Ik heb enkele maanden geleden al een voorstel voor een voorschot ontvangen. Waarom heb ik nu een nieuw voorstel gekregen?

Bij ENGIE helpen we je om je energiebudget beter te beheren. Daarom herberekenen we je voorschotbedrag tot drie keer per jaar.

  • Als we aanzienlijke variaties in je verbruik of in je tarief vaststellen of bij eventuele tariefwijzigingen aangekondigd door de distributienetwerken, sturen we je een nieuw voorstel met een voorschotbedrag om verrassingen bij je jaarlijkse afrekening te voorkomen.
    De berekening van je voorschot omvat ook een stijging van je netwerkkosten. Deze zijn identiek voor alle energieleveranciers en worden beslist en goedgekeurd door de energieregulator (BRUGEL voor Brussel, Vlaamse Nutsregulator voor Vlaanderen, CWAPE voor Wallonië). Meer informatie vind je hier.
     
  • Na je jaarlijkse afrekening, kan een nieuw voorschotbedrag worden voorgesteld, gebaseerd op je nieuw verbruik. Het herberekende voorschotbedrag op het moment van je jaarlijkse afrekening is uitsluitend gebaseerd op je tarief dat van toepassing is op dat moment.

Je bent vrij om dit voorstel te accepteren, te wijzigen of te weigeren, afhankelijk van je behoeften.

Wil je proactief controleren of je voorschotten nog steeds overeenkomen met je verbruik? Klik op de onderstaande knop om je meterstanden in te geven en je voorschot indien nodig aan te passen. Je kan je verbruik ook in realtime volgen via de Smart App.

Mijn meterstanden ingeven