Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Veelgestelde vragen ENGIE Drive app

Starten met de ENGIE Drive app
Wordt mijn auto ondersteund in de ENGIE Drive app?

Na het downloaden van de Drive app wordt je gevraagd om je auto te verbinden. Maar wordt je auto ondersteund? En wat kun je ermee doen?

Slim opladen met de Drive app werkt met een compatibele auto, een compatibele laadpaal of een combinatie van beide.

Hieronder vind je een kort overzicht van de verschillende diensten die de Drive app aanbiedt en die van toepassing zijn op je auto!

Lijst met compatibele wagens
Indien je wagen niet kan Slim Laden klik dan hier.

Niet alle merken of modellen kunnen met de Drive app verbonden worden. Bovendien is het mogelijk dat je auto wel kan verbonden worden maar dat niet alle diensten (zoals Slim Laden) worden ondersteund.

Terug naar het overzicht
Mijn auto ondersteunt ‘Slim laden’ niet. Wat kan ik doen?

Voor auto’s verbonden met de Drive app die ‘Slim laden’ niet ondersteunen, bieden we de volgende inzichten :

• Je batterijniveau
• Overzicht van al je laadsessies, inclusief laadgedrag en geladen kWh
• Overzicht laadkosten volgens de reële prijzen van je ENGIE energiecontract*
• De geschatte actieradius van je auto.

Door je laadpaal te verbinden, kan je ‘Slim laden’ misschien wel ontgrendelen en profiteren van de volledige 'Slim laden'-service! Klik hier om te zien of je laadpaal wordt ondersteund.

*Met een ENGIE Flow of Direct contract zal de ingeschatte maandprijs voor de desbetreffende maand worden gebruikt aangezien de werkelijke prijs slechts na afloop van de maand gekend is. Voor gebruikers met een Dynamic contract is de weergegeven kost enkel de Epex energiekost en dus niet de totale laadkost (incl netkosten en taksen).

Terug naar het overzicht
Mijn auto ondersteunt ‘Slim laden’. Van welke services kan ik gebruik maken?

Als je auto alle ‘Slim laden’-functionaliteiten van de Drive-app ondersteunt, kun je na het verbinden van je auto met de Drive app:

• Inzicht krijgen in je laadsessies, hun kosten en je laadgedrag
• Profiteren van ‘Slim laden’ en zien hoeveel je bespaart op je energierekening door niet direct te laden als je de stekker in de wagen steekt.
• Heb je een Drive energie contract dan ontvang je nog een extra vergoeding per kWh die je slim laadt.

Ontdek hier hoe dit werkt.

Terug naar het overzicht
Wat als mijn auto geen ondersteuning biedt voor ‘Slim laden’?

Door de Drive app met een compatibele laadpaal te verbinden, kan je misschien toch van alle ‘Slim laden’ diensten gebruik maken. Leer hier meer over hoe je dit doet.

Terug naar het overzicht
Welke laadpalen zijn compatibel met de Drive app?

Momenteel is het mogelijk alle geconnecteerde laadpalen die beheerd worden door de Charge Point Operator (CPO) 50Five by ENGIE te verbinden met de Drive app.

Alle CPOs die gebruik maken van Last Mile Solutions als Mobility Service Provider kunnen met hun eenvoudige toestemming hun laadpalen compatibel maken met de ENGIE Drive app zodat hun laadpaalgebruikers die ENGIE klant zijn van de functionaliteiten van de Drive app gebruik kunnen maken.

We werken continu aan het toevoegen van nieuwe CPO’s en laadpaalmerken aan ons platform.

Daarnaast is het momenteel mogelijk om laadpalen van volgende merken rechtstreeks aan te sluiten:

• Easee
• Wallbox
• Zaptec

Terug naar het overzicht
Hoe sluit ik mijn compatibele laadpaal aan op de Drive app?

Beschik je over een compatibele laadpaal? Dan kan je deze met de Drive app verbinden zodat je ook je laadoverzicht zal hebben en gebruik kunt maken van ‘slim laden.
Om je laadpaal te verbinden, klik op ‘Instellingen’ in de navigatie onderaan en kies vervolgens de laadlocatie waar de laadpaal zicht bevindt. Bij 'Laadpaal' kies je vervolgens 'Verbinden'.

Laadpaal Easee, Wallbox, Zaptec
Beschik je over een laadpaal van een ondersteund merk (Easee, Wallbox, Zaptec) dan geef je de inloggegevens van je laadpaal in om deze te verbinden.

Laadpaal beheerd door 50Five by ENGIE
Beschik je over een geconnecteerde laadpaal die beheerd wordt door Charge Point Operator (CPO) 50Five by ENGIE dan geef je de 10-cijferige laadpaal ID in.

Waar vind ik mijn 10-cijferige laadpaal ID?
In de ENGIE/50Five e-mobility app
In de app kies je onderaan voor ‘Transacties’. Tik op een laadbeurt die met je laadpaal werd gedaan. Scroll tot helemaal onderaan. Hier vind je je 10-cijferige laadpaal ID.

Op de website van 50Five e-mobility
Na het inloggen op de website met je klantgegevens, klik op ‘Charge Points’ in het navigatiemenu links. Je vindt het 10-cijferige laadpaal ID in de kolom ID.

Wordt je laadpaal beheerd door een andere CPO?
Momenteel is het enkel mogelijk alle geconnecteerde laadpalen die beheerd worden door de Charge Point Operator (CPO) 50Five by ENGIE te verbinden met de Drive app.

Echter, alle CPOs die gebruik maken van het bedrijf Last Mile Solutions als Mobility Service Provider (het overgrote deel) kunnen hun laadpalen compatibel maken met de ENGIE Drive app. Hierdoor kan je als ENGIE klant van de functionaliteiten van de Drive app gebruik kunnen maken. Neem hiervoor contact met je CPO met de vraag of ze dit mogelijk kunnen maken.

Let op: de Drive app kan met een verbonden laadpaal alleen informatie over de batterijstatus van je elektrisch voertuig opvragen als ook je elektrisch voertuig is verbonden met de Drive app. Als je auto niet koppelbaar is, gaat de Drive app ervan uit dat het batterijniveau 0% is wanneer je een slimme laadsessie start. Door onze slimme aansturing laadt de auto op de meest gunstige momenten; soms kan het laden hierdoor echter eerder beginnen dan je zou verwachten.

Terug naar het overzicht
Ik kan niet in de Drive app inloggen

Nadat je de Drive app hebt gedownload, moet je je aanmelden met je bestaande login en wachtwoord van de Online Klantenzone van de ENGIE website. Heb je nog geen account? Dan moet je er een aanmaken.

Kan je je op de Online Klantenzone van de ENGIE website aanmelden?

1. Indien nee, dan is er een algemeen probleem bij het aanmelden en is het probleem niet specifiek aan de Drive app. Contacteer hiervoor onze klantendienst onderaan onze contactpagina.
2. Indien ja, dan is het probleem aan de Drive app gelinkt. Laat ons de 2 volgende stappen proberen:

1) Wijzig je default browser en wis je cookies/browsergegevens

Android-toestel

Stel Chrome als je standaardbrowser in:

• Open Instellingen op je Android-toestel
• Tik op Apps
• Tik onder Algemeen op Standaard-apps
• Tik op Browser-app en dan Chrome

iPhone

Stel Safari als je standaardbrowser in:

• Open Instellingen
• Scroll naar beneden en tik op Safari
• Tik op Standaard browserapp (indien Safari reeds je standaardbrowser is, zal je dit niet zien verschijnen)
• Selecteer Safari

2) Verzeker je ervan dat je geen oude Jedlix app gebruikt. Voor het beheer van onze app gebruiken we dezelfde technologie als de vroegere Jedlix app. Indien je op deze app al reeds een account had, dien je eerst deze app te verwijderen. Daarna zal je je kunnen aanmelden bij de Drive app. Lost dit het probleem niet op? Gelieve ons te contacteren door hieronder op de knop "Nee, ik wil graag contact opnemen" te drukken. .

Terug naar het overzicht
Hoe verbind ik mijn wagen of laadpaal met de Drive app?

Als je met je ENGIE account bent aangemeld, worden ook je klant- en energiecontractgegevens in de Drive app geladen. Standaard zullen al je contractadressen als laadlocatie worden ingeladen.

Verbind je auto:
Omdat de Drive app volledig softwarematig is, maken we gebruik van de connectiviteit van uw auto om laadgegevens te verzamelen. Om je auto te verbinden, moet je ervoor zorgen dat je dezelfde inloggegevens gebruikt als in de app van je autofabrikant.
Indien je wagen enkel toelaat om laadgegevens uit te wisselen maar niet kan aangestuurd worden zal je na het verbinden van je auto in de Drive app per laadsessie een overzicht vinden op het aantal geladen kWh en de kosten volgens je energiecontract. De Drive app vertelt je wat jouw wagen ondersteunt.
Beschik je ook over een compatibele laadpaal? Dan zal je wel slim kunnen laden als je deze verbindt.

Opgelet: het verbinden van de Drive app met een compatibel laadstation komt binnenkort beschikbaar. Voorlopig is enkel de koppeling met je elektrisch voertuig mogelijk.

Laadlocatie:
De laadlocaties gekoppeld aan je energiecontract werden automatisch in de Drive app geladen. Is dit niet gelukt? Dan kan je steeds manueel een laadlocatie toevoegen via Instellingen. Er is steeds een laadlocatie nodig om slim te kunnen laden met de Drive app!
Per laadlocatie zijn er bijkomende specificaties:

Energieleverancier: ENGIE zal reeds ingevuld zijn voor de locaties van energiecontract.
Laadpaal: Beschik je over een compatibele laadpaal dan kan je deze eveneens via Instellingen onder een laadlocatie verbinden. Lees ‘Hoe sluit ik mijn compatibele laadpaal aan?
Kan je je wagen niet aansluiten of is deze niet stuurbaar, dan zal de Drive app automatisch vragen om een laadpaal aan te sluiten om ‘Slim laden’ te kunnen gebruiken!

Opgelet: het verbinden van de Drive app met een compatibel laadstation komt binnenkort beschikbaar. Voorlopig is enkel de koppeling met je elektrisch voertuig mogelijk.

Bankgegevens voor uitbetaling:
Beschik je over een ENGIE Drive energiecontract dan zal je volgens de voorwaarden van je energiecontract extra cash beloningen ontvangen per kWh die je Slim laadt met de Drive app! Je kan zelf beslissen wanneer de opgespaarde cash beloning op je rekening wordt gestort door in de Drive app om een uit betaling te vragen. De uitbetaling is mogelijk zodra je toegoed het equivalent van minstens € 5 bereikt.

Om de uitbetaling te kunnen doen vul je je bankgegevens in onder Instellingen – Profiel – Uitbetaling.

Heb je alle benodigde gegevens juist ingevuld, maar kun je nog steeds niet aan de slag met ‘Slim laden’? Neem contact met ons op via drivesupport@engie.com.

Terug naar het overzicht
Hoe “Slim Laden” met een BMW

Indien je rijdt met een BMW kan het zijn dat je problemen ondervindt met het gebruik van de functionaliteit “Slim Laden” in de Drive app. Volgende stappen helpen je om toch gebruik te kunnen maken hiervan.

Terug naar het overzicht
Mijn laadlocatie is niet automatisch in de Drive app geladen, wat te doen?

Als je met je ENGIE account bent aangemeld, worden ook je klant- en energiecontractgegevens in de Drive app geladen. Standaard zullen al je contractadressen met geolocatie data automatisch als laadlocatie worden ingeladen.

Indien er bij het laden van je contractadres(sen) een fout optreedt, is het mogelijk dat er nog geen laadlocatie in de Drive app beschikbaar is. Je kan dan zelf een laadlocatie toevoegen door onderaan in de navigatie voor Instellingen te kiezen en vervolgens op de + te drukken naar Laadlocaties.

Je kan deze bewerking steeds uitvoeren indien je ook op andere locaties dan degene die via het energiecontract werden meegegeven wenst gebruikt te maken van ‘Slim laden’.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik een extra adres toevoegen waar ik geen actief ENGIE energiecontract heb?

Je kan zelf een laadlocatie toevoegen door onderaan in de navigatie voor Instellingen te kiezen en vervolgens op de + te drukken naar Laadlocaties.

Je kan deze bewerking steeds uitvoeren indien je ook op andere locaties dan degene die via het energiecontract werden meegegeven wenst gebruikt te maken van ‘Slim laden’.

Terug naar het overzicht
Kan ik de Drive-app gebruiken met twee of meer auto's?

Het is nog niet mogelijk om twee of meer elektrische voertuigen daan dezelfde Drive-app te koppelen. We zijn momenteel bezig om dit in de nabije toekomst mogelijk te maken. Momenteel kun je de Drive app alleen met twee of meer verschillende elektrische voertuigen gebruiken als je een compatibel laadstation hebt.

Terug naar het overzicht
Kan ik de Drive app op twee of meer locaties gebruiken?

Ja! Het is mogelijk om meer dan één laadpunt toe te voegen aan je Drive account! Of het nu gaat om je gezinswoning of een zomerhuisje, ‘Slim laden’ staat klaar zodra je je locatie bereikt. Voor elke laadlocatie moet je ook de bijbehorende informatie over het energietarief invoeren indien dit niet automatisch werd ingeladen of indien je op die locatie geen ENGIE klant bent. Houd er rekening mee dat openbare laadstations niet worden ondersteund.

Terug naar het overzicht
Slim laden met een energiecontract met piek- daltarief

Beschik je over een energiecontract met tweevoudig uurtarief (met aparte prijzen voor piek -en daluren)? Je kan dit zien voor elke Laadlocatie onder ‘Instellingen’. In de rubriek "energietarief" zal hier automatisch "Dubbel tarief" zijn ingevuld. Je piek -en daluren en bijhorende tarieven worden automatisch door ENGIE in de app opgenomen.

Activeer je ‘Slim laden’, dan kan je de stekker steeds in de wagen steken wanneer je thuis bent ongeacht het uur. Met een tweevoudig uurtarief, laadt de Drive app automatisch zoveel mogelijk tijdens de voordeligste uren van je energiecontract zodat je bespaart op je energiekosten!

Op het Overzicht scherm vind je onder ‘Voordeel’ ook inzicht in wanneer en hoeveel geld je hierdoor hebt bespaard door op deze manier Slim te laden.

Terug naar het overzicht
Slim laden met een energiecontract met enkelvoudig tarief

Beschik je over een energiecontract met enkelvoudig uurtarief (geen verschil in prijzen voor piek -en daluren)? Je kan dit zien voor elke Laadlocatie onder ‘Instellingen’. In de rubriek "energietarief" zal hier automatisch "Enkelvoudig tarief" zijn ingevuld. Je bijhorende tarieven worden automatisch door ENGIE in de app opgenomen.

Wanneer je een contract met enkelvoudig tarief hebt, is het niet mogelijk om geld te besparen op je elektriciteitsfactuur met ‘Slim laden’. Je tarief is immers de gedurende alle dagen en uren hetzelfde.

Je kan echter met een Drive energiecontract wel nog cash tegoed sparen door te laden met ‘Slim laden’ geactiveerd in de Drive app.

Terug naar het overzicht
Slim laden met het ENGIE Dynamic energiecontract

De Drive app biedt de mogelijkheid om je laadsessies te optimaliseren op basis van de energiemarktprijzen. Dit komt overeen met je ENGIE Dynamic tarief !

De energiemarktprijzen waar de Drive app rekening mee houdt zijn de day-ahead EPEX SPOT uurprijzen die ook de basis vormen van het ENGIE Dynamic tarief.

Terug naar het overzicht
Hoe zorg ik dat de Drive app werkt met mijn ENGIE Dynamic tarief?

Heb je al een Dynamic tarief wanneer je de app activeert? Dan zal de Drive app automatisch ingesteld staan om volgens een dyamisch energiecontract te laden. Wijzig je je energietarief naar Dynamic nadat je de Drive app reeds activeerde? Ook dan zal je tarief mee wijzigen en dit de dag nadat je nieuwe contract actief wordt.

Terug naar het overzicht
Wat is het verschil tussen besparing, tegoed en voordeel?

Besparing
Dit is het bedrag dat je hebt bespaard op je energiefactuur, simpelweg door de Drive app je laadsessies te laten beheren. Doordat de Drive app je laadsessies naar goedkopere tijden stuurt, bespaar je een stuk op je energiefactuur . Je start bijvoorbeeld met laden tijdens je piektarief, maar door ‘Slim laden’ begint je auto pas op te laden wanneer je daltarief van toepassing is. Het verschil in prijs tussen deze twee tarieven vermenigvuldigd met het opgeladen volume dat je anders in piekperiode zou geladen hebben, vormt je totale besparing van de laadsessie.

Indien je een dynamisch tarief hebt is dit concept hetzelfde. Er zal worden berekend hoeveel het theoretisch zou kosten om je auto tot X% op te laden direct nadat je de auto hebt aangesloten. Daarnaast wordt berekend hoeveel de oplaadsessie heeft gekost door de auto op te laden tijdens de goedkoopste moment. Het verschil tussen deze twee prijzen vormt de besparing.

Als je een normaal of enkelvoudig tarief hebt (dus geen opsplitsing tussen piek -en daltarief), is het niet mogelijk om te besparen op je energierekening met ‘Slim laden’ (omdat we geen goedkoper moment in je tarief hebben om uit te kiezen).

Tegoed
Dit is het bedrag dat je in de loop van de tijd kan verzamelen door gebruik te maken van onze ‘Slim laden’ dienst: ENGIE betaalt je voor je hulp bij het balanceren van het energienet! Zodra je meer dan € 5 hebt verzameld, kan je deze rechtstreeks op je bankrekening laten storten!

Houd er rekening mee dat enkel de klanten die een Drive Fixed of Indexed product van ENGIE hebben vergoed worden voor hun hulp bij het balanceren van het net.

Voordeel
Het voordeel is de combinatie van je besparing en het tegoed in één enkele waarde. Hiermee kan je zien hoeveel baat je hebt bij het gebruik van onze app.

Als je auto beheerd opladen niet ondersteunt , betekent dit dat we je laadsessies niet kunnen optimaliseren op basis van je energietarieven. In dit geval is het momenteel niet mogelijk om financiële voordelen te ontvangen.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik besparen en tegoed verdienen met de Drive App?

Bespaar op je elektriciteitsfactuur
Is jouw elektrische auto of laadpaal aangesloten op de Drive app en heb je een ENGIE energiecontract met daluren of een dynamisch tarief? Perfect! Via ‘Slim laden’ zal de Drive app je laadplan optimaliseren om zoveel mogelijk tegen de laagste tarieven te laden. Door in de navigatie onderaan voor Overzicht te kiezen voor elke laadsessie een inschatting van het ‘voordeel’ dat je hebt behaald door Slim te laden.

Het ‘Voordeel’ is het verschil dat je zou betalen door onmiddellijk te starten met laden wanneer je de stekker in de wagen stak tov. Slim te laden volgens wanneer dit het voordeligst is volgens jouw energietarief. Dat voordeel heb je bespaard op je energierekeningdoor Slim te laden.

Verdien geld dankzij ‘Slim laden’ met de Drive app
Beschik je over een ENGIE Drive energiecontract dan zal je volgens de voorwaarden van je energiecontract extra geld kunnen verdienen per kWh die je slim laadt met de Drive app! Enkel voor de geladen kWh waarbij ‘Slim laden’ werd geactiveerd zal je de geld verdienen. Het totaal bedrag van het opgespaarde tegoed vind je in het overzicht scherm van de Drive app.

Je kan zelf beslissen wanneer het opgespaarde tegoed op je rekening wordt gestort door in de Drive app om uit betaling te vragen. De uitbetaling is mogelijk zodra je tegoed het equivalent van minstens € 5 bereikt.

Om de uitbetaling te kunnen doen, vul je je bankgegevens in onder Instellingen – Profiel – Uitbetaling.

Terug naar het overzicht
Waarom kan ik een tegoed sparen bij ‘Slim laden’?

ENGIE geniet een voordeel indien wij jouw voertuig tijdens de laadsessie kunnen gebruiken om het energienet te balanceren. Dit voordeel delen wij met jou!

De verdiensten worden onder meer berekend op basis van de omstandigheden op de energiemarkt en wijzigen dus voortdurend. De vergoeding die we aan jou betalen voor het ‘Slim laden’ kan maandelijks aangepast worden aan deze marktomstandigheden.

Belangrijk:
Het opladen van je wagen tegen het moment dat je deze nodig hebt, heeft altijd de hoogste prioriteit zodat je nooit een probleem ondervindt. Hiervoor bepalen we het optimale laadschema, afhankelijk van de voorkeuren die je in de app hebt aangegeven. Vervolgens zorgen we ervoor dat we je planning in realtime optimaliseren voor de tarieven van je contract. Enkel wanneer er dan tijd beschikbaar is, deze gebruikt worden voor het balanceren van het energienet.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn tegoed ontvangen?

Om je verdiensten uit te betalen, moet je je bankrekeningnummer (IBAN)invoeren in de Drive app. Volg onderstaande instructies om te controleren of alles klaar is:

• Ga naar het Drive "Instellingen" scherm
• Klik op "Uitbetalen"
• Voeg je IBAN en de naam van de rekeninghouder toe
• Ga naar je oplaadpunt

Vanaf hier is er nog maar één stap om je financiële beloning uit te betalen:

• Ga naar het scherm "Overzicht" en druk op de uitbetalingsknop, het totale bedrag moet hoger zijn dan € 5 voordat we je verdiensten kunnen uitbetalen.

Terug naar het overzicht
Waarom heb ik mijn tegoed nog niet ontvangen?

Nadat je de uitbetaling van je tegoed hebt aangevraagd, duurt het even voordat dit is verwerkt.

Je zal je tegoed op je rekening zien verschijnen via de tegenpartij ‘Jedlix BV’, met in de mededeling de vermelding ‘Earnings from Smart Charging’.

Als je problemen ondervindt bij het ontvangen van de inkomsten, neem dan contact op met ons email adres drivesupport@engie.com .

Terug naar het overzicht
Waarom wordt mijn tegoed (nog) niet berekend?

Om onnauwkeurigheid te voorkomen, zorgen we ervoor dat de sessie is voltooid voordat we het tegoed berekenen. Daarom is het pas mogelijk om je tegoed te zien als je klaar bent met de laadsessie en je je auto van het laadstation hebt gehaald.

Terug naar het overzicht
Wat gebeurt er met mijn opgespaard tegoed als ik naar een ander energiecontract dan Drive overstap of ENGIE verlaat?

Kies je om over te schakelen van een Drive energietarief naar een ander energiecontract, of als je ENGIE verlaat en op geen enkel adres nog klant bent, dan zal het tegoed beschikbaar blijven op je gebruiksaccount. Je kan dan het tegoed de rekening die in de Drive app werd opgenomen laten storten zonder dat er nog aan de voorwaarde van minimum 5€ per storting moet voldaan worden.

Als je geen ENGIE klant meer bent zal je tegoed nog minstens 3 maanden beschikbaar blijven voor uitbetaling.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn voordeel maximaliseren?

De voordelen die je met de Drive app behaalt, zijn afhankelijk van je laadflexibiliteit en de totale hoeveelheid energie die tijdens elke laadsessie wordt opgeladen. Vooreerst dien je ‘Slim laden’ te activeren. Daarnaast zijn er twee manieren om je voordelen op het "Dashboard"-scherm te maximaliseren:

• Vertrektijd: hoe verder deze vertrektijd ligt vanaf het moment dat je gaat laden, hoe beter de Drive app goedkope laadmomenten kan kiezen om je voertuig op te laden. Verbind daarom steeds de laadstekker met de wagen als dit mogelijk is.
• Direct opladen en Boost modus beperken: als je je voordelen wil maximaliseren, probeer dan het aantal keren dat je de functie Direct opladen of Boost-modus activeert zo laag mogelijk te houden zodat je maximaal Slim laadt.

Tot slot is het interessant om je auto dagelijks aan te sluiten, ook voor kleine hoeveelheden energie. Als de benodigde hoeveelheid energie klein is en de oplaadtijd lang, is dit ideaal om slim te laden.

Terug naar het overzicht
Waar kan ik mijn voordeel zien?
Je voordeel vind je in het scherm ‘Overzicht’ in de app. Op dit scherm zie je al je laadresultaten op jaar-, maand- en dagbasis.
Terug naar het overzicht
Gebruiken van de ENGIE Drive app
Hoe werkt Slim laden? Met welke factoren wordt er rekening gehouden?

Nadat je ‘Slim laden’ hebt geactiveerd en je auto op je oplaadpunt aansluit, gebeurt het volgende:

• De Drive app krijgt een signaal van de auto dat het opladen is begonnen. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van je internetverbinding en de server van de auto;
• We berekenen eerst de beschikbare laadsnelheid van je laadlocatie (De eerste laadsessies worden gebruikt voor de kalibratie van de laadsnelheid. Deze is immers afhankelijk van je type aansluiting maar kan ook door de wagen, het laadpunt of een Dynamic Load balancing worden beperkt.);
• We stoppen met laden en op basis van de laadsnelheid en je ingestelde voorkeuren weten we hoeveel tijd we nodig hebben om je auto op te laden tot de door jou gewenste laadtoestand;
• Vooreerst kijken we om de gewenste laadtoestand te bereiken op het meest gunstige moment volgens jouw tarief. Dan gaan we laden . Als hier geen optimaal moment voor is, starten we op tijd om aan je laadvoorkeuren te voldoen.
• Je ontvangt een pushmelding dat ‘Slim laden’ is gestart
• Tijdens je ingestelde laadperiode kan het laden meerdere keren gestopt en gestart worden als dit helpt om het energienet in balans te brengen;
• Je ontvangt een pushmelding als het Slim laden is voltooid.
• Nadat je je auto hebt losgekoppeld van het laadstation , berekenen wij je besparingen en verdiensten (indien van toepassing).

Terug naar het overzicht
Ik heb een aansluitbare laadpaal; hoe voer ik mijn instellingen voor ‘Slim laden’ in?

In de Drive app kun je je instellingen invoeren op het "Dashboard" scherm. Je kan aangeven hoe je je auto wil opladen. Je kan de volgende instellingen configureren:

Starttijd:
Wanneer je de laadkabel aansluit op je auto, en na de eerste update met de Drive app, stoppen we met laden, en beginnen we weer na je ingestelde Starttijd.

Je kunt ‘Slim laden’ zonder een starttijd in te stellen. In dit geval begint het systeem na de eerste update tussen je auto en de Drive app direct met kalibreren. Hierna kunnen we de groenste en meest kostenefficiënte manier berekenen om je auto op te laden en het energienet in balans te brengen op basis van je laadsnelheid en voorkeuren.

Vertrektijd:
De vertrektijd is nodig wanneer je wil dat je auto-batterij een gewenst laadniveau bereikt wanneer je wenst te vertrekken. Stel je gewenst batterijniveau zo nauwkeurig mogelijk in op je verwachte vertrektijd. Als je je auto de volgende dag niet volledig hoeft op te laden, kan je een vertrektijd instellen op een specifieke datum en tijd in de toekomst.

Instellingen weekplanning:
Je kan deze functie gebruiken om je vertrektijden voor de hele week in te stellen. Een toegankelijk overzicht voor de komende week.

Activeer de Boost-modus
Als je wil dat je auto onmiddellijk begint met opladen, activeer je de Boost-modus. De Boost-modus zal het ‘Slim laden’-schema overrulen, zodat je auto direct begint op te laden zonder onderbrekingen.

De Boost-modus activeer je tijdens een ‘Slim laden’ sessie door op de drie bolletjes rechtsboven in het dashboardscherm te klikken.

Slim opladen in-/uitschakelen:
Soms wil je misschien tijdelijk stoppen met het gebruik van de app. Als je slim opladen uitschakelt, kun je plannen hoe lang je slim opladen gedeactiveerd wilt houden. Je kan ‘Slim laden’ uitschakelen door op de drie bolletjes rechtsboven in het autoscherm te klikken.

Terug naar het overzicht
Ik heb mijn laadpaal aangesloten; hoe werkt ‘Slim laden’?

Zodra je laadpaal is aangesloten, kan de Drive app de laadsessies van de auto beheren door "start"- en "stop"-signalen naar het laadstation te sturen. Zo laadt je auto op de goedkoopste en meest duurzame momenten van je energietarief. Het doel is natuurlijk om ervoor te zorgen dat je auto op de door jou opgegeven vertrektijd is opgeladen tot het door jou gekozen batterijniveau.

• Niet-aansluitbare auto
De Drive app kan alleen informatie over de batterijstatus van je EV opvragen als deze koppelbaar is en ook verbonden is met de app.

Als je auto niet koppelbaar is, gaat de Drive app ervan uit dat het batterijniveau 0% is wanneer je een slimme laadsessie start. Zo zorgen we ervoor dat de accu altijd voor minimaal 90% is opgeladen (of een lager % als je dit in de wagen zo hebt ingesteld).

Door onze intelligente besturing laadt de Drive app de auto op de meest gunstige momenten; soms kunnen we echter eerder beginnen met opladen dan je zou verwachten.

• Aansluitbare auto:
Wanneer je een koppelbare laadpaal gebruikt met een koppelbare auto, stuurt de Drive app het laadproces via de laadpaal aan op basis van jouw autogegevens (en dus niet via de auto). Hierdoor krijgt de Drive app meer inzichten en kun je je auto slim opladen met nog meer functionaliteiten.

Terug naar het overzicht
Is mijn auto altijd volledig opgeladen?

Wanneer er voldoende tijd is om op te laden, zorgt de Drive app er altijd voor dat je auto op de gewenste vertrektijd volledig is opgeladen. We hopen natuurlijk dat je auto zo lang mogelijk aan het stroomnet blijft, hierdoor kunnen we de auto alleen opladen op de goedkoopste en meest duurzame momenten.

Dankzij de algoritmen in de app die rekening houden met je vertrektijd, weten we wanneer we misschien niet genoeg tijd hebben om slim te laden. In dat geval proberen we je auto zo snel mogelijk op te laden.

Als je altijd een bepaald aantal kilometers direct wilt laten opladen, kan je dit aangeven door op het scherm “Dashboard” een niveau “Direct laden” in te stellen. Houd er rekening mee dat door dit niveau te verhogen, je het potentiële bedrag aan voordelen (tegoed/besparing) dat je zou kunnen ontvangen van ‘Slim laden’ verlaagt. Hierdoor is het mogelijk dat je auto wordt opgeladen op duurdere en minder duurzame momenten, in vergelijking met wanneer er geen direct opladen nodig was.

Terug naar het overzicht
Waarom stopt het opladen niet onmiddellijk nadat ik de stekker in het stopcontact heb gestoken?

Verbinding maken met je auto
Als je de auto aansluit, moet de Drive app verbinding maken met je auto. Hierdoor kan het zijn dat je auto gedurende een korte periode blijft opladen. Soms kan het enkele minuten duren voordat we verbinding hebben met je voertuig. Dit is afhankelijk van de internetdekking en de telemetrie-intervallen van je auto.

Kalibratie Tijd
Om het opladen van je auto te optimaliseren, moeten we eerst weten hoe snel deze op jouw locatie kan laden. Hiervoor kalibreren wij je auto. Zodra je je auto aansluit en we verbinding hebben, begint de kalibratie. Wanneer het is voltooid, stopt het opladen en wordt het hervat op het meest optimale tijdstip op basis van jouw instellingen. Als je een starttijd hebt ingesteld in de app, wordt het opladen onmiddellijk gestopt nadat we verbinding hebben gemaakt met je auto en vindt de kalibratie pas plaats na de starttijd.

Terug naar het overzicht
Hoe weet ik of de slimme laadsessie is gestart?
We raden je aan om pushmeldingen van de app te accepteren, zodat je een melding krijgt wanneer een ‘Slim laden’-sessie is gestart en beëindigd. In het “Dashboard” scherm vind je de real-time status van je accu en of je auto slim oplaadt.
Terug naar het overzicht
Ik heb ‘Slim laden’ ingesteld, kan ik dan zien wanneer mijn voertuig geladen zal worden en aan welk vermogen?
Nee, het systeem zal zelf op basis van je prijs en je vertrektijd bepalen wanneer er hoeveel geladen zal worden.
Terug naar het overzicht
Hoe kan ik de status updaten in de Drive app?

Ga naar het scherm "Dashboard" om je auto bij te werken. Als de status nog niet is bijgewerkt, kan je over het scherm naar beneden vegen om een verversing van de autogegevens te starten. Zodra je dat hebt gedaan, zullen we proberen de gegevens rechtstreeks uit de auto te halen en de status bij te werken.

In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de auto geen nieuwe informatie geeft, waardoor de status niet kan worden bijgewerkt. Als dat probleem zich voordoet, controleer dan met de automerk-app of de auto zichzelf heeft bijgewerkt.

Terug naar het overzicht
Kan ik andere apps openen tijdens een ‘Slim laden’-sessie?
Ja, je kunt andere apps openen en gebruiken tijdens een ‘Slim laden’-sessie. Dit betekent ook dat je de app kunt afsluiten tijdens een ‘Slim laden’ sessie.

Houd er rekening mee dat als je uitlogt met je account op de Drive app, ‘Slim laden’ wordt uitgeschakeld totdat je weer inlogt.
Terug naar het overzicht
Ik heb mijn smartphone niet bij me, wat nu?

Maak je geen zorgen! Wanneer ‘Slim laden’ is geactiveerd, begint de auto met slim opladen wanneer je je voertuig aansluit. Dus als de batterij van je telefoon leeg is, kun je erop vertrouwen dat de Drive app nog steeds actief is en automatisch zorgt voor het opladen van je voertuig.

Terug naar het overzicht
Kan de Drive app laadbeurten inplannen om maximaal te laden met mijn zonne-energie?

Ja, het is mogelijk om rekening te houden met de aanwezigheid van zonnepanelen op je laadlocatie. Hoe dit precies in zijn werk gaat kan je lezen in de aparte sectie 'Slim laden op zonnepanelen'.

Terug naar het overzicht
Optimaliseert de Drive app ook voor het capaciteitstarief?

Nee, de ENGIE Drive app optimaliseert niet voor het capaciteitstarief. Hier vind je nuttige info om het laden af te stemmen op het capaciteitstarief.

De ENGIE eHems laadoplossing beschikt wel over alle intelligentie om je laden te optimaliseren voor de laagst mogelijke capaciteitstariefkosten.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik zien hoeveel thuisladen mij kost?

Het is mogelijk om een inschatting te krijgen van je laadkosten. Je energiecontract en -prijzen worden normaal automatisch opgeladen. Mocht er echter iets fout lopen dan kan je manueel ook je energietarief invullen. Dit doe je door je type energiecontract aan te geven en de rubriek “energietarieven” in te vullen zoals je dit terug vindt op je energiefactuur (uitgedrukt in euro/kWh).

Je kan na elke sessie het scherm “Overzicht” raadplegen om te zien hoeveel de laadsessie heeft gekost aan energieverbruik.

Houd rekening met het volgende: Als we de gegevens rechtstreeks van je auto krijgen en niet van een gekoppeld laadstation, is er wellicht nog energieverlies die je auto niet kent en waar bijgevolg geen rekening mee wordt gehouden. Het laadverlies dat kan variëren van 8 tot 25% is afhankelijk van het type wagen, laadstation en de gebruikte laadsnelheid. Voor het meest correcte beeld is het daarom aan te raden ook het laadstation te koppelen indien dit mogelijk is.

Terug naar het overzicht
Hoe kan ik mijn verbruik en kosten opvolgen in de Drive app?
In het overzichtsscherm van de Drive app vind je een overzicht van de totale laadkosten in de lopende maand en per laadsessie. Indien gewenst kan je het overzicht op jaarbasis instellen.
Terug naar het overzicht
Binnenkort beschikbaar: Hoe kan ik inzicht krijgen in mijn historische slim geladen sessies?

Je kan een gedetailleerd overzicht van je ‘Slim laden’-sessies downloaden. We hebben een exportfunctie op het overzichtsscherm in de Drive app. Selecteer eerst het maand- of jaaroverzicht in de Drive app. Druk vervolgens op de knop "exporteren" om het overzicht automatisch naar het e-mailadres te sturen dat aan je Drive-account is gekoppeld.

Terug naar het overzicht
Hoe worden mijn laadkosten berekend? Wat is er wel/niet inbegrepen?
Je laadkosten worden berekend door op het aantal geladen kWh per thuislaadsessie het energietarief volgens jouw contract op de laadlocatie toe te passen. Bij een Dynamic contract zal het uurtarief toegepast worden op het aantal kWh geladen in het desbetreffende uur.

De weergegeven laadkosten zijn de totale kWh kosten. Hierin zijn alle kosten inbegrepen (distributie, transport en taksen). De jaarlijkse vaste kosten (abonnement, meterhuur, …) zijn niet in deze kosten inbegrepen.
Terug naar het overzicht
Hoe worden laadsessies aan publieke laadstations weergegeven?
Publieke laadsessies worden in de ENGIE Drive app weergegeven als je wagen op de Drive is aangesloten. Voor deze laadsessies is enkel het aantal geladen kWh beschikbaar, er worden geen kosten getoond.
Terug naar het overzicht
Hoe voer ik mijn instellingen voor ‘Slim laden’ in?

In de Drive app kun je je instellingen invoeren op het "Dashboard" scherm. Hier kan je aangeven hoe je wil dat je auto wordt opgeladen. Je kan de volgende instellingen configureren:

• Starttijd
Op het moment dat je de laadkabel aansluit op je auto stopt de Drive app het laadproces nadat de eerste verbinding is gemaakt met de Drive app en starten we het pas weer op na jouw ingestelde starttijd.

Houd er rekening mee dat wanneer je een starttijd instelt, de normale laadvoorkeuren en de kalibratie (berekening van je laadsnelheid) na de ingestelde startlaadtijd zullen starten.

Je kan ‘Slim laden’ zonder een starttijd in te stellen. In dit geval start de Drive app na de eerste verbinding tussen je auto en de Drive-app direct met het normale opladen en kalibreren. Hierna kunnen we berekenen wat de groenste en meest kostenefficiënte manier is om je auto op te laden en het energienet in balans te brengen. Uiteraard houden we rekening met je laadvoorkeuren, zoals je gewenste laadtoestand en wanneer je moet laden volgens je daluren of dynamische tarieven.

• Vertrektijd instellingen:
De vertrektijd is het tijdstip waarop je wil dat je auto-batterij het gewenste laadniveau bereikt. Stel het zo nauwkeurig mogelijk in op je verwachte vertrektijd. Als je je auto de volgende dag niet volledig hoeft op te laden, kan je een vertrektijd instellen op een specifieke datum en tijd in de toekomst.

• Instellingen weekplanning:
Je kan deze functie gebruiken om je vertrektijden voor de hele week in te stellen. Een makkelijk overzicht voor de komende week.

• Normaal opladen:
Je kunt deze functie gebruiken als je wil dat je batterij zo snel mogelijk (na je starttijd) tot een bepaald niveau wordt opgeladen. Dit is handig in geval van nood wanneer je de auto eerder wil gebruiken dan je aangegeven vertrektijd.

Bijvoorbeeld: de batterij is voor 20% opgeladen en je stelt een direct laadniveau in op 30%, dan wordt je auto zo snel mogelijk voor 30% opgeladen. Zodra het niveau van 30% is bereikt, wordt slim opladen hervat, zodat je kan beginnen met sparen en inkomsten kunt innen (indien van toepassing).

• Slim opladen:
Mensen hebben verschillende ideeën over de beste manier om hun batterij op te laden en het optimale batterijniveau voor hun auto. Met de Drive app heb je controle over hoeveel je wil dat je auto-batterij wordt opgeladen.

• Activeer de Boost-modus
Als je wil dat je auto onmiddellijk begint met opladen, activeer je de Boost-modus. De Boost-modus overschrijft het ‘Slim laden’-schema en je andere voorkeuren, zodat je auto onmiddellijk begint op te laden met de hoogste snelheid die je auto toestaat. Je activeert de Boost-modus terwijl je slim oplaadt door op de drie bolletjes rechtsboven in het autoscherm te klikken.

Let op: de Boost-modus laadt je auto alleen op tot je ‘Slim laden’-niveau. Als je je auto zo snel mogelijk volledig wilt opladen, zorg er dan voor dat je '‘Slim laden’'-niveau op 100% staat.

• Slim opladen inschakelen/uitschakelen:
Soms wil je de app tijdelijk niet gebruiken, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Je kan slim opladen uitschakelen door op de drie puntjes rechtsboven in het dashboardscherm te klikken. Je kunt ook plannen hoe lang je ‘Slim laden’ uitgeschakeld wilt houden.

Terug naar het overzicht
Kan ik mijn wagen zo snel mogelijk laden als ik dit wens?

Het kan zijn dat je haast hebt of een onverwachte afspraak. Als je in dat geval geen tijd hebt om ‘Slim laden’ te gebruiken, kan je dit uitschakelen door op de knop “. . .” in de rechterbovenhoek van het "Dashboard" -scherm. Zodra je ‘Slim laden’ hebt uitgezet, begint je voertuig direct met opladen en zal de Drive app het laadproces niet verstoren. Schakel daarna ‘Slim laden’ in, zodat je weer kunt genieten van de voordelen van ‘Slim laden’.

Je kan ook de Boost-modus activeren om zo snel mogelijk op te laden tot je ingestelde ‘Slim laden’-niveau.

Terug naar het overzicht
Kan ik mijn laadinstellingen aanpassen tijdens een Slim laden sessie?
Ja, tijdens een ‘Slim laden’ sessie kun je je instellingen aanpassen. De aanpassingen die je doet worden direct verwerkt. Houd er rekening mee dat de minimaal benodigde laadtijd wordt bepaald door de combinatie van de maximale laadsnelheid van je auto en je thuislaadstation.
Terug naar het overzicht
Kan ik ‘Slim laden’ uitstellen naar een later moment tijdens de laadsessie?

Ja! Het is mogelijk om een Starttijd in te stellen voor je laadsessies. Dit bepaalt wanneer je wil dat de Drive app begint met kalibreren (het berekenen van je meest optimale laadschema) en het uitvoeren van je ‘Slim laden’-sessie!

Houd er rekening mee dat dit niet mogelijk is als je auto beheerd opladen niet ondersteunt.

Terug naar het overzicht
Slim opladen op zonne energie
Hoe werkt slim laden op zonne-energie?

Slim laden op zonne-energie is een puur softwarematige oplossing en dus niet gekoppeld aan de werkelijke productie van je zonnepanelen via je omvormer of de injectie gemeten via je digitale meter. We gebruiken geavanceerde technologie voor het voorspellen van zonnestraling, gebaseerd op een wereldwijde vloot van weersatellieten. Zo kan iedereen er gebruik van maken, ongeacht de specifieke zonnepaneel opstelling of apparatuur die je hebt. 

Op basis van je laadlocatie en de details van je zonnepanelen-systeem voorspelt het algoritme hoeveel stroom je zonnepanelen zullen produceren. Met deze informatie zal de Drive app bepalen wanneer de goedkoopste momenten zijn om te laden. Hiervoor wordt rekening gehouden met de prijs per kWh van je energiecontract en het mogelijk zonneverbruik.

Terug naar het overzicht
Heb ik specifieke hardware of een installatie nodig om de functie voor slim opladen op zonne-energie in te schakelen?

Nee, je hebt geen installatie van extra hardware nodig om slim laden met zonne-energie in de Drive app te gebruiken. De data en algoritmen zijn puur op software gebaseerd en werken met elke zonnepaneleninstallatie thuis.

Terug naar het overzicht
Hoe stel ik slim laden met zonne-energie in? Basisinstellingen

Het is ons doel om slim laden met zonne-energie zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom vragen we voor de basisinstellingen slechts één ding over je zonnepanelen-systeem: het piekvermogen in kWp.

Terug naar het overzicht
Waar vind ik het piekvermogen in kWp van mijn zonnepanelen?

Dit is de maximale hoeveelheid elektriciteit die het zonnepanelen-systeem onder ideale omstandigheden kan produceren. Soms ook wel 'nominaal vermogen' genoemd. Dit is het vermogen van de omvormer van je systeem dat je bij de registratie ervan aan de netbeheerder hebt gecommuniceerd. De meeste huishoudelijke zonnepaneelsystemen hebben een vermogen tussen de 3 kW en 5 kW.

Terug naar het overzicht
Waarom stel ik mijn laadsnelheid best op het minimum in als ik slim wil laden met zonne-energie?

Vooreerst is het belangrijk te weten dat je wagen een minimum vermogen nodig heeft om te starten met laden. Bij een 1-fasige elektriciteitsaansluiting is dit 1,38 kW maar bij een 3-fasige aansluiting is dit 4,14 kW. 


Dit betekent dus je bij een 3-fasige aansluiting al een grote installatie van zonnepanelen dient te hebben die op maximaal vermogen produceert om volledig te kunnen laden op zonne-energie. 


Vaak zal er dan ook extra stroom van het net moeten toegevoegd worden aan je zonneproductie om je wagen te kunnen laden. Als je wagen dan is ingesteld om snel te kunnen laden zal er veel meer van het net worden genomen. 
Als je in de wagen of je laadpaal de laadsnelheid op het minimum hebt gezet voorkom je dat er meer stroom dan nodig om te kunnen laden wordt afgenomen. 

Terug naar het overzicht
Geavanceerde instellingen

Je kan ook meer details over je zonnepanelen-systeem opgeven in de geavanceerde instellingen. Deze zijn geprogrammeerd met een aantal logische standaardwaarden voor jou, maar het aanpassen van deze instellingen kan de voorspellingsnauwkeurigheid van jouw zonne-productie verder vergroten.

Je kunt de volgende parameters toevoegen in de geavanceerde instellingen:

  • Oriëntatie
  • Hellingshoek
  • Efficiëntie
Terug naar het overzicht
Wat is oriëntatie, en hoe vind ik mijn oriëntatie?

De oriëntatie van je zonnepanelen-systeem is de richting waarin het wijst met betrekking tot de richting van een kompas. Dit is belangrijk om te bepalen op welk tijdstip van de dag het vermogen van je zonnepanelen-systeem zal pieken. De meeste installaties zijn zuid-gericht.

Terug naar het overzicht
Wat is de hellingshoek? Hoe schat ik een bruikbare waarde? Waarvoor wordt het gebruikt?

De hellingshoek van je zonnepanelen-systeem is een meting van hoe ver je zonnepanelen van horizontaal liggen. Als je panelen horizontaal zijn geïnstalleerd (plat liggen, naar de hemel gericht), heb je een hellingshoek van 0 graden. Omgekeerd is een hoek van 90 graden een hoek waarbij het paneel rechtop staat en naar de horizon wijst. De meeste zonnepanelen-systemen op daken staan daar ergens tussenin - meestal tussen 20 en 40 graden.
Het schatten van de helling van uw zonnepanelen-systeem hoeft geen exacte wetenschap te zijn. Een schatting binnen 5 graden moet voldoende zijn voor elk gebruik.

Platliggende of verticaal georiënteerde zonnepanelen-panelen zullen gedurende de dag minder stroom produceren dan panelen met een meer gematigde helling.  De meest "optimale" hellingshoek voor energieopwekking gedurende het hele jaar is "breedtegraadkanteling", wat betekent dat de hellingshoek van het zonnepanelen-systeem gelijk is aan de absolute waarde van de breedtegraad waarop het zich bevindt.

Terug naar het overzicht
Wat is efficiëntie? Hoe schat ik mijn efficiëntie?

Efficiëntie kan ook de verliesfactor worden genoemd. Dit is de factor waarmee je je output prognose vermindert ten opzichte van de volledige capaciteit op basis van de kenmerken van de zonnepanelen-installatie en omvormer. Dit zijn in feite alle niet door de temperatuur veroorzaakte verliezen in het zonnepanelen-systeem. Dit omvat bedradingsverlies, degradatie en vervuiling (stof/vuil op panelen).
Het is over het algemeen moeilijk om een efficiëntie factor te schatten. Een algemene regel is echter dat zonnepanelen-modules 0,5-2% rendement verliezen voor elk jaar dat verstreken is sinds de installatie van je panelen.  Als je een 4 jaar oud zonnepanelen-systeem hebt en een verlies van 2,0% per jaar wilt aannemen, zou je een efficiëntie van 92% invullen.

Terug naar het overzicht
Mijn panelen zijn in meerdere richtingen geplaatst, hoe bepaal ik de oriëntatie en hellingshoek?

Momenteel kunt je slechts één parameter invullen voor de oriëntatie en hellingshoek. Als je meer dan één oriëntatie- of hellingshoek voor je zonnepanelen hebt, moet je een waarde instellen die de zonnepanelen samen neemt.


De eenvoudigste oplossing is om het gemiddelde te nemen van de helling en oriëntatie van de geïnstalleerde panelen. Je kunt rekening houden met de capaciteit van de naar elke richting gerichte panelen als de capaciteit van de naar verschillende richtingen gerichte panelen niet gelijk is.

Voorbeeld:
Ik heb 4 panelen naar het zuidoosten gericht en 2 panelen naar het noordwesten, dus in totaal 6 panelen. Beide richtingen zijn hetzelfde type panelen.


Ik gebruik nu de verhouding van deze panelen om de oriëntatie te bepalen:
(4/6) x 135° (zuidoosten) + (2/6) x 315°(noordwesten) = 195° (gemiddelde oriëntatie)
van het net. 

Terug naar het overzicht
Hoe berekent slim laden met zonne-energie het beste moment om op te laden?

In veel gevallen zal je zonneproductie lager liggen dan van het (minimum) laadvermogen nodig om het laden van je auto te starten. De Drive app kan het laadvermogen van uw auto (nog) niet moduleren of wijzigen ifv. beschikbare zonne-energie. Daarom berekent de Drive app het deel van de stroom dat van het net moet worden afgenomen en dus toegevoegd aan je eigen zonne-energie om je EV op te laden. Samen met de gedetecteerde laadsnelheid tijdens de eerste calibratie, berekent de Drive app op basis hiervan de gemiddelde prijs per kWh om je EV op te laden. De berekende prijs wordt meegenomen in de optimalisatie.


Alleen op de momenten dat de berekende prijs lager is dan (bijvoorbeeld) het daluren tarief, zal het algoritme uw auto opladen met zonne-energie.


We zijn (nog) niet in staat om het laadvermogen dat aan uw auto wordt geleverd te moduleren. Daarom kunnen we je EV niet opladen met de precieze hoeveelheid energie die je zonnepanelen produceren maar zal er altijd aan de maximale snelheid ingesteld in de wagen of laadpaal geladen worden. 


Tip! Lees ook: Waarom stel ik mijn laadsnelheid best in op minimum als ik wil slim laden met zonne-energie?

Terug naar het overzicht
Wordt de oplaadsnelheid aangepast aan mijn zonneproductie?

In veel gevallen zal je zonneproductie afwijken van het laadvermogen van je auto. Omdat we het laadvermogen van je auto (nog) niet kunnen moduleren, zal de Drive app berekenen welk deel van de stroom van het net moet worden afgenomen om je EV op te laden. Op basis hiervan berekent de Drive app de gemiddelde prijs per kWh om je EV op te laden. De berekende prijs wordt meegenomen in de optimalisatie.


Dit betekent dat we je auto niet opladen als het aandeel dat we tijdens een piekmoment aan het net moeten onttrekken duurder is dan opladen tijdens het daluren. Dit wordt ook beïnvloed door de ingestelde laadsnelheid in de wagen of laadpaal. Stel die zo laag mogelijk in als je maximaal op zonne-energie wil laden.


Een voorbeeld

Je EV laadt met een laadvermogen van 10 kW en uw zonnepanelen-panelen produceren 5 kW. Dit betekent dat 5kW (50%) van het laadvermogen van het net moet komen. We gaan uit van een piektarief van €0,50/kWh, een daltarief van €0,30/kWh, en dat de zonne-energie gratis is. De gemiddelde prijs voor het opladen van je EV wordt dan (5 * 0,50 + 5 * 0)/10 = €0,25/kWh. Dit is lager dan het daluurtarief van €0,30/kWh, wat betekent dat de optimalisatie zal proberen de EV op te laden.


Als de productie van je zonnepanelen minder dan 40% van het laadvermogen wordt, zal de gecombineerde prijs niet lager zijn dan het daluurtarief. Dit betekent dat we de EV op deze momenten niet zullen laden.

Terug naar het overzicht
Wat gebeurt er als mijn laadsnelheid hoger is dan de productie van mijn zonnepanelen?

Als de zonnepanelen niet genoeg stroom kunnen leveren om de ingestelde laadsnelheid te dekken, wordt de rest van de benodigde energie uit het net gehaald. Aangezien de Drive app je laadkosten optimaliseert, zal de combinatie van de aan het net onttrokken energie en de geproduceerde zonne-energie goedkoper zijn dan laden op een ander moment, ondanks het feit dat dit misschien energie onttrekt op piekmomenten. Stel daarom de laadsnelheid zo laag mogelijk in als je maximaal op zonne-energie wil laden.

Terug naar het overzicht
Wat als het niet zonnig genoeg is om mijn auto op te laden?

Als je zonneproductie niet voldoende is om het opladen van je EV te rechtvaardigen, zal deze gepland worden volgens de meest optimale tijden van je energietarieven. Dit betekent dat je EV direct wordt opgeladen tot het minimum ingestelde batterijniveau en nadien op het voor jou voordeligste moment wordt opgeladen tot het gewenste batterijniveau op het gewenste vertrektijdstip.

Terug naar het overzicht
Hoe houdt slim laden met zonne-energie rekening met het injectietarief dat ik ontvang voor mijn zonne-energie?

De Drive app gaat ervan uit dat de energie die uw zonnepanelen produceren gratis is. Op dit moment wordt er dus nog geen rekening gehouden met het injectietarief in de berekening om wel of niet te laden met zonne-energie.

Terug naar het overzicht
Hoe houdt slim laden met zonne-energie rekening met ander huishoudelijk verbruik?

Er wordt van uitgegaan dat alle energie die de zonnepanelen produceren, gebruikt kan worden om de auto op te laden. Dit betekent dat er geen rekening wordt gehouden met het energieverbruik van andere huishoudelijke apparaten. Dit is natuurlijk niet correct gezien het energieverbruik in je huis als eerste de productie van je zonnepanelen zal gebruiken. Dit huishoudelijk verbruik varieert echter constant in function van de toepassingen die gebruikt worden. Gezien de Drive app (nog) niet verbonden is met een eventuele digitale meter die aanwezig is, wordt het huishoudelijk verbruik in onze berekening buiten beschouwing gelaten. 

Terug naar het overzicht