Reisverslag: de eerste keer op vakantie met de elektrische auto

Dit jaar zul je op weg naar je vakantiebestemming meer elektrische auto’s tegenkomen dan ooit. Klopt, zegt Olivier, die ons in geuren en kleuren vertelt over de rit met zijn gezin naar Zuid-Frankrijk in een Audi e-tron. Daar gaan we!
Suzanne M.
27/06/2022 |

“Verbeter de wereld, begin bij jezelf …”. Aan die bekende uitspraak moest Olivier De Laet (33 jaar) denken toen hij besloot om over te schakelen op elektrisch rijden. Al zat de charme van de Audi e-tron daar eerlijk gezegd ook voor iets tussen. Enkele maanden na die aankoop laadden Olivier en Stéphanie hun kinderen Floris (3,5 jaar) en Lars (1 jaar) en een hele vracht bagage in hun nieuwe auto en vertrokken ze op hun eerste “elektrische” vakantietrip. Zoals veel Belgen lieten ze zich verleiden door de landschappen in Zuid-Frankrijk en meer bepaald in de streek rond Saint-Amans-du-Pech, in de buurt van Agen. Hoe is hun eerste lange reis in een elektrische auto meegevallen? Olivier heeft maar een kleine aansporing nodig om er honderduit over te vertellen!

Veel goede redenen om elektrisch te rijden

De aanvankelijke weerstand bij het publiek tegen elektrisch rijden smelt weg als sneeuw voor … de zon! Vooral omdat de modellen er steeds beter uitzien, het milieu er wel bij vaart en elektrisch rijden (minstens) zo leuk is.

Waarom heb jij de stap naar een volledig elektrische auto gezet?

Olivier: “We proberen als gezin op onze koolstofuitstoot te letten. Daarom hebben we bijvoorbeeld een tijdje geleden zonnepanelen geïnstalleerd. Toch vind ik van mezelf niet dat ik een ‘groene jongen’ ben. Ik lust trouwens graag een lekker stukje vlees! (lacht) Wat ik niet begrijp, is waarom elektrische auto’s in Noorwegen zo’n succes zijn en bij ons niet. Tegelijk ben ik ervan overtuigd dat we van de fossiele brandstoffen moeten afgeraken. Voor de planeet en voor de toekomst van onze kinderen. Toen het tijd was om onze BMW serie 3 te vervangen ben ik bezweken voor de Audi e-tron (<95 kWh). Een schitterende auto! De proefrit had mij meteen overtuigd. Nooit meer schakelen, een vederlichte besturing en hij rijdt fluisterstil. Ik heb er meteen mijn rekenmachientje bijgehaald, maar mijn boekhouder was formeel: als je rekening houdt met de premies en fiscale voordelen is de elektrische e-tron goedkoper dan de break A6 die mij ook wel aanstond. De beslissing was toen snel genomen!”

Over lange afstanden en trajecten

Hoe zit het met het rijbereik van een “full electric”? En zijn er genoeg laadstations? Belgen rijden dagelijks gemiddeld zo’n 35 tot 40 kilometer. Als je je auto ’s avonds aan een laadstation hangt, is hij ’s ochtends helemaal opgeladen. 90% van die lading heb je op één dag zelfs helemaal niet nodig. Maar ermee op reis gaan is natuurlijk nog iets anders. Olivier nam de proef op de som, tussen Antwerpen en Agen.

Jullie hadden Agen gekozen als vakantiebestemming, in vogelvlucht 1060 kilometer van Antwerpen. Hoe verliep de tocht?

Olivier: “We hadden samen met vrienden een huis gehuurd. Onderweg twee keer overnachten leek ons een goed plan. Met jonge kinderen kun je trouwens moeilijk anders en voor ons is de rit naar het zuiden ook al een stuk van onze vakantie. Als eerste halte kozen we voor Saint-Hilaire-sur-Puiseaux, waar we aan de oever van een meer de nacht doorbrachten in safaritenten. Het tweede traject bracht ons in Limoges, een heel mooie stad. De eerste dag reden we 480 km, de dag erna ongeveer 300 km en dan bleef er nog 260 km over voor ons laatste traject. Onze terugreis naar België verliep anders: we maakten één lange tussenstop van vijf dagen in de buurt van Tours. Daar geraakten we na een rit van 540 km en na nog eens 575 km waren we weer thuis in Antwerpen.”

Opladen? Een kwestie van voorbereiding

Als je met jonge kinderen reist, moet je sowieso vaak stoppen voor een plaspauze. Wat dat betreft, maakt het geen verschil of je elektrisch, op benzine of diesel rijdt. Kies bij de voorbereiding al de meest geschikte (rustige) halteplekken uit. Om zijn reisweg tot in de puntjes uit te stippelen gebruikte Olivier twee apps (A Better Routeplanner om zijn weg te vinden en de ENGIE e-mobility app voor de laadstations onderweg) en een laadpas waarmee hij zijn Audi in Frankrijk aan de meeste tankstations kan opladen.

Olivier: “De ENGIE e-mobility app toont je overzichtelijk waar je langs je reisweg laadstations vindt. Je kunt allerlei filters toepassen op de zoekresultaten, bijvoorbeeld om alleen de snellaadpalen te zien, die meestal een laadvermogen van 50 kW hebben. Naast de klassieke laadstations vind je immers op veel plekken ook snelladers. Hun laadsnelheid hangt af van het type auto. Ze kunnen de Audi e-tron bijvoorbeeld opladen met een vermogen tot 135 kW. Net vóór de Franse grens hebben we de Ionity snelladers eens uitgetest: op krap 12 minuten zat de batterij weer vol, nauwelijks de tijd om een kop koffie te drinken en een plasje te doen. Snelladers zijn fantastisch: ze kunnen de batterij van onze Audi volledig opladen op slechts 45 minuten. Even vóór Parijs hebben we nog een laadpauze ingelast, onder andere omdat Lars toen zijn papje moest eten.”

Overnachtingen

Na een leuke en rustige eerste reisdag had het gezin gepland om de nacht door te brengen in Saint-Hilaire-sur-Puiseaux, waar ze aan de oever van een meer in safaritenten sliepen. Voor de tweede overnachting moesten ze doorrijden tot in de buurt van Limoges.

Verliep het opladen op je overnachtingsplek vlot?

Olivier: “Ik had vóór het vertrek natuurlijk gecontroleerd of ik daar de auto op een laadstation kon aansluiten. En ter plaatse bleek dat ook te kloppen! We zijn de volgende dag pas ’s namiddags opnieuw vertrokken en de Audi was toen voor 100% opgeladen. Op 60 km van Limoges was er nog een stop om te eten en naar het toilet te gaan in een tankstation met een Ionity snellader. Gewoonlijk zijn er in zo’n laadstation vier of vijf aansluitingen, dat is dus heel praktisch. De tweede nacht, in de buurt van Limoges, hebben we niet opgeladen. We hadden toen nog een rijbereik van zo’n 350 km met een rustige rijstijl. Om zeker te zijn dat we niet zonder stroom zouden vallen heb ik ongeveer halfweg naar onze bestemming in Saint-Amans-du-Pech toch nog maar eens “bijgetankt”. Als je de eerste keer een grote reis onderneemt met je elektrische auto wil je geen risico lopen en we waren dus heel voorzichtig.”

Algemene indruk en conclusie

Jullie waren voorzichtig en zijn dus niet zonder stroom gevallen, maar wat moet je in zo’n geval doen?

Olivier: “Je komt nooit met een volledig lege batterij aan. Natuurlijk moet je je reis goed voorbereiden en altijd een veiligheidsmarge inbouwen. Voldoende pauzes inlassen is trouwens altijd een goed idee om veilig te rijden. Plan je reis zo dat je dan ook elke keer de batterij bijlaadt. En rij nooit tot de meter in het rood gaat en je dreigt stil te vallen. Maar dat geldt natuurlijk ook voor een auto met verbrandingsmotor.”

Heb je nooit problemen gehad om je auto op te laden?

Olivier: “Het kan gebeuren dat alle aansluitingen aan een laadstation bezet zijn. Gelukkig zie je dat op je app. Of een laadpaal kan defect zijn. Daarom had ik ook altijd een plan B in mijn hoofd om ergens anders te gaan bijladen. Tijdens onze reis hadden we wel een probleem met een geblokkeerde elektrische aansluiting. Ik heb toen Audi gebeld en die raadden mij aan om de kabel los te koppelen met een manueel systeem onder de motorkap. Maar dat bleek niet te werken en dan heb ik contact opgenomen met het personeel van het laadstation. Door de hitte was er een algemeen defect aan de installatie en dat hebben ze toen snel kunnen oplossen. Maar stel dat dat niet was gelukt en dat we daar vastzaten: dan hadden we de pechdienst van Audi kunnen bellen. Die komt er binnen het half uur aan en transporteert je auto gratis tot aan de dichtstbijzijnde laadpaal.”

Nu je reis erop zit, welk gevoel hou je eraan over?

“Alsof we een overwinning hebben geboekt! (lacht) Hoewel er steeds meer elektrische auto’s rijden, zijn we nog in de minderheid. Aan de laadstations geraak je daardoor snel in gesprek met lotgenoten, om ervaringen of tips uit te wisselen, enz. Je hebt het gevoel dat je toch iets speciaals meemaakt, een beetje als een pionier! Ik weet dat sommige leasingcontracten je de mogelijkheid geven om in de zomer je elektrische auto te vervangen door een diesel. Een goede raad: doe dat niet!”

6 tips van Olivier voor nieuwe e-reizigers

  • Bereid je reis goed voor, al was het maar voor je gemoedsrust. Wedden dat je met meer vertrouwen aan de terugreis begint?
  • Bouw voor het rijbereik altijd voldoende marge in, zodat je nooit hoeft te rijden tot de batterij (bijna) leeg is.
  • Vergeet niet om onderweg vaak genoeg halt te houden (zeker als er kleine kinderen aan boord zijn).
  • Twee keer een half uur stoppen is beter dan één keer een uur. Profiteer van je haltes om even rond te kijken, wat te relaxen: je reis maakt ook deel uit van je vakantie!
  • Je rijbereik stijgt flink als je rustig rijdt, met een matige snelheid, omdat je dan minder stroom verbruikt. Dus eerder 110 km/u dan 130.
  • Kies een goede app en een stroomleverancier als ENGIE, zodat je bij veel laadpunten en in veel netwerken terechtkunt.