je meter. Indien er een rechtzetting nodig is, ontvangen wij nadien aangepaste verbruiksgegevens voor een nieuwe afrekening.

 

Terug naar het overzicht
Waar vind ik mijn openstaand saldo?

Het overzicht van je onbetaalde facturen kan je eenvoudig online raadplegen via je Customer Area.

Terug naar het overzicht
Wil je meer weten over domiciliëring?

Met een domiciliëring betaal je je facturen automatisch. Op die manier hoef je niet te denken aan je betalingen.
ENGIE probeert ook om dit zo milieu- en klantvriendelijk mogelijk te regelen, zonder papieren formulieren en rompslomp voor jou.

Wil je een domiciliëring activeren?
Nadat je via deze link jouw bankrekeningnummer en voorkeuren hebt ingevoerd, brengen wij dit verder in orde met je bank.
Indien je wenst sturen we je ook een sms of e-mail wanneer je tussentijdse factuur of afrekening betaald wordt.

Wil je jouw rekeningnummer veranderen?
Klik dan op deze deze link, voer je nieuw rekeningnummer in en bevestig met de code die je van ons via SMS of e-mail ontvangt.

Wil je jouw domiciliëring annuleren?
Of het nu tijdelijk is (bijvoorbeeld door een aanpassing van de titularis van het contract) of permanent (bijvoorbeeld door een overlijden of stopzetting van contract), klik dan op deze link om je domiciliëring stop te zetten.
Je domiciliëring stopt dan onmiddellijk. Vergeet je volgende facturen niet te betalen via overschrijving.

 

Terug naar het overzicht
Heb je vragen over de factuur via e-mail?

Wil je de factuur via e-mail activeren?
Klik op deze link om deze optie te activeren. Je kan op elk moment het e-mail adres aanpassen.

Wil je het e-mail adres aanpassen?
Klik op deze link om het e-mail adres aan te passen.
Hou er wel rekening mee dat alle communicatie via e-mail wordt gestuurd naar het nieuwe adres vanaf je aanpassing.

Heb je de factuur via e-mail niet in je inbox ontvangen?
Controleer zeker even naar welk e-mail adres wij je facturen sturen via deze link. Indien het niet correct is kan je het aanpassen.
Indien dat niet de oorzaak is en je facturen zich ook niet in je spam of ongewenste e-mail bevinden, raden we je aan om de adressen engie@document.engie.be en engie@e-news.engie.be toe te voegen aan je contactlijst. Door de parameters van je inbox aan te passen kan je ons ook als veilige afzender registreren.
Indien dit je probleem niet oplost kan onze klantendienst je verder helpen.

Wil je de factuur via e-mail stop zetten?
Via deze link kan je ervoor kiezen om de factuur via e-mail te stoppen. Van zodra je deze optie activeert, worden je facturen weer via de post verstuurd.

De pagina met informatie over het beheer van je facturen kan je ook via onderstaande knop. weg terugvinden: Mijn account > Je facturen en betalingen > Je betaalopties

Terug naar het overzicht
Kan ik een of meerdere facturen in schijven afbetalen?

Iedereen kan betalingsproblemen tegenkomen. Mogelijk kom je in aanmerking voor een betaalplan of betalingsuitstel.

Terug naar het overzicht
Ik heb net betaald. Wat moet ik doen?

Dan hoef je ons niet onmiddellijk te contacteren. Wij wijzen je betaling automatisch toe aan je klantennummer. Wacht even af en controleer je saldo een vijftal dagen na je betaling in je Customer Area.

Zelfs indien je zonder gestructureerde mededeling betaalde is het niet nodig ons te contacteren. Indien je je gewoonlijke rekeningnummer gebruikte wijzen we je betaling ook automatisch toe.

Indien je teveel betaalde en je hebt verder geen openstaand saldo, betalen wij het teveel betaalde automatisch terug. Hou er rekening mee dat het even kan duren voor het geld terug op je rekening staat.

Indien je wilt kun je je abonneren op een sms of e-mail die wij je sturen nadat wij je betaling ontvangen hebben. Abonneer je hierop in je Customer Area.

Terug naar het overzicht
Waarom kan ik mijn voorschot niet herberekenen?

In heel specifieke gevallen is het niet mogelijk om je voorschot online te herberekenen. Bvb wanneer je zonnepanelen hebt of net geplaatst hebt. De opbrengst van je zonnepanelen (en je zelfverbruik in geval van injectie) kan moeilijk ingeschat worden. Net voor of na je afrekening is het ook niet mogelijk om je voorschot aan te passen. Wil je toch je voorschot laten nakijken, maar kan dit niet online? Bel ons dan op 078 78 20 20.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn voorschot aanpassen?

In sommige gevallen kan dit niet. Zie vraag hierboven.

Je kan je voorschot online aanpassen op je klantenzone. Je login of activeringscode vind je op je contract of een factuur.
Afhankelijk van je situatie, kan je je bedrag direct aanpassen en/of de berekening laten maken door de meterstanden in te geven. Op basis hiervan berekenen we je nieuwe voorschot.
Velen weten echter niet wat het juiste voorschotbedrag is. In sommige gevallen kan je er dan voor kiezen het bedrag te herberekenen. Dat gebeurt op basis van je meterstanden en je huidige prijs.
Kennen we niet alle gegevens om een juiste inschatting te maken? Dan vragen we je eerst om een aantal vragen i.v.m. je verwarming en je zaak in te vullen. Deze hebben we nodig om de berekening zo correct mogelijk te maken.
Er zijn echter een paar gevallen waar wij geen juiste inschatting kunnen maken. Bvb als je zonnepanelen hebt. We kunnen immers de weersomstandigheden en je verbruikspatroon nooit op voorhand inschatten.

Belangrijk om weten. Als de berekening uitwijst dat je een meerkost voor je verbruiksjaar zal hebben in vergelijking met de ingeschatte kost, dan zal deze meerkost verrekend worden op je resterende voorschotten. Als de berekening uitwijst dat je een minderkost voor je verbruiksjaar zal hebben in vergelijking met de ingeschatte kost, dan zullen je resterende voorschotten verlagen omdat ze rekening houden met deze minderkost.

Vb:
• Moet je nog 6 voorschotten betalen voor je jaarafrekening? Dan zal de meer- of minderkost verdeeld worden over de 6 resterende voorschotten.
• Heb je maar 3 voorschotten meer te betalen voor je afrekening? Dan wordt hetzelfde verschil verdeeld over 3 voorschotten. In dit geval zal de tijdelijke impact dus groter zijn.

Terug naar het overzicht
Ik heb mijn voorschot online gesimuleerd op basis van mijn meterstanden. Hoe werd het bedrag berekend?

We nemen hiervoor je meterstanden en dus je verbruik, alsook je huidige prijs. Als je prijs en/of je verbruik hoger of lager ligt in vergelijking met de oorspronkelijke bepaling van je voorschot, dan zal je een voorstel krijgen om je voorschot te verhogen of te verminderen. Je resterende voorschotten zullen in dat geval aangepast worden.

Voorbeeld:
• moet je nog 6 voorschotten betalen voor je jaarafrekening? Dan zal het verschil verdeeld worden over de 6 resterende voorschotten.
• heb je maar 3 voorschotten meer te betalen voor je afrekening? Dan wordt hetzelfde verschjl verdeeld over 3 voorschotten. In dit geval zal de tijdelijke impact dus groter zijn.

Terug naar het overzicht
Ik heb mijn voorschot online nagekeken en ik kreeg de suggestie het te verhogen. Wat gebeurt er als ik dit niet doe?

Als we je dit aanraden, dan komt dat omdat we ervan uit gaan dat je betaalde voorschotten niet voldoende zijn om je volledige jaarverbruik te dekken.

Je kan zelf kiezen om je voorschot te verhogen en zo je betalingen te spreiden. Je kan er ook voor kiezen je voorschot nu niet aan te passen. Je betaalt de meerkost dan in 1 keer op de jaarafrekening.

In beide gevallen zal je voor je volledige verbruiksjaar hetzelfde bedrag betalen. Alleen kies jij of je de meerkost liever spreidt of in 1 keer betaalt op het moment van je afrekening.

Terug naar het overzicht
Kan ik maandelijks een afrekening krijgen?

Als je een digitale meter hebt (die op afstand uitgelezen kan worden), dan kan je ervoor kiezen om maandelijks een afrekening voor gas en elektriciteit te krijgen.

Je zal dan elke maand betalen voor het werkelijke verbruik van die maand. Opgelet, dit betekent ook dat je facturen tijdens de wintermaanden waarschijnlijk veel hoger zullen zijn dan tijdens de zomermaanden, aangezien het verbruik – voornamelijk van gas – in de winter veel hoger ligt. Dit in tegenstelling tot een gewone voorschotfactuur, waar je kosten gelijk verdeeld worden over het jaar en je dus elke maand hetzelfde bedrag betaalt.

Wil je omschakelen naar maandelijkse afrekeningen? Contacteer dan onze klantendienst. We dienen je aanvraag vervolgens in bij de distributienetbeheerder, die deze binnen een termijn van 20 werkdagen behandelt. Als alles in orde is, ontvang je vanaf de eerste dag van de daaropvolgende maand een maandelijkse afrekening.

Heb je geen digitale meter die op afstand uitgelezen kan worden, dan kan je geen maandelijkse afrekening krijgen.

Terug naar het overzicht
Mijn contract
Welke pack heb ik?

Wil je weten welke pack je momenteel hebt?
Of je contractuele documenten raadplegen?

Klik op onderstaande link om een overzicht van je contracten voor Energie en Producten & Diensten te raadplegen per adres.

 

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn prijs vergelijken?

Wil je de prijs van je huidige pack vergelijken met de tarieven van onze andere packs en checken of een ander pack voordeliger zou zijn? Dit kan eenvoudig online.

Terug naar het overzicht
Waar vind ik mijn prijsfiche?

De prijsfiche voor je huidige contract vind je terug op de contractbevestiging die je ontving bij aanvang van je contract. Je kan dit document online raadplegen in je professionele klantenzone onder de rubriek 'Je documenten'.

De huidige prijsfiches van ons volledige aanbod kan je hier raadplegen

Terug naar het overzicht
Moet ik een contract voor injectie nemen?

Ja, want anders word je niet vergoed voor de elektriciteit die je op het net injecteert. Ben je al klant bij ENGIE? Dan moet je weten dat je bij ENGIE de meest voordelige tarieven op de markt* geniet en dat je er eenvoudig van kan profiteren. Vanaf het ogenblik dat we de informatie krijgen van Fluvius dat jij in het nieuwe systeem met injectietarief valt, nemen wij zelf contact met je op met een voorstel voor je injectie. Geen paniek indien je nog niks van ons hoorde. We contacteren je zeker! Alles wordt automatisch geregeld als je ons injectiecontract aanvaardt. Bekijk hier welk tarief voor injectie bij je contract hoort.
Ben je nog geen klant van ENGIE?

Terug naar het overzicht
Waarom zijn de huidige energieprijzen hoger dan vorig jaar?

De tarieven stonden vorig jaar historisch laag omwille van de corona-crisis in een context van grote voorraden in Europa na uitzonderlijk warme jaren. Hierdoor heb je 1 jaar lang van uitzonderlijk lage tarieven kunnen genieten. De voorbije periode zijn de tarieven op de energiemarkt echter terug gestegen. Hierdoor ligt onze prijs vandaag hoger.

Je kan steeds een simulatie maken op onze website. Hier zie je onmiddellijk of we een interessanter contract hebben en kan je – indien je interesse hebt – het contract onmiddellijk aanpassen.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn contract bevestigen?

Je krijgt van ons een e-mail of brief waarbij wij je alle informatie doorspelen met betrekking tot je aangegane contract. 
In deze communicatie is aangegeven wat de mogelijke bevestigingsmogelijkheden zijn, we sommen deze voor je op : 

  • Je kan ook je contract bevestigen via de website : hier dien je je klantennummer in te geven en de persoonlijke code van op je contract. 
  • Je kan ook naar het gratis nummer bellen 0800 60361, hier wordt respectievelijk naar je klantnummer en naar je persoonlijke code gevraagd. 
  • Je kan het antwoordformulier gefrankeerd terug sturen naar ons, eenmaal wij deze ontvangen, is je contract bevestigd. (antwoordformulier vind je terug op je contract).
Terug naar het overzicht
Waar kan ik mijn persoonlijke code terug vinden?

Je contract wordt via e-mail of brief naar je opgestuurd. 
Indien je het contract via brief ontvangen hebt, zal je op het antwoordformulier je persoonlijke code terug vinden. 
Indien je het contract via e-mail ontvangen hebt, zal deze code in de e-mail terug te vinden zijn. 

Opmerking: Niet in alle gevallen dien je je contract te bevestigen, indien je geen persoonlijke code op je contract/ e-mail hebt ontvangen is dit geen vergetelheid maar omdat in jouw geval geen bevestiging nodig is. 

Terug naar het overzicht
In welke gevallen bevestig ik mijn contract?

Ben je telefonisch een contract aangegaan? Wel, dan hebben we een bevestiging nodig van jouw contract. (via onze website, telefonisch via het gratis nummer 0800 60361, of via het opsturen van het antwoordformulier terug te vinden op jouw contract).
Heb je contract afgesloten via de website? Alles is in orde, je hoeft niets meer te ondernemen.

Opmerking: Je dient je contract slecht eenmalig te bevestigen. Ook al loopt het over meerdere jaren.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn verhuis melden of mijn contract stop zetten?

Je kan je verhuis makkelijk online doorgeven.

Neem volgende gegevens bij de hand om energie voor je nieuwe pand te regelen:

  • je nieuwe adres
  • dag waarop je de sleutel ontvangt (= startdatum van je energiecontract)
  • status van je meter (Hoe weet ik of mijn meter actief of afgesloten is?)
  • meternummer(s) en meterstand(en) van je elektriciteit en/of gasmeter, indien de meters actief zijn (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven)
  • EAN-code(s) van je elektriciteit en/of gasmeter (soms vragen we je om die ook door te geven)
  • Klik hier en breng je energiecontract in orde.

 

Neem volgende gegevens bij de hand om de slotfactuur aan te vragen voor je vorige pand:

  • einddatum van het contract (= dag waarop jij de sleutels doorgeeft)
  • meterstand(en) van je elektriciteit en/of gasmeter (als er een digitale meter geïnstalleerd is, hoef je voor die energie deze gegevens niet door te geven)
  • persoonsgegevens van de nieuwe verbruiker
  • je verzendadres voor de slotfactuur
Terug naar het overzicht
Hoe verander ik van leverancier?

Bekijk hier alles wat je moet weten om te veranderen van leverancier.

Heb je een interessant voorstel gekregen van een andere leverancier? Neem dan even de tijd om je nieuwe tarief vrijblijvend te vergelijken met onze meest recente prijzen. In enkele klikken ken je het resultaat. 
 

Terug naar het overzicht
Wat gebeurt er na de initiële duurtijd van het contract?

Voor contracten met een vaste energieprijs sturen wij je 2 maanden voor de vervaldatum van je contract een nieuw prijsvoorstel. Je hoeft hier zelf niks voor te doen. Als u een contract hebt met een variabele energieprijs, blijft uw variabele energieprijsformule van toepassing tenzij er een wijziging is in de variabele prijsformule, die zal u dan worden meegedeeld 2 maanden voor de vervaldatum van je contract. Je kan steeds je prijs raadplegen en vergelijken via volgende link.

Terug naar het overzicht
Ik ben eigenaar van een leegstaand pand, kan ik een tarief leegstand kiezen?

Als eigenaar kan je een leegstandstarief kiezen voor de periode tussen twee huurders. Met het contract voor Leegstand betaal je geen vaste vergoeding, maar wel een hogere prijs per kWh. Dit tarief is voordelig bij een zeer laag energieverbruik in afwachting van een nieuwe huurder of koper.

Bij energieverbruik tijdens verbouwingswerken of effectieve uitbating kies je best een ander tarief.

Terug naar het overzicht
Moet ik een contract voor injectie nemen?

Ja, want anders word je niet vergoed voor de elektriciteit die je op het net injecteert. Ben je al klant bij ENGIE? Dan moet je weten dat je bij ENGIE de meest voordelige tarieven op de markt* geniet en dat je er eenvoudig van kan profiteren. Vanaf het ogenblik dat we de informatie krijgen van Fluvius dat jij in het nieuwe systeem met injectietarief valt, nemen wij zelf contact met je op met een voorstel voor je injectie. Geen paniek indien je nog niks van ons hoorde. We contacteren je zeker! Alles wordt automatisch geregeld als je ons injectiecontract aanvaardt. Bekijk hier welk tarief voor injectie bij je contract hoort.
Ben je nog geen klant van ENGIE?

Terug naar het overzicht
Kan ik online een apart contract afsluiten voor mijn afname of mijn injectie?

Heb je zonnepanelen en een digitale meter? Online kan je gemakkelijk een prijssimulatie uitvoeren voor je werkelijke afname en je injectievergoeding

Wil je echter een contract afsluiten enkel voor je injectie (je hebt een contract voor je afname bij een andere leverancier) of enkel voor je afname (je hebt een contract voor je injectie bij een andere leverancier), dan neem je best contact op met onze klantendienst. Zij helpen je graag verder om je nieuwe contract in orde te brengen.

Ben je klant bij Engie en heb je net zonnepanelen geïnstalleerd (en je beschikt ook reeds over een digitale meter)?  Neem dan best ook contact op met onze klantendienst om je injectiecontract in orde te brengen.

Terug naar het overzicht
Hebben jullie via de media gehoord over “energiedelen” en wil je weten wat dit inhoudt?

Energiedelen is je teveel geproduceerde stroom, door je zonnepanelen, delen met jezelf (bijvoorbeeld je tweede verblijf) of met anderen.

Het voordeel voor jou als klant is dat je je overschot niet injecteert op het net tegen het lagere injectietarief maar dat je dit kan aftrekken van de afname op andere leveringsplaatsen.

Aan wat moet je voldoen om hier gebruik te kunnen van maken?

  • Alle leveringsplaatsen die energie zullen delen, moeten in Vlaanderen gelegen zijn
  • Alle leveringsplaatsen moeten beschikken over een digitale meter
  • Alle leveringsplaatsen moeten dezelfde energieleverancier hebben
  • Zonnepaneelinstallaties < 40 kVA

Hoe kan ik die aanvragen?

Hiervoor dien je je te registreren op de website van Fluvius. Wij, als leverancier, kunnen hiervoor niets doen, Fluvius dient de nodige registratie door te geven aan de leverancier. Je hoeft ons hiervoor dus niet te contacteren.
 

Contacteer je ons om je meetregime naar 3 aan te passen?
Gelieve volgend formulier in te vullen. 

Terug naar het overzicht
Mijn bedrijfsgegevens
Hoe kan ik mijn bedrijfsnaam wijzigen?

Je bedrijfsnaam is verbonden aan je contract en kan je niet zomaar wijzigen. Je kan online kleine schrijffouten (max. 2 karakters) corrigeren. Is de wijziging groter of heb je een andere reden om de naam aan te passen, neem dan contact op met onze klantendienst.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn post op een ander adres ontvangen?

Je kan gemakkelijk online het verzendadres voor je briefwisseling wijzigen.

Opgelet: indien je meerdere verbruiksadressen hebt, dien je je verzendadres per verbruiksadres te bepalen.

Naast het verzendadres, kan je ook per verbruiksadres bepalen naar waar je meterkaartje (kaartje voor het opnemen van de meterstanden) moet gestuurd worden. We geven deze informatie door aan het meteropnamebedrijf.

Terug naar het overzicht
Waar kan ik mijn bedrijfsgegevens raadplegen en aanpassen?

Volgende zaken kan je eenvoudig in je Customer Area aanpassen:

- Een schrijffout in de naam van je bedrijf (tot maximaal 2 karakters)
- Het vennootschapstype
- De communicatietaal
- De telefoonnummers
- Het e-mailadres
- Het btw-nummer of ondernemingsnummer toevoegen

De aanpassingen zijn direct van kracht en je hebt hierbij onze tussenkomst niet nodig.

Indien je echter wijzigt van ondernemings of btw-nummer, kan je die aanpassing niet zelf uitvoeren.
Hiervoor moeten we een nieuw contract opmaken met je nieuwe gegevens. 
Noteer hiervoor je meterstanden en neem contact met ons op via het nummer 078 78 20 20 of via onze livechat.

Terug naar het overzicht
Ik ben momenteel gekend als een professionele klant, maar moet als residentieel ingeschreven worden.

Wanneer je statuut van professionele klant naar residentiële klant verandert dan is het nodig dat er op je profesioneel klantnummer een slotfactuur wordt opgemaakt. Op die manier kunnen we een nieuw contract starten als residentiële klant.
Noteer hiervoor je meterstanden en neem contact met ons op via het nummer 078 35 33 33 of via onze livechat.

Terug naar het overzicht
Ik ben momenteel gekend als een residentiële klant, maar moet als professionele klant ingeschreven worden.

Wanneer je statuut van residentiële klant naar professionele klant verandert dan is het nodig dat er op je residentiële klantnummer een slotfactuur wordt opgemaakt. Op die manier kunnen we een nieuw contract starten als professionele klant.
Noteer hiervoor je meterstanden en neem contact met ons op via het nummer 078 78 20 20 of via onze livechat.

Terug naar het overzicht
Hoe toegang krijgen? Welke stappen moet ik doorlopen om te registreren voor mijn klantenzone?

Je Customer Area activeren is heel eenvoudig. Geef ons je e-mail adres en wij kijken je gegevens na.

  • Is je e-mailadres bij ons gekend, dan sturen we je een e-mail om je inschrijving te bevestigen en je wachtwoord te kiezen.
  • Als je e-mailadres niet gekend is bij ons, dan vragen we je om je klantnummer en activeringscode in te brengen. Deze vind je bovenaan op je facturen of op je contract.

Als er op je laatste factuur of op je contract een "login" staat en geen activeringscode betekent het dat je al eerder een account hebt aangemaakt. In dat geval gebruik je deze login om toegang te hebben tot je persoonlijke klantenzone Customer Area.

Terug naar het overzicht
Waar vind ik mijn activeringscode en klantnummer?

Je klantnummer en activeringscode staan boven op je facturen en worden ook vermeld op je contractbevestiging.
Indien er op je laatste factuur of contract een "login" staat en geen activeringscode betekent het dat je al eerder een account hebt aangemaakt. In dat geval kan je meteen inloggen. Je hoeft niet meer te registreren.

Terug naar het overzicht
Hoe krijg ik toegang tot klantenvoordelen?

De voordelen zijn exclusief voor ENGIE-klanten. Je moet hiervoor enkel inloggen op je Customer Area. Je kan je login vinden op je factuur. Heb je nog geen login of ben je je paswoord vergeten? Volg dan de aanwijzingen op het scherm.

Terug naar het overzicht
Ik wil mijn login/wachtwoord wijzigen.

Dat kan je eenvoudig aanpassen in je Customer Area. Je moet je wel eerst aanmelden me je huidige login en wachtwoord.

Terug naar het overzicht
Ik ben mijn login vergeten.

Je login staat boven op je facturen en wordt ook vermeld op je contractbevestiging.

Toch niet gevonden? Dan klik je op onderstaande link. Vul je e-mailadres in. Wij sturen je dan een e-mail waarin we je login bevestigen en waarin je een nieuw wachtwoord kan kiezen.
 

Terug naar het overzicht
Producten en diensten
Ben ik verplicht om mijn verwarming te onderhouden en te keuren?

Ja, elke verwarmingsinstallatie moet wettelijk jaarlijks (stookolie) of 2-jaarlijks (aardgas) onderhouden en gekeurd worden. Ook nieuwe installaties moeten gekeurd worden.

Bij Engie kan je terecht voor het onderhoud van je verwarmingsketel. Onze onderhoudsdienst zorgt ervoor dat je ketel tip top in orde is. Meer informatie hierover kan je vinden via deze link.

 

 

Terug naar het overzicht
Wat is de looptijd van mijn onderhoudscontract?

Het onderhoudscontract wordt gestart voor één jaar en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd. Elke partij kan het contract op elk tijdstip schriftelijk beëindigen mits een opzegtermijn van één maand.

Terug naar het overzicht
Ik ga verhuizen, wat gebeurt er met mijn onderhoudscontract?

Op het moment dat je ons meedeelt dat je verhuist, zullen wij het contract op je oude adres opzeggen en maken een nieuw contract aan op je nieuwe adres. 

Voor het contract op je oude adres maken we een afrekening:

  • Indien je onderhoud reeds werd uitgevoerd wordt het resterende bedrag eenmalig afgerekend.
  • Indien je nog geen onderhoud gehad hebt betalen we je de maandelijkse bedragen die je al betaalde terug. 

Als je een verhuis wil melden, kan je dat doen via deze link:

Terug naar het overzicht
Waar vind ik informatie over mijn onderhoudscontract?

Je vindt alle informatie over je onderhoudscontract op je persoonlijke klantenpagina via deze link.

Hier vind je alle informatie over je onderhoudscontract zoals: de startdatum van het contract, voorgestelde maand voor het volgende ketelonderhoud of de datum van het onderhoud en de betreffende documenten.

Op deze pagina kan je ook de gegevens van je ketel raadplegen: merk en bouwjaar. Indien deze gegevens niet correct of nog niet in ons bezit zijn, kan je deze zelf aanvullen (deze gegevens staan vermeld op uw ketel). De gegevens van uw cv-ketel hebben wij nodig om het onderhoud correct uit te kunnen voeren.

Terug naar het overzicht
Kunnen jullie alle merken van ketels onderhouden?

We stellen een uitstekende service voorop. In de hierop volgende alfabetische lijst vindt u de merken van ketels die wij van onderhoud kunnen voorzien:
ACEC, ACV, Ariston, Atag, Atlantic, Bosch, Brötje, Buderus, Bulex, Chaffoteaux & Maury, Chappee, Ciney, Clima, De Dietrich, EFEL, Eiffel, Elco, Ferroli, Gazobel, GEMINOX, Golling, Hansa, IDEAL, Immergas, Itho-Daalderop, Junkers, Kalard, Lamborghini, Nefit, Oertli,  Peeters-Buelens, Radson, Rapido, Remeha, Riello, SAEY, Saint Roch, Sime, Sopragaz, Spitfire, Stelrad Group, Superia, Vaillant, Van Marcke, Vasco, Viessmann, Weishaupt, Well Straler, Wolf, ZAEGEL

Het onderhoud van volgende verwarmingstypes kunnen we helaas niet uitvoeren: pellets, biomassa, warmtepompen, gashaarden, gaskachels (of open haarden / haard cassettes op gas), warm water boiler, G2/Warme lucht, elektriciteit. 

 

Terug naar het overzicht
Hoe maak ik een afspraak voor het onderhoud van mijn ketel?

Onze partner zal je per mail of telefonisch contacteren om een datum en tijdstip voor het onderhoud voor te stellen. Als dit voorstel je niet past, kan je dit steeds aanpassen.

Je kan de gewenste maand van het onderhoud vinden in je klantenzone via deze link.

Je kan deze aanpassen door op "Wijzigen" te klikken.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik de datum van mijn onderhoud controleren of wijzigen?

Je kan alle informatie over de planning van je onderhoud terug vinden in je klantenzone door in te loggen op volgende pagina: Je gegevens van de ketel.

Daar vind je de geplande datum van je volgende onderhoud terug. Je kan deze aanpassen door op "Wijzigen" te klikken en dit tot 24 uur voor de geplande datum.

Als je afspraak nog niet is vastgelegd, vind je op deze pagina de voorgestelde maand van je volgende ketelonderhoud. Je kunt deze ook aanpassen door op "Wijzigen" te klikken.

Terug naar het overzicht
Waar kan ik de documenten van mijn reeds gevoerde onderhoud vinden?

Indien het onderhoud uitgevoerd werd door COZIE, vind je de nodige documenten terug in je klantenzone. Na het inloggen in je klantenzone kun je het verbrandingsattest en het interventieattest vinden op de volgende pagina: Je gegevens van de ketel.

Indien het onderhoud niet door COZIE werd uitgevoerd, heb je de documenten tijdens het onderhoud ontvangen. Heb je hier vragen over of wil je een kopie van deze documenten, dan kan je rechtstreeks contact opnemen met de partner die het onderhoud heeft uitgevoerd.

Terug naar het overzicht
Ik heb een onderhoudscontract en mijn verwarming is defect. Wie contacteer ik voor een herstelling?

Herstellingen van je verwarming bij problemen zijn niet inbegrepen in een onderhoudscontract. Je kan een Assistance contract voor je zaak afsluiten voor eerste hulp bij verwarmingsproblemen. Meer informatie hierover kan je vinden via deze link.

Terug naar het overzicht
Kan ik via ENGIE een nieuwe verwarmingsinstallatie laten plaatsen?

Bij ENGIE kunnen we ook de vervanging van je oude verwarmingsinstallatie door een nieuwe hoogrendementsketel, warmtepomp of warmtepompboiler voorzien. Meer informatie hierover kan je vinden via deze link.

Terug naar het overzicht
Waar kan ik meer informatie vinden over warmtepompen, ventilatie of airco voor mijn zaak?

In sommige regio's werken we met verwarmingspartners die een expertise hebben op warmtepompen, koeltechnieken en ventilatie. Zij kunnen helpen met je oude verwarmingsinstallatie te vervangen door een nieuwe warmtepomp of warmtepompboiler. Meer informatie hierover kan je vinden via deze link

Terug naar het overzicht
Wat dekt mijn assistance contract?

Onze pechverhelping beschermt je tegen een verwarmingspanne, maar ook tegen sanitaire problemen, een lekkend dak of een verstopte dakgoot, of zelfs een afgebroken sleutel. Je kan ook kiezen voor een uitgebreide garantie op elektrische toestellen.

Je kan onze verschillende formules ontdekken en online een polis afsluiten via volgende link:

Terug naar het overzicht
Wat is de duurtijd van mijn assistance contract?

Het contract wordt aangegaan voor één jaar en wordt nadien automatisch verlengd met één jaar.

Terug naar het overzicht
Zijn er beperkingen op de dekking?

Ja, er gelden bepaalde beperkingen en voorwaarden voor de verschillende contracten. Een volledige lijst van uitsluitingen vind je in de algemene voorwaarden.

Sommige uitsluitingen zijn voor alle polissen:

  • Maximaal € 400 per schadegeval (voor vervoer, werkuren, reserveonderdelen en BTW)
  • De dekking van het contract geldt alleen voor de diagnose van het probleem en een eerste depannage en niet voor de interventies voor definitieve reparaties.
  • De tussenkomst voor reserveonderdelen blijft beperkt tot een bedrag van maximaal 50 euro
  • De gegarandeerde bedragen zijn altijd inclusief BTW
  • De herstelling om de situatie te stabiliseren moet technisch mogelijk zijn
  • De weersomstandigheden moeten het mogelijk maken de bijstand te verlenen
  • De opdrachtgever moet toegang verlenen tot het verzekerde gebouw
Terug naar het overzicht
Ik ga verhuizen, wat gebeurt er met mijn contract?

Wanneer je ons meedeelt dat je verhuist, zullen wij het contract op je oude adres opzeggen. Wij maken een nieuw contract aan op je nieuwe adres.

Als u een verhuis wil melden, kan u dat doen via deze link:

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn contract opzeggen?

U kunt om vervroegde stopzetting van uw contract vragen in volgende gevallen:

  • voor nieuwe contracten: binnen 15 dagen na de afsluiting van het contract
  • na elk schadegeval: de opzegging dient te gebeuren per brief of per e-mail aan ENGIE, ten laatste één maand na de tussenkomst of na de kennisgeving van de weigering van een tussenkomst.
  • of met een opzeggingstermijn van 3 maanden voor het einde van het contract
Terug naar het overzicht
Ik wil beroep doen op mijn assistance contract. Wat moet ik doen?

Heb je hulp nodig? Geen probleem, je kan contact opnemen met onze klantendienst op 078/35 33 34 en wij zullen je helpen je probleem op te lossen. Een ENGIE operator zal je dossier in behandeling nemen en een afspraak inplannen tijdens het telefoongesprek.

Terug naar het overzicht
Ik heb een schadegeval, kan ik rechtstreeks een beroep doen op mijn assistance contract?

Hoewel wij je graag zo snel mogelijk van dienst willen zijn, begint het contract te lopen na een wachttijd van een maand vanaf de dag van afsluiting van het contract. Als een schadegeval zich voordoet tijdens de wachtperiode, wordt het niet gedekt door uw contract.

Terug naar het overzicht
Binnen welke tijdspanne komen wij je helpen?

Je kan onze klantendienst bereiken 24/24 en 7/7. Onze partner komt binnen de 24 uur na jouw oproep bij je langs of binnen 4 uur in geval van nood. De vakman zal het probleem onderzoeken en tijdelijke reparaties uitvoeren.

Terug naar het overzicht
Met wie moet ik contact opnemen als ik vragen heb over een interventie?

De dienstverlener van Ajusto is verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de werkzaamheden. Indien je vragen hebt over de interventie, gelieve de dienstverlener rechtstreeks te contacteren. Deze kan het probleem dan meteen voor je oplossen. Je kan ook contact opnemen met Ajusto via contact@ajusto.be of via 02/588 24 66.

Terug naar het overzicht
Ik ben niet tevreden, ik wil een klacht indienen. Wat kan ik doen?

Het spijt ons te horen dat de dingen niet zijn gegaan zoals gepland. Hoewel we alles doen om je te helpen, kan je een klacht indienen om je ontevredenheid te uiten door ofwel:

  • Een brief te sturen naar het adres: Simon Bolivarlaan 34,1000 Brussel
  • Via e-mail: home@engie.com
  • Door contact op te nemen met onze klantendienst.
Terug naar het overzicht
Waarom werkt ENGIE samen met het AJUSTO platform?

Om je optimaal van dienst te kunnen zijn, werken wij samen met het digitale platform AJUSTO. Zo kunnen wij rechtstreeks online het door jouw gewenste tijdstip reserveren voor de tussenkomst van een gekwalificeerde specialist.

Terug naar het overzicht
Waar kan ik meer informatie vinden over jullie zonnepanelenaanbod?

Wil je meer informatie over het plaatsen van zonnepanelen? Meer informatie over wat Engie tebieden heeft vind je via deze link

Terug naar het overzicht
Aan wie moet ik de plaatsing van zonnepanelen melden?

Plaatste je recent zonnepanelen? Je hoeft de plaatsing ervan niet aan ons te melden maar wel aan je distributienetbeheerder (Fluvius, Ores,Sibelga,...). Deze brengt ons, als leverancier, daar automatisch van op de hoogte. Raadpleeg voor meer informatie de website van je distributienetbeheerder.

Terug naar het overzicht
Waar vind ik meer informatie over de thuisbatterij?

Alle informatie over thuisbatterijen kan je vinden via deze link.

Terug naar het overzicht
Hoe reset ik boxx?

Loopt boxx vast? Dan zijn er 3 manieren om je boxx te resetten. Probeer ze één voor één in deze volgorde.
 

1. Softwarematige reset

  • Ga naar ‘Menu > Instellingen > Software’.
  • Tik naast ‘boxx herstarten’ op ‘Herstart’.
  • Tik nog eens op ‘Herstart’.
  • Wacht ongeveer 3 minuten terwijl boxx opnieuw start.
     

2. Resetknop

  • Druk kort op het knopje onder het display (rechts van het midden).
     

3. Harde reset

  • Trek de stekker van de ketelmodule (naast je verwarmingsketel) uit het stopcontact.
  • Wacht 30 seconden en plug de stekker weer in.
  • Wacht ongeveer 3 minuten terwijl boxx opnieuw start.
Terug naar het overzicht
Hoe kan ik een waterlek vinden en herstellen?

Een waterlek is nooit leuk, hoe klein het ook is. We helpen je om het snel te vinden en te herstellen. Als je UP hebt, regelen wij de herstelling meestal kosteloos voor jou. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Stap 1: Je watermeter controleren.

 Eerst is het belangrijk om te kijken of je wel een lek hebt. Je wilt natuurlijk niet op zoek gaan naar een lek dat niet bestaat.

  • Noteer de stand van je watermeter
    Als de watermeter snel draait terwijl je niets verbruikt, hoef je de stand niet te noteren. Er is dan inderdaad een lek, bij Stap 2 helpen we om dat lek te vinden.
     
  • Gebruik gedurende enkele uren geen water.
    Denk daarbij ook aan je toilet en vaatwasmachine.
     
  • Noteer opnieuw de stand van je watermeter
     
  • Vergelijk de twee standen
    Als de nieuwe stand hoger is dan de eerste die je noteerde, is er een lek. Je weet meteen ook hoe groot het lek ongeveer is.

     

Stap 2: Het lek vinden en herstellen.

 De tweede stap: het lek vinden en als het kan ook meteen herstellen. 

 

De vier meest voorkomende lekken
 

  • Waterboiler

    Het water kan te snel doorlopen bij de veiligheidsgroep van je waterboiler. Hoe dat er precies uitziet, tonen we in de video hierboven.
    Als dat het geval is, bel je best een hersteller.
     
  • Toilet

    Je toilet kan blijven doorspoelen. Dat zie door een blijvend waterstraaltje en kalkaanslag in het toilet.
     
  • Kranen

    Eén van je waterkranen kan druppen. Best even alle kranen checken en voelen of ze droog zijn. Vergeet zeker de kraan bij je regenput niet als je die hebt en denk ook aan de verborgen kraantjes gelinkt aan huishoudtoestellen zoals was- en vaatwasmachine.

    Voor de herstelling heb je meestal een speciale sleutel nodig dus daarvoor heb je meestal de hulp van een hersteller nodig.

     
  • Waterleidingen

    Een waterleiding in je huis kan een haarfijn scheurtje hebben. Dat zie je aan vochtplekken op de vloeren of muren in je huis. Soms zie je ook witte aanslag op die plekken.

    Meestal worden dit soort lekken gedekt door je verzekering dus je belt best je verzekeraar.

Niets gevonden?

Als je het lek niet vindt, dan schakel je best zo snel mogelijk een vakman in. We raden je aan om eerst je verzekeraar te contacteren. De verzekeringsmaatschappij dekt heel vaak de kosten van een lekdetectiebedrijf en zal je helpen bij het vinden van een specialist.

Hopelijk hebben we je kunnen helpen!

Terug naar het overzicht
Worden er extra kosten aangerekend voor de installatie van boxx?

We stellen vast dat het merendeel van de installaties van boxx geen extra kosten met zich meebrengt. Niettemin is het mogelijk dat in bepaalde gevallen toch extra kosten worden aangerekend. Dit valt helaas niet op voorhand te bepalen en moet ter plaatse worden vastgesteld door onze installateur. Mochten extra kosten nodig zijn, zal onze installateur je daarvan op de hoogte brengen en zal hij je het precieze bedrag meedelen. Je kunt dus zelf kiezen of je de kosten aanvaardt en doorgaat met de installatie, de kosten weigert en in dat geval doorgaat met een gedeeltelijke installatie, of de kosten weigert en de installatie stopzet. Als je voor de laatste optie kiest, worden er geen kosten aangerekend.

Terug naar het overzicht
Waar vind ik de volledige handleiding van boxx?

Je kunt de handleiding van boxx downloaden en raadplegen via deze link.

Terug naar het overzicht

Alles over meterstanden,

facturen, contracten,

voorschotten en nog veel meer.

Ma-Vr: 8u00 - 19u45

Za: 9u00 - 12u45

**Zonaal tarief

*Voor kwaliteitsverbetering wordt dit gesprek met de ENGIE klantendienst opgenomen. Meer informatie vind je in ons Privacybeleid.