Ga naar de hoofdinhoud

Vaak gestelde vragen over facturen en betalingen

Hoe wordt het bedrag van mijn tussentijdse factuur bepaald?

arrow-right
Na de afrekening, berekenen we het bedrag van uw tussentijdse facturen voor de komende verbruiksperiode. Deze berekening is gebaseerd op uw verbruik van de voorbije verbruiksperiode en op een inschatting van de evolutie van de energieprijs van elektriciteit en/of aardgas. Voor de netwerkkosten en de toeslagen worden de laatst geldende tarieven toegepast.

Om het bedrag van uw tussentijdse factuur zo nauwkeurig mogelijk te bepalen, houden we ook rekening met andere elementen, zoals de seizoenstemperatuur. Als de winter bijvoorbeeld uitzonderlijk zacht was, hebt u waarschijnlijk minder verbruikt dan het jaar ervoor. Of omgekeerd, bij een extreem strenge winter verbruikte u wellicht meer.

Het ingeschatte verbruik wordt dan vermenigvuldigd met de prijs van het gekozen energiepakket en de laatst gekende netwerkkosten en toeslagen. Het totaalbedrag komt overeen met de verwachte jaarlijkse energiekosten. Dit bedrag wordt gedeeld door 12, 6 of 4, om tot het maandelijkse, tweemaandelijkse of driemaandelijkse tussentijdse bedrag te komen. Het is dit bedrag dat u op uw tussentijdse factuur terugvindt.

Kan ik het bedrag van mijn tussentijdse facturen in de loop van het jaar aanpassen aan mijn verbruik?

arrow-right
Ja, dat kan. U kent uw verbruiksgewoonten immers beter dan wij. Zo kan bijvoorbeeld een wijziging in uw gezinssamenstelling uw energieverbruik sterk beïnvloeden. Denk maar aan de komst van een baby of het vertrek van een gezinslid. Maar ook een heel strenge winter kan een impact hebben op uw energieverbruik.

Wilt u uw tussentijdse facturen aanpassen, om verrassingen te vermijden op uw jaarafrekening? Dat is heel eenvoudig met de online Factuur Check. U logt in met uw gegevens van de Online Energiedesk (u vindt deze bovenaan op uw factuur), u geeft uw meterstanden in en de Factuur Check vertelt u of u uw tussentijdse facturen moet aanpassen en welk bedrag aangewezen is.

Kan ik zelf bepalen hoeveel tussentijdse facturen ik per jaar ontvang?

arrow-right
Uiteraard. U kunt kiezen tussen maandelijkse, tweemaandelijkse of driemaandelijkse facturen. Wij raden u het maandelijkse regime via domiciliëring aan. Zo spreidt u alle kosten die verband houden met uw energie en denkt u tegelijkertijd aan het milieu. U ontvangt nog steeds uw tussentijdse facturen op papier. Enkel uw jaarlijkse wordt nog afgedrukt. Om dit aan te passen, belt u naar ENGIE op het nummer 078 35 33 33 (zonaal tarief).

Wanneer moet ik mijn factuur betalen?

arrow-right
Op elke factuur staat ‘te betalen vóór’, gevolgd door de datum waarvoor wij uw betaling verwachten. U dient onze facturen uiterlijk 18 kalenderdagen na factuurdatum te betalen. U kunt uw facturen ook via domiciliëring voldoen. Dat is gratis en zo vermijdt u laattijdige betalingen.

Op de eerste pagina van de factuur wordt er vermeld het bedrag dat u moet betalen of dat u terugbetaald zal worden.

Kan ik mijn afrekening / tussentijdse factuur / openstaand saldo afbetalen?

arrow-right
Voor meer informatie rond een betaalafspraak kunt u onze klantendienst bellen op het nummer 078 35 33 33 (zonaal tarief).

Wanneer ontvang ik mijn energiefacturen?

arrow-right
Naargelang uw voorkeur krijgt u uw tussentijdse facturen maandelijks, tweemaandelijks of driemaandelijks. Wij verzenden uw afrekening telkens op dezelfde dag van de maand, ongeveer 4 weken na de jaarlijkse meteropname.

Welke kosten worden aangerekend bij een laattijdige betaling?

arrow-right
Wanneer wij u een herinneringsbrief, een aanmaning of een ingebrekestelling sturen, dan brengt dit extra kosten met zich mee voor het versturen en het opvolgen ervan. Deze kosten worden jaarlijks geïndexeerd. Voor 2017 gaat het om 5,76€ voor een herinneringsbrief of een aanmaning en 14,39€ voor een ingebrekestelling.

Hoe kan ik een duplicaat van mijn energiefactuur bekomen?

arrow-right
Via uw Online Energiedesk "Mijn facturen", "Factuuroverzicht" vindt u een overzicht van al uw facturen. Klik op het factuurnummer of op het pdf icoontje om een duplicaat van de factuur af te drukken.

Vindt u geen icoontje boven de factuur, bel dan naar de Energielijn op het nummer 078 35 33 33 (zonaal tarief).

Wanneer krijg ik mijn afrekening?

arrow-right
U krijgt uw afrekening ongeveer 4 weken na de meteropname.

Hoe gebeurt de jaarlijkse meteropname?

arrow-right
De jaarlijkse meteropname wordt uitgevoerd door een onafhankelijk meteropnamebedrijf. Zij bezorgen ons vervolgens uw gevalideerde verbruiksgegevens. Daarmee berekenen wij uw jaarlijkse verbruik.

Ik wil niet dat mijn gegevens overgemaakt worden aan de FOD Economie. Wat moet ik doen?

arrow-right
Indien u niet wenst dat ENGIE uw gegevens aan de FOD Economie overmaakt, dan moet u ons daarvan verwittigen via een gedateerde en ondertekende kennisgeving. In dit geval moet u wel nog elk jaar uw attest - voorzien van uw klantnummer - naar ons sturen om recht te hebben op het sociaal tarief. Vlaanderen: ENGIE Customer Service, BP 10 070, Berchem
Brussel/Wallonië: ENGIE Customer Service, BP 10 070, Namen.

Wat zijn de 'Kosten WKK' die ik op mijn afrekening terugvind?

arrow-right
ENGIE levert jaarlijks een vastgelegde bijdrage tot de ontwikkeling van de productie uit warmtekrachtkoppeling via het systeem van WKK-certificaten. De meerkost van deze verplichting wordt verrekend in de component Kosten WKK.

Welke toeslagen worden aangerekend op mijn factuur?

arrow-right
De toeslagen worden bepaald door de overheid: ze omvatten de btw, de taksen en de regionale en federale bijdragen. Ze zijn identiek voor alle energieleveranciers en komen overeen met ongeveer 20% van uw energiefactuur. Ze worden u transparant doorgerekend door ENGIE en rechtstreeks overgemaakt aan de overheid.

Waarom zijn er toeslagen zoals de taksen en btw op mijn factuur?

arrow-right
De toeslagen worden bepaald door de overheid: ze omvatten de btw, de taksen en de regionale en federale bijdragen. Ze zijn identiek voor alle energieleveranciers en komen overeen met ongeveer 20% van uw energiefactuur. Ze worden u transparant doorgerekend door ENGIE en rechtstreeks overgemaakt aan de overheid.