Elektrische auto’s: 5 vooroordelen ontkracht!

Elektrisch rijden zit in de lift in België, maar roept nog veel vragen op. Want hoe zit het met de prijs van een elektrische auto, de laadpunten of de autonomie die maken dat slechts 1,6% van de markt momenteel elektrisch is?

18/09/2020 -
Isabelle V.
Communications expert - renewable, energy efficiency, green mobility

Deze 5 vooroordelen zitten daar wellicht voor iets tussen. Wij ontkrachten ze met de feiten!

1. Een elektrische auto is duurder

In aankoop wel, maar … Voor een elektrische auto tel je gemiddeld tussen de 20 000 € en 45 000 € neer (Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoé, Peugeot e-208, Fiat 500e, e-Golf, Hyundai Kona, Kia e-Niro, enz.). Voor een Tesla, Audi e-Tron, Jaguar I-Pace of Mercedes EQC klimt het kostenplaatje echter al snel richting de 70 000 €.

Toch kunnen zowel particulieren als bedrijven vandaag voordelig een elektrische wagen leasen, bijvoorbeeld bij Numobi.

Maar om je een correct beeld te kunnen vormen van wat een elektrische auto je nu écht zal kosten, moet je rekening houden met een aantal factoren:

> Een elektrische auto heeft weinig onderhoud nodig.

> Een elektrische auto gaat langer mee dan een auto met verbrandingsmotor.

> In Vlaanderen betalen eigenaars van een elektrische of waterstofauto geen belasting op de inverkeerstelling (BIV) of verkeersbelasting.

> In Wallonië en Brussel bedraagt de BIV slechts 61,50€ en de verkeersbelasting 82,10€.

> Als je per jaar 15 000 km aflegt (de gemiddelde afstand die een elektrische wagen in België aflegt), kost ‘tanken’ je gemiddeld:

- ongeveer 600 €/jaar met een elektrische auto (verbruik 17 kWh/100 km volledig opladen thuis tegen ongeveer 4€ per 100km; het bedrag kan schommelen naargelang de elektriciteitsleverancier, het gekozen tarief en de mix dag/nacht)

- 1350€/jaar met een benzinewagen (verbruik 6 l/100 km; +-1,5€/l)

Wil je op goedkope groene stroom rijden? Dan is er nu het voordelige energiepack Drive.

> Heb je zonnepanelen of kun je je elektrische auto opladen op je werk? Dan betaal je nog minder.

Ook niet onbelangrijk: bedrijven en zelfstandigen kunnen de aankoop van een elektrische auto voor 100% inbrengen in hun belastingen (en dat voordeel geldt ook voor elektrische scooters, elektrische fietsen of elektrische mountainbikes). Laadpunten, verzekeringen, banden, brandstod enz. zijn ook aftrekbaar zoals de wagen.

Tegen 2022 zullen er zo’n 300 nieuwe elektrische modellen op de markt worden gebracht en in 2020 al meer dan een twintigtal. En de technologie staat ook niet stil. Wat dan weer inhoudt dat de prijzen zullen dalen. En dat is goed nieuws voor de elektrische mobiliteit!

2. Met een elektrische auto kun je niet verder dan 150 km rijden

NIET WAAR. Twee of drie jaar geleden klopte deze bewering, maar intussen is daar verandering in gekomen. De technologie heeft niet stilgestaan, waardoor het rijbereik veel groter is geworden. Verschillende modellen halen in één laadbeurt vlotjes 300 km of meer!

“Met de Hyundai Kona van 64 kWh rijd je probleemloos 300 km ver”, bevestigt Kristof Corthout, Mobility-expert bij ENGIE. “Maar ook de Renault Zoë km haalt vlot meer dan 300 km. Dat rijbereik is ruim voldoende als je weet dat de gemiddelde woon-werkafstand van de Belg 15,7 km bedraagt en dat minder dan 10% van alle elektrische auto’s dagelijks meer dan 250 km rijdt.”

3. Er zijn niet genoeg laadpalen

Tegenwoordig kun je met bepaalde elektrische auto’s al meer dan 300 km afleggen.

WAAR en NIET WAAR. Het aantal laadpunten neemt almaar toe, maar blijft toch nog veel te laag. Volgens AVERE Belgium, de lokale afdeling van de Europese federatie voor elektro-mobiliteit, telt België momenteel 10 000 laadpalen: 3000 publieke laadpalen (voornamelijk in Vlaanderen), 4500 in bedrijven en 2500 bij particulieren.

Als we kijken naar alle laadpunten (een laadpaal kan meerdere laadpunten hebben en veel laadpalen staan op openbare parkings die worden uitgebaat door privébedrijven), dan telt Brussel 350 laadpalen (openbare en privélaadpalen samengeteld). Tegen 2035 zouden dat er 11.000 moeten zijn. Vlaanderen heeft sinds kort de kaap van de 4.000 openbare laadpunten gerond en mikt tegen 2025 op 30.000 laadpalen. Wallonië tot slot telt iets meer dan 400 laadpalen, goed voor zo’n 824 laadpunten, en wil er tegen december 2020 een duizendtal hebben.

Een honderdtal van al die palen in België zijn snelladers, waarmee je je auto op 30 minuten voor 80% oplaadt. Die staan dan vooral in tankstations langs de autosnelweg. “Je auto opladen wordt steeds makkelijker, want meer en meer bedrijven, hotels, restaurants en gemeentes plaatsen laadpalen”, zegt Kristof Corthout tevreden. Ook te weten komen waar je ze kunt vinden, wordt eenvoudiger met apps als Chargemap of de boordcomputer van de auto’s. Wat niet wegneemt dat ruim 90% van alle laadbeurten thuis of op het werk gebeurt.

4. Elektrische auto’s zijn niet CO2-neutraal.

WAAR, maar … Indirect stoot een elektrische auto ook CO2 uit, dat klopt. Over zijn hele levensduur gemeten, dus van productie over gebruik tot recyclage, wordt de uitstoot geraamd op 9 ton. Dat is nog steeds 2,5 keer minder dan een auto met verbrandingsmotor: die stoot immers over zijn hele levensduur genomen 22 ton CO2 uit!

Tijdens het rijden komen er bij een elektrische auto echter helemaal geen vervuilende stoffen vrij. En dat kan niet gezegd worden van benzine- en dieselvoertuigen …

Elektrische wagens vormen dus een sprong voorwaarts in de transitie naar koolstofneutraliteit.

5. Als er meer elektrische auto’s komen, kan het stroomnet dat niet meer dragen

NIET WAAR. België telt momenteel 5,88 miljoen voertuigen. Iets meer dan 20 500 daarvan zijn elektrische auto’s. Terwijl het huidige stroomnet in België 1 miljoen elektrische auto’s van stroom zou kunnen voorzien!

Als er zo veel elektrische auto’s in België zouden rondrijden, moeten we volgens de berekening van experts maar 4% meer elektriciteit produceren. En als al die 5,88 miljoen auto’s zouden overschakelen op elektriciteit, zullen we volgens Pr. Damien Ernst, elektriciteitsdeskundige aan de universiteit van Luik, gemiddeld 20 terawattuur per jaar meer verbruiken dan de huidige 80 TWh. Daarvoor zouden we tijdens de piekuren dan thuisbatterijen en autobatterijen kunnen omvormen tot stroomleveranciers. Auto’s hebben bovendien een ‘flexibele lading’. Aangezien ze vooral ‘s morgens en ‘s avonds rondrijden, kunnen we ze tijdens de dag opladen met hernieuwbare energie en dus gebruikmaken van stroom die anders verloren zou gaan, omdat elektrische energie niet op grote schaal kan worden opgeslagen.

Smartcharging-applicaties, zoals Jedlix helpen ons vandaag ook al om slim laden te optimaliseren. De app controleert het laadproces van de auto en bepaalt het laadniveau thuis. Op die manier wordt de auto opgeladen wanneer de energie het minst duur is en wanneer er te veel elektriciteit op het net staat, die bij voorkeur dan ook nog eens hernieuwbaar is. Door slim op te laden, draag je bij aan het evenwicht van het net en vermijd je onder meer verbruikspieken.

Lees ook