Wat te doen als de wifi niet werkt?

Er is niets veranderd bij je thuis en toch geraak je niet op de wifi? Voor je een technicus belt, kunt je beter eerst enkele zaken controleren en deze vier vragen beantwoorden.

20/09/2018 -
Daphné C.
Gepassioneerd door slimme producten
  • 1. Staat mijn internetmodem aan?
  • 2. Heb ik weinig of geen wifisignaal?
  • 3. Nog niets? Sluit een netwerkkabel aan!
  • 4. Weigert je internetverbinding je wachtwoord?

1. Staat mijn internetmodem aan?

Lijkt dit jou een domme vraag? Toch is een uitgeschakelde modem de meest voorkomende oorzaak van een wifinetwerk dat het niet doet. Controleer dus of de wifimodem wel degelijk stroom krijgt (kijk naar de lampjes). Is dat het geval en heb je toch geen wifi? Trek de stekker dan gedurende tien seconden uit en start het toestel opnieuw op. Dat herstarten kan meer dan een minuut duren. Bugs komen nu eenmaal soms voor.

Werkt het nog altijd niet? Ga dan meteen naar vraag 3. 😉

2. Heb ik weinig of geen wifisignaal?

Je wifi werkt niet. Is de signaalsterkte gewoon zwak of kun je moeilijk verbinding maken? Een slecht werkende wifi kan verschillende oorzaken hebben. Misschien ben je te ver verwijderd van je modem of zijn er elementen die de verbinding verstoren.

> Als je te ver van het toestel bent, kun je een versterker of een repeater kopen, zodat je overal in huis wifi hebt. Zo’n oplossing versterkt de dekking in je huis met enkele tientallen meters. Een voorbeeld is de Netgear Orbi. Zo’n toestel instellen, gaat heel eenvoudig: je stopt de repeater in het stopcontact, maakt verbinding met je modem via de mobiele applicatie en je merkt meteen het verschil in signaal. Onmisbaar in een huis met verschillende verdiepingen of in een appartement met dikke muren.

> Zijn er elementen die je wifiverbinding verstoren? Probeer dan om bepaalde toestellen uit te schakelen (babyfoon, draadloze telefoon, microgolfoven). Het zou immers kunnen dat je wifimodem op een overvol kanaal zit. Kijk in de handleiding van je modem hoe je het kanaal kunt wijzigen. Of je nu een bbox van Proximus, een modem van Telenet of iets anders gebruikt, in de meeste gevallen kun je de modem best het juiste kanaal laten kiezen.

3. Nog niets? Sluit een kabel aan!

Een uitgeschakelde modem is de meest voorkomende oorzaak van een wifinetwerk dat het niet doet.

Plaats een toestel met een RJ-45-connector naast de modem en verbind hem op de oude manier, d.w.z. met een netwerkkabel (ethernet). De meeste computers hebben zo’n ingang.

Het internet werkt? Dan is er echt een probleem met de wifi. Misschien moet je proberen om de instellingen van je wifi te veranderen: naam van het netwerk, wifikanaal, type verbinding (2,4 of 5 Ghz). Kijk hiervoor opnieuw in de handleiding van je modem. Een modem instellen is veel makkelijker geworden sinds de komst van systemen zoals Orbi van Netgear of Velop van Linksys. Met een mobiele applicatie kun je de wifi dan veel makkelijker instellen dan met je webbrowser … want daar kan elke foute handeling voor een panne zorgen als je er niet echt in thuis bent.

Nog altijd niets? Dan moet je je wifimodem resetten. Kijk daarvoor in de betreffende rubriek in de handleiding. Dat is uiteraard niet de leukste stap, maar misschien is het gewoon de software van je modem die niet meer optimaal werkt.

4. Weigert je verbinding je wachtwoord?

Misschien ben je de wificode kwijt? Lees in dat geval ons artikel “Wificode kwijt? Wat nu?”.

Lees ook:
> Hoe overal in huis wifi installeren?
> 6 manieren om je wifinetwerk te beveiligen
> Wificode kwijt? Wat nu?