Is dit een zonnepaneel? Nee, een zonnewagen!

Drie Duitsers staan op het punt een revolutie te ontketenen op de markt van de elektrische wagens. Hun Sono Sion, die bedekt is met zonnepanelen, produceert zelf elektriciteit en heeft 305 km autonoom rijbereik.
Isabelle
Isabelle V.
01/04/2022 |
De-Duitse-start-up-Sono-Motors-Sion-een-wagen-elektrish-pannealen-zon

Jona Christians, Navina Pernsteiner en Laurin Hahn willen de wereld veranderen. Te beginnen met onze visie op de auto.

Sono-Motors_team_Sion_wagen-

De drie knutselden 6 jaar lang in een kleine garage om hun project vorm te geven voor ze verschillende financieringen bij elkaar kregen. Vandaag kondigen ze met trots aan dat hun Sion – een zonnewagen die grotendeels tot stand kwam dankzij het advies van de surfers – al bijna 15.000 keer werd voorbesteld.

Een elektrische wagen die zichzelf oplaadt

Sion-wagen-elektrish_pannelen-zon_borne_eletriciteit

Anders dan een gewone elektrische auto die je aan een laadpaal oplaadt, laadt de Sion ook zichzelf op – zelfs als het bewolkt is – en produceert zo zijn eigen elektriciteit. Revolutionair!

Hoe het werkt? Met zonnepanelen die geïntegreerd zijn in het koetswerk. Een stopcontact heb je niet nodig en de elektriciteit is volledig gratis. Het enige nadeel in het begin was dat je met deze productie slechts 30 km kon afleggen. Maar dankzij de laatste evoluties heeft de wagen een autonoom rijbereik van 305 km!

Dat kan dankzij twee energiebronnen:

  • Een geïntegreerde batterij van 54 kWh, die kan worden opgeladen aan een klassieke laadpaal. Zo kun je de 305 kilometer na slechts één laadbeurt afleggen;
  • 248 zonnecellen, op transparante wijze geïntegreerd in het koetswerk met een gemiddelde autonomie van 112 km per week. Niet slecht voor kleine stadstrajecten, toch? De autonomie kan zelfs oplopen tot 245 km, afhankelijk van het aantal uren zonneschijn: München is immers Brussel niet, en Brussel is niet Lissabon of Athene.

Plan generator worden: een heuse uitdaging

Sion_elektrische wagen_zonnepanelen_elektriciteitsgenerator_laden

De 3 stichters gaan nog een stap verder. Zo wilden ze bidirectioneel laden via de geïntegreerde batterij mogelijk maken. Bedoeling is om van de Sion een mobiel elektrisch station te maken: op de camping, op de werf of in steden met een onstabiel elektriciteitsnet werkt de wagen als een generator. Krachtig genoeg om een moderne ijskast 120 dagen te doen draaien! Het concept is niet alleen op ecologisch, maar ook op sociaal vlak interessant. Dat beseffen ook de constructeurs, die massaal hun belangstelling tonen.

Een betaalbare zonnewagen

Sion_wagen-elektrish_pannelen-zon_inside

In plaats van de elektrische wagen voor te behouden aan de hogere klasse, maken de drie Duitsers de Sion toegankelijk voor het grote publiek. Zo bieden ze een uniek model aan zonder opties (behalve een trekhaak) voor 28 500 € (inclusief Duitse btw). Een correcte prijs voor zo'n revolutionair model als de Sion.

Extra - ecologisch én financieel - voordeel: er zijn online hersteltutorials en wisselstukken beschikbaar waardoor de wagens jarenlang meegaan, met een meer dan schappelijke onderhoudskost.

Serieproductie vanaf 2023

De eerste versie van het prototype van de Sion kwam er midden 2017. De serieproductie moest in de tweede semester 2019 van start gaan. Door een tekort aan financiering en de coronacrisis liep de start van de productie echter vertraging op en werd ze verplaatst naar 2023. Een veelbelovende toekomst voor een zonneauto die de markt van de elektrische wagens drastisch zal veranderen.

Gezien de al genoteerde voorbestellingen - die nog mogelijk zijn tot het einde van het jaar - ligt de leveringstermijn voor de eerste 14 000 wagens ergens eind 2023. Een veelbelovende toekomst voor een zonneauto die de markt van de elektrische wagens drastisch zal veranderen.