Heb je gekozen voor het
Dynamic tarief?

Wil je de dagelijkse prijzen per uur (eSpot) raadplegen? Er zijn twee mogelijkheden:

Download de dagelijkse uurtarieven

 

De prijzen voor de volgende dag worden elke dag rond 14u gepubliceerd. Klik op een van de onderstaande knoppen voor onmiddellijke toegang tot de laatste uurprijzen van Dynamic in PDF- of Excel-formaat.

 

Geïnteresseerd in historische prijzen? Bekijk ze tot 3 maanden terug via uw klantenzone.

Download onze Smart App

 

Met de ENGIE Smart App heb je altijd de beschikbare eSpot prijzen per uur binnen handbereik. Je kan ook je verbruik en injectie opvolgen.

Download de applicatie voor jouw smartphone via de volgende links:

De uurprijzen van Dynamic

Klik hier om direct de laatste uurprijzen van Dynamic te raadplegen. De Dynamic prijsformule gebruikt de Epex-spot prijzen. De prijzen van morgen worden vandaag rond 14u gepubliceerd.
Laatste uurprijzen raadplegen
Met de Engie Energy App heb je de Epex spot prijzen
per uur steeds bij de hand.
De ENGIE Energy App bestaat enkel in het Engels.
Download de app in de App Store via volgende link:

Je energie altijd bij de hand met de Smart App

Open de app en kies wat je wilt zien:
  • Dagelijks prijzen per uur, zo zie je meteen het beste tijdstip om elektriciteit te verbruiken.
  • Je injectie uit het verleden en je geschatte injectie in de toekomst.
  • Je elektriciteits- en gasverbruik van de afgelopen dagen.

Wil je je uurprijzen (uit het verleden) en je verbruik per kwartier raadplegen?

In jouw klantenzone:

  • Vind je totale verbruik en uurgegevens.
  • Toegang tot je elektriciteitsproductie en injectievolumes.
  • Download deze informatie in Excel- of CSV-formaat, inclusief de bijbehorende uurprijzen.
Bekijk deze informatie

Heb je een vraag?

Misschien staat je antwoord hier al tussen

Hoe is de prijsformule van Dynamic opgebouwd?

De prijsformule voor afname van het elektriciteitsnet van het pack Dynamic is (B x eSpot) + A c€/kWh.

• De eSpot is het uurtarief op de Day-Ahead EPEX SPOT Belgium-markt, voor het uur in kwestie, uitgedrukt in €/MWh. We zetten dagelijks (om 14u) de tarieven voor de volgende dag op onze website. Deze zijn ook op EPEX SPOT website beschikbaar.

De B waarde is de conversiefactor die gebruikt wordt om de eSpot prijs om te zetten van een prijs die wordt uitgedrukt in €/MWh naar een tarief van c€/kWh. Deze waarde kan ook netverliezen omvatten, maar bevat geen marge. 

De A waarde komt overeen met de kosten verbonden aan Dynamic. ENGIE koopt elke dag op basis van het ingeschatte verbruik van onze klanten volumes op de beurs die de volgende dag worden verbruikt. Het verschil tussen de schatting en het werkelijke verbruik van de klanten, creëert kosten voor ENGIE. Bovendien zijn er aan de handel op EPEX SPOT markt ook transactiekosten verbonden, deze zijn inbegrepen in dit bedrag.

De waarden A en B worden maandelijks herzien voor nieuwe contracten op basis van de marktevolutie en blijven dan vast voor de volledige duur van je contract.

Als je nog geen dynamisch contract hebt, kun je de prijsformule en de parameters voor de huidige maand raadplegen door de prijsfiche van het dynamisch contract te raadplegen.
Als je al een dynamisch contract hebt, is je prijsformule beschikbaar in je klantenzone.

Hoe kan je je tarief zelf berekenen met Dynamic?

Je prijs wordt bepaald door het uurtarief, dat je kunt berekenen met de volgende formule: (B x eSpot) + A.

Stel dat de eSpot-prijs tussen 13.00 en 14.00 uur vandaag 61,96 €/MWh is, dat de waarde van A voor de maand waarin je je Dynamic-contract hebt afgesloten 0,9 c€/kWh is en de waarde van B 0,1 is, dan is je uurtarief als volgt: (0,1 x 61,96) + 0,9 = 7,096 c€/kWh exclusief BTW.

• Vervolgens moet je 6%* btw toevoegen: 0,07096*1,06 = 7,522 c€/kWh incl. btw.

Het Dynamic pack omvat ook een jaarlijkse, vaste kost van 100,7€/jaar. Vergeet ten slotte niet dat er ook een aantal vaste kosten zijn (dit geldt voor alle packs), zoals transport- en distributiekosten, netwerkkosten, accijnzen...

Hoeveel kan ik besparen met het Dynamic tarief?
Als je een elektrische wagen hebt en een verbruik van ongeveer 7000 kWh per jaar bespaar je gemiddeld tot 15% met het Dynamic tarief ten opzichte van een vast Easy contract van 1 jaar.
Wat is de prijs voor mijn injectie?

Het injectietarief volgt dezelfde uurprijzen als je elektriciteitsafname, maar de algemene formule is niet hetzelfde.

De injectieformule voor het Dynamic pack (uitgedrukt in c€/kWh) is (B x eSpot) - A c€/kWh.

• De eSpot is het uurtarief op de Day-Ahead EPEX SPOT Belgium-markt, voor het uur in kwestie, uitgedrukt in €/MWh. We zetten dagelijks (om 14u) de tarieven voor de volgende dag op onze website. Deze zijn ook op EPEX SPOT website beschikbaar.
• De waarde B is de conversiefactor die gebruikt wordt om de eSpot prijs om te zetten van een prijs die wordt uitgedrukt in €/MWh naar een tarief van c€/kWh. Het kan ook netverliezen omvatten.
• De waarde A wordt uitgedrukt in c€/kWh en komt overeen met de kosten verbonden aan de injectie tegen het Dynamische tarief, d.w.z. de kosten verbonden aan het beheer van de energievolumes die ENGIE in staat stellen het evenwicht op het net te houden. Aangezien de injectieformule weergeeft wat rechtstreeks aan de klant wordt betaald en factor A een kost is, is hij hier negatief.

Met het Dynamisch contract varieert de eSpot-uurprijs op basis waarvan u betaald wordt voor uw injectie sterk tussen daluren en uren met een grote vraag. Het kan dus voorkomen dat je op bepaalde daluren, wanneer de prijs bijzonder laag is, moet betalen om te injecteren.

Stel bijvoorbeeld dat de waarde van B gelijk is aan 0,1. Als de eSpot prijs minder is dan 10x de waarde van A, dan zal de totale injectie voor dat uur negatief zijn.

Bijvoorbeeld, als de waarde van A gelijk is aan 0,9 c€/kWh, dan moet je betalen om te injecteren als de eSpot prijs per uur lager is dan 9€/MWh --> (0,1 x 9) - 0,9 = 0.

Omdat de waarde van A erg laag is, komt het echter zelden voor dat de eSpot-prijs zo laag is. In deze zeldzame gevallen verdient het de voorkeur om zelf te verbruiken in plaats van te injecteren.

Waar kan ik de prijzen en voorwaarden van het Dynamic contract vinden?

Als je nog geen Dynamic contract hebt, kun je hier de Dynamic prijzen en voorwaarden vinden. Klik op “Elektriciteit” voor de prijsfiche van het Dynamic pakket.

Is een dynamisch tarief ook interessant als ik een warmtepomp heb?
Bij bepaalde types warmtepompen is het mogelijk om de verwarming te programmeren, en kan het dynamisch tarief dus interessant zijn.

Bij de meeste kan dit helaas niet, en is het niet interessant. Indien je de continue werking van de warmtepomp regelmatig zou onderbreken om de voordelen van een dynamisch tarief te benutten, dan zou het verbruik van de warmtepomp helaas meer stijgen dan het voordeel dat je kan halen.

Check in de documentatie van je warmtepomp of met je leverancier of dit kan met jouw type warmtepomp.
Bestaat Dynamic ook voor gas?
We kunnen voor gas geen dynamish tarief aanbieden. Je bent vrij om je Dynamic tarief met een van onze voordelige gastarieven te combineren.
Hoe kan ik overstappen naar Dynamic?

Indien je interesse hebt in Dynamic kan je dit via volgende link aanvragen.

Wat bij volatiele prijzen?
Gezien Dynamic de evolutie van de marktprijzen volgt, zijn prijspieken of zelfs negatieve uurprijzen ook mogelijk. Dit gebeurt echter zelden en is op voorhand geweten zodat we u hierover kunnen informeren.
Is er een risico dat Dynamic je capaciteitstarief zal verhogen?

Sinds 2023 worden je netwerkkosten voor elektriciteit in Vlaanderen opgesplitst in twee delen:

• Eén deel van je netwerkkosten wordt berekend op basis van de hoeveelheid elektriciteit die je afneemt van het net.
• Het andere deel, het capaciteitstarief, wordt berekend op basis van je maandelijkse verbruikspieken.

Dit maandelijkse capaciteitstarief is afhankelijk van je hoogste kwartuurpiek, oftewel het kwartuur waarin je gemiddeld over de maand de meeste elektriciteit hebt verbruikt. Het is daarom aan te raden om deze piek te beperken door je elektriciteitsverbruik zo gelijkmatig mogelijk te spreiden.

Met dynamische tijdverbruiktarieven kan het verleidelijk zijn om het verbruik te concentreren in de goedkoopste uren. Dit kan echter het risico op hoge pieken verhogen als er meerdere apparaten tegelijk werken. Toch is het heel goed mogelijk om deze hoge pieken te vermijden met een dynamisch contract:

1. Spreid het gebruik van je apparaten over de goedkoopste uren van Dynamic - vaak heeft bijna de helft van de uren van de dag lagere prijzen.
2. Laad je elektrische auto of smart battery langzaam op, idealiter wanneer je geen andere energieverbruikende apparaten gebruikt.
3. Gebruik de energie die geproduceerd wordt door je zonnepanelen of opgeslagen is in een accu om de energievraag te verminderen bij het gebruik van energievretende apparaten.
4. Een Home Energy Management System kan je verbruik automatisch optimaliseren om het over de goedkoopste uren te verdelen en pieken te vermijden.

Wie kan het Dynamic tarief gebruiken?

Je moet in Vlaanderen wonen en een digitale meter hebben om Dynamic als energietarief te kiezen. Verder mag je geen exclusief nachttarief hebben.

Als je in Vlaanderen woont en nog geen digitale meter hebt, kun je op de website van Fluvius, aan de hand van de EAN-code van je elektriciteitsmeter, nagaan wanneer er digitale meters in je buurt worden geïnstalleerd.
Heb je nog geen digitale meter en wil je nagaan welk energietarief het meest geschikt is voor jou? Klik dan hier.

Is het Dynamic tarief interessant voor mij?

Het Dynamic tarief is interessant voor jou als je je elektriciteitsverbruik kunt plannen en aanpassen op basis van de uurtarieven. Dat wil zeggen, zoveel mogelijk verbruiken wanneer het uurtarief het laagst is. De meest interessante periodes vallen vaak tussen middernacht en 6u 's ochtends en tussen 13u en 17u.

Dynamic is ideaal voor jou, wanneer je beschikt over:
• Een energieverslindend apparaat waarvan je het gebruik kunt plannen, zoals bij het opladen van een elektrische auto (smart charging).
• Een thuisbatterij en zonnepanelen (op voorwaarde dat de batterij kan worden opgeladen met elektriciteit van het net en je de oplaadcycli kunt programmeren).
• Een thuisenergiebeheersysteem (home energy management system) hebt dat vanaf dat moment ook rekening houdt met uurtarieven om je energieverbruik te optimaliseren.

Moet ik mijn tweevoudige meter (piek en dal) vervangen door een enkelvoudige meter (normaal tarief) om gebruik te maken van een Dynamic contract?

Nee, een Dynamic contract geeft je een uurtarief op basis van een intelligente digitale meter met SMR3. De prijs van je elektriciteit varieert elk uur en heeft niets te maken met dag- of nachttarief. Zowel een tweevoudige als enkelvoudige meter zijn dus compatibel met Dynamic.

Let wel: je kan momenteel niet profiteren van het Dynamic contract als je een exclusief nachttarief hebt.

Kortom, om in aanmerking te komen voor een Dynamic contract moet je in Vlaanderen wonen, een digitale meter hebben en mag je geen exclusief nachttarief hebben. Of je een enkelvoudige of tweevoudige meter hebt, heeft echter geen invloed.

Bestaat Dynamish ook voor klanten die in Brussel of Wallonië wonen?
Voor Brussel en Wallonië is er nog geen flexibel tarief. Dit geldt enkel voor Vlaanderen.
Moet ik een elektrische wagen hebben om gebruik te kunnen maken van een Dynamisch tarief?

Nee, dit is niet noodzakelijk. Je kan een dynamisch tarief ook gebruiken met een aanstuurbare warmtepomp of batterij. Een elektrische wagen is echter vaak de grootste verbruiker in huis waarvan het verbruik makkelijk te verschuiven is. Dit maakt het een ideale kandidaat om met een Dynamisch tarief aan te sturen. Zo kan je de kost van het laden van je wagen zo laag mogelijk houden.

Waarom is het Dynamic-contract van ENGIE nog niet beschikbaar in Brussel?

De huidige omstandigheden in Brussel maken het voor ENGIE onmogelijk om Dynamic op een kwaliteitsvolle manier aan te bieden. De belangrijkste redenen hiervoor zijn deze:

• De niet-communicerende digitale meter: Bij installatie van de meeste digitale meters wordt in Brussel gekozen voor de configuratie: niet-communicerend. Dat wil zeggen dat je eerst de communicatiefunctie van je meter moet activeren, voor je een Dynamic-contract kan afsluiten. Deze activatie moet je aanvragen bij Sibelga, de netbeheerder in Brussel. Pas nadat dit in orde is gebracht, kan je energieleverancier het juiste meetregime (SMR3) activeren en je aanvraag voor een Dynamic-contract in orde brengen. Deze extra stappen maken het activeren van een Dynamic-contract nodeloos complex.

• Verbod op negatieve prijzen: De Brusselse wetgeving verbiedt momenteel het gebruik van negatieve of nultarieven. Dankzij negatieve prijzen kan jij als consument profiteren van energie aan sterk verlaagde prijzen of zelfs van gratis energie, wanneer de energieproductie groter is dan de vraag. Zonder deze mogelijkheid vallen niet alleen de financiële voordelen weg. Deze negatieve prijzen motiveren je ook om jouw energieverbruik flexibel af te stemmen op de dynamische tarieven.

• Het meetregime 3 (SMR3), wat je nodig hebt voor het Dynamic-tarief, is op dit moment enkel beschikbaar in bepaalde gemeentes, afhankelijk van de netbeheerder.

Waarom is het Dynamic-contract van Engie nog niet beschikbaar in Wallonië?

• Je facturen zijn hoger tijdens de winter: In Wallonië gaat de activering van het meetregime 3 (SMR3), wat je nodig hebt voor het Dynamic-contract, momenteel gepaard met maandelijkse facturatie (opgelegd door de netbeheerder). Dit betekent concreet dat je elke maand betaalt voor je werkelijke verbruik, in plaats van een voorschot op basis van je jaarverbruik. Tijdens de winter zijn je facturen dan een stuk hoger dan tijdens de zomer. Hier zijn heel wat klanten mogelijk niet op voorbereid. Vanaf januari 2026 zou jaarlijkse facturatie voor dit meetregime wel mogelijk zijn in Wallonië.

• Je verliest het prosumententarief: In Wallonië verliezen klanten, die voor januari 2024 zonnepanelen geïnstalleerd hebben, hun vergoeding voor hun zelfgeproduceerde energieoverschot, wanneer ze overstappen op een Dynamic-contract met meetregime 3 (SMR3). Je stapt in dat geval automatisch over op het injectietarief, omdat een vergoeding op basis van uurtarieven als prosument momenteel niet mogelijk is.

• Het meetregime 3 (SMR3), wat je nodig hebt voor het Dynamic-tarief, is op dit moment enkel beschikbaar in bepaalde gemeentes, afhankelijk van de netbeheerder.

Hoe weet je wanneer het beste moment is om te verbruiken?

De meest interessante periodes vallen meestal tussen middernacht en 6u ‘s ochtends, en tussen 13u en 17u. Als je je verbruik kunt plannen op de momenten dat de energieprijs laag is, bespaar je op je factuur.

• Elke dag om 14u publiceren we de uurtarieven voor de volgende dag op onze website. Deze zijn beschikbaar op onze pagina met prijzen en voorwaarden of op onze 'dagelijks gebruik' pagina. Je kunt ze dus raadplegen en beslissen wanneer je jouw verbruik het beste plant.
• Je kunt ook de uurtarieven voor de volgende dag te weten komen via de Smart App.

Hoe wordt mijn maandelijks voorschotbedrag berekend?
Je voorschot wordt op basis van je laatst gekende verbruik berekend, en als we dat niet kennen op basis van een schatting van je verbruik. Lees ook Hoe werd het bedrag van mijn voorschot berekend?.
Welke veranderingen zal ik zien op mijn jaarafrekening?
Aan je jaarafrekening verandert niets: je krijgt je totaalverbruik te zien en de afrekening op basis van je verbruik en het tarief. Je kan je details per uur bekijken in je klantenzone.
Wat zijn de verschillende kosten die je ziet op de Smart app voor je Dynamic contract?

1. eSpot prijs: De prijs die wordt weergegeven in het blauwe vak op je startpagina op de app komt overeen met de eSpot prijs voor het huidige uur.

2. "Je verbruik": Wanneer je je elektriciteitsuitgaven voor een bepaalde dag raadpleegt, toont de blauwe lijn op de grafiek de verandering in de eSpot-prijs per uur over de uren van de dag. De groene en gele balken geven respectievelijk je elektriciteitsafname en -injectie weer voor elk uur van de dag.

3. Totale kosten: Boven in het scherm vind je je totale kosten. Dit omvat :
- De kosten van elektriciteit (afhankelijk van je contractformule).
- Kosten aangerekend door de netbeheerder.
- De verschillende belastingen (btw, groenestroom- en warmtekrachtkoppelingscertificaten opgelegd door de overheid).

Hoe wordt de gemiddelde prijs op je factuur berekend?

De prijs van je Dynamic contract verandert elk uur. Om je factuur te vereenvoudigen, hebben we echter je gemiddelde prijs per kwartier berekend voor de periode waarop de factuur betrekking heeft. De volledige details van deze berekening vind je in dit document.

Kan ik mijn auto slim opladen met de Smart App van ENGIE en een dynamisch tarief?

Om slim te kunnen opladen met de Smart App van ENGIE, moet je over een compatibele wagen of laadpaal beschikken. Hier kan je checken of dit voor jouw wagen het geval is. Meer informatie over slim opladen? Klik hier.

Kan ik een maandelijkse factuur aanvragen in plaats van een jaarlijkse factuur?

Dat kan, als je een digitale meter hebt. We raden je aan om minstens 2 weken te wachten na het activeren van je Dynamic-contract voor je een aanvraag indient. Klik hier voor meer informatie.

Goed om te weten: na je aanvraag zal de maandelijkse facturatie automatisch van toepassing zijn op al je contracten bij ENGIE (inclusief je gascontract).

Je factuur geeft de prijs weer op basis van je werkelijke verbruik per maand en zal dus sterk gekoppeld zijn aan seizoensgebonden schommelingen. Dit betekent dat je facturen tijdens de wintermaanden hoger zullen zijn dan tijdens de zomermaanden, wanneer je minder elektriciteit en vooral minder gas verbruikt.
Als je je betalingen stabiel wil houden, zodat je in de winter geen hogere rekeningen hebt, raden we je aan om de jaarafrekening met maandelijkse voorschotbedragen te behouden.
Een maandelijkse afrekening is vooral nuttig als je woning relatief lang ongebruikt blijft (bijvoorbeeld als je in een warm land overwintert in plaats van in België).