Voordelig laden doe je met een ENGIE laadpaal
Dynamic load balancing voorkomt stroomuitval wanneer het netwerk van je huis of zaak overbelast geraakt door een hoog verbruik. In het geval van een laadstation zal het er dus voor zorgen dat op het moment dat er veel stroom wordt gevraagd vanuit je huis of zaak, je laadstation automatisch minder elektriciteit zal verbruiken.
Het opladen van je wagen wordt dan vertraagd of zelfs tijdelijk stopgezet.
Hierdoor kan je steeds gebruik maken van je toestellen in je huis of zaak zonder dat je netwerk wordt overbelast en je elektriciteit uitvalt.
Hoe werkt dynamic load balancing
Dynamic load balancing meet op een regelmatig tijdsinterval de belasting van het stroomnetwerk in je huis of je zaak en stemt daar het elektriciteitsverbruik van je laadstation op af.
Dynamic Load balancing optimaliseert de beschikbare elektriciteit van je netwerk waarbij de apparaten in je huis of zaak steeds voorrang krijgen en de resterende capaciteit wordt gebruikt om je wagen mee op te laden.
Dit betekent dat wanneer er veel elektriciteit wordt gevraagd vanuit je huis of zaak, je laadstation automatisch minder elektriciteit zal verbruiken om netwerkoverbelasting te voorkomen. Wanneer er voldoende elektriciteit beschikbaar is, zal je laadstation meer elektriciteit verbruiken en je wagen sneller laden.
Om dynamic load balancing mogelijk te maken, moet je laadstation kunnen communiceren met je elektriciteitsmeter om het verbruik in je huis of zaak te kennen. In het geval van een digitale meter gebeurt dit via de P1-poort. Heb je nog een analoge meter dan installeren wij een bijkomende kWh-teller in je zekeringkast.
Heb ik dynamic load balancing nodig?
Elektriciteit valt uit wanneer je meterkast onvoldoende is uitgerust voor grotere belasting van het stroomnetwerk. Bekijken we eerst de situatie van een gemiddelde Belgische woning, dan zien we dat deze vaak bestaat uit een 1-fasige aansluiting met 40 ampère of omgerekend een totaal vermogen van 9,2kW beschikbaar heeft.
Als je weet dat een monofase laadstation op vol vermogen 7,4 kW nodig heeft om een elektrische auto te laden, dan heb maximaal 1,8kW over (een gemiddelde vaatwasser alleen al verbruikt tussen de 2,5 en 3kW). Een 3-fasig laadstation gebruikt over het algemeen 11 kW, of zelfs 22 kW als je auto dit toelaat. In de meeste particuliere gevallen is het dus aangeraden om voor dynamic load balancing te kiezen om elektriciteitsuitval te vermijden.
Altijd optimaal en voordelig laden met een ENGIE laadpaal
Interessante informatie over laden
Wil je meer weten over elektrisch rijden?
Klik op de omschrijving die het best bij je past
Meest gestelde vragen
Bij het installeren van je laadpaal wordt deze aangesloten op je bestaande zekeringkast.
Wanneer je elektriciteit van het net gebruikt om je voertuig op te laden, betaal je voor de elektriciteit aan je energieleverancier. Dit aan het tarief van het energiecontract dat je voor je woning afgesloten hebt.
Als je zonnepanelen hebt en je laadt je voertuig op via de eigen productie van je zonnepanelen, betaal je uiteraard niet aan je leverancier voor het opladen.
Het opladen van een elektrische auto thuis of op het werk kost je minder dan wanneer je een benzine- of dieselauto zou hebben. Vind onze vergelijker op deze pagina.
De kost van een laadpaal is afhankelijk van verschillende elementen. Hierdoor kan de prijs verschillen afhankelijk van je situatie.
Welke elementen beïnvloeden de kost?
• Type laadpaal
• Type aansluiting op de laadpaal (1-fase / 3-fase)
• Bevestiging aan de muur of op een paal
• Complexiteit van de installatie: nabijheid van de zekeringkast, graafwerken nodig, …
• Uitbreiding om stroomonderbreking te voorkomen
• Uitbreiding om maximaal op eigen zonne-energie te laden
• Al dan niet publiek zetten van je laadpaal
• Gekozen abonnementsformule
Simuleer zelf je prijs in enkele stappen.
Met een laadpaal met abonnement kan je automatisch je gemaakte laadkosten laten verrekenen met je zaak. Het verrekenen gaat dan geheel automatisch én nauwkeurig. Jij of je werkgever kunnen het tarief voor de vergoeding voor de geladen kWh doorgeven aan 50five by Engie. We raden aan om hiervoor het CREG Tarief te gebruiken. Het CREG tarief evolueert van maand tot maand en volgt de evolutie van de marktprijzen.
Opgelet: je krijgt een vergoeding per geladen kWh. Dit tarief houdt geen rekening met de bijkomende kost aan capaciteitstarief door eventueel hogere vermogenspieken door sneller te laden. Een ENGIE laadpaal biedt je echter de mogelijkheid om deze kosten te milimaliseren door de eHems uitbreiding bij je laadpaal.