De verlenging van je contract
Je hebt een contract met variabele prijs dat binnenkort afloopt en daarna zal worden verdergezet voor een periode van 1 of 2 jaar, afhankelijk van het contract. Gezien de huidige marktomstandigheden zal de prijsformule van je contract worden herzien. De wijziging betreft enkel de prijsformule, je behoudt dus een variabel contract. We begrijpen dat deze wijziging mogelijk enkele vragen oproept. Daarom hebben we alle info hier voor jou verzameld.
Praktische info over je contractverlenging
Om je tijdig en correct te informeren, krijg je de informatie over je contractverlenging al 2 maanden voor de afloop van je bestaande contract. Je behoudt dus je bestaande contract en prijs tot wanneer het afloopt.
Wanneer je huidige contract afloopt, wordt het automatisch verdergezet. Je hoeft hiervoor niets te doen. Alle informatie over dit contract en wanneer het precies ingaat, kan je raadplegen op je klantenzone.
Heb je nog vragen? Je kan ons Contact Center contacteren op 078 78 20 20.
Wat is de impact op mijn prijs?
Waarom wijzigt de prijsformule?
Hoe wordt mijn variabele prijs berekend?
Je prijs volgt de evolutie op de markt. Bij dalende marktprijzen daalt je prijs, bij stijgende prijzen stijgt je prijs. Dus ook na de wijziging van formule zal je prijs elke maand of trimester wijzigen.
Om meer te weten te komen over hoe een variabele prijs precies werkt en hoe je gemakkelijk je eigen prijs per kWh kan berekenen, surf naar engie.be/variabeleprijspro.
Je prijs per kWh is ook beschikbaar op je klantenzone als je een Easy Pro, Flow Pro of Direct Pro contract hebt.
Wat met mijn voorschot en factuur?
Moet ik mijn voorschot aanpassen?
Op het moment dat je nieuwe voorwaarden ingaan, wordt je voorschot niet aangepast. Hoewel je prijs per trimester of maandelijks verandert, blijft je voorschotbedrag wel elke maand hetzelfde. Om zeker te zijn dat je voorschot is aangepast aan je prijs en verbruik, raden we je aan om dat regelmatig online na te kijken door je meterstanden in te geven. Zo vermijd je onaangename verrassingen bij je jaarlijkse afrekening.
Als je je voorschot niet aanpast, dan behoud je je huidige voorschot. Het te veel of te weinig betaalde bedrag zal verrekend worden op je afrekening.
Als je daarnaast extra aandacht besteedt aan je verbruik, kan je de impact van de stijging beperken. Op onze blog vind je heel wat advies.
Wat gebeurt er op mijn afrekening?
Wanneer je contract verdergezet wordt, ontvang je geen afrekening. Er is dus ook geen opname van je meterstanden nodig.
Op je volgende jaarafrekening zal het verbruik VOOR de verderzetting van je contract, worden gefactureerd aan de prijs met de oude formule en het verbruik NA de verderzetting van je contract, aan de prijs met de nieuwe formule.
Om te bepalen hoeveel je maandelijks hebt verbruikt, verdelen we je jaarlijkse verbruik over de verschillende maanden op basis van een gemiddeld verbruiksprofiel, dat rekening houdt met een hoger verwarmingsverbruik in de wintermaanden.
Heb je een vraag?
Misschien staat je antwoord hier al tussen
Moet ik iets doen om het nieuwe contract te bevestigen?
Ik heb een Flow Pro-contract en ik zie dat de duur van mijn contract wordt verlengd van 1 naar 2 jaar. Wat betekent dit voor mij?
Concreet betekent dit dat je contract nu 2 jaar loopt en dat de voorwaarden en prijsformule in je contract 2 jaar lang hetzelfde blijven, ongeacht je regio. Flow Pro is wel een variabel contract wat betekent dat je prijs elke maand de prijsevoluties op de markt volgt.