Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Frauduleuze phishing-berichten

Er worden talrijke berichten uitgestuurd uit naam van ENGIE. Op die manier probeert men persoonlijke gegevens via valse beloftes of valse informatie te bemachtigen. Het wordt steeds moeilijker om ze te onderscheiden van de echte e-mails.

 

 

Ontving je een e-mail waarbij je twijfels hebt of die echt van ENGIE komt?

Laat het ons weten

Meld een phishing bericht

Hoe herken je een phishing-bericht?

De e-mailberichten worden steeds beter en het wordt dus moeilijker om ze te herkennen.

Wat kan je nakijken?

Is het verzendadres van de e-mail nieuw of vreemd?

Staan er taalfouten in de e-mail? Als dat zo is, dan is er veel kans dat het om een phishing-bericht gaat.

Wordt er gevraagd om te antwoorden via e-mail zelf? Om bvb een rekeningnummer door te geven? Als je helemaal geen vraag aan ons stelde, dan is dit niet ok. Als we je rekeningnummer of andere gegevens nodig hebben, vragen we deze aan te vullen in je beveiligde klantenzone.

Vraagt men om iets snel te doen (om welke reden dan ook)? Ook dit is een aanwijzing dat het om phishing kan gaan.

Wat moet je zeker niet doen als je twijfelt?

Geef nooit je gegevens door te antwoorden op de e-mail.

Klik niet op een link in de e-mail. Ben je niet zeker of de e-mail van ons is, ga dan naar je klantenzone via de loginpagina. Als wij je informatie nodig hebben, vragen we deze aan te vullen in je beveiligde klantenzone.

Klik niet op een betaallink in de e-mail. Om zeker te zijn dat je veilig betaalt, ga je best rechtstreeks naar je bank-app.

Meer informatie vind je ook op: Leer valse mails herkennen | SafeOnWeb

Wat kan je nakijken?

Men vraagt om dringend iets te doen. Het gaat om een zogenaamd aanbod dat vervalt of een actie die meteen dient uitgevoerd te worden.

Er wordt gevraagd om gegevens bij te werken of je pincode te bevestigen door op een link te klikken. Deze link is een valse link waarbij je online identiteit overgenomen kan worden en men geld van je kan stelen.

Wij vragen nooit om via sms te antwoorden. Als we je rekeningnummer of andere gegevens nodig hebben, vragen we deze aan te vullen in je beveiligde klantenzone.

Wat moet je zeker niet doen als je twijfelt?

Klik niet op de link in het bericht.

Soms gaan fraudeurs zo ver dat ze je zelfs bellen. Het telefoonnummer waarmee men belt kan vervalst zijn. Geef aan de telefoon nooit gegevens door. Hebben wij gegevens van je nodig, dan vragen wij altijd om die via je beveiligde klantenzone door te geven.

 

Twijfel je?

Haak dan in en bel zelf terug naar het gekende ENGIE-nummer.

Ontving je een e-mail waarbij je twijfels hebt of die echt van ENGIE komt?

Laat het ons weten

Meld een phishing bericht

Phishing-berichten die nu lopende zijn

E-mail “Service Engie”


E-mail “Uw jaarafrekening” of “Teruggave van teveel betaalde bedragen”


E-mail “info engie”


E-mail "Engie - U heeft nog een paar dagen" "info: Belangrijk bericht" "Electrabel: Wij gaan u hierna geen meldingen meer hierover sturen" "Engie - Laatste herinnering"


E-mail "Engie - Achterstallige energierekening"


E-mail "Un remboursement est en attente de reclamation"


E-mail "ENGIE; Uw tegemoetkoming vervalt"


Bericht "Vous recevrez / U ontvangt"


E-mail "In ontvangst nemen"


E-mail "Mise à jour de vos informations"


E-mail "Réclamez votre remboursement"


E-mail "Compensatie Jaarnota"


E-mail "Engie"


E-mail "Uw aanvraag" of "In ontvangst nemen"



E-mail "ENGIE : Krijg 25 lampen voor slechts 2 euro"



E-mail “Goed nieuws” of vermelding van “24% energiebelasting”



E-mail "Voltooi uw compensatie aanvraag"



E-mail "Jezelf legitimeren"

Hoe te herkennen?


E-mail "Binnen 1 werkdag"

Hoe te herkennen?


E-mail "Engie"

Hoe te herkennen?


E-mail met onbestaand @engie.com e-mailadres

Hoe te herkennen?


E-mail "Tegemoetkoming recentelijke energiecrisis"

Hoe te herkennen?


E-mail "Verifieer uw gegevens"

Hoe te herkennen?


E-mail "Identification pour votre prime"

Hoe te herkennen?