Ontdek wat je allemaal kan doen in je ENGIE klantenzone!

Facturen opzoeken of betalen? Je verbruik opvolgen? Dat kan in je klantenzone, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Heb je een vraag? Wil je je voorschot aanpassen, je verhuis regelen of persoonsgegevens wijzigen? Ook dat kan en nog zoveel meer!
Valentine S.
08/12/2023 |

Het is zaterdagavond en je geniet samen met enkele vrienden van een lekker etentje. Plots snijdt iemand het onderwerp “energie” aan en gaat het gesprek over besparingen, verbruik, facturen, zonnepanelen en warmtepompen. Iedereen heeft een mening of zit met vragen: “hoeveel elektriciteit en gas verbruik jij elk jaar?” – “heb je je voorschot aangepast om vervelende verrassingen op je eindfactuur te vermijden?” – “heb je een onderhoudscontract voor als je ketel stukgaat?” – “hoelang loopt jouw energiecontract nog?” – “als je verhuist, hoe zit het dan met je energie?” – “mijn contract loopt bijna af, wat zou je mij aanraden: het verlengen of veranderen?”, enz.

Bellen naar de klantendienst? Dat kan, maar er is een veel betere manier om onmiddellijk duidelijke antwoorden te krijgen op al je vragen. Want als je klant bent bij ENGIE, heb je toegang tot je klantenzone. Ook op zaterdagavond, want die strikt persoonlijke zone is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Dus waarom zou je tot maandagochtend wachten om de ENGIE klantendienst te bellen? Log gewoon in met je gebruikersnaam en wachtwoord en vind er alles terug. 

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je graag een korte rondleiding? Ontdek hier wat je klantenzone voor jou in petto heeft.

Maak kennis met je klantenzone

Bij ENGIE beschik je gratis over een strikt persoonlijke en beveiligde “zone” op het internet. Je logt in op dit adres, op elk tijdstip, overdag en ’s nachts, ook in het weekend.

In je digitale klantenzone heb je toegang tot een schat aan informatie en kan je in enkele kliks heel eenvoudig zelf ook allerlei verrichtingen uitvoeren;

  • informatie over je elektriciteit en gas in je woning raadplegen: facturen, contracten, enz.,
  • altijd en overal toegang krijgen tot je diensten,
  • je budget en je verbruik beheren,
  • allerlei energiekwesties van je woning snel oplossen,
  • actie ondernemen, zoals je maandelijks voorschot of je persoonlijke gegevens aanpassen, je verhuizing regelen, enz.

Laten we al even enkele functionaliteiten onder de loep nemen.

Kan ik mijn facturen bekijken en beheren?

Absoluut! Je hoeft daarvoor in je klantenzone alleen maar naar de tab “Je facturen en betalingen” te gaan. Daar bekijk en beheer je al je facturen. In één oogopslag zie je ook al je eerdere betalingen en merk je of er nog een te betalen bedrag openstaat. Je past er zelf ook makkelijk je betaalvoorkeuren aan, bijvoorbeeld door domiciliëring te activeren of de betaalfrequentie aan te passen.

Vanuit je persoonlijke facturatiegeschiedenis kan je zelfs facturen downloaden. Dat is handig als je zulke documenten aan één of andere instantie moet bezorgen. Je hoeft dus niet meer te bellen of te wachten: alles staat netjes voor je klaar in je klantenzone.

NIEUW: betaal je facturen online! Vanaf midden december 2023 is het mogelijk om je facturen online te betalen via de e-mail van je factuur of in je klantenzone. Betalen wordt dus nog eenvoudiger en veiliger. En deze functie geldt zowel voor je maandelijkse voorschot als voor je jaarlijkse eindafrekening.

Er is wel één voorwaarde: je moet ervoor kiezen om je facturen via e-mail te ontvangen. Ook die mogelijkheid activeer je makkelijk zelf in je klantenzone.

Hoe werkt het?

  • Je ontvangt een verzoek om je voorschot te betalen via e-mail.
  • Je klikt in de mail op “Betaal online”, waarna je meteen terechtkomt op de juiste webpagina van je klantenzone. Je hoeft zelfs niet eens in te loggen!
  • Je ziet op het scherm alle details van je factuur. Vervolgens klik je opnieuw op “Betaal online” om de betaalmodule van je bank te openen. Daar betaal je je energiefactuur op de manier die je gewoon bent (QR-code, kaartgegevens, enz.).
  • Klaar! Je klantenzone toont je nu de gegevens van deze betaling en geeft je op elk moment een helder en actueel overzicht van al je andere facturen.

BELANGRIJK: Als je vanaf midden december 2023 een e-mail van ENGIE ontvangt met de vraag om je factuur te betalen, dan is dat absoluut geen poging om je op te lichten! Twijfel je toch of de e-mail phishing is, dan kan je ook altijd via je klantenzone de factuur online betalen.

Er is trouwens een manier om het jezelf nog makkelijker te maken: met domiciliëring. Dan vergeet je nooit meer om een voorschot op tijd te betalen. En ook dat regel je natuurlijk in een oogwenk in je klantenzone!

Kan ik mijn maandelijks voorschot in mijn klantenzone wijzigen?

Ja, het is zelfs een goed idee. Want hoe beter je maandelijks voorschot overeenstemt met je werkelijke verbruik, hoe kleiner de kans dat je voor een "onaangename verrassing" komt te staan bij je jaarlijkse eindafrekening. Af en toe je verbruik checken en nagaan of je voorschot nog klopt, kan dus zeker geen kwaad.

Hoe doe je dat? In je klantenzone natuurlijk! Met enkele kliks wijzig je makkelijk je voorschot. Maar welk nieuw bedrag moet je kiezen? Ook dat bepaal je in je klantenzone. Je hoeft er alleen maar je meterstanden in te voeren en vervolgens stellen wij je een voorschot voor dat past bij je verbruik. Je bent natuurlijk altijd vrij om ons voorstel al dan niet te aanvaarden. Jij bepaalt!

Kan ik nagaan hoeveel energie ik verbruik?

Jazeker, en het is zelfs mogelijk om je gas- en elektriciteitsverbruik nauwkeurig op te volgen en te zien hoe het evolueert. Dat doe je met onze gratis Energy Monitor. Die geeft je dag en nacht toegang tot je verbruik van deze maand of dit jaar en zelfs tot je verbruiksgeschiedenis. Het enige wat je daarvoor zelf moet doen, is af en toe je meterstanden invoeren.

De Energy Monitor, die je in je klantenzone vindt, is trouwens essentieel om aan Check&Save te doen (en te besparen op je energie). En dat is zeker een goede reden om deze eenvoudige en gratis tool te gebruiken.

Heb ik toegang tot mijn persoonlijke gegevens?

Dat spreekt vanzelf. Even klikken op de tab “Je persoonlijke info” in je klantenzone levert je deze informatie op: 
•    je contract in detail, inclusief je elektriciteits- en gasprijzen 
•    je meters, met hun nummers en referenties,
•    de gegevens van je woning,
•    enz.
Verandert je situatie? Dan pas je eenvoudig zelf de meeste informatie aan, zoals je adres, inloggegevens, een nieuw contract, enz.

Je klantenzone biedt je nog een extraatje: je ziet voor welke ENGIE-diensten je hebt ingetekend. Denk bijvoorbeeld aan het onderhoudscontract voor je cv-ketel. En verhuizen was nog nooit zo makkelijk: je regelt alles wat met energie te maken heeft op enkele minuten zelf in je klantenzone!

Biedt mijn klantenzone mij nog andere (financiële) voordelen?

Zeker, kijk maar eens bij de tab “Je voordelen”. Daar krijg je exclusief toegang tot een hele reeks speciale aanbiedingen en kortingen bij talrijke partners. Alleen ENGIE-klanten kunnen ervan profiteren, het jaar rond! Het aanbod is ruim: elektrische toestellen, doe-het-zelf artikelen, voeding en drank, enz. Elke maand komen er nieuwe aanbiedingen bij om te besparen, je comfort te verbeteren en jezelf te verwennen.

Kan ik nog andere dingen doen in mijn klantenzone?

Ja, want we blijven regelmatig functionaliteiten toevoegen aan je klantenzone om het je eenvoudiger te maken. Zelf alles regelen bied je veel voordelen. Je hoeft bijvoorbeeld nooit meer aan de telefoon te wachten om een kopie van je factuur aan te vragen, je voorschot te wijzigen of je contract te raadplegen. Alles staat 24/7 tot je beschikking in je klantenzone.

Heb je toch nog een vraag? Gebruik dan de mailbox in je klantenzone. Of nog beter: stel je vraag aan onze Chatbot, die dankzij artificiële intelligentie sommige van je vragen kan beantwoorden. Op die manier haal je nog meer uit je persoonlijke klantenzone.

En tot slot mag je niet vergeten om via je klantenzone regelmatig een kijkje te nemen op onze blog Green & Smart Home, met een schat aan handige en nuttige artikels!

Klaar om in te loggen in je klantenzone?

Je zal verwonderd zijn hoe makkelijk dat gaat en hoe comfortabel het is om alle informatie in verband met je energie in je klantenzone terug te vinden.

Ben je je inloggegevens kwijt? Geen paniek, we leggen je duidelijk uit hoe je ze recupereert.

Kan je ook je activeringscode en klantnummer niet meteen vinden? Ook dan helpen we je op weg