Hoe met een gerust hart je elektrische auto thuis opladen

Om je hybride of elektrische auto thuis op te laden kijk je vooral naar factoren als prijs, comfort, veiligheid en snelheid. Het bestaande of te installeren stopcontact speelt daarbij de grootste rol. Welke types bestaan er en wat is voor jou het beste?
Isabelle V.
08/02/2022 |

Ben je al bezweken voor de charmes van een hybride of elektrische auto? Of sta je op het punt om er een te kopen, misschien dankzij onze koopgids? Dan zal je ook beslissingen moeten nemen over het opladen van je auto. De belangrijkste vragen die een bestuurder van een elektrische auto bezighouden, zijn immers waar, hoe en hoe snel je de batterij kunt opladen. Natuurlijk hangt veel af van het model dat je kiest. Een Tesla Model S haalt met één batterijlading meer dan 500 km, maar de Formentor e-hybrid van het Spaanse merk Cupra (een filiaal van Volkswagen) slechts een zestigtal kilometer. (Lees ook de getuigenis van Danièle, die met dit model rijdt.)

Hoewel de constructeurs momenteel grote inspanningen leveren om auto’s te ontwikkelen die zonder ‘bijtanken’ een rijbereik van 1 000 km halen, moet je vroeg of laat toch stroom tanken. Naarmate de markt voor elektrische en hybride voertuigen groeit, breidt ook de oplaadinfrastructuur uit, maar de situatie is nog niet altijd optimaal. Thuis opladen blijft dus zeker nog lang interessant. Maar welke oplossing is voor jou ideaal, inzake veiligheid, gemak, prestaties en kosten?

Waar je elektrische auto opladen?

Aan openbare en particuliere laadpalen. De laatste jaren schieten laadpalen in alle landen bijna letterlijk als paddenstoelen uit de grond. België vormt daarop geen uitzondering, met een netwerk van 65 000 laadpalen (waarvan 8 500 openbare). Er lopen bovendien talrijke projecten om het aanbod in het volgende decennium nog flink te verhogen. Je ziet ze al op parkings aan onze supermarkten, aan bedrijven (dus ook op je werk), aan ziekenhuizen en langs autosnelwegen. Soms zijn het standaard laadpalen, maar steeds vaker ook snelle of supersnelle exemplaren. Een paar keer klikken op deze interactieve kaart en je vindt ze allemaal. De “angst voor de lege batterij” behoort dus tot het verleden!

Thuis. Thuis je wagen opladen blijft voor veel bestuurders van elektrische auto’s de ideale oplossing en dat is logisch. Het is immers makkelijk en comfortabel. Bovendien bewijs je ook het milieu een grote dienst als je de energie die je zonnepanelen produceren gebruikt om je auto op te laden. In de voorstad en op het platteland, waar je vaak over een garage beschikt, ligt thuis opladen voor de hand, maar de getuigenis van Danièle laat zien dat het zelfs in het volle stadscentrum kan. Maar welk laadsysteem is het beste in jouw situatie?

Welke oplossing kies je om je elektrische auto thuis op te laden?

Een belangrijke opmerking vooraf: een elektrische of hybride auto opladen is iets heel anders dan je smartphone even in het stopcontact steken … Je moet rekening houden met aspecten zoals veiligheid en snelheid van het opladen. We zetten alle mogelijkheden op een rijtje, telkens met alle plus- en minpunten erbij.

1. Gewoon huishoudelijk stopcontact.

Dit is de meest voor de hand liggende oplossing. Je gebruikt de kabel die je van de constructeur bij je auto hebt ontvangen om die op een gewoon stopcontact bij je thuis aan te sluiten. Eenvoudig, makkelijk en voordelig, want zo’n kabel kost nauwelijks honderd euro. Maar potentieel ook gevaarlijk als je elektriciteitsinstallatie hier niet voor geschikt is.


Laat je installatie daarom altijd vooraf even nakijken door een vakman. Zo vermijd je dat je leidingen oververhit geraken of dat zekeringen afslaan. Ook als je de oplaadkabel van je auto gebruikt die de stroomsterkte beperkt tot 8 of 10 A (gebruik dus zeker nooit een eigen verlengsnoer …). Een standaard stopcontact biedt nog een ander nadeel: door het beperkte vermogen verloopt het opladen traag. Met een vermogen van 2,3 kW duurt het gemiddeld 4 uur om een hybride op te laden en zelfs 18 uur om een elektrische auto 250 km ver te laten rijden.

Wat heb je aan een standaard stopcontact?

  • Pluspunten:
    • eenvoudig en makkelijk
    • voordelig (ongeveer 100 euro)
  • Minpunten:
    • meer risico’s
    • laden gaat traag

2. Verzwaard stopcontact (CEE17).

Een dergelijk stopcontact kan dagelijks een aantal uren 3,2 kW bij 14 A en zelfs tot 3,7 kW bij 16 A leveren. Het is ook veiliger en voorzien van een eigen, aangepaste differentieelschakelaar. Je auto opladen gaat dus ook sneller: 3 uur om een hybride voertuig op te laden en 13 uur om 250 km ver te rijden. Zo’n installatie kost ongeveer 800 euro. En dat is toch vrij duur voor al bij al matige prestaties …

Wat heb je aan een verzwaard stopcontact?

  • Pluspunten:
    • minder risico’s dan met een standaard stopcontact
    • laden verloopt iets sneller
  • Minpunten:
    • duur voor een beperkte rendementswinst

3. Thuislaadstation.

Dit is de veiligste en snelste oplossing, maar ook de duurste. In de praktijk is je hybride auto al klaar na 1 uur en om de batterij van je elektrische auto ‘vol te tanken’ heb je slechts 2 tot 5 uur nodig. Als je een slim laadstation hebt laten installeren of als je geavanceerde tools voor slim laden zoals Jedlix gebruikt, dan bepaal je zelfs op afstand wanneer je auto wordt opgeladen. Interessant om je batterij tijdens de daluren op te laden en op die manier je energieverbruik beter in de hand te houden.

Aan zoveel comfort hangt natuurlijk ook een prijskaartje. Reken op 600 tot 1 500 euro, afhankelijk van het type (éénfasig of driefasig), plus de prijs voor de verplichte keuring (ongeveer 100 euro) en de installatiekosten door een elektricien. Anderzijds geniet je als particulier wel een belastingvermindering van 45% (berekend op het maximale bedrag van 1 500 euro per oplaadpunt en per belastingplichtige). Dit voordeel geldt van 1 september 2021 tot 31 december 2022, daarna daalt het geleidelijk, tot 30% in 2023 en tot 15% in 2024.

Wat heb je aan een thuislaadstation?

  • Pluspunten:
    • zeer snel opladen
    • veilige installatie
    • mogelijkheid om je stroom “beter” te verbruiken
  • Minpunten
    • financiële investering

Wat heeft het weer met opladen te maken?

Je merkt dat een volwaardige laadoplossing thuis fundamenteel is, ook al omdat de batterij van je auto opladen dan meestal voordeliger is dan aan een openbare of particuliere laadpaal. Hou bij je berekeningen ook rekening met elementen als het type auto (welk merk? welk rijbereik? enz.). Sommige modellen kunnen tot 27% stroomverlies veroorzaken tijdens het laden.

Wist je dat ook het weer een belangrijke rol speelt? Warmte en koude beïnvloeden immers het rendement en de voortijdige veroudering van de batterijen. We leggen dat graag even uit. Het rijbereik van een elektrische auto kan bijvoorbeeld 15 tot 20% lager liggen als de temperatuur onder 0°C zakt. De lithium-ionbatterijen waarmee de meeste elektrische voertuigen zijn uitgerust, zijn gemaakt om optimaal te functioneren bij een temperatuur tussen 0 en 45°C.

  • Als het te koud is, raakt de batterij sneller uitgeput en dalen haar prestaties. En het duurt ook langer om ze weer op te laden! Denk er ook aan dat je auto lading “verliest” als hij de nacht buiten doorbrengt bij erg koude temperaturen (minder dan 0°C). Bovendien kan de koude een vrijwel lege batterij (minder dan 10% lading) op lange termijn beschadigen.
  • En warmte? Een batterij gaat ook slecht om met heel hoge temperaturen (door de hitte buiten, maar ook door de warmte die de batterij zelf opwekt als ze functioneert). Op lange termijn kan dit ook schadelijk zijn. Daarom is het belangrijk dat je een auto met een krachtig koelsysteem kiest, anders daalt het rijbereik met 20 of 30% na bijvoorbeeld 5 jaar rijden. Maar voor het rendement en de oplaadcapaciteit van je batterij is hitte minder nadelig dan bittere koude.

Onze tips om het rijbereik van je elektrische auto hoog te houden?

In afwachting dat er vastestofbatterijen met een vaste elektrolyt op de markt komen, die beter bestand zijn tegen extreme temperaturen (tussen -20°C en +100°C), beperk je de impact van het weer op de volgende manieren.

  • Laat de batterijlading nooit onder 20% dalen. Vergelijk het met de brandstofreserve van een auto met verbrandingsmotor. Als je de minimale lading goed in het oog houdt, is het mogelijk om je batterij voldoende op te warmen wanneer je moet starten bij koud weer.
  • Als het ’s nachts gevroren heeft, laad je batterij dan een uur op vóór je vertrekt. Je batterij warmt dan op door de werking van het laadsysteem.
  • Duw het gaspedaal niet te hard in als het heel warm is, zodat je de temperatuur onder de motorkap niet te hoog laat oplopen.

Met al deze informatie ben je gewapend om als een echte professional elektrisch te rijden. Wil je ook voordeliger rijden? Ontdek dan ons energiepack, speciaal voor bestuurders van elektrische voertuigen. Als je dit ook nog combineert met de gratis slimme laadoplossing van ENGIE en Jedlix, dan ben je in staat om je auto nog voordeliger op te laden tijdens de daluren.