Eerste appartement: waarop letten voor je energiecontract
Als je naar je eerste woning verhuist, moet je heel wat zaken in orde brengen. Zoals de keuze van je energiecontract. Neem de tijd om je noden en verwachtingen te bepalen en analyseer de volgende criteria …
De prijs
Net als 90% van de consumenten denk je meteen aan de prijs. Je wilt er nu eenmaal alles aan doen om je budget uit het rood te houden. De verschillende formules en pakketten vergelijken is uiteraard een goed idee, maar let er dan wel op dat je geen appelen met peren vergelijkt! Gaat het om een vaste of een variabele prijs? Als het om een vaste prijs gaat: over welke termijn loopt het contract? Waaruit bestaat de welkomstpromotie en hoe kan je er gebruik van maken?
Om de verschillende mogelijkheden te vergelijken, bestaan er online simulatoren, zoals die van Mijnenergie.be. Houd daarbij rekening met je metertype (enkel- of tweevoudig).
De contractuele voorwaarden
De energieleveranciers moeten wettelijke verplichtingen respecteren, bijvoorbeeld wat de duur of ontbinding van het contract betreft. Het is de moeite waard om deze te controleren.
Wil je een contract afsluiten voor korte of lange duur? Onder welke voorwaarden? Is het contract dat je voor ogen hebt enkel online beschikbaar? Neem de tijd om de voorgestelde formules door te nemen en ook waartoe ze je verbinden.
De betaling van de facturen
Bij sommige energieleveranciers kan je de voorschotten op elk moment aanpassen, maar niet bij allemaal … Moet je verplicht via domiciliëring betalen of kan je de betaling van je facturen zelf in orde brengen? Kan je betalen via Zoomit, een app, …? Kan je naar eigen keuze de betaalwijze veranderen? Denk na wat voor jou het gemakkelijkste is en kies ook je contract in functie hiervan.
Groene energie
Hier is een kleine nuance op haar plaats. Het is onmogelijk om de energie van het netwerk te “sorteren” en dus een onderscheid te maken tussen groene en andere energie. En toch is het mogelijk om te kiezen voor een contract met groene energie.
In dat geval verbindt je energieleverancier zich ertoe via de vestigingen die hij bezit en op basis van hernieuwbare energiebronnen een hoeveelheid elektriciteit te produceren die gelijk is aan jouw verbruik. Zo gaat het bij ENGIE, de grootste groene energieproducent in België, in zijn werk. Of je energieleverancier verbindt er zich dan toe om bij andere producenten oorsprongsgarantiecertificaten te kopen.
Kortom, je kan kiezen voor de leverancier wiens milieubeleid het meest strookt met jouw waarden.
Kan je in tussentijd van mening veranderen? En dus van het ene pakket naar een ander overstappen?
De kwaliteit van de klantendienst
Is deze makkelijk te bereiken? Per telefoon, e-mail, chat, sociale media? Enkel tijdens de kantooruren of ook daarbuiten? En ook op zaterdag?
Welke engagementen gaat de energieleverancier aan wat de gemiddelde wachttijd en de eventuele terugbetalingstermijn betreft? Krijgt de leverancier veel klachten binnen? Welke kwaliteitsscore krijgt hij? Het zijn stuk voor stuk gegevens die bepaalde leveranciers met plezier bekendmaken en die je dus best inkijkt voor je een keuze maakt. De VREG, de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt stelt trouwens elk trimester een leveranciersklassement op in functie van het aantal klachten dat ze binnenkrijgen.
De aanverwante diensten
Ontwikkelt je toekomstige energieleverancier nieuwe tools waarmee je je energie beter kunt beheren? Stelt hij ook extra diensten voor wat onderhoud, assistentie, … betreft?
Heeft hij partnerschappen afgesloten waarmee jij als klant kortingen geniet op doe-het-zelfmateriaal, meubels en verlichting bijvoorbeeld? Een voordelenplatform zeg maar, dat kan wel heel erg welkom zijn voor de budgetvriendelijke inrichting van je eerste appartement …