De elektrische auto schakelt een versnelling hoger
Niet te stoppen revolutie
Elektrische en hybride auto’s zitten meer dan ooit in de lift. Het aantal particulieren, zelfstandigen en bedrijven dat overstapt op elektrisch rijden groeit voortdurend. De autoconstructeurs kunnen mooie groeicijfers voorleggen en het gaat duidelijk om een blijvende trend.
- 30% van de in Europa ingeschreven auto’s behoort tot deze categorie van minder vervuilende voertuigen;
- Al in 2020 werd de kaap van één miljoen ingeschreven elektrische of hybride voertuigen in Europa gerond;
- Ook in België groeit de markt van de elektrische en hybride wagens fors, tot 19,7%. De stijging in 2020 bedroeg 12%;
- In 2020 reden er op onze Belgische wegen meer dan 150 000 in ons land ingeschreven hybride auto’s rond (2,6% van het totaal). Hun aantal is op 5 jaar vervijfvoudigd.
- Bij de nieuwe auto’s die in België worden ingeschreven is nu al 1 op 3 een hybride;
- En de volledig elektrische auto’s? Daarvan rijden er bij ons nog maar 24 000 rond, of nauwelijks 0,4% van het totale wagenpark. Maar dit segment vertoont wel de sterkste jaarlijkse stijging: +56,4% in 2020;
- En hoe zit het in 2021? Alleen al in het eerste semester zouden er meer dan een miljoen stuks met een batterij verkocht zijn.
Als je even rondkijkt, merk je een forse toename van het aantal elektrische en hybride auto’s in het straatbeeld. Nog een veelzeggend cijfer: 1 op 3 Belgen zou van plan zijn om een elektrische of hybride auto te kopen. Misschien ben jij dat wel, of anders je buur of een collega op kantoor.
Hoe valt deze (r)evolutie te verklaren?
1. Een bijdrage leveren voor een gezonde planeet
Omdat we ons met z’n allen hebben voorgenomen om in 2050 CO2-neutraal te leven, wil de Europese Commissie de omschakeling van het wagenpark versnellen. Daar zijn goede redenen voor: elektrische auto’s zijn misschien niet helemaal CO2-neutraal, maar ze vervuilen in elk geval 2,5 keer minder dan een auto met verbrandingsmotor! Dat verklaart ook meteen de doelstelling van het Internationaal Energieagentschap (IEA): tegen 2030 moet de helft van alle voertuigen die wereldwijd verkocht worden elektrisch zijn.
2. CO2-reductieplannen uitrollen
In België zullen er nog wel een tijdje auto’s met verbrandingsmotor de showrooms uitrijden. Toch is het nu al duidelijk welke kant de markt opgaat. Noorwegen, één van de Scandinavische landen die we graag als voorbeeld nemen, toont de weg: meer dan de helft van de verkochte auto’s heeft er nog alleen een elektrische motor. Benzine- en dieselwagens zouden er na 2025 zelfs niet meer te koop zijn.
Ook in Brussel heeft de regering een traject uitgetekend om diesels tegen 2030 uit te faseren en benzinewagens tegen 2035. Een duidelijke trend!
3. Fiscale stimuli als drijvende kracht
Het gebeurt wel vaker dat de overheid via de fiscaliteit (hierover verderop meer) probeert om de automarkt een bepaalde richting uit te sturen. Door verbrandingsmotoren minder interessant te maken, spoort ze werknemers en werkgevers aan om groenere auto’s te kiezen. De maatregelen die nu binnen de regering op tafel liggen en binnenkort misschien goedgekeurd worden, spreken boekdelen.
- Als de federale regering de maatregel goedkeurt, zijn niet-elektrische auto’s aangekocht vanaf 2026 niet meer aftrekbaar in de vennootschapsbelasting.
- Ook juli 2023 wordt een keerpunt:
- alleen 100% elektrische bedrijfswagens zullen nog volledig aftrekbaar zijn;
- “professionele” hybrides die vanaf die datum aangekocht worden, zullen nog slechts recht hebben op een geplafonneerde en degressieve aftrekbaarheid.
4. Ruimer en aantrekkelijker aanbod aan modellen
Begin je ook te dromen als je een Tesla ziet voorbijrijden? Het bedrijf van Elon Musk heeft ondertussen heel wat concurrentie gekregen in dit snelgroeiende segment. De meeste constructeurs pakken nu uit met een volwaardig aanbod aan batterijwagens. Consumenten van elk type vinden er hun gading en de prestaties van de stekkerauto’s verbeteren zienderogen. Bestuurders willen immers met een gerust hart de weg opgaan, zonder angst dat ze stilvallen met een lege batterij. Met sommige modellen is het nu al mogelijk om 600 km af te leggen zonder bijladen.
Ondertussen blijft de markt innoveren. Zo werd onlangs de kleine Sono Sion gelanceerd, een elektrische wagen die zichzelf oplaadt met zonne-energie (vooruitbestellen is al enkele maanden mogelijk).
5. Steeds betaalbaarder
Ben je ervan overtuigd dat elektrische auto’s nog te duur zijn? Het klopt dat ze bij aankoop nog duurder zijn dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor, maar het verschil krimpt snel. Omdat de markt groeit, zijn de constructeurs geneigd om in elk segment (ook de goedkopere) elektrische modellen te lanceren. Door de toenemende concurrentie dalen de verkoopprijzen en die trend zal de volgende maanden en jaren aanhouden.
6. Meer laadpalen
In de beginperiode was het inderdaad niet altijd evident om een laadpaal te vinden, maar evolutie van de infrastructuur houdt nu gelukkig gelijke tred met de groei van de markt.
Er zijn nu al 65 000 openbare laadpalen en in 2021 zouden er nog 10 000 moeten bijkomen. Bij de bedrijven staan er 22 950 laadpalen (voor dit jaar zijn er 40 000 extra gepland) en op privéterreinen 1 500. De Gewesten van ons land ondersteunen de uitbreiding van het laadpalennet. In Vlaanderen zullen de volgende vijf jaar 30 000 openbare laadpunten bijkomen. Brussel heeft 11 000 extra laadpalen (telkens met twee laadpunten) gepland tegen 2035. In Wallonië zouden er tegen 2030 niet minder dan 185 000 laadpunten moeten bijkomen in bedrijven en 6 900 die voor het publiek toegankelijk zijn.
Waar staan de openbare laadpalen in uw buurt? Deze interactieve kaart toont ze heel gedetailleerd. Er bestaat ook een gratis app voor smartphones, onmisbaar als je met je elektrische auto op vakantie vertrekt. Met deze tool reis je gerust door heel Europa, zonder angst voor een lege batterij.
7. Thuis opladen steeds populairder
De milieuvriendelijkste manier om je auto op te laden? Met de elektrische energie die de zonnepanelen op je dak of je individuele (of gemeenschappelijke) zonnecarport produceren. Thuis opladen zal snel aan populariteit winnen. Je bent dan immers niet meer afhankelijk van openbare laadpunten en je geniet ook nog eens voordelige tarieven.
Om thuis opladen echt interessant te maken, moet je wel op enkele punten letten. Zo is het belangrijk om over het correcte aantal zonnepanelen te beschikken. Moet je ook investeren in een thuisbatterij? Het antwoord op die vraag hangt af van het Gewest waar je woont. In Vlaanderen kan dat zeker interessant en rendabel zijn, in Wallonië en Brussel minder. In die laatste twee Gewesten kies je beter voor een 100% groen energiecontract bij je leverancier, zoals het contract van ENGIE voor thuis en onderweg.
En waarom zou je over afzienbare tijd je woning niet van stroom voorzien met je elektrische auto? Zo is de cirkel rond … Vind je dat zoiets nog te veel als sciencefiction klinkt? Toch kan het en misschien zal het op deze manier werken.
8. Ook bedrijven springen op de (elektrische) kar
Zoals zo vaak gaat er niets boven het goede voorbeeld om mensen aan te sporen duurzamer te leven. En dus is het geen toeval dat sommige bedrijven zich geroepen voelen om het voortouw te nemen.
ENGIE is zo’n bedrijf dat zich volop inzet voor een koolstofarme toekomst. Het doet dat onder andere via ENGIE Fleet, dat de ENGIE-entiteiten ondersteunt bij het beheer van bedrijfswagens, interventie- en onderhoudsvoertuigen, enz. De vergroening van de uitgebreide vloot levert een belangrijke bijdrage tot betere milieuprestaties en mobiliteit van het bedrijf.
9. Elektrisch rijden is voordeliger
Last but not least … is een elektrische auto “voltanken” aanzienlijk voordeliger dan bij een klassieke auto, gewoon omdat de prijs per energie-eenheid een stuk lager ligt. Je berekent dit heel eenvoudig zelf. Neem het elektriciteitsverbruik van je auto - meestal tussen 12 en 20 kWh/100 km - en vermenigvuldig dat met het tarief per kilowattuur van je energiecontract.
De exacte cijfers hangen natuurlijk af van je auto en je energieleverancier. Kies je bijvoorbeeld voor het contract voor thuis en onderweg van ENGIE, dan krijg je als nieuwe klant 2000 km gratis. En het kan nog beter: ga voor de oplossing van ENGIE en Jedlix om slim op te laden. Je auto laadt dan automatisch op de uren met de laagste energieprijs op.
Hoe zit het met de fiscaliteit van elektrisch rijden?
Ben je overtuigd van de voordelen van een elektrische of hybride auto? Maar misschien zit je nog met een aantal vragen. Bijvoorbeeld: welk model is voor jou geschikt? Welke wagen biedt je alles wat je nodig hebt en past bij je levensstijl? Natuurlijk bekijk je ook het financiële plaatje, dat nog meer omvat dan de aankoopprijs van de auto.
Zoals eerder gezegd: ook de fiscus spreekt een woordje mee. Betrek zeker ook de fiscale aspecten bij je beslissing. Momenteel stimuleert de overheid autobezitters om de stap naar elektrische mobiliteit te zetten en om slimme laadpalen te installeren. De wetgeving kan uiteraard altijd evolueren, maar onze informatie geeft je een houvast voor de te verwachten fiscale behandeling van je elektrische of hybride auto.
Voor particuliere autobezitters (of voor wie een auto huurt)
Installeer je thuis een slim laadpunt en laad je je auto alleen maar met groene stroom op? Dan geniet je een belastingvermindering van 45% tussen 1 september 2021 en 31 december 2022, berekend op een maximumbedrag van 1 500 euro per laadpunt en per belastingbetaler. Daarna daalt dit voordeel, tot 30% in 2023 en 15% in 2024.
Voor bedrijven …
Als bedrijven investeren in een laadpaal die ook voor het publiek toegankelijk is, mogen ze 200% van de installatiekosten aftrekken tussen 1 september 2021 en 31 december 2022. Daarna daalt deze “bonus” tot 150%, tot 31 augustus 2024.
Als zelfstandige of bedrijfsleider heb je er nog meer belang bij om snel de stap naar elektrische mobiliteit te zetten. De fiscus laat je geen andere keuze: vanaf 2026 genieten alleen nog elektrische bedrijfswagens een interessant fiscaal voordeel. Zowel bij auto’s met een verbrandingsmotor (diesel of benzine) als bij plug-inhybrides daalt dit voordeel de volgende jaren stelselmatig … tot het tegen 2028 helemaal verdwenen is. Elektrische auto’s blijven daarentegen minstens tot in 2026 voor 100% aftrekbaar. Daarna volgt er een lichte daling, maar het voordeel blijft interessant.
Klaar voor elektrische mobiliteit?
Voor wie er nog aan zou twijfelen: elektrisch rijden is de toekomst. Maar misschien is het nog niet helemaal duidelijk hoe je je wagen oplaadt. Het klopt inderdaad dat je best rekening houdt met enkele technische aspecten.
- Wat is de beste oplossing om thuis op te laden? Bij het opladen van je elektrische auto komt wel wat meer kijken dan je koffiezet op het stopcontact aansluiten. Een gewoon huis-tuin-en-keuken verlengsnoer werkt niet zo efficiënt en is vooral heel gevaarlijk … Een zwaarder stopcontact van het type CEE17 dan maar? Dat is veiliger, maar de lange laadduur blijft een obstakel. Dat nadeel wordt de volgende jaren trouwens alleen maar groter, naarmate de capaciteit van de batterijen toeneemt. De enige echt veilige en snelle oplossing is een laadpunt in je woning installeren. Daarmee investeer je echt in de toekomst!
- Hoeveel kost de installatie van een laadpunt in je woning en hoe laad je veilig op? Een andere belangrijke vraag die daarmee samenhangt: is de elektriciteitsinstallatie in je woning wel geschikt voor een laadpunt. Wat is trouwens de beste oplossing?
- Hoeveel betaal je voor de stroom om je auto op te laden? Het komt erop aan een interessant tarief te kiezen dat je biedt wat je nodig hebt, zoals een ENGIE-contract voor thuis en onderweg. Dit zeer voordelige tarief garandeert bovendien dat je je auto met groene stroom oplaadt. Je bewijst dus de planeet een dienst en geniet zelf flinke besparingen! Of geef je de voorkeur aan Dynamic van ENGIE, waarbij de uurprijs de marktevolutie volgt? Dit tarief is exclusief voorbehouden voor Vlaanderen.
- Vergeet ook niet dat de oplaadtechnologie nog sterk evolueert, met nieuwe oplossingen. Een koploper op dit domein is Jedlix, dat het opladen van je auto slim en flexibel beheert. Hoe werkt dit? De batterij van je auto wordt (bij voorkeur) opgeladen wanneer de energie goedkoper is en er veel energie “beschikbaar” is op het net. Tegelijk houdt de oplossing rekening met de vereiste laadduur, zodat je auto altijd voldoende opgeladen is als je hem nodig hebt. Meer weten? Ontdek Jedlix!
Zoveel is duidelijk: de juiste oplaadoplossing kiezen is essentieel. In de eerste plaats voor je budget, want je auto thuis opladen is voordeliger dan aan een openbare laadpaal.
Klaar om de stap naar elektrische mobiliteit te zetten? De trend is duidelijk, mis dit moment dus niet! Als zelfstandige of bedrijfsleider heb je er nog meer baat bij, want de fiscale voordelen zijn nu interessant. Ontdek al onze oplossingen voor je elektrische en plug-inhybride voertuigen.