Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Informatie over je boxx

ENGIE heeft beslist om boxx vanaf 01/07/2024 niet meer te ondersteunen.

Hieronder vind je alle antwoorden op je vragen.

Waarom stoppen jullie met het ondersteunen van boxx?

Wij zijn gedwongen deze beslissing te nemen. Zoals wij je in 2022 al mededeelden, heeft de fabrikant en leverancier van boxx ons in 2021 laten weten dat hij de productie van boxx stopzet. Gedurende deze tijd hebben wij ernaar gestreefd je een kwalitatieve service te blijven bieden, maar wij merken dat de kwaliteit van de dienstverlening de laatste tijd niet op peil is. Daarom namen wij de noodzakelijke beslissing om de ondersteuning van boxx vanaf 1 juli 2024 stop te zetten.

• Je kan boxx nog steeds gebruiken om als lokale thermostaat je verwarming te regelen.
• Met de Smart App en Energy Monitor in de online klantenzone kan je je verbruik volgen en controleren.
• Voor boxx betaal je geen abonnement meer.


Wat verandert er voor mijn boxx-servicecontract?

Je boxx-servicecontract wordt automatisch beëindigd op 1 juli 2024. Dat betekent dat je geen gebruik meer kan maken van de diensten van boxx. Boxx blijft wel werken als lokale thermostaat.

Wat houdt het beëindigen van de boxx-diensten precies in?

• Zowel bediening op afstand via de app als het bekijken van je verbruikshistoriek (in kWh/m³ en euro) is niet meer mogelijk.
• Als je een Waterkit en/of Solarkit hebt: je monitoring van het waterverbruik en/of de zonneproductie is niet langer mogelijk. Er kunnen geen nieuwe kits meer besteld worden.
• Herstellingen, zelfs tegen betaling, en ondersteuning bij defect of vragen zijn niet meer mogelijk.
• Vanaf juli betaal je geen boxx-abonnement meer.

Maar maak je geen zorgen: wij bieden je uiteraard een alternatief om je verbruik beter te begrijpen en je kosten onder controle te houden.

Woon je in Vlaanderen en beschik je over een digitale meter? Dan is er voor jou de gratis Smart App. De app geeft je inzichten in je energieverbruik en –kosten. Vanaf juli zal de app beschikbaar zijn voor al onze klanten.

Woon je in Brussel of Wallonië? Of heb je een analoge meter? In afwachting van juli en de beschikbaarheid van de Smart App kan je jouw energieverbruik en –factuur nagaan via de Energy Monitor.


Kan ik boxx blijven gebruiken?

Je kan boxx blijven gebruiken als lokale thermostaat (zonder wifi-verbinding en zonder gebruik op afstand via de app). Vanaf juli 2024 kan je dus geen gebruik meer maken van de diensten van boxx.

Blijf ik eigenaar van mijn boxx?

Ja, je blijft eigenaar en kan boxx nog steeds gebruiken als je lokale thermostaat. Je hoeft het apparaat dus niet terug te brengen en wij halen het niet bij je thuis op.

Hoe kan ik mijn energieverbruik opvolgen om mijn kosten onder controle te houden, nu mijn boxx-diensten stoppen?

Maak je geen zorgen, wij bieden je nieuwe oplossingen aan om je verbruik en kosten nauwlettend in de gaten te houden.

Woon je in Vlaanderen, beschik je over een digitale meter en heb je een elektriciteitscontract bij ENGIE?

Dan kan je je verbruik en kosten nu gedetailleerd volgen via onze gratis Smart App. De drie belangrijkste voordelen?

1. Je weet precies hoeveel je verbruikt per uur, dag, maand en jaar.
2. Je blijft je energiefactuur een stap voor, dankzij een actueel overzicht van je totale (verwachte) factuur, je voorschotten en je jaarafrekening.
3. Je krijgt proactief advies om je voorschotten aan te passen, zodat je nooit te veel of te weinig betaalt.

De Smart App zal vanaf juli toegankelijk zijn voor al onze klanten, ongeacht de regio of welk type meter dan ook.

Wil je meer weten? Hier vind je alles wat je moet weten over de Smart App.

Woon je in Brussel of Wallonië? Of heb je nog een analoge meter?

Vanaf juli kan je ook gebruik maken van de Smart App.

In de tussentijd bieden wij je de volgende oplossing: via Energy Monitor kan je je verbruik en kosten nauwlettend volgen.

Door regelmatig zelf je meterstanden door te geven, hou je grip op je energieverbruik. De voordelen van Energy Monitor?

1. Je leert je verbruik beter begrijpen en je ziet de impact van slimmer omgaan met je energie.
2. Je kiest een nieuw voorschot of laat je adviseren door ENGIE en past met één klik je voorschotbedrag aan.
3. Je krijgt een schatting van je jaarfactuur op basis van je verbruik en voorkomt zo verrassingen.

Wil meer weten? Ontdek hier Energy Monitor.


Ik heb een Solar kit gekocht, kan ik mijn elektriciteitsproductie blijven monitoren?

Helaas niet. Zonder de diensten van boxx is het onmogelijk om de productie van je zonnepanelen te monitoren.

Maar wij bieden je een nieuwe oplossing: dankzij onze gratis tools Smart App en Energy Monitor weet je precies hoeveel elektriciteit je afneemt en injecteert.

Let op: de Smart App is momenteel voorbehouden aan klanten woonachtig in Vlaanderen, met een digitale meter en minstens één elektriciteitscontract bij ENGIE. Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan kan je nu Energy Monitor gebruiken. De Smart App zal in juli beschikbaar zijn voor al onze klanten.

Wil je meer weten? Lees alles over de Smart App en Energy Monitor.


Ik heb een waterkit gekocht. Kan ik mijn waterverbruik blijven volgen?

Helaas niet. Zonder de diensten van boxx is het onmogelijk om je waterverbruik op te volgen.

Als ik een probleem heb met mijn boxx, kan ik dan hulp of ondersteuning krijgen?

Nee, herstellingen buiten de garantie, zelfs tegen betaling, zijn sinds 1 oktober 2022 niet meer mogelijk. Hierover hebben wij je twee jaar geleden al geïnformeerd.

Omdat je geen boxx servicecontract meer hebt, kunnen wij je bovendien niet meer helpen bij defect of vragen.


Moet ik mijn boxx-thermostaat vervangen om mijn huis de komende winter te kunnen blijven verwarmen?

Nee, je hoeft boxx niet te vervangen door een andere thermostaat om je huis te blijven verwarmen. Ook zonder boxx-services kan je boxx als lokale thermostaat gebruiken.

Kan ik boxx vervangen door een andere thermostaat?

Ja, Je kan boxx desgewenst vervangen door een andere thermostaat, die compatibel moet zijn met je CV-ketel.

Kan ik de sensoren en/of de kabel van mijn meter(s) verwijderen?

Ja, je kan deze sensoren die op je meters gekleefd zijn en/of de boxx kabel die aan je digitale meter aangesloten is verwijderen, maar het is ook niet verplicht. Je hebt het niet meer nodig om je verbruik op te volgen. Je kan de Smart App (of Energy Monitor) gebruiken om je energieverbruik op te volgen. De Smart App zal vanaf juli ook beschikbaar zijn voor klanten met een analoge/klassieke meter. Er is spijtig genoeg geen alternatief voor je waterverbruik.

Je kan die sensoren en kabel zelf verwijderen, geen nood om beroep op een technieker te doen of je distributienetbeheerder te contacteren om deze van je meter(s) te verwijderen. Wees toch voorzichtig bij het verwijderen van de sensoren en kabel dat je je meter niet beschadigt. Je kan ook de metermodule verwijderen waarop deze sensoren en kabel aangesloten zijn.

Blijf je boxxx verder gebruiken als lokale en niet-geconnecteerde thermostaat, dan mag je de ketelmodule die aangesloten is aan je ketel niet verwijderen.


Ik betaal mijn abonnement jaarlijks. Krijg ik mijn geld terug omdat ik een heel jaar geen gebruik heb kunnen maken van mijn boxx-diensten?

Ja, wij betalen je jaarabonnement pro rata terug, voor het aantal maanden vanaf juli. Want vanaf de maand juli kan je boxx niet meer gebruiken. Dit gaan wij voor 30/09/2024 doen.


Ik ben het niet eens met jullie beslissing. En nu?

Helaas is het na 01/07/2024 niet meer mogelijk om boxx te gebruiken, behalve als lokale thermostaat. Naast de alternatieven die wij je hebben gepresenteerd in onze e-mail en in deze veelgestelde vragen, kunnen wij helaas niets meer doen.