Slim je elektrische wagen laden en het capaciteitstarief laag houden

Heb je een elektrische wagen gekocht? Laad je hem regelmatig thuis op? Creëer je verbruikspieken (capaciteitstarief) en genereer je extra kosten op je factuur? Dit zijn essentiële vragen voor elke elektrische rijder. En wij hebben oplossingen...
Paul D.
31/08/2023 |

Even herhalen: wat is het capaciteitstarief in Vlaanderen? Het is een nieuwe manier om het deel ‘netwerkkosten’ van je elektriciteitsfactuur te berekenen. Zo draag je niet alleen bij aan het net naargelang de hoeveelheid stroom die je afneemt, maar ook voor de pieken die je creëert. Dus als je je verbruik gelijkmatig spreidt, betaal je minder netwerkkosten. Het capaciteitstarief wordt berekend op het gemiddelde van de voorbije 12 maandpieken (je hoogste verbruik in een kwartier van elke maand). Je wilt dus je maandpieken zo laag mogelijk houden. Lees meer over het capaciteitstarief in dit blogartikel!

Het capaciteitstarief en je elektrische wagen

De vraag die iedereen zich stelt is: welke impact heeft het capaciteitstarief op je elektriciteitsfactuur? Onder andere als je je elektrische wagen thuis oplaadt! Om je elektrische auto op te laden, heb je een grote hoeveelheid stroom nodig. Zet tegelijk geen andere energieverslindende apparaten aan, laad je wagen op terwijl de zon schijnt als je zonnepanelen hebt of gebruik de opgeslagen stroom uit je thuisbatterij. Dat helpt om je pieken laag te houden.

Nuttig te weten: des te trager je je elektrisch voertuig oplaadt, des te meer energie er procentueel verloren zal gaan aan kabelverlies/batterij management system van je wagen, dus energie die niet in de batterij gaat om te kunnen op rijden. In het kort? Het komt er dus op neer dat als je heel traag laadt, je meer kWh nodig zal hebben om uw batterij te vullen, dit terwijl je snel laadt, je meer zal betalen aan capaciteitstarief. We moeten dus ergens een goede ‘balans’ proberen te vinden, algemeen wordt het ingeschat dat dit rond de 5 kW vermogen ligt.

Vinger aan de pols? De ENGIE Smart app geeft je een overzicht van je verbruikspieken.

Maar je kunt nog een stap verder gaan. Met de vier oplossingen hieronder houd je je capaciteitstarief onder controle. Onderzoek van de UGent wees uit dat wie traag laadt aan een laadpaal tot 3,7 kW, jaarlijks ongeveer 100 euro aan netwerkkosten kan besparen. We rangschikken de oplossingen van eenvoudig tot geavanceerd.

1. Beperk het laadvermogen van je wagen

De meeste elektrische wagens hebben de optie om via de software (de app) van je auto het laadvermogen te beperken. Zo laadt hij minder snel op en heb je een lager verbruikspiek.

Voordeel: een simpele en kosteloze oplossing die je zelf kunt activeren en terug uitzetten.

Nadeel: de oplossing houdt geen rekening met de rest van je stroomverbruik, het minimum laadvermogen van de meeste elektrische wagens is 2kW.

2. Laat het vermogen van je laadpaal beperken

Je kunt ervoor kiezen om de maximumcapaciteit van je laadpaal te verlagen zodat die geen hoge pieken kan creëren. De beheerder van je laadpunt kan dat meestal vanop afstand instellen.

Voordeel: een simpele en kosteloze ingreep, maar moet wel door je service provider uitgevoerd worden. 

Nadeel: je kunt nooit sneller laden dan het ingestelde maximum, sommige providers beperken het aantal keren dat je dit vermogen kunt laten aanpassen.

3. Laat een dynamic load balancer (DLB) installeren

Met een DLB-toestel (dynamic load balancer) kun je een maximale piek instellen. Zo bescherm je jezelf tegen een hoog capaciteitstarief. 

Voordeel: je optimaliseert je verbruik onder een bepaald maximumvermogen.

Nadeel: deze extra installatie is niet kosteloos, ze houdt geen rekening met eventuele zonnepanelen.

Bonus: slim opladen met ENGIE Drive
Als ENGIE-klant kun je gratis gebruik maken van de ENGIE Drive app. Hiermee kun je je instellen dat je elektrische wagen maximaal op je goedkoper daltarief laadt. Dat is ook het overwegen waard.

Heb je nog vragen? Vind al onze antwoorden over het capaciteitstarief.