Dringend probleem in je woning? Je brandverzekering schiet soms te kort

Pech, waterschade, kortsluiting, … een onverwacht noodgeval in huis kan iedereen overkomen. Dan bel je toch even je brandverzekering en krijg je meteen hulp? Jammer genoeg is dat zeker niet altijd het geval …
Paul D.
12/09/2022 |

Je verwarming die plots stuk gaat, een fors waterlek, een verstopt toilet of een kortsluiting … In een woning kunnen zich altijd allerlei problemen voordoen. Als eigenaar of huurder heb je een brandverzekering afgesloten die je vergoedt voor de schade die je lijdt. Maar weet je ook wat er precies in de polis staat? Wordt een dringend probleem met je elektrische installatie of verwarming meteen opgelost? Of moet je lang wachten? Bij de meeste brandverzekeringen zijn een hele reeks uitzonderingen en beperkingen van kracht. Als je dan geen extra bijstandsverzekering hebt afgesloten, riskeer je letterlijk een koude douche op een ongelegen moment. We leggen je uit wat je daaraan kunt doen.

Wat dekt je brandverzekering?

Eerst een belangrijke opmerking: er is geen verschil tussen een brandverzekering en een woningverzekering. Dit type verzekering dekt de waarde van je woning en de inhoud ervan bij allerlei schadegevallen. Je bent bijvoorbeeld beschermd tegen schade veroorzaakt door brand, ontploffingen, rook en roet. Een brandverzekering beschermt je ook als de bliksem inslaat, bij een storm, tegen hagel, sneeuw en ijzel, als een boom omvalt, bij overstromingen en natuurrampen. Je brandverzekering vergoedt meestal ook glasbreuk en de schade die veroorzaakt wordt door inbrekers, dieren, vliegtuigen of terrorisme. Wat jouw verzekering precies dekt, lees je in je contract.

In een brandverzekeringscontract kun je ook extra waarborgen laten opnemen. Deze uitbreidingen dekken niet rechtstreeks een risico, maar de kosten die eruit voortvloeien. Ten slotte is het ook mogelijk om je woningverzekering uit te breiden met een diefstalverzekering.

Al heel wat dus en afhankelijk van het Gewest waar je woont, ben je vaak verplicht om een brandverzekering af te sluiten. Huurders in Vlaanderen en Wallonië hebben bijvoorbeeld geen keuze. In Brussel bestaat die verplichting niet, tenzij je huurcontract erin voorziet. Eigenaars zijn alleen in Vlaanderen verplicht om een brandverzekering te nemen voor huizen en appartement die vanaf 2019 verhuurd worden. De meeste banken eisen daarentegen wel dat je een brandverzekering afsluit wanneer je vastgoed koopt met een hypothecair krediet.

Een brandverzekering is dus niet alleen onmisbaar, ze biedt ook een ruime dekking. Toch schiet ze te kort in bepaalde situaties.

Wat dekt je brandverzekering NIET?

Wil je volledige gemoedsrust? Hou er dan rekening mee dat je brandverzekering niet alles dekt en dat je daardoor schade kunt lijden.

  • Om te beginnen bedraagt de franchise, het bedrag dat je zelf moet betalen, vaak honderden euro’s. Dat betekent dat minder ernstige schade die binnen de franchise valt, altijd voor jouw rekening is. Vervelend, toch? Stel je voor dat je waterschade, een van de meest voorkomende schadegevallen, zelf moet betalen, omdat je verzekeringsmaatschappij niet thuis geeft!
  • Hou er rekening mee dat je verzekeraar alleen de gevolgen van een incident vergoedt, niet de herstelling van het probleem dat de schade veroorzaakt heeft. Stel je voor dat je dak niet meer waterdicht is. Na een stortbui sijpelt water binnen in je woning en beschadigt de meubels in je salon. Hoe reageert je verzekeraar? Hij vergoedt alleen de schade die de waterinsijpeling veroorzaakt heeft, maar niet de kosten die je moet maken om je dak te laten herstellen.
  • Als je verzekeraar al de herstellingskosten vergoedt, moet je vaak 30 dagen op je centen wachten.
  • Nog een (niet onbelangrijk) aspect: de kosten van de dringende noodherstelling zijn meestal niet inbegrepen in de vergoeding, dus die moet je ook zelf betalen!

Om al die redenen heb je er alle belang bij om bovenop je brandverzekering een woningbijstandscontract af te sluiten. ENGIE biedt verscheidene formules aan, in samenwerking met Axa Assistance.

Wat is het verschil tussen een verzekering en bijstand?

Je brandverzekering/woningverzekering vergoedt de gevolgen van een schadegeval, maar een bijstandscontract garandeert dat je snel geholpen wordt en betaalt in jouw plaats de kosten van die hulp. Beide diensten vullen elkaar dus aan. Vergelijk het met de combinatie van je autoverzekering, die je schade dekt, en de bijstandsverzekering voor je auto, die je helpt als je ergens met een defect aan de kant staat.

Het grootste verschil is dus de snelheid waarmee je wordt geholpen. Als je verwarming defect is, je woning zonder stroom zit door een kortsluiting of je dak lekt, wil je maar één ding: zo snel mogelijk geholpen worden.

  • Bij een brandverzekering moet je weken geduld oefenen vóór je een vakman aan het werk kunt zetten. Eerst moet er immers een expert langskomen om de schade op te meten. Vervolgens legt je dossier een administratief traject af en dat duurt soms een tijdje. Echt niet optimaal voor een dringende herstelling!
     
  • Je woningbijstand grijpt onmiddellijk in om je te helpen, zelfs als je nog op je verzekeraar wacht! Is je verwarming stuk in het putje van de winter? Een bijstandsteam installeert snel gasbranders, zodat je niet langer in de kou zit, en controleert of je cv-ketel nog te herstellen is of aan vervanging toe is. Heeft een stormvlaag pannen van je dak gerukt? Je dak wordt voorlopig afgedekt om je interieur droog te houden. Is er waterschade in je woning? Experts sporen snel het lek op en dichten het voorlopig om het ergste te voorkomen. Zit je zonder stroom door een kortsluiting? Binnen 24 uur komt er een vakman bij je langs die het probleem kan oplossen.

Dit is dus echt eerste hulp bij pech! Dat je onmiddellijk geholpen wordt, is niet alleen een opluchting voor jezelf en je gezin. Je hebt ook de zekerheid dat er door het oorspronkelijke incident geen extra schade wordt aangericht die het allemaal nog ernstiger maakt.

Waarom kiezen voor de woningbijstand van ENGIE?

ENGIE laat je de keuze uit verscheidene bijstandsformules die passen bij jouw situatie en je bieden wat jij nodig hebt. Van de optimale basisbescherming van je woning tot het meest uitgebreide contract met garantie-uitbreiding voor je toestellen (aangepast aan appartementen of woningen). Verder is er nog een specifieke bijstandsformule voor noodherstellingen van je defecte cv- of warmwaterinstallatie.

In een groot aantal situaties is de “Home Assistance” woningbijstand van ENGIE ideaal, want ze garandeert je:

  • onmiddellijke bijstand, 24 uur per dag en 7 dagen op 7,
  • professionele hulp binnen 24 uur,
  • onbeperkt aantal interventies, zonder franchise,
  • betaling van alle dringende interventiekosten, tot 400 euro.

Hou er rekening mee dat bepaalde schade niet gedekt is. Dit geldt onder andere voor:

  • een lamp vervangen,
  • een elektriciteitsmeter herstellen of vervangen,
  • een lek in een niet-zichtbare waterleiding opsporen,
  • een verwarming definitief herstellen,
  • nieuwe dakpannen leggen,
  • een nieuwe waterafvoerpijp installeren,
  • nieuwe zonnepanelen of een omvormer installeren,
  • een elektriciteitsleiding vervangen,
  • een septische put leegmaken,
  • enz.

Wil je weten wat onze woningbijstand al dan niet voor jou kan doen? Raadpleeg dan de volledige lijst!